Side 1 av 2
Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 12:42
av ThemotorsykkelGuy
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 12:46
av ThemotorsykkelGuy
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 12:47
av mortenolb
Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 12:57
av Andreas
Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 12:59
av ThemotorsykkelGuy
Andreas skrev:Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
Ingen grunn, jeg bare lurer på om man dro til biltilsynet med en 125cc med under 15 hester, kunne man da helt uten videre registrere den som tung istedefor lett?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:01
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å
Er ikke ønskelig, grunnen til hvorfor jeg lurer på om det er mulig er egentlig ikke relevant.
Så, er det helt mulig? Om en lett sykkel har 15 hk og kunn 125 kubikk, kan den registreres som tung?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:01
av mortenolb
Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:06
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.

Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:07
av mortenolb
BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:08
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
Ja, her er tekniske data:
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... x_1978.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:15
av mortenolb
Men hva sier vognkortet om effekt?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:18
av Toven
Enkleste ville vel vært å kontakte BT
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:19
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Men hva sier vognkortet om effekt?
Står ingenting i vognkortet om det. Står bare at det er ENDURO 125. Effekt er ikke oppnevnt.
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:55
av RuneMC
Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 13:57
av ThemotorsykkelGuy
RuneMC skrev:Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?

Jeg er 18 år, og kjøpte sykkelen som jeg skulle ha som lett-sykkel, men fikk ikke med meg at den var registrert som tung, vognkortet er nytt, for det gamle ble borte.
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 15:28
av ejs
ThemotorsykkelGuy skrev:mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.

Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?
Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100

)
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 17:25
av ThemotorsykkelGuy
ejs skrev:ThemotorsykkelGuy skrev:mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.

Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?
Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100

)
Min er forsåvidt fra 1982, om kjøretøykategoriene forandres, skal ikke kjøretøyet automatisk gå under den kategorien som passer best? Vi har jo A1 for kun en grunn, og det er for å kunne putte sykkler som har under 16HK i en kategori, så da kan det vell ikke være mulig at den står i en annen kategori enn det den faktisk er? Er jo eller ingen vinning i å holde slike gammle sykkler i en annen kategori enn det de faktisk er.
Jeg håper inderlig dette bare var en feil fra biltilsynet sin side, så jeg slipper å måtte omregistrere den.
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 18:49
av mekkern
Sykkelen er typegodkjent i Norge som "tung mc" hvis den ble registrert på den tidens papirer.
senere å endre status er tilnærmet umulig.
Akkurat det samme med gamle 100ccm sykler med max 7hk. disse kan ikke registreres om/Uplomberes.
MEN hvis du tar inn en sykkel fra utlandet kan den enkeltgodkjennes som lett mc hvis det kan fremskaffes nødvendig dokumentasjon.
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 19:01
av Voksen
Enig med Toven: Kontakt biltilsynet og forklar saken. Hva vi mener hjelper vel lite?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 20:10
av Kawagutten
Den står som tung fordi i gamle dager var 125 tung motorsykkel og 100ccm lett.Trodde dette var en enkel sak å få omgjort i vognkortet på biltilsynet siden reglene er forandret.
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 20:19
av ThemotorsykkelGuy
Så det er derfor, jaha. Så det er bare å omregistrere igjen?
Skjønne eller ikke hvorfor de gjorde det sånn når de skulle forandre systemet, hvorfor kunne de ikke registrere lett-sykkler som lett-sykkler?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 20:26
av RuneMC
Verdt et forsøk...
Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.
Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 20:36
av ThemotorsykkelGuy
RuneMC skrev:Verdt et forsøk...
Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.
Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
For akkurat da, så trodde jeg at den var registrert som tung ved en feiltagelse, så om jeg fikk vite at det var umulig å registrere en vanlig lett som tung, da hadde jeg også fått vite at det var en feiltagelse at den er registrert som tung. Og jeg skjønner ikke at det skal være noe vanskelig å registrere den som lett når den faktisk ikke er noe kjappere og bedre en de nyeste lettmotorsykklene som du får kjøpt i dag.
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 21:48
av ThemotorsykkelGuy
Fant noe på nett, her står det svart på hvitt:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 22:43
av mekkern
ThemotorsykkelGuy skrev:Fant noe på nett, her står det svart på hvitt:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
se der ja-da har de lempet litt på tung til lett.
men den må være 1 gang regget i
Norge før feb 1996 og du må kunne
dokumentere effekt-eksempelvis importør.
spesielt hvis den ikke er/virker 100% original så er det pes.
Ellers så er det litt opp til kontrolløren hva han/hun aksepterer av tilstrekkelig dokumentasjon for dette blir vedlagt godkjenningen/arkivert..
snill/vrang/paragrafrytter. :-)å
Lykke til forresten.
