Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Hei!
Jeg ønsker å kjøpe en gul/svart Yamaha XSR 900, og det eneste sted jeg finner at de har en slik (utsolgt alle steder jeg har sjekket i Norge) er i Sverige.
Jeg har aldri kjøpt en motorsykkel i verken Norge eller Sverige, så jeg trenger litt hjelp av dere med det praktiske som skal gjøres for å importere en ny sykkel.
Fra det jeg har lest meg opp til så langt virker ikke dette alt for vanskelig, men den største usikkerheten jeg har er relatert til å få tilbakebetalt den svenske momsen jeg betaler til forhandleren. Hvis jeg ikke får ordnet dette blir kjøpet alt for dyrt :-k

Hvis noen av dere som har hentet nye sykler i Sverige før, eller som har peiling av andre grunner, kunne gitt meg en liten sjekkliste eller noe liknende for hva jeg må tenke på og gjøre, i tillegg til hvilke dokumenter jeg må få fra selger eller fylle ut selv hadde jeg vært veldig takknemlig!

Hvis jeg er utydelig må dere bare spørre meg så svarer jeg raskt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av AJ »

Hei David motorsykkel og velkommen til MCsiden.no :vs

Du har valgt deg ut en flott sykkel, ingen tvil om det :yeyeye !
Er flere her inne som ser til Sverige når sykkel skal handles, blant annet i denne tråden, som riktignok dreier seg om kjøp av bruktsykkel.
Men reglene for nye og brukte sykler er antakelig litt forskjellige? Kjenner dessverre ikke godt nok til dette...

Angående nysykkelkjøp så mener jeg å ha lest et sted, husker ikke lenger hvor, at norsk forhandler av det merket du tenker å kjøpe i Sverige kan ordne alt for deg slik at du kan få levert den svenskimporterte sykkelen ferdig registrert her i landet.
Hvem som evt. kan bekrefte dette?
Tja, en oppgående forhandler som kjenner regelverket ut og inn...?
Eller kanskje Motorsykkelimportørenes Forening?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Takk for svaret! Mye god info i linkene du la ved.
Det eneste store spørsmålet som gjenstår er egentlig det som har med momsen å gjøre. Skal jeg betale denne til forhandler for så å få den igjen senere? Hvem er det jeg eventuelt får den refundert fra? Forhandler, svenske tollen, noen andre?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av AJ »

David motorsykkel skrev:Takk for svaret! Mye god info i linkene du la ved.
Det eneste store spørsmålet som gjenstår er egentlig det som har med momsen å gjøre. Skal jeg betale denne til forhandler for så å få den igjen senere? Hvem er det jeg eventuelt får den refundert fra? Forhandler, svenske tollen, noen andre?
Disse spørsmålene tør jeg ikke begi meg inn på å besvare. Blir i så fall bare gjetning fra min side, er jeg redd... :redface .

Men får håpe flere her inne med erfaring hiver seg på og kommer med vettuge og riktige svar :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av Anaxim »

Siden sykkelen går til eksport skal du (eller rettere sagt forhandleren) ikke betale svensk moms. Skulle være nok for forhandler i Sverige å få kvittering/kopi av kjøpskontrakt, så slipper firmaet svensk moms. Det må du ta opp med vedkommende.
(Totalt sett tror jeg prisen blir omtrent det samme som kjøp i Norge, i og med at det er ny sykkel.)

David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Mener du da at forhandler skal refundere denne til meg etter at jeg har gjort det jeg skal for å få den registrert i Norge? Forhandler jeg pratet med virket ikke som om han hadde så god kjennskap til dette, og fortalte bare at jeg måtte betale for sykkelen inkl moms i første omgang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av Bjerknez »

Hør med Alf Graarud Motor. Jeg prøvekjørte en slik der for noen dager siden. Usikker på fargen...

David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Jeg har alt sjekket med dem, men de hadde ikke noen av den gule fargen igjen, og jeg er litt opphengt i den fargen (dessverre). Kan det være mulig å få en norsk forhandler til å ta seg av kjøp og import til Norge for meg (For en liten sum som betaling selvfølgelig)? Eller er dette noe de ikke ville være interessert i?

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av Dykkeren »

Du må betale den svenske mva til forhandleren der du kjøper, ved passering grensa så må du vise kjøpskontrakt og COC dokumenter (hvis forhandler ikke har disse, så får du ikke registrert den). Tollvesenet bekrefter/stempler at du har tatt mc ut av Sverige og så sender du dette til til forhandleren od han skal da returnere den svenske mva.
Vet ikke hvordan den svenske kjøpsloven er, men det bør du sjekke opp. Kjipt hvis det er noen feil og du må dra til Sverige for å få det ordnet ! Ved kjøp av ny sykkel, så hadde jeg kjøpt i Norge og heller betalt noen kroner fi lakkering (er ikke store delene).

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av Mysil »

Ifølge Finn.no, så skal det stå en gul og svart i Bergen hos ØMV Yamaha Bergen.
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=73754497
Kan det være et alternativ til import fra Sverige?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Jeg prøvekjørte en XSR9 for noen dager siden og jeg ble faktisk litt imponert. Virker som en klassisk og påkostet utgave av MT09. Motoren føles kjapp og "riktig" samt lyden er bra. Jeg er ikke fan av fargevalgene og jeg fikk ikke akkurat "gåsehud", men en veldig oppegående sykkel.

Skal du ha noe som er like bra eller bedre til samme pris så må det bli Street Triple R i så tillfelle. Den er nok lettere og få tak i vil jeg tro.

David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Jeg har allerede ringt dem Mysil, og den var solgt dessverre. Men hvis du eller noen andre vet om en slik en et sted i Norge hadde jeg mye heller kjøpt den her enn i Sverige.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av cannon »

Annonsen på finn tyder på at de har en gul og svart i Bergen:

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=73754497

David motorsykkel
Innlegg: 6
Registrert: 26 apr 2016, 10:16
Motorsykkelen din: Leter etter første sykkel

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av David motorsykkel »

Ja, men jeg har vært i kontakt med dem, og den er dessverre solgt. Annonsen er jo ikke oppdatert side 6. april, så de er sikkert bare trege med å ta den ned.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av ny XSR 900 i Sverige (hjelp)

Legg inn av EasyRider »

Hei.

Håper du får den sykkelen du vil ha om du må kjøpe den i Norge eller Sverige.
Jeg hadde tatt kontakt med butikken. De burde vite dette. Eller ha mulighet for å finne det ut for deg.
Men du skal kunne få igjen Svensk moms på denne siden det er nysalg.

Før i tiden så var det populært for oss som bor ved grensa å reise til Sverige å kjøpe bilstereo.
Da kjøpte du varen. Dro på tollen betalte Norsk moms. Reiste tilbake til butikken viste papirene på betalt moms og fikk igjen den Svenske momsen i butikken.

Men er butikken langt inne i Sverige så er jo dette tungvint. Tror butikken kan selge den uten moms hvis dem setter eksport i papirene og du fakser over tollpapirer. Men som jeg sa over, dette bør butikken vite.

Lykke til. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar