Hjelm som er uptodate.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Hjelm som er uptodate.

Legg inn av Nickelilltroll »

Hejsan vänner :)

Har inte kört cykel på måååånga år och har blivit vuxen både på innsidan och utsidan idag. Köpte mig ny mc för snart 2 veckor sedan och skall fylla upp garaget med det nödvändiga innan cykeln kommer till gården. Har ett vardagsjobb i ambulansen där jag ser lite av varje.

Min fråga är därför, hjälm idag....vilka märken är det som är ledande inom området, som samtidigt är snygga, praktiska som säkra? Ser på Shoei, agv och bell. Men för att vara ärlig så är det en jungel att finna fram i.

Någon som har goda erfarenheter, skall man se på vikt, ventilering, teknologi och vilket märke anbefaler du? :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av AJ »

Holder du deg til et anerkjent merke får du som hovedregel en god hjelm.

Selv regner jeg italienske Caberg som et anerkjent kvalitetsmerke. Den norske nettbutikken Magasi.net har salg (REA) på denne:

http://magasi.net/catalog/product_info. ... ir-p-12090

En hjelm som har fått topp score i den britiske Sharp testen:

http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2-407

Nevner denne hjelmen spesielt siden den allerede i utgangspunktet er rimelig og tilbudsprisen hos Magasi.net er jo rasende billig!
Har vurdert denne selv og lest mange brukeranmeldelser/recensioner på nett og så og si alle er positive.

Tror dette er en god førstegangshjelm. Her får du bra kvalitet og høy sikkerhet til en meget god pris, slik jeg vurderer det.

Men så er det jo slik med hjelmer at disse bør prøves... Så dette må man vurdere før man kjøper på nett. Om man likevel gjør det og får en hjelm man ikke liker eller som ikke passer, så er det fullt mulig å returnere den. Det er alltid 14 dagers angrefrist på slike kjøp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av Nickelilltroll »

AJ skrev:Selv regner jeg italienske Caberg som et anerkjent kvalitetsmerke. Den norske nettbutikken Magasi.net har salg (REA) på denne:

http://magasi.net/catalog/product_info. ... ir-p-12090

En hjelm som har fått topp score i den britiske Sharp testen:

http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2-407
Ojsan! Detta var inte ett pris jag hade räknat med :thumleft Dom jag sett på ligger runt 4-5000kr. Önskar just en som har hög score i kollisjonstest och avtagbara kindskydd som underlättar ev. sanitetsarbete vid olycka. Skall vurdera denna! Vad med sådan airbag för nackekrage. Har du testat en sådan och var finns dom?

ZZR-Erling

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Jeg har kjørt endel mc og vil si at jeg har veldig god erfaring med Shoei. Idag har jeg Shoei GT Air.
Denne helhjelmen har innebygd solvisir, det er kul og smart sak!

Det sies at Shoei passer best for de som har litt rund hodeform, mens de som har litt avlangt huvude, passer bedre med Arai.

Jeg har ikke villet gå får åpningshjelm. Jeg vet ikke om det er bevist, men jeg vil jo tro at den er mindre sikker en enn helhjelm pga "sprekkene" den har i skallet. De er vist også tyngre og støyer mer pga sprekkene.

Når det kommer til sikkerhet, vet du sikkert av "erfaring", at man går for det beste!...og det gjelder særlig på hjelm!
..de litt dyrere er også bedre passform på og visir funker bedre (ripfritt og imfritt), og de ser snyggare ut! ;)

Bilde

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av Leffy »

Er inne i min fjerde sesong med Schuberth C3 som er en åpningshjelm. Kommer til og holde meg til Schuberth ved neste handel også. Dyrt, men riktig nok verdt det :thumleft
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av gorbys »

shoei, agv og bell er alle bra merker. Caberg og Schubert er andre. Jo mer penger du legger i en hjelm dess mer funksjoner, ventilering, komfort får du ofte.
Ønsker du å bruke kommunikasjon, ønsker du solvisir, pinlock, ventilasjonmuligheter, vaskbart/avtagbart fôr osv er og ting å tenke på.

Luigi_Hagen
Innlegg: 3
Registrert: 23 feb 2016, 20:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 Diversion

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av Luigi_Hagen »

Kjøpte min første hjelm i 2014, SHARK Pulse Division - Speed-R Series 2
Denne er jeg meget godt fornøyd med, Innfelbar solvisir og Pin-lock, Montering av kommunikasjon, scala rider G9X gikk smertefritt da hjelmen var klargjort for dette.
Minuset jeg har erfart meg med hjelm i denne prisklassen er først og fremst støy.
Hjelmen er ganske åpen rundt haken, noe som skaper turbulens og slipper inn trafikkstøy, det blir også fort kjølig på vår og høstparten.

Neste investering i MC hobbyen er en ny hjelm, har lest det som jeg har funne av tester og anbefalinger, og ikke minst forhørt meg med bekjente på hva som er den beste hjelmen.
Mitt valg har falt på Schubert C3 Pro åpningshjelm, den dyreste hjelmen men og den beste etter mitt syn.
Den er en av hjelmene på markedet som har lavest støynivå, enda det er en åpningshjelm. (myte avlivet)
Prisen variere etter finish alt fra 6.500 til over 8.000,-. en investering som er verd å ta.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av Voksen »

Har selv min andre Caberg åpningshjelm, og pga sikkerheten ble den siste gul.
Åpningshjelmer har nok litt mer støy, men jeg kjører med propper uansett.
For min del er solvisir et must, særlig da det er mye tunneller i området, men bruker det mye.
Den første Caberg-hjelmen jeg kjøpte hadde betjeningen av solvisiret på siden og ikke på toppen. Det var enklere å betjene enn den nye.
Kjøp en som passer bra. Det er ikke dårlige hjelmer som dreper oss, men hvordan vi kjører før vi får bruk for hjelmen som er den store fienden.

