Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av xavi0n »

Har ennå en e39 og hvis man tenker på hva annet som var på den tiden (2001) så er den (i mitt lille hode) over det meste annet
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2023, 21:23 Ratter rundt i E61 selv, og jeg synes den fortsatt ser moderne ut. Var jo en litt "odd" bil da den tok over for E39 husker jeg(som jeg også har eid).
Var ikke kjempe imponert da E60/61 kom men nå liker jeg den godt, tidløs bil :thumleft
96106086-2B82-47FD-B025-9E97E1627A3C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Flattop »

Har gått samme ruten som Fredrik med E39 og så til E61, men må si jeg savner enkelheten til E39.

Det elektroniske har begynt å bli litt råttent på E61'en men ikke noe jeg ikke klarer å leve med/fikse..

Jeg snur meg fremdeles etter E39 den dag i dag.
Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Går denne gjennom nåløyet @FredrikE24

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... G9nMHtryj0
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jada, den der er akkurat slik jeg skulle hatt den :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

1002km er kjørt og dette var å finne i oljefilterlokket/bunnpanna. Det er jo ikke det verste. Etter et tørk med litt papir, så var det ikke rare greiene. Såpass må man nok regne med på en helt ny motor. So far so good.
80C21E64-1B5E-4CE6-8FC8-06F7F8D8C77C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har jeg booket tid for overhaling av støtdempere.
Det blir nok ikke billig, men sammenlignet med å kjøpe nytt, så er det helt klart billigere. Man går til den som antakeligvis er best på støtdempere i Norge på tohjulinger.

Nå er demperen forran rene sykkelpumpa, og den er konstant sigen forran. Det ser man når man setter sykkelen på sidestøtta, den legger seg over. Bak så har preloadjusteringen vært gåen i flere år. Jeg kan sikkert telle på både fingre og tær hvor mange ganger forskjermen har slått opp i frontlykta på tur, "airborne" har man også vært flere ganger :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2023, 19:14 Nå har jeg booket tid for overhaling av støtdempere.
Hvor har du booket time?

Tenker det er greit å ha slike opplysninger klare om hvor man best får slike jobber gjort for egen del med en sykkel som nærmere seg 75K.
Og da nærmer det seg nok tiden for en liten sjekk og kanskje også overhaling...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Med 75 000km er du antagelig litt på overtid, da jeg skiftet til Öhlins hadde sykkelen gått om lag 60 000km etter hva jeg husker. Da var de utslitt, nå har Öhlinsene banket og gått snart 80 000km til og de er helt kake.

Kan demperne på KTMen overhales da? Ikke alle kan det.

Jeg kommer tilbake til hvem som skal gjør det når det er utført. Man skal være den rette kunden for å få vedkommende til å ta de.
Jeg tror det kommer til å ta noen uker, så antageligvis setter jeg inn et reservesett med dempere jeg har i mellomtiden.

At man kjører med slitte støtdempere tror jeg ikke man merker så mye til egentlig før man har fått en overhaling tror jeg, da er det som natt og dag. Med mindre de er like kaputt som mine. Man kommer til et punkt hvor man føler på sykkelpumpa.
Sist redigert av FredrikE24 den 15 mai 2023, 21:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2023, 19:42 Med 75 000km er du antagelig litt på overtid, da jeg skiftet til Öhlins hadde sykkelen gått om lag 60 000km etter hva jeg husker. Da var de utslitt, nå har Öhlinsene banket og gått snart 80 000km til og de er helt kake.

Kan demperne på KTMen overhales da? Ikke alle kan det.

Jeg kommer tilbake til hvem som skal gjør det når det er utført. Det har ikke vært så enkelt å få vedkommende til å ta de.
Jeg tror det kommer til å ta noen uker, så antageligvis setter jeg inn et reservesett med dempere jeg har i mellomtiden.

At man kjører med slitte støtdempere tror jeg ikke man merker så mye til egentlig før man har fått en overhaling tror jeg, da er det som natt og dag. Med mindre de er like kaputt som mine. Man kommer til et punkt hvor man føler på sykkelpumpa.
Mulig jeg bare trenger å bytte olje?
Har ingen sykkelpumpeopplevelser så langt. Demperne funker altså bra og jeg kjenner ingen forskjell nå i forhold til da sykkelen var ny.

Får høre hva forhandler mener senere i sesongen når sykkelen skal inn på service.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av lazyboy »

Da skal du vel til Espen da😎

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Så bra att motor funker som forventet :) Du har jo hatt Öhlins lenge som er kjent for å være bra, men komplett Öhlins oppsett til BMW’n din vs overhaling må jo være en markant forskjell i pris …

Har sjekket om Öhlins kan leveres som kit til K1600 men det ser ikke slik ut på nettsidene deres, mulig svaret endres hvis du plukker to dempere utenom kit … Ser ut som Wilbers er alternativ til BMW sine på K1600 i følge utenlandske forum.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Öhlins lager ikke dempere til alle BMWer lenger, det kitet jeg har gikk ut for noen år siden. Får man tak i det, så er det NOS.
Overhaling er 1/4 av prisen av nye. Så det er ikke så mye å lure på.
Lurer på om jeg betalte et sted mellom 35-40 000kr for Öhlinsene, så gratis var det ikke, og bra er de.

Motoren har gått fint, det har imidlertid tatt litt tid å få oljeringene på sylindrene tette. Har slitt litt med oljerøyk ved oppstart når sykkelen har stått på sidestøtta. Leser man rundt på nett, så er det ikke så uvanlig, men den gamle motoren gjorde det aldri.
Så etter at jeg fikk skifta olje kjørte jeg rundt 50 mil med litt hardere gassbruk, deretter kjørte jeg et par dager som om jeg hadde stjålet både sykkel og bensin, og det gjorde susen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

lazyboy skrev: 15 mai 2023, 20:10 Da skal du vel til Espen da😎
Det stemmer ja. Man skal være rett frem og klar for å få ting gjort. Jeg måtte overbevise om at jeg ville få dette gjort, og faktisk villig til å betale for topp kvalitet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2023, 21:21 deretter kjørte jeg et par dager som om jeg hadde stjålet både sykkel og bensin, og det gjorde susen.
Sånn ca. samme måte jeg innkjører mine nye sykler fra jeg henter dem i butikken.
Også 1290'en fra 2018 jeg nå har med drøye 73K på telleren. Går kjapt og fint med lavt drivstoff-forbruk og ikke målbart oljeforbruk på 10-15000 tusens intervaller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar