Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
-
OnlineJompa
- Moderator
- Innlegg: 6995
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
https://www.altaposten.no/meninger/2019 ... 604791.ece
Villmannskjøring med moped, lettsykkel, UTV, ATV er et problem i Alta.
Bra at noen foreldre, sikkert flere enn hun som skriver dette, tar ansvar.
Villmannskjøring med moped, lettsykkel, UTV, ATV er et problem i Alta.
Bra at noen foreldre, sikkert flere enn hun som skriver dette, tar ansvar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Fantastisk
Dette er utrolig bra skrevet. Slike mødre burde det være adskillig flere av!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Dette er utrolig bra skrevet. Slike mødre burde det være adskillig flere av!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Veldig bra
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineJompa
- Moderator
- Innlegg: 6995
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Utrolig tragisk. Siste oppdatering ser jeg alle er funnet og alle seks er omkommet. https://www.altaposten.no/nyheter/2019/ ... articles=3
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Dette var svært tragisk og meningsløst, 6 mennesker omkommer på et øyeblikk, og 5 av dem var unge folk fra Alta. Livet er til tider veldig brutalt, tenker på pårørende og et Alta-samfunn i sorg.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38011
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Ubeskrivelig tragisk og som et vondt åpnet sår for Altasamfunnet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38011
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Fortsatt svære oljemengder som bare venter på å bli hentet opp.
Bare de som skal gjøre det blir litt mer kreative...
Så fortsatt håp om bensindrevne motorsykler, som vi liker spesielt godt her på MCsiden.no , i lang tid framover, er det grunn til å tro:
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941
Var for øvrig innom den lokale Mazdaforhandleren i dag, som fortalte om den nye Skyactive motoren til nettopp Mazda, som fortsatt er bensindrevet, men uten tennplugger!
Det høres ut som en spennende framtidsløsning. Både forbruk og utslipp skal visst være på et svært lavt nivå. I tillegg god motoreffekt.
Kunne vært veldig artig med slik motorteknologi i motorsykler også.
Ingen tennplugger i stedet for de fire min KTM 12902 har i dag hadde ikke vært å forakte.
4 stk. plugger kostet faktisk 950,- på siste service.
Ingen voldsom sum, men bytte av ingen tennplugger koster tross alt 0,- kr. ...
Bare de som skal gjøre det blir litt mer kreative...
Så fortsatt håp om bensindrevne motorsykler, som vi liker spesielt godt her på MCsiden.no , i lang tid framover, er det grunn til å tro:
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941
Var for øvrig innom den lokale Mazdaforhandleren i dag, som fortalte om den nye Skyactive motoren til nettopp Mazda, som fortsatt er bensindrevet, men uten tennplugger!
Det høres ut som en spennende framtidsløsning. Både forbruk og utslipp skal visst være på et svært lavt nivå. I tillegg god motoreffekt.
Kunne vært veldig artig med slik motorteknologi i motorsykler også.
Ingen tennplugger i stedet for de fire min KTM 12902 har i dag hadde ikke vært å forakte.
4 stk. plugger kostet faktisk 950,- på siste service.
Ingen voldsom sum, men bytte av ingen tennplugger koster tross alt 0,- kr. ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38011
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
https://www.rb.no/nyheter/utrykningspol ... 43-1154463
Det kan muligens være at dette er trafikkfarlig? Elller...?
Det kan muligens være at dette er trafikkfarlig? Elller...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Om du har liten eller stor skjerm på navigasjon, bruker du mest tid på å se på den store ... eller den lille?? På R1 har jeg 1 rund klokke med et lite display ved siden, på KTM’n har jeg en monsterskjerm, bruker jeg mere tid under kjøring på KTM skjermen. Nei, men derimot når jeg har parkert hender det at jeg trykker litt rundt
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38011
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Er ikke bombesikker, men tror likevel det er en viss forskjell på KTM skjermen og de vanlige visningene av turtall, fart og litt til på den og den store skjermen fra bilen i saken jeg linket til... .dypen skrev: ↑02 okt 2019, 23:03 Om du har liten eller stor skjerm på navigasjon, bruker du mest tid på å se på den store ... eller den lille?? På R1 har jeg 1 rund klokke med et lite display ved siden, på KTM’n har jeg en monsterskjerm, bruker jeg mere tid under kjøring på KTM skjermen. Nei, men derimot når jeg har parkert hender det at jeg trykker litt rundt
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg har en slik radiobil og har kjørt 15k nå. Forstår UPs behov for å være i media med dagsaktuelle saker, men det er ikke skjermen som er farlig, det er bruken av den. Ingen prinsipiell forskjell på en slik skjerm og en mobil eller vanlig GPS-enhet. Om man fikler med den slik at fokus ikke er på veien/kjøringen så gjør man noe feil.
På akkurat denne skjermen vises hastigheten oppe til venstre, og i praksis er det den man følger med på under kjøring. Kart og kjørefeltvisualisering er "til info", kikker innimellom, men følger ikke med. Samme som vanlig GPS på sykkelen f.eks.
