Side 1 av 1
Kawasaki KLX250
Lagt inn: 11 feb 2009, 12:08
av Jalmar
Nytt tilskudd på SMK-fronten her i landet.
Denne har jeg litt tro på. Var oppe hos mc-pusher'n i forrige uke og titta på den. De hadde nettopp fått den inn i butikken.
En veldig robust og enkel sykkel som byr på enkelt og økonomisk sykkelhold. Trimmingsgraden er relativt beskjeden, så serviceintervallene er lange, i motsetning til motardsyklene.
Prisen er i underkant av 60000,- ferdig på gata.
Det som fikk meg interessert var i første rekke at dette var en enkel sykkel som man med letthet kan vedlikeholde selv. Minimalt med elektronikk og åpne, enkle løsninger. Den var også relativt høy, noe som gjorde at jeg akkurat fikk beina flatt i bakken. Samtidig var den svært lett (138 kg kjøreklar), så den virket som en letthåndterlig sykkel. Sikkert en vinner på grus og vinterføre vil jeg tro.
Så fort demosykkel er tilgjengelig skal jeg ta meg en skikkelig prøvetur med den. Tror den kunne vært midt i blinken for mine grusturer.
For å lese mer om den:
http://www.kawasaki.no/KLX250" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 11 feb 2009, 12:22
av Pollti
Honda ryktes også å komme med en 250 nå. SMK markedet hardner til ?
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 11 feb 2009, 16:48
av Jalmar
I USA har jo denne og lignende sykler vært tilgjengelig i "alle år". Der har de også KLX 450, noe jeg tror kunne vært enda litt bedre enn 250'n hvis man tenker dreiemoment og lengere turer med oppakning.
Men håper og tror at disse og lignende sykler vil finne veien til Norge etter hvert.

Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 11 feb 2009, 19:18
av Pollti
Tror jeg også Jalmar.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 12 feb 2009, 11:33
av Intruder
Du får ny sykkel for omlag 60.000 og kan kjøre billig i årevis uten problemer.
Noen bedre? :)
Ved nærmere ettertanke er den såpass høy at jeg kanskje ikke får beina nedpå,dumt å måtte stoppe ved en kantstein hver gang..
Men skal prøve en på GMS.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 12 feb 2009, 12:42
av Pollti
Hyosung eller hva de heter har jo 250 de og.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 12 feb 2009, 17:27
av Intruder
Pollti skrev:Hyosung eller hva de heter har jo 250 de og.
Jeg nevnte ikke hva som helst.....Hvem reparerer f.eks. Hyosung ved behov?
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 12 feb 2009, 17:39
av AJ
Intruder skrev:Pollti skrev:Hyosung eller hva de heter har jo 250 de og.
Jeg nevnte ikke hva som helst.....Hvem reparerer f.eks. Hyosung ved behov?
Hyosong ser ut til å være i siget! Sjekk
her!
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 12 feb 2009, 20:46
av Pollti
Hyosung repareres vel hos Hyosung forhandleren ? Eller hos Suzuki forhandleren, de har jo Suzuki motor.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 13 feb 2009, 13:23
av Intruder
Spurte på ett mc-verksted om de reparerte Ural og Aprilia,
men lysten var ikke utpreget enormt stor.
Skal spørre om Hyosung senere hvis jeg husker det.

Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 13 feb 2009, 14:15
av Jalmar
Man trenger jo ikke noe av det trøbbelet nå som Kawasaki-importøren tar hjem SMK'ere. Da får man gode garantier, greit verkstedsnett og slitesterk kvalitet. Og det til en grei pris.
Vurderer seriøst å gå for en sånn, med mindre de også tar hjem 450-utgaven. Har store planer om å utforske de mange flotte grusveiene i grensetraktene mellom Norge og Sverige, og da er en sånn KLX mit i blinken.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 10 sep 2009, 22:48
av rayongracer
Jeg har testet KLX250 og her er noen erfaring jeg og flere jeg kjenner som eier disse;
Den er veldig lav i krefter, i forhold til en Yamaha WR250X er den rett og slett dau. Du kan slite den opp i 130 men det tar tid, du kan klare å nå rødmerket i første og annet gir, etter det glem det. I oppoverbakke mister du fart veldig fort og giring må til.
Altså noe var heller rart, hvorfor var den så dau???
En kompis fant ut at det var grunnet utslippskrav, og fant en enkel måte til å fikse det på. Dette hjalp noe, Trekke snorkelen hjalp bittelitt. Så fremdeles ikke noe veldig fraspark men mye bedre enn tidligere. Noen rotet litt med eksos også...
Etter modifiseringer var den mere som en 250 enduro, og den ble grei etterpå. Du får også Wiseco bigbore kit 300cc for rundt 1500 kroner fra USA til den, da er den helt suveren...
Prisen i Norge er helt på trynet 60 tusen for en 250... himmel og hav
En 250 enduro er super i skogen og terrenget men blir kjedelig på veien, en 400/450 er tingen knall i terrenget og helt grei på veien, ikke mere toppfart men så mye lettere å holde grei fart med lite girskifte.
Jeg har en gammal (2000) Honda XR400R med bigbore kit (440cc) og den tar av som ei kule, masser av krefter i terrenget og 5. gir cruise i 90 - 120 er barnemat for den, plugg den i 5. gir fra 20 km/t og dra på, bakhjulkjøring er en lek med den... 650 er for tung i terrenget, det er mere trail, ørken og dårlige veier de er suverene til. 400/450 er perfekt for alt, de gjør alt helt greit. Ikke noen super toppfart men det er ikke det en leter etter med enduro sykler...
Om du får tak i en DRZ 400 / 450 eller XR 400 / 450 brukt ville jeg heller kjøpt det. Skulle de komme ut med Honda CRF 450 da er den virkelig tingen. Kawasaki KLX 400/450 er ulovlig i veibruk i USA og blir hverfall ikke lovlig i Norge... Den er offroad only...
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 20 okt 2010, 10:33
av TrondA
Nå har jeg også vært ute og prøvekjørt KLX250. Dette er faktisk en mer avansert motorsykkel enn jeg hadde forventet. Fjæring og demping er av topp kvalitet. Kyndige folk kan justere dette til kroppsvekt og underlag til nesten det perfekte. Jeg måtte ha endel hjelp til å få dette på plass, men da var det ut på humptet grusveier så søla skvatt.
Setet er fryktelig hardt og smalt til vanlig kjøring. Tresmaken kom allerede etter første mila. Komforten er jevnt over temmelig begrenset fordi fjæringen fungerer best når den er tett og hard. (Dette er altså min amatørmessige måte å beskrive returdemping og forspenning...) Noe til tursykkel blir det nok aldri. Heller temmelig rendyrket enduro.
Så var det motoren da. 22 hester på snaut 140 kg. Dette er ingen rakett. Det litt spesielle er at jeg har min egen Kawasaki 250R som jeg kan sammenlikne med. Himmel og hav for en forskjell! At disse motorsyklene har samme sylindervolum er en sann gåte for meg.
Hadde noen fortalt meg at KLX var en 125- lettvekter med 15 HK, ville jeg trodd på det...
Men det er ikke bare motor som betyr noe. Dette er noe jeg vurderer til vinterbruk. Da er krefter temmelig underordnet på glatta. Det vil bli manglende komfort som eventuelt blir utslagsgivende dersom jeg velger noe annet.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 20 okt 2010, 11:16
av Snikkeren
For tresmaken kan du jo prøve AirHawk pute.
Re: Kawasaki KLX250
Lagt inn: 26 okt 2010, 13:48
av TrondA
AirHawk pute er smarte saker. Tok deg på ordet og reiste til MC-Oslo for å prøve. La type Large og Medium opp på setet til en vanlig crosser. Det hjalp litt, men bare litt. Rammene på cross/enduro er svært smale. Putene passet derfor ikke godt. Hard stopping fra orginalsete slår igjennom også. Fjæring er og blir hard uansett og ødelegger komforten uansett polstring i baken.
KLX 250 har et mer rendyrket endurochassis enn man skulle tro. Rart de har satset på noe sånt som ellers må brukes til rolige grusveiturer. Med den motoren har man ikke noe valg - ROLIGE TURER.
Hadde jeg valgt fritt i sortimentet til Kawasaki, ville jeg gått for en 250TR. Nostalgitrippen på det japanske markedet;