Man får mindre støy i bildene fordi en 5D MK III har bedre ISO egenskaper. dynamikken er også bedre (så vidt jeg vet) i 5D MK III og dette igjen vil gi bedre bildekvalitet i de situasjonene slike egenskaper kreves. Da trenger man de mulighetene.ATWindsor skrev:Mener du støy og dynamikk ikke er en del av bildekvalitet, ja eller nei? Du unngår med vilje problemstillingen, med større sensor og samme kvalitet får man vesentlig mindre støy og mer dynamikk med samme iso-innstilling.
Forskjellene er små i dagslys ja, det er jeg enig i, men du har ikke nøyd det med å si forskjellene er små, du sa "ingen ser forskjell", hvorfor overdrive? Er det ikke godt nok å presentere det som faktisk er sannheten, nemlig at forskjellene eksisterer, men de er ikke så små?
Selv om RX100 hadde hatt samme ergonomi, og samme AF så hadde den vært dårliger ei mørket, helt åpenbart, og tydelig.
Å ta bilder handler om noe helt annet enn selve bildekvaliteten isolert sett. Det hjelper lite om bildet er full av dynamikk og fritt for støy etc. når motivet er et ovenfra og ned bilde av et juletre. Rene vinduer (bildekvalitet) er fint og flott, men det hjelper lite når utsikten består av garasjen til naboen. Kjøper man et oppegående kamera som RX100 eller bedre så vil man i daglige situasjoner i normalt til godt lys ikke se forskjell på hvem som har tatt hvilket bilde med hvilket kamera når bildene er forskjellige og ligger ett verandre i et forum eller på facebook.
Så hvis jeg tar diverse feriebilder i ok belysning med RX100 og Onkel Jan tar diverse feriebilder med sin 5D MK III i samme lys så vil ingen plukke disse bildene fra hverandre ved å gjette hvilket bilde som er tatt med hvilket kamera. Men setter man kameraene på prøve og utfordrer dem med dårlig lys etc. så vil så klart 5D'en vinne...hver gang (hvis man kan bruke det). men det er da altså ikke poenget mitt her.