Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Kristian1995 »

Har lest endel om lane splitting osv, men finner ikke fram til hvordan det er med forbikjøring i stillestå kø med 2 gule hele striper?
Er det lovlig eller ikke?
Er det lov å kjøre sakte på den doble helmarkerte gulstripa da eller må du da stå i kø med bilene?
Fikk opplevelse med dette på søndagen når jeg var på tur hjemover fra sørlande... Kom til Kragerø og plutselig ble det stopp... Er 2 helmarkerte gule striper der og alt står stille. Jeg kjører sakte forbi på den gule rumle stripa og gjør det helt fra Kragerø til Bamble...
På firfelten sør for Larvik var det stopp lenge før rasteplassen og ettersom jeg leste her er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side så jeg tok da å kjørte imellom bilene hele veien til Larvik.
Er det forbudt å kjøre forbi på høyre side eller hvordan er det?
Har jeg gjort noe ulovlig nå eller ikke?
Kjører jo sykkel for å kunne kjøre forbi stillestående kø som disse tilfellene, men vet ikke om det var lovlig.
Håper noen kan gi meg et godt svar på dette :)

MvH Kristian T

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av The Cowboy »

Skal ikke si om det er lovlig eller ikke, det aner jeg ikke.. Det finner vi enten ut når noen her kommer med loven i hånden, eller vi passerer en politibil under en slik situasjon.. hehe!

Men jeg og har kjørt forbi ved doble striper.. Dog var jeg innenfor veien (altså ikke mellom stripene).. men under veiarbeidet nedover sørlandet der, var det en gang på vei hjem fra grimstad jeg og kjørte forbi ved å ligge mellom linjene..

Vil tro at å kjøre forbi innenfor stripene er lovlig, mer usikker hvordan det er med mellom stripene.. Men om biler ikke flytter seg over litt, slik at du kan passere uten å bryte sperre linjen, kommer jeg konsekvent å kjøre over selv, til jeg blir stoppet.. Dog kun så lenge det ikke kommer bil i møte da.. Litt hensyn kan jo jeg og ta på min sykkel.. ;)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av AJ »

I Norge og Norden forøvrig er det lov å del felt om ikke dette er til hindrer for medtrafikanter, selv om det ikke står eksplisitt, som det heter, i Trafikkreglene på lik linje med Særlige bestemmelser for syklister, gående og selvbalanserende kjøretøy.

Å kjører på rumlefeltene med doble sperrelinjer er å trekke feltdelingen litt vel langt, vil jeg tro... :-k .

Bilde
(Klikk på bildefila for å lese Trafikkreglene...)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Kristian1995 »

Men når det er 2 felts vei bare og trafikken står stille, så er det enda ikke lov å kjøre midt mellom det gule sperrelinjener i sakte fart?

Det regna på søndag og jeg hadde ikke lyst til å sitte på mcen i kø der i flere timer :(

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av AJ »

Kristian1995 skrev:Men når det er 2 felts vei bare og trafikken står stille, så er det enda ikke lov å kjøre midt mellom det gule sperrelinjener i sakte fart?

Det regna på søndag og jeg hadde ikke lyst til å sitte på mcen i kø der i flere timer :(
Å krysse enkel eller dobbelt heltrukket gul sperrelinje er ikke lov...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Kristian1995 »

Da vet jeg det til neste gang :/ Trodde kanskje det gikk an å kjøre forsiktig forbi men man lærer og jeg er fersk bak styret så får ta det med meg videre :)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av The Cowboy »

AJ skrev:Å krysse enkel eller dobbelt heltrukket gul sperrelinje er ikke lov...
Kommer nok ann på trynefaktoren og humøret til politimannen som ser deg, men jeg vil tro noen ser igjennom fingrene på dette, alt etter situasjonen.. Slik som Kristian sier det her, vil jeg håpe og tro de hadde latt det fare..
Men skjedde det på en solskinsdag, uten kø, bare trafikk som gikk i 60 fremfor 70/80, da ville de nok lagt seg på hjul!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Kristian1995 »

Når jeg kjørte sørover var det en motorsyklist som kjørte forbi på 2 sperrelinjer og da lå trafikken 80! Da begynte jeg og lure på hva han drev på med!

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av SverreOlsen »

Hviss trafikken står i null og du kjører sakte oppå linja tror eg ikke det gjør mye så mye. Politiet kan ikke akk prøve å kjøre etter deg i en sånn sitvasjon. Men det er vell 4800 kr i bot og noen prikker normalt sett ved å bli ferska når en krysser sperrelinje. Senest i dag var det politiet på mc så sakte kjørte mellom bilene i rushen på e39 mellom stavanger og forus, "line spliting" er vell da kvalifisert som låveligt så lenge en passerer bilene alltid på venstre side.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge forbikjøring er lov på stedet så ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle være lov å kjøre forbi andre biler i en kø, så sant man da ikke er til hindre for andre. Lanesplitting er jo noe annet for da kjører man jo forbi på innsiden av midtlinjen i veien og dermed deler kjørefeltet med bilene.

Så sant det ikke står noe sted at det ikke er lov med to kjøretøy i bredden i samme kjørefelt så vil jeg tro at også dette er lov. Men så klart ikke til enhver pris.

Dem kan vel fortsatt bruke en del andre paragrafer til å "ta deg" hvis dem mener du er uaktsom. Jeg lanesplitter ikke forbi en bil på innsiden av en sperrelinje mens det kommer et vogntog i møte feks. Det ville vertfall JEG annsett som litt uaktsomt.

Konklusjonen min blir at så lenge man gjør dette på en oppegående og forsiktig måte så går det nok bra. Skal man leke rampegutt så skal man ikke se bort fra at onkel politi lett kan gi deg noen uker fri fra kjøringen ved å bruke aktsomhets paragrafen.

Som jeg alltid sier... alt med måte...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Geiroe »

Kan ikke helt se det store problemet med å kjøre forbi "stillestående" kø i lav hastighet mellom doble sperrelinjer. Du har ikke krysset doble sperrelinjer, bare enkel. Der det er doble sperrelinjer er som regel kjørefeltene brede med god plass. Jeg ville gjort det hver gang, og har gjort det også, og fortsetter til jeg evt. blir stoppet, noe jeg ikke tror kommer til å skje så lenge du kjører rolig og kontrollert forbi, og tar hensyn til motgående trafikk.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av kalleklovn »

Det er ikke noe problem å kjøre over en sperrelinje, men dersom man krysser dobbel sperrelinje kan dette i verste fall føre til førerkortbeslag. Dermed er det forbudt :thumleft
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Forbikjøring i stillestående kø? Forbudt eller lovlig?

Legg inn av Canutus »

Slik jeg husker det, så har en bil lov å krysse sperrelinjer med maks 2 hjul ved passering av tohjulskjøretøy, mens tohjulskjøretøy ikke har lov å krysse linjen.
Om politiet gjør dette med sykkel, så betyr ikke det at andre har lov.

Svar