Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Facebook - grunn til bekymring og skepsis når tidligere sentrale medarbeidere advarer mot vår tids nye "sosiale" arena...:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/qnL ... -i-stykker
https://www.aftenposten.no/kultur/i/qnL ... -i-stykker
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Mer "skyts", mot facebook:AJ skrev: 14 des 2017, 23:54 Facebook - grunn til bekymring og skepsis når tidligere sentrale medarbeidere advarer mot vår tids nye "sosiale" arena...:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/qnL ... -i-stykker
https://www.cheatsheet.com/gear-style/r ... ?a=viewall
https://www.mensjournal.com/gear/why-we ... -20141231/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Selv har jeg ikke facebook konto. Noen av grunnene kommer frem i artiklene, og i tillegg er det for meg mer bortkastet bruk av tid enn nytte. Men mange synes jo det er rare greier. Ikke på facer'n liksom.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
"Same procedure as every year..."
Fartsbøtene øker. Ikke minst for å gi nødvendig inndekning på statsbudsjettet. Noe som også har være "same procedure as every year"... :
https://www.nrk.no/norge/etter-nyttar-k ... 1.13282516
Fartsbøtene øker. Ikke minst for å gi nødvendig inndekning på statsbudsjettet. Noe som også har være "same procedure as every year"... :
https://www.nrk.no/norge/etter-nyttar-k ... 1.13282516
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Det kom ikke som n o en overraskelse, jeg er spent på hva slags overraskelsesavgift Venstre finner på denne gangen.AJ skrev: 01 jan 2018, 23:03 "Same procedure as every year..."
Fartsbøtene øker. Ikke minst for å gi nødvendig inndekning på statsbudsjettet. Noe som også har være "same procedure as every year"... :
https://www.nrk.no/norge/etter-nyttar-k ... 1.13282516
Kanskje en bilseteavgift ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
De skulle gitt bøter utifra hver enkelt sin inntekt... da hadde det vært like surt for alle.... problemet er jo at de bøtene betyr ingenting for de som har mer enn nok....
Igjen rammes de på bunnen som gjerne ikke har så mye og rutte med, hadde de gått for prosent av inntekt på visse hastigheter så hadde de ikke bare fått ned farten på alle men også mer penger til statskassen..
Igjen rammes de på bunnen som gjerne ikke har så mye og rutte med, hadde de gått for prosent av inntekt på visse hastigheter så hadde de ikke bare fått ned farten på alle men også mer penger til statskassen..
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Slik er det med alt for mye, dessverre.KevinmsR6 skrev: 02 jan 2018, 02:28 De skulle gitt bøter utifra hver enkelt sin inntekt... da hadde det vært like surt for alle.... problemet er jo at de bøtene betyr ingenting for de som har mer enn nok....
Igjen rammes de på bunnen som gjerne ikke har så mye og rutte med, hadde de gått for prosent av inntekt på visse hastigheter så hadde de ikke bare fått ned farten på alle men også mer penger til statskassen..
Tross alt, så er det ikke interessant å ha rettferdighet, men penger i kassen. "Man blir ikke mett av gode intensjoner", "Money talks, bull shitt walks" er det noe som heter. Dessverre alt for sant. Det er vi som ikke har råd til å betale eller å snike oss unna som betaler.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg er ikke enig i det. Det rettferdige er vel å få samme straff for samme straffbare handling? Hva man tjener har ikke noe med handlingen å gjøre, og bør således ikke påvirke straffen. At folk har forskjellig inntekt er vel neppe kriminelt, og gjør ikke den straffbare handlingen bedre eller verre.Grendel skrev: 02 jan 2018, 13:16Slik er det med alt for mye, dessverre.KevinmsR6 skrev: 02 jan 2018, 02:28 De skulle gitt bøter utifra hver enkelt sin inntekt... da hadde det vært like surt for alle.... problemet er jo at de bøtene betyr ingenting for de som har mer enn nok....
Igjen rammes de på bunnen som gjerne ikke har så mye og rutte med, hadde de gått for prosent av inntekt på visse hastigheter så hadde de ikke bare fått ned farten på alle men også mer penger til statskassen..
Tross alt, så er det ikke interessant å ha rettferdighet, men penger i kassen. "Man blir ikke mett av gode intensjoner", "Money talks, bull shitt walks" er det noe som heter. Dessverre alt for sant. Det er vi som ikke har råd til å betale eller å snike oss unna som betaler.
8-)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Ikke uvanlig å gi bøter på feks 1.5 månedslønn for personer tatt for promillekjøring. Se feks her:Stian87 skrev: 02 jan 2018, 23:08Jeg er ikke enig i det. Det rettferdige er vel å få samme straff for samme straffbare handling? Hva man tjener har ikke noe med handlingen å gjøre, og bør således ikke påvirke straffen. At folk har forskjellig inntekt er vel neppe kriminelt, og gjør ikke den straffbare handlingen bedre eller verre.Grendel skrev: 02 jan 2018, 13:16Slik er det med alt for mye, dessverre.KevinmsR6 skrev: 02 jan 2018, 02:28 De skulle gitt bøter utifra hver enkelt sin inntekt... da hadde det vært like surt for alle.... problemet er jo at de bøtene betyr ingenting for de som har mer enn nok....
Igjen rammes de på bunnen som gjerne ikke har så mye og rutte med, hadde de gått for prosent av inntekt på visse hastigheter så hadde de ikke bare fått ned farten på alle men også mer penger til statskassen..
Tross alt, så er det ikke interessant å ha rettferdighet, men penger i kassen. "Man blir ikke mett av gode intensjoner", "Money talks, bull shitt walks" er det noe som heter. Dessverre alt for sant. Det er vi som ikke har råd til å betale eller å snike oss unna som betaler.
8-)
https://www.nettavisen.no/nyheter/35000 ... 08116.html
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg står fortsatt ved det jeg skrev ovenfor. Så lenge den kriminelle handlingen ikke har noen sammenheng med den straffbare handlingen ser jeg ingen grunn til at det skal påvirke botens størrelse. Ved gjentatte brudd på loven eller grovere overtramp har man sanksjoner som rammer uavhengig av inntekt slik som fengsel og tap av førerrett.gsx750_80 skrev: 03 jan 2018, 00:03Ikke uvanlig å gi bøter på feks 1.5 månedslønn for personer tatt for promillekjøring. Se feks her:Stian87 skrev: 02 jan 2018, 23:08 Jeg er ikke enig i det. Det rettferdige er vel å få samme straff for samme straffbare handling? Hva man tjener har ikke noe med handlingen å gjøre, og bør således ikke påvirke straffen. At folk har forskjellig inntekt er vel neppe kriminelt, og gjør ikke den straffbare handlingen bedre eller verre.
https://www.nettavisen.no/nyheter/35000 ... 08116.html
Hvis man mener at risikoen og konsekvensene av en bot er større enn man kan akseptere får man rett og slett kjøre i fartsgrensen. Personlig er ikke boten alene avskrekkende nok, men å miste lappen vil være uaktuelt. For min del innebærer det at jeg begrenser bruddet på fartsgrensen deretter
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
"Så lenge den kriminelle handlingen ikke har noen sammenheng med den straffbare handlingen ser jeg ingen grunn til at det skal påvirke botens størrelse."Stian87 skrev: 03 jan 2018, 06:40Jeg står fortsatt ved det jeg skrev ovenfor. Så lenge den kriminelle handlingen ikke har noen sammenheng med den straffbare handlingen ser jeg ingen grunn til at det skal påvirke botens størrelse. Ved gjentatte brudd på loven eller grovere overtramp har man sanksjoner som rammer uavhengig av inntekt slik som fengsel og tap av førerrett.gsx750_80 skrev: 03 jan 2018, 00:03Ikke uvanlig å gi bøter på feks 1.5 månedslønn for personer tatt for promillekjøring. Se feks her:Stian87 skrev: 02 jan 2018, 23:08 Jeg er ikke enig i det. Det rettferdige er vel å få samme straff for samme straffbare handling? Hva man tjener har ikke noe med handlingen å gjøre, og bør således ikke påvirke straffen. At folk har forskjellig inntekt er vel neppe kriminelt, og gjør ikke den straffbare handlingen bedre eller verre.
https://www.nettavisen.no/nyheter/35000 ... 08116.html
Hvis man mener at risikoen og konsekvensene av en bot er større enn man kan akseptere får man rett og slett kjøre i fartsgrensen. Personlig er ikke boten alene avskrekkende nok, men å miste lappen vil være uaktuelt. For min del innebærer det at jeg begrenser bruddet på fartsgrensen deretter
Skjønner ikke hva setningen over skal bety i denne sammenhengen.
