Oljeskift på Kawa ER-6f

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
srbz
Innlegg: 8
Registrert: 12 mai 2014, 17:11
Motorsykkelen din: '07 Kawa ER-6f

Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av srbz »

Heisann godtfolk!

Etter flere år med vinterlagring hos flyttet jeg i fjor til en leilighet med garasjeplass, og har således hatt sykkelen stående der i vinter. I årene frem til nå har oljeskift vært en del av pakka hos forhandler, men ettersom den ikke står hos dem denne vinteren vurderer jeg å ordne dette selv. Jeg er rimelig grønn på alt av motor, men jeg liker småprosjekter, og oljeskift må være den åpenbare plassen å starte. I den forbindelse lurer jeg på om noen her inne kan være behjelpelig med å få meg i gang.

Hva trenger jeg utover selve oljen? Oljefilter og trakt åpenbart, samt noe å fylle spillolje i, men trenger jeg noe mer? Trenger jeg stoppskive/pakning til oljepluggen, og isåfall hvilken dimensjon? Trenger jeg spesialverktøy (annet enn vanlig skiftenøkkel) for å skifte oljefilteret, eller avhenger dette kanskje av typen filter? Jeg har forøvrig ikke sett på filteret som står på per dags dato.

Fra manual:
Recommended Engine Oil
Type:
API SE, SF or SG
API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity:
SAE 10W-40
Jeg ser på denne pakken - eller burde jeg gå for helsyntetisk?

Sykkelen er en 2007 mod Kawasaki ER-6f - altså den med kåpe. Må jeg ta av noe (og isåfall hvor mye?) av kåpen for å komme til oljefilteret?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av AJ »

Kanskje denne kan være til hjelp... ;) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=k9PTpGZmsHg[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av Trondgv »

Første regel er å enten få tak i en fastenøkkel eller pipesett, ingen skiftenøkkel :[-X

srbz
Innlegg: 8
Registrert: 12 mai 2014, 17:11
Motorsykkelen din: '07 Kawa ER-6f

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av srbz »

AJ skrev:Kanskje denne kan være til hjelp... ;) :
Takker. Jeg har sett den og et par andre videoer. Det ser rimelig straightforward ut, men så mangler sykkelen i videoen kåpe.
Denne videoen, som er på en ER-6f, har "no fairing removal" i tittelen, men like fullt åpner han bunnen av kåpen og jammer den opp mens han bytter filteret. Ser keitete ut. Skal ta en titt på denne videoen også, når jeg får tid.

Jeg fant forøvrig denne forumtråden om stoppskive for oljeplugg. Virker som det ikke er så kritisk å bytte ut denne.
Trondgv skrev:Første regel er å enten få tak i en fastenøkkel eller pipesett, ingen skiftenøkkel :[-X
Poeng. Slikt er jo kjekt å ha uansett. Anbefalinger? Hva med denne?

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av Trondgv »

srbz skrev:
Trondgv skrev:Første regel er å enten få tak i en fastenøkkel eller pipesett, ingen skiftenøkkel :[-X
Poeng. Slikt er jo kjekt å ha uansett. Anbefalinger? Hva med denne?
Helt sikkert mer enn godt nok for den vanlige mann i gata. Tror det er 10 års garanti også på Biltema sine sett som dette, så vis noe blir ødelagt er det bare å ta turen tilbake :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av Kjellrf »

Skiva på bunnpluggen bør skiftes seinest annenhver gang du byter olje. Ny skive fjærer når du skrur den til, mens en som har blitt klemt flat flere ganger, ikke gjør det. Resultat: gjengene i bunnpanna/blokka blir dårlige etterhvert, siden den er i aluminium (og gjengene fjærer isteden).
Du bør bruke aluminiumsskive pga spenninger mellom kobber og alu. Skal du bruke ett pipesett, bruk 6-kant pipe, ikke 12-kant.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

srbz
Innlegg: 8
Registrert: 12 mai 2014, 17:11
Motorsykkelen din: '07 Kawa ER-6f

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av srbz »

Okay, det er nyttig å vite. Jeg aner ikke om skive ble skiftet ved forrige oljeskift, så det er kanskje tryggest å bytte den ut nå. Hvilken skive trenger jeg og hvor får jeg tak i det?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljeskift på Kawa ER-6f

Legg inn av Kjellrf »

Nærmeste Kawa-forhandler er det beste tipset. Biltema har også. Du har ikke registrert hvor du bor i profilen, så veit ikke hvem det blir for deg. Er som regel 10 eller 12mm skive, evt 14. Du kan evt måle hvor stor pipe du trenger på bolten, standarden er 17mm hode ->10mm, 19mm hode->12mm.
Men det finns desverre mange avarter, men min erfaring er at Kawa har vært relativt flinke til å bruke standardiserte bolter
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar