Spesiel lyd, normalt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
vjoakim
Innlegg: 3
Registrert: 27 aug 2015, 15:27
Motorsykkelen din: Kawasaki z750 09

Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av vjoakim »

Hei alle sammen.. Fersk motorsyklist, "ny" sykkel, og ny på mc siden ;)

Det er somregel umulig å forklare en lyd med tekst, men jeg gir det nå et forsøk i håp om noen gode svar =)
Dette gjelder en Kawasaki z750 (2009 mod, 17000km)

Det er mulig lyden er normal, noe som jeg håper..
Lyden kommer (nesten) vær gang jeg skal stanse etter å ha kjørt i over ca 30(lyden kommer ikke om gjør tar løs og stanser etter en runde i gangfart..

Det vill si at hvis jeg kjører inn imot et lyskryss og skal stanse, idet farten er så lav at jeg må inn med clutchen og rett før sykkelen står stille høres det ut som noen kronestykker slippes ned på en glassplate e.l(under 1 sekund)

Har en tanke i hode mitt at når "kronestykkene" roterer i høy nåkk hastighet i motor så er d stille, når rotasjonen blir får lav så detter de ned...


Dette var da ett tappert forsøk på å forklare lyden, hehe =)
Sist redigert av vjoakim den 27 aug 2015, 15:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av mortenolb »

Kan hende noen klarer å gjøre noe ut av beskrivelsen der, men om ikke; Prøve å få til en tur hvor du filmer og har en mikrofon plassert en strategisk plass for å plukke opp denne lyden?

vjoakim
Innlegg: 3
Registrert: 27 aug 2015, 15:27
Motorsykkelen din: Kawasaki z750 09

Re: Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av vjoakim »

mortenolb skrev:Kan hende noen klarer å gjøre noe ut av beskrivelsen der, men om ikke; Prøve å få til en tur hvor du filmer og har en mikrofon plassert en strategisk plass for å plukke opp denne lyden?

God ide =) Det er mulig lyden er for kortvarig og lav.. Men skal gi det et forsøk om ingen kjenner igjenn lyden.. =)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av kjellv »

Jeg tror en god ide må være at du får en bekjent med en del kjøreerfaring til å ta en tur med sykkelen din...
Er du helt fersk, er det veldig vanskelig å skille lyder og ulyder. Hvis du blir gående med en mistanke om at noe er alvorlig galt med sykkelen din, vil dette overskygge alle gode opplevelser du har med den. Du vil rett og slett ikke synes det er kjekt å kjøre...

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av Espen Klev »

Sikker på det er fra motoren? Hva om du triller sykkelen sakte uten at motoren går? Syns beskrivelsen passer til flytende bremseskiver. Lett å sjekke med å stoppe motoren hvertfall.

vjoakim
Innlegg: 3
Registrert: 27 aug 2015, 15:27
Motorsykkelen din: Kawasaki z750 09

Re: Spesiel lyd, normalt?

Legg inn av vjoakim »

Espen Klev skrev:Sikker på det er fra motoren? Hva om du triller sykkelen sakte uten at motoren går? Syns beskrivelsen passer til flytende bremseskiver. Lett å sjekke med å stoppe motoren hvertfall.
Takk for godt tips, skal prøve imorgen.. :D
Jeg aner ikke hvor lyden kommer ifra rett og slett, hadde bare en teori som gjorde at jeg mistenkte at d var ifra motoren..

Svar