Polsk registrert mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

Da er det på tide å se etter ny sykkel. Har sett en sykkel på finn som er registrert på polske skilter, er det noe man må passe på når det kommer til dette? Hva slags dokumentasjon trenger man for og få den på norske skilter? Er det noe man burde holde seg unna? Vis noe har erfaring fra dette hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger. :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av hakhap »

Markus B skrev:Da er det på tide å se etter ny sykkel. Har sett en sykkel på finn som er registrert på polske skilter, er det noe man må passe på når det kommer til dette? Hva slags dokumentasjon trenger man for og få den på norske skilter? Er det noe man burde holde seg unna? Vis noe har erfaring fra dette hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger. :thumleft
Tenker at selger får fikse det før kjøp, og det er ikke for at den er polsk for jeg synes hvis dne ikke er norsk registrert og selges i norge kan de registrere den før kjøp
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

hakhap skrev:
Markus B skrev:Da er det på tide å se etter ny sykkel. Har sett en sykkel på finn som er registrert på polske skilter, er det noe man må passe på når det kommer til dette? Hva slags dokumentasjon trenger man for og få den på norske skilter? Er det noe man burde holde seg unna? Vis noe har erfaring fra dette hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger. :thumleft
Tenker at selger får fikse det før kjøp, og det er ikke for at den er polsk for jeg synes hvis dne ikke er norsk registrert og selges i norge kan de registrere den før kjøp
Du har et godt poeng, men da kan den også bli betydelig dyrere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6971
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av kjellv »

Polen er et EU-land, og så lenge sykkelen har vært registrert innen EU skal dette ikke være noe stort problem.
MEN: Selgeren må skaffe fram COC! Dette er helt nødvendig for registrering.
Enig med Hakhap, dette er selgers oppgave. Du skaffer forsikring og penger, men ikke betal noe før den er klar for reg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6971
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av kjellv »

Markus B skrev:
hakhap skrev:
Markus B skrev:Da er det på tide å se etter ny sykkel. Har sett en sykkel på finn som er registrert på polske skilter, er det noe man må passe på når det kommer til dette? Hva slags dokumentasjon trenger man for og få den på norske skilter? Er det noe man burde holde seg unna? Vis noe har erfaring fra dette hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger. :thumleft
Tenker at selger får fikse det før kjøp, og det er ikke for at den er polsk for jeg synes hvis dne ikke er norsk registrert og selges i norge kan de registrere den før kjøp
Du har et godt poeng, men da kan den også bli betydelig dyrere.
Har selgeren problemer med å skaffe tilveie COC? I så fall, finn deg en annen sykkel.

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

kjellv skrev:
Markus B skrev:
hakhap skrev:
Markus B skrev:Da er det på tide å se etter ny sykkel. Har sett en sykkel på finn som er registrert på polske skilter, er det noe man må passe på når det kommer til dette? Hva slags dokumentasjon trenger man for og få den på norske skilter? Er det noe man burde holde seg unna? Vis noe har erfaring fra dette hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger. :thumleft
Tenker at selger får fikse det før kjøp, og det er ikke for at den er polsk for jeg synes hvis dne ikke er norsk registrert og selges i norge kan de registrere den før kjøp
Du har et godt poeng, men da kan den også bli betydelig dyrere.
Har selgeren problemer med å skaffe tilveie COC? I så fall, finn deg en annen sykkel.
Tenker kanskje å ta en titt på den til uka, så får vi høre hva han sier.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Tommas »

Er den fra eu, så skal det vel holde med vognkort, coc er ikke nødvendig?

http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av RuneMC »

Tror jeg har sett noen sånne på Finn ja, da er det videre til neste - litt irritert over at prisen er kunstig lav fordi den ikke har med tollavgifter etc.

