Side 1 av 1

Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 00:47
av Juicebox
Bruker pr dags dato Optimate 4 lader og er egentlig fornøyd. Så tilfeldigvis at Biltema hadde vedlikeholdslader men usikker om det er noe nytt de har kommet med, har ikke sett den før. Noen som har testet den? Var veldig liten og ikke minst billig!

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 06:20
av Bjerknez
Vet ikke så mye om denne, men selv så bruker jeg Exide 12/7 laderen. Knallbra lader!
Bilde

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 13:45
av Salaren
Slike vedlikeholdsladere blir jo gjerne oppkoblet i måneder ad gangen. Og da er det kjekt å vite om laderen går tilbake til sin setting etter et strømbrudd.
Vet du om denne laderen gjør det, eller må man manuelt gripe inn her..?

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 15:02
av Juicebox
Det vet jeg ikke noe om, men syntes det var dritbillig! Hadde vært interessant å høre litt mer om den!

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 15:08
av Bjerknez
Det vet ikke jeg noe om heller, men min sto på vertfall en måned i strekk. Dog vet jeg ikke om noen strømbrudd i den perioden. Sjekket inni mellom og den lyste vertfall grønt (oppladet) i riktig modus hver gang.

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 17:33
av Salaren
Det er jo enkelt å teste da. Sett laderen på batteriet og trykk til man har riktig modus. Trekk så ut pluggen et minutt og plugg inn igjen. Går laderen tilbake i samme modus som før den ble frakoblet så er det kjempebra. Men må man sette modus på nytt så duger den ikke som vedlikeholdslader over tid mener jeg da mye av vitsen med denslags ladere nettopp er å kunne forlates over lang tid, feks i vintermånedene når sykkene gjerne står parkert innerst i garasjen under en presenning og laderen ligger skjult. Dette gjelder jo og for båter, langtidsparkerte biler etc.

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 17:35
av E-strom
Hmmm...
- trekker ikke slike ladere "ventestrøm" fra batteriet hvis 220V kuttes?
- har en Ctek og den fortsetter i samme modus hvis strømmen har vært kuttet...

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 04 apr 2016, 19:14
av Sprint
Ved vinterlagring tas batteri ut eller kobles fra,og lades ved behov .Ser ikke helt poenget med lading i flere mnd.Har Ctek selv og prøvde lading
over lang tid og det ente opp med tørkokt batteri.Kan jo ha vert feil på batteri eller lader,men stoler ikke helt på alt det disse el duppedittene
lover :mk

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 11 apr 2016, 18:35
av Elruts84
Kjellv...

Den du hadde til TDMen var vel genial? Enkelt og koble på og av uten større operasjoner?

Elruts

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 11 apr 2016, 19:59
av Toalmar
Ser heller ikke grunn til å bruke en sånn vedlikeholdslader over lang tid f.eks om vinteren.
Jeg bruker å lade batteriet helt opp etter sesongslutt, og lagrer det så kaldt.
Har ikke hatt problem med å starte igjen da om våren....

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 11 apr 2016, 20:28
av AJ
To vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren med østerrikske Accugard Banner (selvfølgelig... ;) ).
Første gangen tok det et par døgn før det grønne lyset på laderen ble tent.
Andre gangen tok det kun få timer.

Startet på første slaget da det endelig var tid for sesongstart :) .

Re: Vedlikeholdslader

Lagt inn: 12 apr 2016, 13:09
av KåreDump
Toalmar skrev:Ser heller ikke grunn til å bruke en sånn vedlikeholdslader over lang tid f.eks om vinteren.
Jeg bruker å lade batteriet helt opp etter sesongslutt, og lagrer det så kaldt.
Har ikke hatt problem med å starte igjen da om våren....
Vedlikeholdsladere blir vel bare mer og mer aktuelle, siden nyere sykler har mye leamikk som trekker strøm selv om sykkelen ikke er i bruk (alarm, keyless-go +++)

Er godt fornøyd med min vedlikeholdslader (HD-branda Batterytender).