Spørsmål fra dypen
Vedrørende nakensykkel Yamaha FZ8N fra 2012 som nærmer seg 40k kjørte kilometer er det en stor service på trappene i følge tidligere innlegg og da vil jeg tro prisen for servicen passerer 10k i dag ... Er dette populære og lett omsettelige sykler i dag med ti år på baken, ser det ligger noen på finn som har ligget lenge. Er prisen lav vil alt være salgbart men er det sykkel til 65 - 70k? Eller mindre / mere før service?
Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Skal jeg starte ny tråd når spørsmålene gjelder samme sykkel og samme tema men sju år er gått …
Sist redigert av dypen den 23 aug 2022, 17:06, redigert 1 gang totalt.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Nei, jeg synes det er fornuftig å benytte den gamle tråden så lenge ikke ts melder seg og legger inn protest. I fall det skjer kan vi splitte tråden og lage en ny.dypen skrev:Skal jeg starte ny tråd når spørsmålene gjelder samme sykkel og samme tema men sju år er gått …
Vedrørende nakensykkel Yamaha FZ8N fra 2012 som nærmer seg 40k kjørte kilometer er det en stor service på trappene i følge tidligere innlegg og da vil jeg tro prisen for servicen passerer 10k i dag ... Er dette populære og lett omsettelige sykler i dag med ti år på baken, ser det ligger noen på finn som har ligget lenge. Er prisen lav vil alt være salgbart men er det sykkel til 65 - 70k? Eller mindre / mere før service?
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Helt enig med kjellv, selvfølgelig.
Trådtittelen er jo rimelig generell ang. denne Yamahamodellen og dreier seg altså ikke om et spesifikt problem.
Mulig trådstarter nevner et spesifikt problem i åpningsposten.
Vet ikke, siden jeg ikke tok meg tid til å bla tilbake og lese den.
Så kjør på, dypen. Ingen grunn til å starte ny tråd. Det beste er jo å samle alt om en modell i en tråd, selv om tråden har ligget i dvale noen år.
Trådtittelen er jo rimelig generell ang. denne Yamahamodellen og dreier seg altså ikke om et spesifikt problem.
Mulig trådstarter nevner et spesifikt problem i åpningsposten.
Vet ikke, siden jeg ikke tok meg tid til å bla tilbake og lese den.
Så kjør på, dypen. Ingen grunn til å starte ny tråd. Det beste er jo å samle alt om en modell i en tråd, selv om tråden har ligget i dvale noen år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 22914
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Jeg trodde dypen svarte på TS sin første tråd og ikke skrev for egen regning med eget spørsmål. Dermed er også jeg enig med kjellv og AJ. Beklager dypen :)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Ingen sure miner Bjerknez
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Spørsmålet har alle glemt nå
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Var vel Yamahas forsøksvise alternativ til Honda VFR 800, dette.
Men noen stor suksess ble den vel ikke?
Litt pregløs, kanskje...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Strengt tatt ikke. FZ6 og FZ1 ble faset ut før den nye MT-serien ble lansert, og FZ8 ble produsert noen få år i påvente av dette. Den har nok mest fra FZ1, bla a i stor grad samme motor.AJ skrev:Var vel Yamahas forsøksvise alternativ til Honda VFR 800, dette.
Men noen stor suksess ble den vel ikke?
Litt pregløs, kanskje...?
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Jeg kjører en Yamaha Fz-8 S 2015.
Kjøpte den i juni i år for 80.000. Den hadde den gått 13.200 km.
Fin Mc synes jeg. Litt slapp i mellomregisteret. Men skyter fart fra rundt 6000 rpm.
Kjøpte den i juni i år for 80.000. Den hadde den gått 13.200 km.
Fin Mc synes jeg. Litt slapp i mellomregisteret. Men skyter fart fra rundt 6000 rpm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Den så fin ut Sitter oppreist og godt? Kanskje ikke den motor’n med best moment men da har du litt å gå på turtallet for jeg regner med den er turtallsvillig … Hva var årsak til den lave prisen? -15 modell og bare 13k på teller for 80k måtte jo være ett røverkjøp :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt
Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.
Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Gratulerer med flott sykkel og ikke minst ett godt kjøp så en Larvik tur var sikkert det minste problemet. Har du handla må det testes
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 22914
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Å gifte seg er faktisk helt gratis.Cato81 skrev: ↑23 aug 2022, 21:30Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt
Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.
Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)
Men han hadde nok funnet seg en dame med høye krav, og slik går no dagan.
Får håpe forholdet varer da. Hvis ikke hadde jeg følt meg bra snytt.
Grattis med ny sykkel forresten :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Veldig fin sykkel dette, og jeg liker fargene. Det er de samme fargene som på min egen XT1200ZECato81 skrev: ↑23 aug 2022, 21:30Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt
Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.
Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)
Litt mer historie:
Som jeg skrev litt lengre opp, denne modellen kom i en overgangsperiode etter at storsuksessen FZ6 (tidligere FZ600 Fazer) og FZ1 (FZ1000) ble tatt ut av produksjon, og fram til MT-07, MT-09 og MT-10 ble lansert i 2014-2016. Yamaha kunne jo ikke være uten en modell i Naked/streetfightergruppen (FZ8N) og uten en lettere sportstourer (FZ8S) som ble avløst av Tracermodellene i 2016.
Fazerne ble produsert fra 80-tallet fram til ca 2010 og har vært en suksesshistorie for Yamaha i mange år. Som du selv sier, disse rekkefirerne har mye å by på, men de mangler litt power i mellomregisteret. Litt typisk for denne motortypen, som også er i stor grad er de samme motorene som i YZF-R6 og -R1. De liker turtall, og de krever riktig gir for å kjøres effektivt. Men når du har lært deg å kjøre denne motorsykkelen riktig med girskift på riktige turtall er den en råtass.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5281
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?
Jo mer jeg titter og leser, begynner å like sykkel’n :) Her var det litt lesestoff med masse info og spesielle hensyn å ta …
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... ying-guide
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... ying-guide
What to look for:
Considering their fairly low engine spec, not to mention their high price tags back in the day, it should come as no surprise that both FZ8 models have very few faults. However that doesn’t mean you can just rush out and buy one without doing a bit of digging around it first…
The biggest concern when buying a used FZ8 model is its service history. The FZ8 needs a service every 6000-miles (or 12-months) and at 24,000-miles it gets its valve clearances checked. While very under-stressed, the engine does like regular oil changes and the air filter is also quite prone to clogging up, which is more a fault with the UK’s bug population and air quality than the bike itself. Yamaha state changing it every 12,000-miles, but a bit more regularly is recommended as it is a fairly cheap unit to buy. During every service the FZ8’s throttle bodies should be balanced and if this is skipped the bike can run quite poorly and fail to idle, which is something to watch out for if the owner claims it has been serviced but can’t provide any proof. And check the coolant pipe under the generator on the bike’s left-hand side as this corrodes and can fracture.
When it comes to chassis components, the FZ8 is like all Yamaha models and that means its suspension linkages seize up if not stripped and regrease regularly. Check all is well here and also give the forks and shock a good bounce and inspection for any signs of leaks. While you are on your knees, also inspect the brakes as the pistons are prone to seizing in the calipers due to corrosion. Get the bike’s front wheel in the air (easier on the Fazer thanks to its centre stand) and spin it while listening for any signs of a pad dragging.
While the overall level of finish is pleasingly high, owners report the paint on the engine can flake off if not cleaned regularly, so treat this as a gauge on the bike’s life. Also look for scraped hero blobs, another telltale sign of a bike that has been given a hard time. Finally, if you want ABS you need to buy an FZ8 Fazer as the FZ8 didn’t have it fitted, and if you find the vibrations intrusive, fit heavier bar end weights as this can help damp them out.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2