Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
hcjannisson
Innlegg: 10
Registrert: 18 mai 2016, 20:58
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800XCA

Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av hcjannisson »

Hei alle MC-folk, og på forhånd beklager jeg for nok en slik tråd....
Jeg har lest meg opp, men ser at jeg kommer skeivt inn hvis jeg går inn i andres tråder.

Jeg har tatt MC lappen, men trenger hjelp til valg av sykkel.

Litt info, 29 år 190 høy, varierer litt mellom 90 og 100kg :lol , budsjett; 160 pluss/minus.
Kjørt mye A1 i tiden mellom 16 og 20 år. etter det har det vært ingenting.

Hovedsakelig har jeg sett på BMW GS(A) og Suzuki Vstrom. Og det er sykkel i denne kategorien jeg ønsker å lande.
Jeg har sett en GSA1200 - 2011 30 years special edition (og vanlig gsa) som ligger ute på finn, men jeg stusser på pris og "hva er greia" med den. Noen som har kjennskap til GS(A) 2011 rundt den utgaven? Bra - pros - cons?? Ser at det er i denne årgangen jeg har råd til den type sykkel også.

Ellers er jeg veldig åpen for forslag. Jeg må komme i gang med prøvekjøring og testing av sykler jeg kan like.
Jeg lurer også litt på tips rundt bruktkjøp. Hva er koden hva gjelder pris? I forhold til antall kilometer kjørt.

Håper noen av dere forbarmer dere over meg til tross for nok en slik tråd.
Sist redigert av hcjannisson den 18 mai 2016, 21:54, redigert 1 gang totalt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av WikingTnT »

Denne: https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74969412

Med litt pruting.. :D

linken funket visst ikke...men finnkoden er der : 74969412

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37909
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av AJ »

hcjannisson skrev:Hei alle MC-folk, og på forhånd beklager jeg for nok en slik tråd....
(...)

Håper noen av dere forbarmer dere over meg til tross for nok en slik tråd.
Velkommen som ny bruker her inne og med ny tråd, hcjannisson :vs !
Spiller ingen rolle om den er en av mange som ligner. At nye brukere hopper i det og spør om råd liker vi :thumleft .

I ditt tilfelle med et romslig budsjett så er det mange muligheter, også på nye sykler, om man er innstilt på ikke måtte ha en av de med mest kubikk... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av kjellv »

Hvorfor ikke tenke helt nytt?
Du får en helt ny og ubrukt Yamaha Tracer 900 (ja den heter det nå) med masse utstyr til den prisen!
En anvendelig og meget morsom sykkel du kan bruke til det aller meste.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

hcjannisson
Innlegg: 10
Registrert: 18 mai 2016, 20:58
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800XCA

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av hcjannisson »

AJ skrev:I ditt tilfelle med et romslig budsjett så er det mange muligheter, også på nye sykler, om man er innstilt på ikke måtte ha en av de med mest kubikk... ;) .
Takk!! :twothumbs:
Tenkte at rutinerte folk kanskje kan komme med gode forslag til sider jeg ikke vet om, og sykler som kan være aktuelle som er litt "ferdig pakke". Tanken er at jeg fort får en svært god sykkel som er et par år gammel til samme pris for ny sykkel (med mindre cc) med nytt utstyr.

Hvis du kommer over noe så får du ha meg i bakhuet !

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av supersic »

AJ skrev:I ditt tilfelle med et romslig budsjett så er det mange muligheter, også på nye sykler, om man er innstilt på ikke måtte ha en av de med mest kubikk... ;) .
hcjannisson skrev:Takk!! :twothumbs:
Tenkte at rutinerte folk kanskje kan komme med gode forslag til sider jeg ikke vet om, og sykler som kan være aktuelle som er litt "ferdig pakke". Tanken er at jeg fort får en svært god sykkel som er et par år gammel til samme pris for ny sykkel (med mindre cc) med nytt utstyr.

Hvis du kommer over noe så får du ha meg i bakhuet !
Den traceren kjører fletta av de bmwene du ser på

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37909
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av AJ »

Har ikke fått prøvd Tracer'n enda, men eide en Yamaha TDM 900 i sin tid. Og den var sprek så det hold med sine beskjedne 86 HK.
Tracer'en har utvilsomt en mer moderne motor som er minst like god som twin'en i TDM'en :D . Og like gode touring- og passasjersegenskaper som TDM'en har.
Er vel ikke uten grunn at denne modellen er av de mest solgte i Norge for tiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 472
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av Canutus »

