Kjøreklær

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Kjøreklær

Legg inn av Stian87 »

Hei,

Jeg skal kjøpe MC-klær for første gang og er litt i villrede. Jeg har prøvd å se over flere sider som selger MC-klær, men synes det er vanskelig å vite kvaliteten kontra pris og hva slags utstyr jeg skal gå for.

Jeg kommer til å bruke sykkelen hovedsakelig til og fra jobb, men også en og annen langtur. Skal kjøpe meg en ducati 821 monster, og ønsker noe som funker med fargene der.

Jeg har prøvd å lese litt om det, og ønsker primært skinn (har lest at det er det sikreste), men kjenner ikke de forskjellige merkene eller typene. Synes også dette med sportshansker/sko og touringhansker/sko og andre hansker, er litt vanskelig, hva er forskjellen her?

Noen som kan hjelpe meg litt med dette? Og er det noen som har noen anbefalinger om merker og steder å kjøpe klær og hjelm?

På forhånd takk
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøreklær

Legg inn av supersic »

fc-moto.de er et populært sted å handle de trekker også fra tysk moms.
Skinnklær så er det vel dainese og alpinestars som gjelder spesielt hvis du har en nais monster 821
Sjekk ut Draggin k-legs det er kevlarlongs som du kan bruke under hvem som helst bukse.
Hjelm så bare må jeg anbefale det samme som jeg bruker selv Shoei GT-AIR meeget komfortabel og sykt bra utseende.
Liker du trist utseende og er av typen high viz sjåfør ser du på Schuberth c3 pro

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøreklær

Legg inn av Alex-68 »

Ps, stoff er like bra som skinn.. Om ikke bedre.. Også tørker stoff bedre enn skinn om regnet skulle komme. Jeg kjøpte alt mitt brukt på finn, pga gidder ikke og bruke en haug med kroner, så lenge det er uskadet og godkjent. Du kjører deg like fort ihjel med dyrt, som billig om uhellet er tilstedet..
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreklær

Legg inn av mortenolb »

Alex-68 skrev:Ps, stoff er like bra som skinn.. Om ikke bedre...
Regner med det er derfor de bruker tekstil i MotoGP :crazy:

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøreklær

Legg inn av EasyRider »

Edit var litt seint ute :D

Hvis stoff var like bra som skinn? så er det merkelig at det ikke blir brukt i racing?
Jeg har sett de som har tryna med skinn. reiser seg opp og kan bruke dressen videre.
Og jeg har sett bilder av folk som har tryna med mc tøy av stoff som er bare filler og må kastes.

Men at skinn tørker dårlig er jeg med på.
Sist redigert av EasyRider den 15 mai 2016, 00:26, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøreklær

Legg inn av Alex-68 »

Litt anderledes med 300kmt på en bane, enn 80kmt på en landevei.. Jeg har tryna med Olabukse og T-skjorte.. Ikke noe jeg anbefaler, men det var heller ikke på bane..
Sist redigert av Alex-68 den 15 mai 2016, 00:27, redigert 1 gang totalt.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreklær

Legg inn av mortenolb »

Alle tester om temaet viser til at i en normal setting(gjerne testa i ca. 100km/t) så vil tekstil være revet hull i, mens skinn holder seg helt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøreklær

Legg inn av supersic »

Skinn er sikkert bedre enn tekstil, men å begynne å argumentere med at ting som blir brukt i motogp er best på landeveien også kan bli spennende

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøreklær

Legg inn av Alex-68 »

Hehehe! Tenkte på det samme! :lol Skal man ligge i 180kmt på landeveien, litt lubben og lyst å fryse ræva av seg når det regner? Så er det bare å kle på seg pølseskinnet! :lol Ellers er det tekstil som vinner.. :twothumbs: https://youtu.be/IjMlEoCfarc
Sist redigert av Alex-68 den 15 mai 2016, 00:40, redigert 1 gang totalt.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreklær

Legg inn av mortenolb »

Hvis det holder seg helt om du tryner i 300km/t, så holder det seg helt om du tryner i 80km/t også, ja? Kan vi være enige om det?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreklær

Legg inn av mortenolb »

Og hvis man fryser så har man tatt på seg for lite klær. Det er ikke vanskeligere enn det :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær

Legg inn av kjellv »

Sats på gode tekstilklær, helst goretex. Starter du med et billigsett vil du uansett fornye deg om ikke lenge. Et godt tekstilsett i goretex vil fungere godt i nesten alle sammenhenger og kan brukes i flere år uten behov for oppgraderinger.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøreklær

Legg inn av Alex-68 »

kjellv skrev:Sats på gode tekstilklær, helst goretex. Starter du med et billigsett vil du uansett fornye deg om ikke lenge. Et godt tekstilsett i goretex vil fungere godt i nesten alle sammenhenger og kan brukes i flere år uten behov for oppgraderinger.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Helt enig!
Skinn holder seg ikke helt i 300kmt.. Om ikke læret er så tykt at det hemmer bevegeligheten.. Og det er litt forskjell og tryne på bane, enn på landeveien hvor det er litt mere hinder enn sandfeller.. Og tekstil så har man også mere bevegelighet, enn en skinndress som sitter godt på kroppen. Skal man ha på seg mere klær, så passer ikke dressen særlig godt. Og det er igjen fordell med tekstil hvor man har innefor man kan sette inn, når det blir litt kjørlig..
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreklær

Legg inn av mortenolb »

Joda, jeg skal ikke krangle på at tekstil kan være helt fint. Var bare påstanden om at det er like bra/bedre jeg ikke sier meg enig i :P
Dog har jeg svetta ihjel mer i tekstildress enn jeg har fryst i skinndress. Man trenger ikke ha på seg masse klær under, man må bare ha på seg riktige klær. Har du godt undertøy(bygger ikke mye) og en regndress om det blir regn, så fryser man ikke.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøreklær

Legg inn av supersic »

mortenolb skrev:Joda, jeg skal ikke krangle på at tekstil kan være helt fint. Var bare påstanden om at det er like bra/bedre jeg ikke sier meg enig i :P
Dog har jeg svetta ihjel mer i tekstildress enn jeg har fryst i skinndress. Man trenger ikke ha på seg masse klær under, man må bare ha på seg riktige klær. Har du godt undertøy(bygger ikke mye) og en regndress om det blir regn, så fryser man ikke.
Litt tungvint å måtte ha med skift hvis man pendler til jobb i skinndress, olabukse med kevlar og en tekstiljakke passer bedre for en latsabb som meg

Svar