batteri - minus og pluss tilkobling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Conrad
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2011, 11:05
Motorsykkelen din: Yamaha FZ1 1000, 2007 mod

batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av Conrad »

hei, jeg har en yamaha Fz1 1000 som jeg skal bytte batteri på. Den røde kabelen er koblet på + polen og den sorte på minus polen. Dette ser jo veldig rart ut. Han noen vært borti noe slikt tidligere? Vil jo nødig koble feil...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av AJ »

Hm...
Er det ikke slik det skal være, da... :scratch ?
Rød på + og sort på -...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av tagesk »

Har aldri sett noe annet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av NoxRy »

Det blir helt rett tilkobling det.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av mortenolb »

Rart hvordan noe så enkelt blir så forvirrende bare man får spørsmål om det :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av Geiroe »

Idag er det vel enighet om at rød er pluss og minus er svart, og går til gods. Det var annerledes på 50 tallet da noen hadde pluss til gods, og pluss ikke alltid var rød.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av JohnnyTh »

Geiroe skrev:Idag er det vel enighet om at rød er pluss og minus er svart, og går til gods. Det var annerledes på 50 tallet da noen hadde pluss til gods, og pluss ikke alltid var rød.
Må man helt tilbake til 50 talet for å finne det? Tror det finnes helt opp på 70tallet.
Men som alle sier her så er det i dag vanlig med rødt på pluss siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av FredrikE24 »

Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.

+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av JohnnyTh »

FredrikE24 skrev:Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.

+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
Amerikaneren min fra 1942 har ikke pluss til gods.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av MGR1 »

Bakgrunnen for at man en gang i tiden valgte å koble batteri pluss til jord istedet for batteri minus var at frem til ca. slutten på 50-tallet brukte man bomullshylser/bånd som isolasjon på elektriske ledninger. Denne typen isolasjon var ikke ideell i fuktig klima (som det engelske), og fuktigheten kombinert med positiv spenning medførte at kontaktpunktene i ledningsnettet korroderte og ga dårlig kontakt.

Observante engelske ingeniører noterte seg at denne effekten ble vesentlig redusert hvis batteri pluss ble tilkoblet jord, istedet for batteri minus. På den tiden var det ikke elektronikk installert i kjøretøy, så det spilte slik sett ingen rolle hvordan polariteten var. Men det negative med dette var at man 'overførte' korrosjonsproblemet til chassiset istedet, altså karroseriet. Man fikk dermed en økt risiko for korrosjon på kjøretøyet, men mindre på ledningsnettet.

Det var i hovedsak engelske kjøretøy som hadde pluss til gods, og dette ble avviklet når plastisolasjon på ledningsnett ble vanlig. Min egen 1955 AJS har pluss til gods.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av FredrikE24 »

JohnnyTh skrev:
FredrikE24 skrev:Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.

+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
Amerikaneren min fra 1942 har ikke pluss til gods.
Har litt til gode å se dette på personkjøretøy, men har vært borti det på selv ganske nye CAT-maskiner på anlegg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av simpson »

Positiv jord ble mye brukt i engelske biler, hvertfall opp til 60 om ikke 70 tallet.
Har skrudd mye på Cat, men aldri sett det på anleggsmaskiner.
Men det er uproblematisk å ha positiv jord.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av Kjellrf »

53 Ford Customline hadde pluss til jord, husker jeg rett. US- bil.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: batteri - minus og pluss tilkobling

Legg inn av Gordon »

Positiv jord, gir skift på høyre side, 6 volt el systemet, fast olje lekkasje, those were the days!!! følgelig snakker jeg om mine gammel engelske MCer som jeg eide fra 1962 og frem til 2014. Mekking var en hver dags jobb og jeg var aldri arbeids ledig. Men de siste 3 MCer frem til i dag har vært av den "moderne" type, og overgang var ikke vanskelig, måtte bare husker gir og fot bremse.
Gordon

Svar