"Personlig er ikke boten alene avskrekkende nok, men å miste lappen vil være uaktuelt."
Det kan jo tolkes som at du synes du har råd til å kjøre ulovlig fort, men ikke så fort at du står i fare for å risikere å miste førerkortet.
Det vil jo kunne benyttes som argument for nettopp å heve bøtenivået, generelt, dersom det er mange personer som tenker like
egoistisk.
Jeg synes det mer rettferdig at bøter for trafikkforseelser kan settes i forhold til inntektsnivå, slik vi har sett det her til lands,
i håp om å redusere tilfellene der feks meglere, privatpraktiserende leger og "rikinger" systematisk skal bryte trafikkregler fordi de synes de har råd til det.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
"Myten om elbilens fortreffelighet"...
Det uttrykkes stadig meninger om elbilen og dens (tvilsomme?) "fortreffelighet". Her en kvalifisert (?) synsing om saken fra 3. jan.2018...:
https://www.dagbladet.no/kultur/myten-o ... t/69220498
https://www.dagbladet.no/kultur/myten-o ... t/69220498
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AlfaGuzzi
- Innlegg: 65
- Registrert: 16 okt 2013, 13:34
- Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Politikerne var tause i flere år etter at det ble påpekt fra faglig hold hvor skadelig Dieselbiler var for lokalmiljøet. Selv nå er diesel billigere enn bensin. Forstå det den som kan.
At folk flest biter på da, som nå med el-biler er bare naturlig med alle de fordelene.
Vil man miljøet vel så tar man kollektivtet når man kan, og ellers kjører kun når man trenger det. Det vet alle inderst inne.
Så, er disse el-bilistene miljøbevisste? Selvsagt ikke. De ser en fordel og helt lovlig utnytter snyltemuligheten. Det er ikke deres feil, de har staten på sin side.
På meg virker det som om Norge skal oppnå klima målet ene og alene ved å skifte ut bilparken til el. Kan ikke se noen andre grunner til at Staten kaster bort milliarder i manglende inntekter hvert år.
Bare vent. El-bilen er helelektriske og svært lett å overvåke mht beskatning, det kommer. De bare venter på at mange nok har gått 5 på. Det er helt klart en sammenheng mellom de nye elektroniske strøm målerne som alle MÅ ha og det som kommer av beskatning. Billig nå, dyrt senere.
Man får gjøre det man kan selv uten å gå til det ekstreme. Kjøre den bilen bilen man har, og vedlikeholde den. Og ta litt tog iblandt hvis situasjonen tillater det. Og selvsagt kjøre MC om sommeren.
At folk flest biter på da, som nå med el-biler er bare naturlig med alle de fordelene.
Vil man miljøet vel så tar man kollektivtet når man kan, og ellers kjører kun når man trenger det. Det vet alle inderst inne.
Så, er disse el-bilistene miljøbevisste? Selvsagt ikke. De ser en fordel og helt lovlig utnytter snyltemuligheten. Det er ikke deres feil, de har staten på sin side.
På meg virker det som om Norge skal oppnå klima målet ene og alene ved å skifte ut bilparken til el. Kan ikke se noen andre grunner til at Staten kaster bort milliarder i manglende inntekter hvert år.
Bare vent. El-bilen er helelektriske og svært lett å overvåke mht beskatning, det kommer. De bare venter på at mange nok har gått 5 på. Det er helt klart en sammenheng mellom de nye elektroniske strøm målerne som alle MÅ ha og det som kommer av beskatning. Billig nå, dyrt senere.
Man får gjøre det man kan selv uten å gå til det ekstreme. Kjøre den bilen bilen man har, og vedlikeholde den. Og ta litt tog iblandt hvis situasjonen tillater det. Og selvsagt kjøre MC om sommeren.