Det går selvsagt an å tenke seg at skjermen er så lett tilgjengelig at folk bruker den mer aktivt under kjøring, men da er det holdningene det er noe feil med, ikke skjermen mener jeg. I det lyset gir UPs utspill mening.
På akkurat denne skjermen vises hastigheten oppe til venstre, og i praksis er det den man følger med på under kjøring. Kart og kjørefeltvisualisering er "til info", kikker innimellom, men følger ikke med. Samme som vanlig GPS på sykkelen f.eks.
Det går selvsagt an å tenke seg at skjermen er så lett tilgjengelig at folk bruker den mer aktivt under kjøring, men da er det holdningene det er noe feil med, ikke skjermen mener jeg. I det lyset gir UPs utspill mening.
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Støtter den
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Problemet er at en del nye biler ikke har knapper i det hele tatt omtrent (Tesla etc.) men kun touch skjermer. Dette er etter min mening et problem. Det er mye lettere å føle seg litt frem til knapper du vet hvor er etc. på en "gammel" bil uten å se helt akkurat hvor du setter fingeren. På disse skjermene MÅ du flytte blikket å se hva du driver med. Jeg innbiller meg at det tar bort mer av oppmerksomheten å sette opp temperaturen i kupén 5 grader i en Teasla en det gjør i en gammel Volvo.
Selvfølgelig også mulig jeg tar feil...
Selvfølgelig også mulig jeg tar feil...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Det faller i kategorier.
Det man gjør hele tiden som blinklys, fjernlys, lydjustering osv sitter jo på hendler og rattknapper også i Tesla
Ting man gjør ofte lærer man seg uansett.
Ting man gjør sjelden må man se på selv om det er fysisk knapp.
Ting man gjør kanskje bare en gang når bilen er ny er det en fordel er gjemt bort i det daglige vil jeg si
Men ja, ting man gjør en gang i blant kan nok kreve mer oppmerksomhet på touch. For min del er det en slik ting på Teslaen, bytte mellom auto og faste intervaller på vinduspussere. Ikke ofte jeg trenger å gjøre det, men det kreves to menyvalg, noe som er suboptimalt i de situasjonene det må gjøres.
Skal ikke uttale meg om Volvo, men for å ta det eksemplet fra bilene jeg har hatt før med fysiske knapper for temperaturregulering; selv om knappen var taktil så jeg likevel på displayet som viste temperaturen for å se at det endret seg. Samme som jeg gjør nå. Må vel helt tilbake til dreiebryterne uten nøyaktig temperaturkontroll for minst mulig fokusbytte.
Så er det et annet aspekt som jeg ser på som en fordel, men som andre (f.eks min far) kan irritere seg over; Tesla oppdaterer UIet i bilene. Dvs at dårlige løsninger og knappeplasseringer kan forbedres etterhvert. Samtidig kan det bety at det man endelig har lært seg plutselig har byttet plass.
Men kan godt se for meg at touch ikke funker så bra for folk med nedsatt motorikk f.eks, så at det ikke er den ultimate universelle løsningen er nok klart. Vi får ikke noen god løsning på ufokuserte bilister før selvkjørende biler er på plass.
Også litt usikker på om problemet er de som endrer temperaturen i bilen, eller de som sender SMS eller prøver å skrive Schleppegrells gate i navigasjonen?
Det man gjør hele tiden som blinklys, fjernlys, lydjustering osv sitter jo på hendler og rattknapper også i Tesla
Ting man gjør ofte lærer man seg uansett.
Ting man gjør sjelden må man se på selv om det er fysisk knapp.
Ting man gjør kanskje bare en gang når bilen er ny er det en fordel er gjemt bort i det daglige vil jeg si
Men ja, ting man gjør en gang i blant kan nok kreve mer oppmerksomhet på touch. For min del er det en slik ting på Teslaen, bytte mellom auto og faste intervaller på vinduspussere. Ikke ofte jeg trenger å gjøre det, men det kreves to menyvalg, noe som er suboptimalt i de situasjonene det må gjøres.
Skal ikke uttale meg om Volvo, men for å ta det eksemplet fra bilene jeg har hatt før med fysiske knapper for temperaturregulering; selv om knappen var taktil så jeg likevel på displayet som viste temperaturen for å se at det endret seg. Samme som jeg gjør nå. Må vel helt tilbake til dreiebryterne uten nøyaktig temperaturkontroll for minst mulig fokusbytte.
Så er det et annet aspekt som jeg ser på som en fordel, men som andre (f.eks min far) kan irritere seg over; Tesla oppdaterer UIet i bilene. Dvs at dårlige løsninger og knappeplasseringer kan forbedres etterhvert. Samtidig kan det bety at det man endelig har lært seg plutselig har byttet plass.
Men kan godt se for meg at touch ikke funker så bra for folk med nedsatt motorikk f.eks, så at det ikke er den ultimate universelle løsningen er nok klart. Vi får ikke noen god løsning på ufokuserte bilister før selvkjørende biler er på plass.
Også litt usikker på om problemet er de som endrer temperaturen i bilen, eller de som sender SMS eller prøver å skrive Schleppegrells gate i navigasjonen?