Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rtollef
Innlegg: 21
Registrert: 09 okt 2013, 16:41
Motorsykkelen din: Suzuki T250, Kawazaki ZZR 600

Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av rtollef »

Har akkurat kjøpt en 1995 Virago VX1100 med 17000 km på hjula.

Sykkelen er særdeles strøken, og ser fabrikkny ut. Har kjørt med den noen dager og oppdaget plutselig at oljelampa begynte å lyse. Etterfylte med samme type olje, og fylte opp til omtrent 3/4 i glassruta der oljenivået vises.

Dagen etter på ny kjøretur begynner oljelampa å lyse igjen. Og nivået er nede på under halv i inspeksjonsvinduet.

Det er ingen synlige lekkasjer eller oljesøl noe sted.

Hva i all verden kan være galt?

Forrige eier vet naturligvis ingenting, men det er kjipt å oppdage en sånn feil to dager etter at sykkelen er overtatt.

Mvh Rune
Før ante jeg ikke hvorfor enkelte var så glad i å kjøre motorsykkel.
Nå vet jeg det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av Jompa »

Ut gjennom eksosrørene?
Med et sånt forbruk burde du se blårøyken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av Kwak »

Oljelampa lyser hvis du mister oljetrykket. Det er enkelt å greit en på/av bryter. Hvis du har olje til midt på seglasset så har du olje nok og lampa skal ikke lyse.
Da har du to muligheter:
1. Elektrisk feil. Enten med oljetrykksbryteren eller isolasjonsfeil på ledningen. Oljelampa lyser når strømmen går til jord,
2. Defekt oljepumpe. Men da bør det lyse hele tiden eller når motoren går på tomgang.

Hvis motoren er nesten tom for olje når lampa lyser så gå gå til innlegget til Jompa

Jeg gjetter på elektrisk feil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av Jompa »

Viragoen har varsellampe på oljemengde.

http://www.viragotechforum.com/viewtopi ... 14&t=27545
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rtollef
Innlegg: 21
Registrert: 09 okt 2013, 16:41
Motorsykkelen din: Suzuki T250, Kawazaki ZZR 600

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av rtollef »

Ja, det er ikke noe blårøyk eller synlig eksos fra pottene...

Og jeg snakket med forrige eier som bedyrer at han aldri har hatt noe problem med oljeforbruk... han har hatt sykkelen siden 1997, og den har gått bare 17000 km. (Dok. i servicehefte)

Oljelampa lyser ikke hele tiden... men plutselig begynner den å lyse i noen sekunder også slokner den.

Jeg satte den på midtstøtta nå, fylte opp til det viser 3/4 omtrent på glasset... skrudde på lokket og startet motoren... og da sank oljenivået umiddelbart ned til under halve nivået.

Rusa den kraftig, men ikke antydning til synlig eksos.
Før ante jeg ikke hvorfor enkelte var så glad i å kjøre motorsykkel.
Nå vet jeg det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av Jompa »

Aha.
La sykkelen stå ei stynd og se om ikke nivået kommer opp igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av SverreOlsen »

Fyller du på olje før oljen har sunket ned i sumpen igjen for og så starte blir det fort dyrt for deg. Da ryker topppakningen.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av Kjellrf »

På Virago må du fylle til øverst i glasset. Siden det er en oljenivåbryter (ingen oljetrykksbryter) vil den blinke hvis du ikke har fullt av olje, og drar på. Kjenner flere som har vært ute for det.

Olja skal måles når motoren er varm, og har stått noen minutter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av FJZZR »

Lampa kan lyse rett etter start ved kald motor SELV OM nivået er midt på glasset når sykkel står på hovedstøtta! Det gjelder ihvertfall min fj.
Ved kald motor blir en del av olja hengende ute i motoren, og da blir naturligvis nivået i skumpa lavere.
Bruker du for tjukk olje, kan det samme skje
Jeg har god tro på at lampa lurer deg her!

Brukeravatar
rtollef
Innlegg: 21
Registrert: 09 okt 2013, 16:41
Motorsykkelen din: Suzuki T250, Kawazaki ZZR 600

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av rtollef »

Tusen hjertelig takk for alle gode innspill og svar på dette mysteriet. Kan hende at det ikke er så dramatisk som jeg fryktet altså. Kjenner jo ikke sykkelen så godt ennå, så det er mye å lære.

Jeg summerer opp essensen av svarene, og følger opp med å sjekke olja og nivået jevnlig.
Før ante jeg ikke hvorfor enkelte var så glad i å kjøre motorsykkel.
Nå vet jeg det.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Legg inn av gsx750_80 »

rtollef skrev:Har akkurat kjøpt en 1995 Virago VX1100 med 17000 km på hjula.

Sykkelen er særdeles strøken, og ser fabrikkny ut. Har kjørt med den noen dager og oppdaget plutselig at oljelampa begynte å lyse. Etterfylte med samme type olje, og fylte opp til omtrent 3/4 i glassruta der oljenivået vises.

Dagen etter på ny kjøretur begynner oljelampa å lyse igjen. Og nivået er nede på under halv i inspeksjonsvinduet.

Det er ingen synlige lekkasjer eller oljesøl noe sted.

Hva i all verden kan være galt?

Forrige eier vet naturligvis ingenting, men det er kjipt å oppdage en sånn feil to dager etter at sykkelen er overtatt.

Mvh Rune
I siste nummer av Cycle World leste jeg en artikkel av Kevin Cameron der han var inne på det at olje etter en tids bruk endres,
og bla tynnes ut med kondens (vann). Dermed kan det i noen tilfeller hende at det man måler er (dårlig) olje med vesentlig innslag
av vann, bla. Dermed vil feks påfølgende kjøring ved hardere belastning enn normalt kunne medføre at mye av dette vannet fordamper,
og dette kan lett tas for å skyldes et høyere oljeforbruk enn det er grunn til.
Ved evt skifte til ny olje kan det dermed hende at nivået på peilepinnen ikke reduseres like raskt..

Etter at jeg leste stykket til Cameron fikk jeg mistanke om at noe tilsvarende kunne ha skjedd med min sykkel en gang jeg hadde
normalt nivå ved start fra Oslo, men 1-1.5 liter for lite olje når jeg kom et lite stykke ned i Tyskland.
Mulig at vann i oljen fordampet relativt raskt når farten økte på fine veger i Danmark og Tyskland.

Jeg ser mao ikke bort fra at sykkelen har akkumulert mye vann i oljen hos forrige eier, og at du har kokt bort dette.
Skift all oljen og filter, så blir det forhåpentligvis mye bedre (om du ikke har rukket det allerede..)
mvh

-gsx750_80

Svar