Side 67 av 173

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 08:31
av Elruts84
Ja, det vil nok variere fra kjøremønster og kjørestil.

Noen syns jeg det er greit å cruise avgårde på europavei noen elsker å kjøre veldig aktivt på svingete veier.
Crusing på beine veier og lite aktiv kjørestil sliter vel mer en plass på dekket enn å utnytte hele dekket. :-) Hver sin smak :-)

For min egen del liker jeg aktiv kjøring og hater lange beine europaveier.

Har bestilt PR 4 bak, og nå også fremme. Så da må det jo bli gull. Har aldri opplevd å få nye dekk på en MC før. Og kjøpte sykkelen med en tydelig markant flat del på bak dekket, selv om den da ikke va nedslitt. Så får meg vel en aha opplevelse når jeg bytter.

Elruts

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 09:08
av xyvind
Husk at helt nye dekk er glatte, folkens :mk

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4[/video]

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 09:21
av sankyo
Elruts84 skrev:. Så får meg vel en aha opplevelse når jeg bytter.

Elruts
Det er vel nesten garantert.
Så vil du spørre deg hvorfor i all verden du ikke har byttet tidligere. Så vil du glemme det inntil du bytter på nytt. 8-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 11:23
av mortenolb
Ér nye dekk egentlig glatte? Det er så mye frem og tilbake på det at jeg ikke aner hva jeg skal tro. Min erfaring er nei, hvertfall på ingen måte så glatte som i videoen med gixxern der :p

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 11:27
av Tobben84
Min erfaring er at nye dekk er glattere enn innkjørte, men det varierer litt fra merke til merke og type til type. Jeg gambler ikke på det og kjører alltid litt roligere de første milene....

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 11:32
av mortenolb
Jeg kjører også penere *tilfelle*, men verkstedet jeg bruker sa at de i utgangspunktet ikke er glattere, men at de er uvant, for på innkjørte dekk lager du en liten "kant" av slitasjen på det punktet du vanligst legger deg ned til, mens på nye har du ikke det.

Det ble så dårlig forklart at jeg ikke tror på det selv engang.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 11:59
av xyvind
Det ligger da et beskyttende lag med voks e.l. fra fabrikken for at gummien skal holde seg fersk? Det har jeg blitt fortalt.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 12:02
av mortenolb
Har blitt fortalt både og, men jeg ser ikke noe umiddelbar grunn til at det skal være det. Erfaringsmessig så har hvertfall verken Michelin eller Pirelli vært glatte. Kjører nå alltid litt forsiktig fordet, men sett at de er glatte så ville det vel gått åt skogen første gang du er ute på kyllingstripa uansett?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 12:06
av ZZR-Erling
Kanskje noe vettugt her. http://motorbikewriter.com/break-new-se ... cle-tyres/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 12:25
av TBI81
Visst fankern kan nye dekk være glatte (linken over forklarer dette bra). Men heldigvis er de ikke det mange mil ;-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 13:18
av Bjerknez
mortenolb skrev:Har blitt fortalt både og, men jeg ser ikke noe umiddelbar grunn til at det skal være det. Erfaringsmessig så har hvertfall verken Michelin eller Pirelli vært glatte. Kjører nå alltid litt forsiktig fordet, men sett at de er glatte så ville det vel gått åt skogen første gang du er ute på kyllingstripa uansett?
Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 14:07
av mortenolb
Greia med silikon skal liksom være i bruk når dekket ..støpes? Eller hvafaen man skal kalle det, for at det ikke skal sette seg fast i forma. Både Pirelli og Michelin har sagt at de ikke bruker det, og ikke kan se for seg at noen andre bruker det. Forslaget dems var at dekket kan være litt glattere rett og slett fordi overflaten er helt "smooth", og når du har kjørt litt på det så blir det mindre smooth, som da øker grepet litt.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 14:50
av Bjerknez
Når jeg byttet dekk på cruiseren så var det som å kjøre igang på løssnø den flrste gangen. Fikk meg en overraskelse der ja...

Tror det var Dunlop K555.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 15:14
av thewiz
Skal bytte dekk på sykkelen snart. Står mellom Michelin Pilot Power 3, men jeg ser også det er en Pilot Power 3 2CT?

2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 16:48
av LordShaft
Bjerknez skrev: Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?
Hvordan har det seg at bensin forsvinner fra en overfalte om du søler litt :-k Denne forsvinner helt uten at noe spruter vekk eller du fysisk må tørke den vekk med klut/papir eller lignende :-)

Jo høyere temperatur, jo raskere forsvinner den.

Jo grunnen er enkel kjemi.... Samme med vann. Et stoff har agregat tilstander. Du har fast, veske og gass. Vann går fra fast til veske ved 0 grader. Vann går fra veske til gass ved 100 grader.
Det fordamper. Dette prinsippet kan brukes når du forklarer hva som gjør at dekket "tørker" uten at dekket er i berøring av asfalten.

Å når et sport touring dekk som pilot road 4 som er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og 40 grader, så er det ved disse temperaturene at dekket har best avgassing som gjør at du har optimalt grep. Som igjen bidrar til at du sliter vekk det belegget som finnes på noen av dekkene. Noen dekk har ruglete overflate med silika greier som gjør at en har bedre grep fra første stund.

Håper dette var noe lunde enkelt forklart og forståelig forklart :redface