Sånn ellers så er det en side om hjelmtester. Kan jo være greit å sjekke opp den hjelmen en har tenkt å kjøpe her.
http://sharp.direct.gov.uk

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av ejs »

For meg er hjelmvalget mest basert på vekta. Plast vs. Fiber.
Må også ha solskjerm.
Mine hjelmer nå er Schubert C3pro og en Caberg V2X. Disse er ikke best på Sharp testen.....
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av spidair »

Har to helhjelmer jeg, en KTM hjelm som "fulgte" med sykkelen når jeg kjøpte den i 2013 ( og som mine eventuelle passasjerer bruker ) og en Shark race-R pro med solvisir innebygget, som jeg kjøpte i 2014. Innebygget solvisir er veldig nyttig og det var veldig enkelt å bygge inn COM utstyr i hjelmen (noe som faktisk var litt kjelkete i den "orginale" KTM hjelmen... Kjøpte to COM enheter i en pakke, mest for å holde kontakten med passasjer, men også for handsfree selvsagt... .)

Bruker alltid buff eller balaklava, så vindstøy er ikke noen issue for meg, men jeg tror ikke det er så verst i Shark hjelmen, for de som ringer meg på handsfree blir like overrasket hver gang når de hører at jeg er ute å kjører, for de hører ikke noe vindstøy... Nå kan det være COM utstyret som demper dette da (scala rider Q1), men mic bommen ligger jo i åpningen mellom hjelm og munn og hadde det vært mye vindstøy ville det vel hørtes... Jeg kjører en supermotard og sitter derfor rett i vinden uten noen vindskjerm foran meg og jeg hører både radio og musikk veldig klart i alle hastigheter uten problemer... Veldig fornøyd med både hjelm og COM utstyr faktisk... Husker ikke hvor mye jeg ga for den Shark hjelmen, men billig var den ikke såvidt jeg husker.. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av cannon »

De fleste vil nok anbefale sitt eget fortreffelige merke når du spør som du gjør.
Jeg ville lagt vekt på følgende:
- Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
- Bra ventilasjon og gjerne med pinlock el.l. som hindrer dugg i visiret
- Komfort. Hjelmen må passe ditt hode. Eneste måte å finne ut er å prøve.
- Støy. Alle hjelmer bråker litt i hastighet. Engangs ørepropper anbefales, og da er ikke støytemaet så viktig. Les tester for å orientere deg om støy.
- Kjøp gjerne litt trang hjelm. Den blir helt perfekt etter litt bruk. For store hjelmer er ukomfortable og usikre. Det skal ikke brukes buff eller annet hodeplagg mellom hjelm og hode. Hjelmen skal sitte godt på hodet uten festet hakestropp. Hakestroppen skal alltid brukes, for å sikre at hjelmen ikke faller av i ulykke.
- Dobbel D-ring feste av hakestropp anbefales av sikkerhetsgrunner.
- Vekt. Lav vekt gir god komfort. Mindre sliten i nakke, dvs bedre fører, altså høyere sikkerhet.
- Design; kjøp noe du liker utseendet på
- Kurant merke som det kan skaffes reservedeler og visirer til
- Enkel og solid mekanisme for visirbytte er praktisk.
- Pris; kjøp dyr hjelm, så dyr du har råd til. Her får man gjerne det man betaler for.

Til mitt hode passer Shoei best, og jeg har hatt mange av de. Kan allikevel ikke anbefale den spesifikt til deg, da du må prøve selv.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av spidair »

[quote="cannon"] Det skal ikke brukes buff eller annet hodeplagg mellom hjelm og hode. quote]
Fordi...?

Hverken buffen eller balaklaven jeg bruker er i tykt stoff, jeg bruker dem kun for å stoppe vind direkte på bar hud (Jeg blir så jævlig stiv i nakken og til dels skuldre hvis jeg kjører uten...), så hvorfor dette ikke skal brukes klarer jeg derfor ikke helt å se noen grunn til... Så forklar gjerne...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av cannon »

spidair skrev:
cannon skrev: Det skal ikke brukes buff eller annet hodeplagg mellom hjelm og hode. quote]
Fordi...?

Hverken buffen eller balaklaven jeg bruker er i tykt stoff, jeg bruker dem kun for å stoppe vind direkte på bar hud (Jeg blir så jævlig stiv i nakken og til dels skuldre hvis jeg kjører uten...), så hvorfor dette ikke skal brukes klarer jeg derfor ikke helt å se noen grunn til... Så forklar gjerne...
Forstår godt at du vil unngå den trekken.
En hjelm er laget med materialer som bl.a. skal ha en riktig friksjon mot hodet, og den skal passe hodet uten flere lag i mellom. Dette har kun med sikkerhet å gjøre, og jeg tror ikke at dette har særlig betydning i praksis. Jeg velger allikevel å svare korrekt når noen spør. Det er jo uansett opp til enhver å vurdere sine løsninger.
Heldigvis er de de færreste som får bruk for selve sikkerhetsfunksjonen i hjelmen, og det er vel oftest hverdagsbehovet som styrer det vi velger å gjøre. Hvis uhellet skulle være ute, og marginene er på feil side, så kan slike valg får uheldige følger.
Selv ser jeg ofte MC-førere som trer på seg en hjelm som bare "detter" ned på hodet, og som festes med en løst dinglende klips-stropp under haken. Slike hjelmer fyller ikke sikkerhetsbehovet.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av kvase »

For å eliminere trekk uten å berøre Cannon sine betraktninger av sikkerheten rundt bruk av hjelm så kan for eksempel en Eplehals være tingen i forhold til trekk og vann etc.,
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av JohnnyTh »

cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar