Hjelp til valg av første sykkel for jente

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av Noobie »

Hei! :vs Jeg er ei jente på 27 år på utkikk etter min første motorsykkel! Jeg hadde satt så veldig stor pris på hjelp fra noen vise mc-folk. Jeg er selv helt grønn på dette enda, og har ikke lappen engang :redface Men jeg tar endelig kjøretimer! Og nå klarer jeg omtrent ikke fungere til annet i hverdagen enn å tenke på motorsykler og kjøring.. Jeg har snart brukt opp internett.

Jeg har omtrent ikke kjørt noe annet med hjul tidligere..og fikk lappen på bil først i desember 2015 :sorry Men nå vil jeg bare bo på en motorsykkel resten av livet. Jeg har altså da fått mulighetenen til å øvelseskjøre litt privat hvis jeg bare får skaffet meg en sykkel! Jeg har sikkert saumfart finn.no 100 ganger daglig de siste tre ukene, og har lest og grubla meg frem til at jeg står mellom tre forskjellige sykler jeg kunne tenkt meg som førstegangssykkel. Men jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg :-# :x

Det står nå mellom:
* Kawasaki ER6-N 2008-modell ( http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... Id=1242060 )

* Honda CB600F Hornet 2008-modell ( http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... Id=1242060 )

* Yamaha FZ6-S 2007-modell ( http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=75085720 )
Alle med under 25.000km og til rundt 60.000-70.000. Er disse greie førstegangssykler tror dere? Jeg er 164cm høy, så jeg tror ikke jeg skal ha noe høyere setehøyde enn hva disse har. Men er åpen for forslag til andre sykler! Jeg skal bruke den en del for å kjøre til jobb i Oslo sentrum, men hadde også vært fint om den duger til å kjøre Oslo-Kr.sand av og til for å besøke familien. Også vil jeg gjerne kjøre meg dagsturer i helgene, og titte rundt :roll Jeg er ingen fartsjunkie på noe vis, så det er viktigere for meg at den er grei å manøvrere som den ferskingen jeg er, enn at den går fort.

Kanskje noen her har erfaring fra disse syklene og noen anbefalinger eller på noe vis kan overtale meg til å velge før jeg blir gal? Hehe. Jeg er bare så latterlig klar for å få kjøpt meg sykkel nå, så jeg får jo ikke nattesøvn :O Jeg har sett noen videoer på youtube hvor det høres ut som hornet'en har en fesen lyd sammenlignet med kawa'en? Ikke at det er så viktig..men..litt :8-[ Også leser jeg at Fazer'en er mye mer behagelig å gire med, men den har ikke ABS slik som Kawa'en har.. Hmm..

På forhånd tuusen takk for alle svar!
Sist redigert av Noobie den 07 mai 2016, 15:13, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av supersic »

De prisene er helt hinsides med tanke på at 2014 mt07 går for 80 tusen max

Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av Noobie »

supersic skrev:De prisene er helt hinsides med tanke på at 2014 mt07 går for 80 tusen max
Off enda en tøff sykkel jo.. MT 07 ser veldig tøff ut. Litt høy kanskje. Men jeg finner ingen eldre enn 2015, og de ligger på 90-100.000 :-k

ZZR-Erling

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av ZZR-Erling »

Er viktig å nå godt ned på sin første mc, etterhvert får du bedre balanse og tro på deg selv, og kan sikkert balansere litt på tåspissene. En litt rett opp og ned sittestilling er bra, cruisere er nu så vidt jeg vet slitsomme å kjøre langt på og kan medføre ryggkluss.
Kawa Er6n eller ala ja..gode forslag du hadde. Prisen vet jeg ikke noe om.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av supersic »

Noobie skrev:
supersic skrev:De prisene er helt hinsides med tanke på at 2014 mt07 går for 80 tusen max
Off enda en tøff sykkel jo.. MT 07 ser veldig tøff ut. Litt høy kanskje. Men jeg finner ingen eldre enn 2015, og de ligger på 90-100.000 :-k
Mt07 kan umulig være høyere enn de du linker til, setet er også smalt i forkant som gjør det enklere å rekke ned.

Brukeravatar
Noobie
Innlegg: 13
Registrert: 07 mai 2016, 12:16
Motorsykkelen din: 2009 Yamaha MT03, 660cc

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av Noobie »

supersic skrev:
Noobie skrev:
supersic skrev:De prisene er helt hinsides med tanke på at 2014 mt07 går for 80 tusen max
Off enda en tøff sykkel jo.. MT 07 ser veldig tøff ut. Litt høy kanskje. Men jeg finner ingen eldre enn 2015, og de ligger på 90-100.000 :-k
Mt07 kan umulig være høyere enn de du linker til, setet er også smalt i forkant som gjør det enklere å rekke ned.
Nei det er lite forskjell ser jeg. Kawa'en er 78,5cm, Hornet 80, fazer 79 og MT er 80,5. Skal ikke utelukke MT'en hvis jeg finner en til under 70.000, men er det noen andre som har noen innspill på prisene på de tre andre syklene? :-k

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av Alex-68 »

Ps, Anbefaler Hornet 600cc på det sterkeste.. Den er også best av de tre, og du har god smak! Hvorfor Hondaen, best kraft på mellomregisteret, mest hester, best kvalitet. Enkelt og greit. Men, jeg ville nok kjøpt en billigere modell, siden det er din førstegangssykkel og da må du regne med litt uforsiktighet som ved parkering, litt kløning, småfeil du gjør. Og når du velger en sykkel i din prisklasse så blir du litt såret og lei deg når du drar på litt mangler ved evt uforsiktighet og du kan risikere og bli lei hele sykkelen. Kjøp en som det ikke er så nøye med, men sammtidig så er det fin trening og ikke være uforsiktig/uflaks og når du da føler steget er der til å ha en sykkel som du virkelig klarer og ta vare på. Da kjøper du evt en dyrere sykkel.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av kjellv »

Alex-68 skrev:Ps, Anbefaler Hornet 600cc på det sterkeste.. Den er også best av de tre, og du har god smak! Hvorfor Hondaen, best kraft på mellomregisteret, mest hester, best kvalitet. Enkelt og greit. Men, jeg ville nok kjøpt en billigere modell, siden det er din førstegangssykkel og da må du regne med litt uforsiktighet som ved parkering, litt kløning, småfeil du gjør. Og når du velger en sykkel i din prisklasse så blir du litt såret og lei deg når du drar på litt mangler ved evt uforsiktighet og du kan risikere og bli lei hele sykkelen. Kjøp en som det ikke er så nøye med, men sammtidig så er det fin trening og ikke være uforsiktig/uflaks og når du da føler steget er der til å ha en sykkel som du virkelig klarer og ta vare på. Da kjøper du evt en dyrere sykkel.
Føye til ennå en i søkene dine du, Yamaha XJ6 vil passe veldig bra siden du ikke er så høy. Disse finnes både som naken (N) og med kåpe (Diversion F) Lettkjørte gode førstegangssykler som det også finnes senkesett til dersom den likevel skulle bli litt for høy. http://m.finn.no/mc/all/search.html?q=xj6&make=1502
2014-Yamaha-XJ6-EU-Race-Blu-Studio-007.jpg
2015-Yamaha-XJ6-Diversion-F-EU-Race-Blu-Studio-001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av ZZR-Erling »

Noobie skrev:
supersic skrev:
Noobie skrev:
supersic skrev:De prisene er helt hinsides med tanke på at 2014 mt07 går for 80 tusen max
Off enda en tøff sykkel jo.. MT 07 ser veldig tøff ut. Litt høy kanskje. Men jeg finner ingen eldre enn 2015, og de ligger på 90-100.000 :-k
Mt07 kan umulig være høyere enn de du linker til, setet er også smalt i forkant som gjør det enklere å rekke ned.
Nei det er lite forskjell ser jeg. Kawa'en er 78,5cm, Hornet 80, fazer 79 og MT er 80,5. Skal ikke utelukke MT'en hvis jeg finner en til under 70.000, men er det noen andre som har noen innspill på prisene på de tre andre syklene? :-k
Det er også meget vesentlig hvordan salen er formet! Feks er den smal foran, rekker du lettere ned, en nom den er bred...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av mortenolb »

GSX650F er også fin, synes jeg. Den veier en del, men det er ikke merkbart under kjøring :p
Kan også nevnes at jeg har kjørt den fra 13500 til 55000km uten et eneste problem som ikke jeg har hatt skyld i selv.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av CB9 »

kan se ut som det er flere damer som sliter med høyden. kom opp flere linker når jeg søkte på best mc for short girls.
ellers handler det vel bare om balansepunkt og ett bein i bakken funker, for de fleste bra, med litt øvelse.
Sist redigert av CB9 den 07 mai 2016, 17:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av FredrikE24 »

Lurer du på sånn ca. hvordan en sykkel passer deg, så er dette en god side:

http://cycle-ergo.com

Selv er jeg litt i andre enden, rett oppunder 2 meter, og dette har vært nyttig. Har feks. prøvd en Honda VFR800(som er en veldig god sykkel) etter å ha sjekket opp mot denne siden. Jeg la godviljen til til tross for at nettsiden mente det ville bli trangt på en slik. Det stemte veldig bra.

Vi er veldig i samme båt, begynner på lappen i Juni, og sykkel kjøpes høyst sannsynlig i morgen. En BMW.

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av Papi »

Kjærasten tok førarkortet seinsommaren 15, og etter prøvesitjing av forskjellige syklar, fall valet på ein 2008 Kawasaki ER6N. Ho er omtrent like høg som deg, og hadde problem med at det var vanskelig å nå ned med føtene på min Z800. Ho hadde opplæring på ein KTM 690 av noko slag. Salen på denne sykkelen smalnar framover mot tanken, som også er smal i bakkant, så det er ingen problem å få føtene godt planta på bakken. Likeins breidar salen seg ut i bakkant, så ho også sit godt på lengre turar.

Har også nokon tankar ang. kjøp av fyrstesykkel. I grunn er det same kva japansk merkje du kjøper deg. Kjøper du japansk, som har servicehefte, og er godt teken vare på, har du sykkel lengje. Grunnen til at eg sei japansk, er fordi det er det eg har kjennskap til og kunnskap om. Andre syklar kan ver like gode, men det har eg ingen erfaring med. Viktig å prøvesitje, og gjerne ha nokon sko med litt såle på når du pøvesit. Når du set deg på sykkelen, og sykkelen trekk seg nærmare bakken, vil du ha ein betre kjensle på korleis ting stemmer overeins; sitjestilling, fotplassering på fotkvilar og bakken, samt hender på styret. Viktig at du føler deg komfortabel i både nakke og krossrygg. Antal hestar, drag i sykkelen, slike ting tykkjer eg burde kome i andre rekkje. Sykkel er sjeldan eit investeringsobjekt økonomisk, så litt svinn økonomisk må ein rekne med når ein sel uansett. Når du fyrst har kjøpt deg ein mc, lærer du deg å køyre på den, få ein godk jensle i forhald til denne. Om du merkjer og føler du manglar noko, så finn du ut av dette, og finn meir informasjon etterkvart som du undersøkjer på nett og pratar med andre, både brukarar og forhandlarar. Ikkje sjå vekk frå at du kjem ti å velte litt av og til, men øving gjer meister, det er noko eg verkleg kan sei om kjærasten min. Ho var lettare utrygg og småstiv i kroppa då ho begynte å køyre i haust, men no, litt utpå våren, er ho longt tryggare, og kosar seg utruleg mykje meir med sykkelen sin.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av CB9 »

Bilde

ZZR-Erling

Re: Hjelp til valg av første sykkel for jente

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:GSX650F er også fin, synes jeg. Den veier en del, men det er ikke merkbart under kjøring :p
Kan også nevnes at jeg har kjørt den fra 13500 til 55000km uten et eneste problem som ikke jeg har hatt skyld i selv.
Den var litt morsom..hva har du fått til selv da? :twisted

Svar