Hei, eg er også på jakt etter min første sykkel, og eg undres litt om avgiftsfallet i 2015 gjenspeiles i bruktprisene.
Forståelig nok vil de som selger nyere brukt å ikke tape tilsvarende som avgiftsfallet, så det kan se ut som det nå er rimelig å kjøpe nytt. Men på den andre siden, så har det vel aldri blitt solgt så mange nye sykler som i fjor, så viss det kommer et skred av 2015-16modeller om noen år, så vil kansje fallet i bruktprisene komme først da....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22972
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av Bjerknez »

Enig med kjellv her. Med det budsjettet du har samt sykkeltypen du ønsker så ville jeg valgt en Tracer. En uhyre artig motor i denne. Flott sykkel til en fin pris. For 160 lapper så får du også en velutstyrt en. Eller su kan kjøpe sen som den er til rundt 140.000,- og bruke resten av pengene på en alpetur :)

hcjannisson
Innlegg: 10
Registrert: 18 mai 2016, 20:58
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800XCA

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av hcjannisson »

Canutus skrev:Hei, eg er også på jakt etter min første sykkel, og eg undres litt om avgiftsfallet i 2015 gjenspeiles i bruktprisene.
Forståelig nok vil de som selger nyere brukt å ikke tape tilsvarende som avgiftsfallet, så det kan se ut som det nå er rimelig å kjøpe nytt. Men på den andre siden, så har det vel aldri blitt solgt så mange nye sykler som i fjor, så viss det kommer et skred av 2015-16modeller om noen år, så vil kansje fallet i bruktprisene komme først da....

Se der. Jeg har faktisk reagert litt på prisene.
Er det slik at avgift på import/salg av mc har blitt billigere? Noen av syklene som ligger ute er jo dyrere enn nye sykler iav samme merke...
Vet du hva avgiftsfallet utgjør i % ?

hcjannisson
Innlegg: 10
Registrert: 18 mai 2016, 20:58
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800XCA

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av hcjannisson »

Bjerknez skrev:Enig med kjellv her. Med det budsjettet du har samt sykkeltypen du ønsker så ville jeg valgt en Tracer. En uhyre artig motor i denne. Flott sykkel til en fin pris. For 160 lapper så får du også en velutstyrt en. Eller su kan kjøpe sen som den er til rundt 140.000,- og bruke resten av pengene på en alpetur :)
Notert :twothumbs:
Men, jeg er jo en røsslig kar. Synes sykkelen ser liten ut på bildene - mer spinkel enn GS(A) ? Erfaringer med dette?
Eller er det bare bildene som lyver litt?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av kjellv »

Nei, liten er den ikke. Sjekk her http://cycle-ergo.com/ Du finner den under Yamaha-MT/FZ series. Bytt til metrisk for å legge inn din høyde. Her kan du sjekke de fleste kjente motorsykler i forhold til din kroppstørrelse. Selv er jeg 187 og 100+ :redface , men Traceren passe meg fint :thumleft

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av E-strom »

Selv har jeg DL1000 V-Strom, og kan trygt anbefale den. Har kjøpt til høyt sete og beskuer nå trafikken fra 885mm høyde. Sitter rett i ryggen og har veldig god oversikt. Bak en Givi Airflow-skjerm er det tilnærmet vind- og støyfritt. En ny DL1000 er nesten innenfor den prisen du har satt deg.

Hva med Triumph Tiger? De har også tilstrekkelig setehøyde og plass til en røslig kar? Det samme gjelder for F800GS - den er også stor nok og etter min mening god å kjøre. Og du er omtrent innenfor prisen din :-k

Gjør som kjellv skriver og legg inn dine data på cycle-ergo.com. Da finner du svar på høyde, kne-vinkel, armstrekk og ikke minst hvordan fothvilerne er plassert i forhold til der du sitter :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av Geiroe »

Det er jo litt forskjellige sykler som anbefales her. Noen liker sykler best egnet for Rudskogen, mens andre vil ha en de kan bruke på norske kjerreveier. Med 190 tror jeg nok GS1200 passer bedre enn 800.
Det blir aldri feil med BMW :-# :x
Tipper det kommer noen GS førere på banen snart :vs
Prøvekjør noen, så får du se.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4723
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny bruker, ny sykkel, ny mann(?)

Legg inn av FredrikE24 »

BMW hele veien til banken!

Neida, men en GS er jo et veldig godt valg, ikke minst trygt. Kanskje litt kjedelig for noen, men dette er BMWs svar på hva Passat og Volvo 240 en gang var for det norske folk. Den er populær og det kryr av dem, det er jo en god ting, men man skiller seg ikke ut om det er et ønske.

En litt annen stil, men en usedvanlig god og ikke minst sprek(!) sykkel er BMW K1300GT. Det er turmaskin! Da bortfaller de drøyeste grusveiene i Norge, men slettes ikke alle.

Svar