Det kan være helt OK, men hvordan kan man forsikre seg om at det f.eks. ikke er pant i motorsykkelen? - jeg kjenner ikke tilsvarende biltilsynet/Brønnøysundregisteret i Polen. Pluss at blir det noe tull ift papirer så sitter man der med en sykkel som man ikke får norske skilter på.
Sist redigert av RuneMC den 05 okt 2015, 20:39, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Tommas »

Tror generelt jeg ville holdt meg unna ja. Spesielt pantesituasjonen virker litt usikker.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6971
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av kjellv »

Tommas skrev:Tror generelt jeg ville holdt meg unna ja. Spesielt pantesituasjonen virker litt usikker.
Mange ting er usikkert.
I Polen som i de fleste andre land finnes det luringer. Flinke luringer!
Ikke bare kan det være pant i den, den kan være kondemnert og gjenoppbygget, den kan være stjålet, den kan ha vært "importert" til Polen i et gråmarked som var veldig stort før Polen gikk inn i EU, men fortsatt finnes. Det er all grunn til å være skeptisk.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av hakhap »

Hvis den ikke er MVA i Norge får du nok problem siden det skal meldes in till tollen når du passerer grensen 1 gang, og sidne må den registreres i Norge uansett hvis du skal ha lov å kjøre den på gate her.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Dykkeren »

Tommas skrev:Er den fra eu, så skal det vel holde med vognkort, coc er ikke nødvendig?

http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Står jo rimelig klart at COC skal være med der !

Uten COC og vognkort del 1 og 2 så sliter du.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av 500DOHC »

Selvsagt må man være på vakt når man skal handle brukt, uansett hvor kjøretøyet kommer fra.
Rent praktisk sett så kan vel en polsk statsborger kjøre på polske skilt i Norge.
Derfor blir situasjonen ang. mva den samme som hvis du drar til Sverige og handler kjøretøy og for eksempel får den levert i Norge. Når handelen er avsluttet går man bare på Tollkontoret og betaler MVA av kjøpesummen.

Det finnes sikkert kjøretøyregister i Polen som man kan sjekke kjøretøyet mot.

MEN, kjøretøyet må jo ha en veldig lav pris i utgangspunktet ettersom man må betale avgifter etter kalkulert verdi i forhold til nypris, alder og motoreffekt.
Dessuten må den godkjennnes hos biltilsynet, og det koster vel noen kroner.(ca.4k for veteran tror jeg)

Med mindre dette er noe som er veldig skjeldent i Norge eller er veteran ville jeg nok sett etter alternativer.
[album]3317[/album]

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Erik.H.M »

Når jeg har importert sykler fra Sverige har det holdt med en kjøpskontrakt(vognkort del 2), og et bevis for at sykkelen er avregistrert i det landet den kommer fra (pluss godkjente tollpapirer og slikt selvfølgelig).
Regner det samme gjelder for andre EU land også. Når det er sagt, så har det ikke alltid vært like lett å få sykkelen registrert i Norge.
Var en gang jeg manglet avregistreringsbevis på en sykkel fra Sverige. Var nede hos vegvesenet i Sarpsborg flere ganger, men fikk beskjed om at dette av-reg. beviset måtte jeg saffe selv. Henvendte meg så til trafikstyrelsen i Sverige, men de sa at det var kun siste eier som hadde "tilgang" til dette. Prøvde å kontakte forrige eier, men var ikke å få tak i han heller. Jeg gikk så igjennom denne prosessen noen ganger, med like mye håp hver gang på at det ville gå nå..
Hadde egentlig gitt opp, men prøvde meg en gang til på Røros trafikkstasjon (har hytte der, og tenkte "er verdt ett forsøk"), og der satt det en mann som tok et par telefoner og ordnet alt for meg på 15 min....

Kommer altså veldig an på hvem du møter på biltilsynet.
Hadde jeg kjøpt denne sykkelen ville jeg ha bedt eier om å av-regge den før et evt salg, slik at jeg kunne ha sett dokumentet. Kjedelig å ikke få tak i det pga Norske og Polske biltilsynet samarbeider (slik som Norske og Svenske gjør)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Kawagutten »

Du får problemer hvis ikke moms er betalt av selger før du kjøper den og visning på BT koster 750.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar