Hyggelig å se deg tilbake igjen Ove, og med lokalt Øl også :)
Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Tore L
- Innlegg: 1051
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hyggelig @Bjerknez
Det ble litt Frydenlund fatøl til middagen i dag, duger det også :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Velkommen tilbake. Her er en liten motvekt til ølbildene:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Nytt prosjekt er startet i furtebua. Snøfreseren som er en 20 ish år gammel Ariens 524 som starter og går de få minuttene den brukes hvert år skal få en liten oppgradering i løpet av sommeren. Mest for morroskyld samt også nytte.
Jeg har kjøpt ledbelysning beregnet for biler (12V) på Aliexpress og planen er å bruke en 36W ledbar som skal skrus fast i rett over knivene og noen "markeringslys" beregnet dor tilhengere etc. som skal lyse opp der man går og litt på sidene.
Siden freseren ikke har noe batteri fra før, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre dette enkelt med å bare bruke et adapter til et drillbatteri som jeg fester til freseren. Spenningen reguleres gjennom en regulator som gir stabile 12V ut og spenning inn fra drillbatteri.
Jeg har laget et kretskort som er i bestilling som alt skal loddes til av ledninger. Kretskortet og regulatoren samt sikring etc. plasserer jeg inne i en vanntett boks som festes på freseren.
Jeg skal også montere voltmeter som viser spenningen fra batteriet og en bryter som man slåe av på lysene med. Ledningene fra lysene etc. legges i en kabelstrømpe og stripses til stripsfester som jeg også har kjøpt.
Dette blir et lite vårprosjekt som starter så fort jeg er sikker på at den ikke bør brukes mer i vinter. :)
Her er ledbaren jeg skal bruke som hovedlys:
Jeg har kjøpt ledbelysning beregnet for biler (12V) på Aliexpress og planen er å bruke en 36W ledbar som skal skrus fast i rett over knivene og noen "markeringslys" beregnet dor tilhengere etc. som skal lyse opp der man går og litt på sidene.
Siden freseren ikke har noe batteri fra før, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre dette enkelt med å bare bruke et adapter til et drillbatteri som jeg fester til freseren. Spenningen reguleres gjennom en regulator som gir stabile 12V ut og spenning inn fra drillbatteri.
Jeg har laget et kretskort som er i bestilling som alt skal loddes til av ledninger. Kretskortet og regulatoren samt sikring etc. plasserer jeg inne i en vanntett boks som festes på freseren.
Jeg skal også montere voltmeter som viser spenningen fra batteriet og en bryter som man slåe av på lysene med. Ledningene fra lysene etc. legges i en kabelstrømpe og stripses til stripsfester som jeg også har kjøpt.
Dette blir et lite vårprosjekt som starter så fort jeg er sikker på at den ikke bør brukes mer i vinter. :)
Her er ledbaren jeg skal bruke som hovedlys:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Online
- Innlegg: 170
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hei igjen Ove, hyggelig å se deg her inne igjen
Dette virker som et artig konsept for en snøfreser, alltid kjipt å rote rundt i mørket med hodelykt. Kom til å tenke på 2 ting, å plassere ledbaren på freserhuset er vel der det er mest vibrasjon, og det kan kanskje bli litt mørkt bak denne, men det kan være at markeringslysene er kraftige nok til å motvirke "lysveggen" Separate brytere eller to-trinns er kanskje en ide?

Dette virker som et artig konsept for en snøfreser, alltid kjipt å rote rundt i mørket med hodelykt. Kom til å tenke på 2 ting, å plassere ledbaren på freserhuset er vel der det er mest vibrasjon, og det kan kanskje bli litt mørkt bak denne, men det kan være at markeringslysene er kraftige nok til å motvirke "lysveggen" Separate brytere eller to-trinns er kanskje en ide?

21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg har planer om å montere slike "markeringslys" på sidene samt på selve freseren som lyser opp litt. Det er jo ikke mye lys disse gir fra seg, men i bekmørket så lyser dem mer enn bra nok. :)Nineball skrev: 05 feb 2024, 08:46 Hei igjen Ove, hyggelig å se deg her inne igjen![]()
Dette virker som et artig konsept for en snøfreser, alltid kjipt å rote rundt i mørket med hodelykt. Kom til å tenke på 2 ting, å plassere ledbaren på freserhuset er vel der det er mest vibrasjon, og det kan kanskje bli litt mørkt bak denne, men det kan være at markeringslysene er kraftige nok til å motvirke "lysveggen" Separate brytere eller to-trinns er kanskje en ide?![]()
Vibrasjon tenker jeg dem tåler siden dem er beregnet for bruk på landbruksmaskiner og biler etc. Dette er såkalt "work lights" Ryker LED baren så kostet den meg bare 60 kroner, så det kan jeg leve med uansett. Må tenke på at dette er en gammel freser. har ikke tenkt til å koste på den noe særlig mer enn nødvendig :)
Det med 2-trinnsbryter var en god ide. Faktisk så god, at jeg skal bestille en slik bryter :)
-
Online
- Innlegg: 170
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Den blir nok kurant, lett å betjene med hansker på og!
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Åsså har den sånn fancy lys også. :)
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hei og velkommen tilbakeBjerknez skrev: 05 feb 2024, 15:24 Bestilte meg en slik 3-way bryter :)
https://www.aliexpress.com/item/3303601 ... 1802x9Or1j

Er ikke helt sikker på om jeg ville brukt den bryteren der faktisk, det ser ut til at den har IP50.
Er kool, men burde ha IP som tåler litt væske
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg er litt enig. Men samtidig så ser jeg ikke det helt store problemet med bryteren jeg har valgt. Dem koster jo slikk og ingenting (jeg bestillte 5 stk) og en "kortslutning" i bryteren skjer jo uansett ikke siden den er koblet serie. Jeg bruker også en sikring.Toalmar skrev: 05 feb 2024, 20:39Hei og velkommen tilbakeBjerknez skrev: 05 feb 2024, 15:24 Bestilte meg en slik 3-way bryter :)
https://www.aliexpress.com/item/3303601 ... 1802x9Or1j![]()
Er ikke helt sikker på om jeg ville brukt den bryteren der faktisk, det ser ut til at den har IP50.
Er kool, men burde ha IP som tåler litt væske
Ryker den så er det bare å bytte den.
Men jeg er enig i at en mer robust og vanntett bryter hadde vært et mer riktig valg. Men disse er jo ikke oike "fancy" da :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jaja, er det noe jeg har nok av i furtebua så er det uansett brytere i diverse former og fasonger.
Sitter bare å bestiller litt, slik at jeg ikke plutselig mangler noe når jeg starter prosjektet. Det er litt turnoff for min del.
Jeg må også endre litt på det første kretskortet jeg bestilte da jeg trolig skal bytte til en "3-way" bryter. Dette kan gjøres uten å endre kretskortet, men liker nå at det ser litt ok ut. Uansett koster det ingenting å bestille slike kort. Tror jeg betalte 50 kroner for 5 stk. kort.
Sitter bare å bestiller litt, slik at jeg ikke plutselig mangler noe når jeg starter prosjektet. Det er litt turnoff for min del.
Jeg må også endre litt på det første kretskortet jeg bestilte da jeg trolig skal bytte til en "3-way" bryter. Dette kan gjøres uten å endre kretskortet, men liker nå at det ser litt ok ut. Uansett koster det ingenting å bestille slike kort. Tror jeg betalte 50 kroner for 5 stk. kort.
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Har fundert litt på lysoppsettet på snøfreseren og funnet ut at jeg dropper markeringslysene. Grunnen er at dem må festes til skassiet og ledningene må gå på baksiden. Det er ikke ideelt når kniver og snø virvler rundt inni der.
Jeg fant noen "motorcycle fog lights" som kommer med fester for montering på rørramme. Tenkte å feste disse til stangen på snøfreseren som lyser ut på hver side. Det blir også lettere å trekke ledninger derfra. Dette er to fog lights ratet for 12. kinawatt. Uansett mer enn nok for å luse opp noen meter ut til sidene.
Hvilke brytere jeg skal bruke og hva slags kombinasjon av lys jeg skal tilegne bryter(ene) vet jeg ikke enda. :)
Jeg fant noen "motorcycle fog lights" som kommer med fester for montering på rørramme. Tenkte å feste disse til stangen på snøfreseren som lyser ut på hver side. Det blir også lettere å trekke ledninger derfra. Dette er to fog lights ratet for 12. kinawatt. Uansett mer enn nok for å luse opp noen meter ut til sidene.
Hvilke brytere jeg skal bruke og hva slags kombinasjon av lys jeg skal tilegne bryter(ene) vet jeg ikke enda. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24582
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg tenker at dette ikke bør kompliseres mer enn nødvendig og tror at jeg velger å bruke to brytere. En bryter for to små "markeringslys" som skal lyse opp selve snøfreseren i tillfelle vedlikehold i mørket. Med vedlikehold mener jeg da bensinpåfyllling, sjekk av olje, bytting av tennplugg etc. Rett og slett for å se hva man holder på med. Dette er ikke kraftige lys, men lyser nok til at man ser.
De fire resterende lysene (hovedlyset foran, to lys på hver side festet på rørhåndtaket man holder i når man kjører og lyset som lyser opp området der man går) går på den andre bryteren.
De fire resterende lysene (hovedlyset foran, to lys på hver side festet på rørhåndtaket man holder i når man kjører og lyset som lyser opp området der man går) går på den andre bryteren.
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Ville nok begynt med og koble opp LED baren først provisorisk for å se hvor den skal sitte.
Denne alene kan kanskje gi deg det lyset du trenger forover når du bruker snøfreseren, og kanskje også greit lys for og eventuelt fylle bensin eller litt annet vedlikehold. Tror dette med lys på siden er ett ikke behov, men det vil tiden vise.
Når det kommer til plasseringen av av LED baren ville jeg nok gått for å montere den i front av panelet som sitter ved håndtakene.
Denne alene kan kanskje gi deg det lyset du trenger forover når du bruker snøfreseren, og kanskje også greit lys for og eventuelt fylle bensin eller litt annet vedlikehold. Tror dette med lys på siden er ett ikke behov, men det vil tiden vise.
Når det kommer til plasseringen av av LED baren ville jeg nok gått for å montere den i front av panelet som sitter ved håndtakene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.