Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Din sykkel jar rundt 140ish tusen km. Og ut fra hva du skriver selv så vil jeg vel si at den motoren for en vanlig mann i gata hadde blitt vraket ved neste korsvei. Din motor har vel også fått bedre vedlikehold enn de fletåste vil jeg tro ut fra hva du har postet her inne, så jeg er enig med deg at med tanke på alt du har gjort med sykkelen så er ikke 140ish tusen km. Voldsomt imponerende nei.

Men jeg er også enig med deg at BMW lager gode motorer. Jeg har ikke noe grunnlag eller kunnskap som bygger oppunder den påstanden, men jeg føler BMW kan sine saker. Kanskje er motorene litt for avanserte slik at det blir for dyrt og eie på sikt?

Har jo selv hatt 2 stk. S1000R og selv om dette ikke er den samme sykkelen overhodet, så følte jeg at sykkelen var godt sammenskrudd. Mye teknologi som bare funket uten problemer etc. alt virket symetrisk og effektivt bygget. Ikke noe tull, på en måte. Jeg fikk overhodet ikke den samme følelsen nør jeg feks. Kjørte Suzuki sin Konkurrent av samme type. Den virket rett og slett kjip i forhold.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Eske ny motor må jo være morro :) Blir spennende, gratulerer og lykke til med montering :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Har fortsatt ikke sagt hva den kostet, men det er det vel en grunn til muligens :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Sett i forhold til å kjøpe en tilsvarende sykkel med lavere km.stand så er det betydeligere billigere med ny motor ja.
Nå koster en ny motor fra BMW kun ca. 65 000kr eks. mva. Offisielt fra BMW kan man få tak i short-block for om lag 40 000kr eks mva. Det vil si kun bunndelen. Da må man bygge motoren opp med gammel topp etc. Det er uaktuelt.

Jeg har ikke betalt i nærheten av disse prisene, så det blir jo spennende å se hva som kommer. Jeg vurderte faktisk å kjøpe to.. De kan jo ta seg fint ut i stua som et kaffebord?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 nov 2022, 19:44 Sett i forhold til å kjøpe en tilsvarende sykkel med lavere km.stand så er det betydeligere billigere med ny motor ja.
Nå koster en ny motor fra BMW kun ca. 65 000kr eks. mva. Offisielt fra BMW kan man få tak i short-block for om lag 40 000kr eks mva. Det vil si kun bunndelen. Da må man bygge motoren opp med gammel topp etc. Det er uaktuelt.

Jeg har ikke betalt i nærheten av disse prisene, så det blir jo spennende å se hva som kommer. Jeg vurderte faktisk å kjøpe to.. De kan jo ta seg fint ut i stua som et kaffebord?
Okay. Siden du ikke betalte "i nærheten" av den summen så legger jeg meg til å tro at du betakte rundt 40k. (Du trenger ikke bekrefte eller avkrefte det). I så tillfelle vil jeg si det er verdt det ja, så lenge du gjør hele jobben selv. Dessuten vil jeg tro du har satt en god slump av beløpet på hobbybudsjettet, noe som jo er helt innafor.

Uansett, et kult prosjekt det blir spennende og følge :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Disse bildene har jeg faktisk tatt selv. Som betyr at motoren er mottatt!
7FC9466C-BD20-4DE2-A3CB-FF0C89C5B382.jpeg
C9077270-28F8-4EF4-A13A-25892FBAA424.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Disse bildene har jeg faktisk tatt selv. Som betyr at motoren er mottatt!
7FC9466C-BD20-4DE2-A3CB-FF0C89C5B382.jpeg
C9077270-28F8-4EF4-A13A-25892FBAA424.jpeg
Rett og slett råtøft !
Gleder meg til å følge med på dette prosjektet, som jeg håper blir grundig dokumentert her .


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Ja dette blir underholdning! :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Har vel aldri sett eller hørt om noen som har kjøpt eske ny motor i sin motorsykkel for egen regning utenom restaurering av gammel Z1 900 motor som fort kan komme opp i 70 - 90000,- … men FredrikE24 er ikke i nærheten av det beløpet på motor der alt er nytt. Blir spennende for alle dette :) Blir førstegangservice og en bitteliten innkjøringsperiode ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Forresten ett lite spørsmål, er dette en motor som er kjøpt online fra BMW, eBay eller lignende … Eller over butikkdisk i Tyskland som ett engangstilbud …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Utfordringen var kommunikasjon og å faktisk få organisert pallfrakt til Norge, som er utenfor EU. I tillegg måtte jeg ta en råsjans på å gjøre en direkte bankoverføring til en helt ukjent person. Så nei, det var en god dose flaks at jeg kom over denne motoren. BMW selger fortsatt shortblocks og ikke longblock som dette er. Egentlig er denne motoren til en Formula BMW bil, ikke en motorsykkel. Så jeg har egentlig snudd hver stein for å finne en NY motor. Jeg har ikke studert motoren i detalj enda, men jeg forventer at det må foretas noen konverteringer før den kan settes inn i sykkelen.

Kan også tillegge at det var helvete å få tollet den inn. Det er jo enkelt å tro at det er tjuvgods, og hvor kommer den fra liksom, og hva skal den inn i?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Du skal ha absolutt all heder og ære for at du gadd og ikke minst turte dette. Ser ut til at det er mye som skal klaffe her for at det skal gå i boks.

Altså ikke noe for hvermansen ser det ut til?

I tilleegg må du trolig gjøre en del tilpasninger av motor som du sier siden dette ikke er en MC motor i utgangspunktet. man skal ha langt over middels snøring på hva man driver med før man giver seg på noe slikt. Noe som gjør det ekstra interresant for oss andre :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Løftet den ut av esken og laget meg oversikt over hva som mangler og som blir kjøpt nytt.

Det er så rent og pent atte!
D6D3C36B-3E4A-470F-B588-654216A1D1FA.jpeg
7D80D44A-1C08-473D-951E-A77EA321FC56.jpeg
AED85E19-258A-4FFE-A1A4-C57C0B78AF59.jpeg
711BB3B3-397B-4A41-869C-1DB2230503DE.jpeg
67945ACC-9044-432D-9640-AA2D51D273FF.jpeg
2B51B090-7541-4C7B-B988-39FCF867E264.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Atrox »

Helt rått! Skal holde utkikk etter den gula lykta utover våren :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Litt skruing idag. Begynte faktisk ganske sent. Startet å skru 11:30 og motoren var ute rett før klokken 17:00. Begynner å bli ganske rutinert på dette nå..
8667AC9C-2FBA-4663-9D43-E9E94FA853E8.jpeg
758B2949-903B-4BDC-BE95-7B86F248D807.jpeg
7FEF69BC-EE9C-4AFA-8220-3AD51D255CA0.jpeg
8B611725-91F0-46F1-B055-CD3FB6590E5B.jpeg
E4482A49-6016-486E-9C65-8E6F92DCDEC0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar