DIY tråd?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KiMedic
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Kontakt:

DIY tråd?

Legg inn av KiMedic »

Finnes det en slik tråd her inne? Hadde det på et bilforum jeg brukte for mange år siden og syns det var veldig hjelpsomt.

Nå har jeg en Yamaha MT07. tenkte jeg kunne legge ut bilder og "guide" på hvordan man bytter deler eller upgrades. så kan andre som kanskje ikke tør å gå igang med å bytte et bakhjul se hvordan man gjør det. Jeg er slik selv..liker å se en youtube-video eller lignende før jeg går igang..

hva syns dere? adminer?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: DIY tråd?

Legg inn av AJ »

Tror faktisk at det ikke finnes en egen DIY / Gjør-det-selv tråd her inne... :-k .
Men det er mange tråder med DIY tips.

Om alle disse skal samles i en egen tråd står vi i forumteamet overfor en nesten umulig oppgave, er jeg redd...

Litt usikker på hva jeg skal mene om forslaget. I utgangspunktet synes jeg det er et godt forslag, absolutt. Men å starte en slik tråd etter at forumet har vært aktivt i 12 år med alle de Gjør-det-selv tipsene som er blitt skrevet her inne på de årene...
Tja, vet ikke...?

Andre med meninger om forslaget?

Brukeravatar
Elruts84
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Kontakt:

Legg inn av Elruts84 »

Heisann KiMedic.

Det er faktisk en god ide og meget bra initiativ vil jeg si. Kjekt å se at folk kommer med forslag og nye ideer. Det setter vi pris på.

Forslag på hvordan en slik tråd skal kunne letes lett frem i?
Det er vel kanskje det som kan bli det største utfordringen. Dersom det blir maaange sider og lete igjennom for å finne "hjulskift" eller "regngjøring av kjede" ect.

Kanskje en egen "logg" eller "blogg" kunne vært en ide? Der kan du jo endre topic navnet for hver gang du gjør noe for eks

KiMedic logg-Hjulskift en uke. Eller KiMedic logg-Skifting av bremsevæske. Nå tenker jeg høyt

Elruts
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg synes også ideen er god, men er som AJ meget betenkt over det enorme arbeidet det ville bli å flytte alle de råd og tips som ligger i de mange trådene allerede. Akkurat dette synes jeg ser uoverkommelig ut :-k
Men for all del, start gjerne en slik tråd. Det vil fort vise seg om den blir "hot" :prf

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Det ligger mange gode tips allerede i verkstedforumet, det er bare å lete på overskriftene så finner man mye.
Eller bruke søkefunksjonen, som man ellers gjør overalt på nettet.

Jeg syns ideen om en egen DIYtråd er utmerket.
Så får de tipsene og forklaringene som allerede er postet i andre tråder bare være der de er.

Men jeg mener at det bør være en viss form for kvalitetsikring på det som legges ut som DIYtips.
Den som legger ut en beslrivelse av hvordan man f.eks justerer ventiler eller strammer kjedet for den saks skyld,
må være helt sikker på at det som legges ut er riktig.
Og, dette er mitt personlige ønske, minst mulig linker til Youtube, der finnes det mye svada og feilinformasjon.
For ikke å glemme amerikanere som prater en masse unødvendig vas om de enkleste ting.

Nok om det, jeg er absolutt positiv til en sånn tråd, bare den er noenlunde seriøs.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Legg inn av KevinmsR6 »

Jeg er all in på en slik tråd:)
Uansett om det som blir lagt ut ikke er 100% riktig så er vi jo mangen her inne som fort er på ballen og retter eller tar til seg en ny måte og gjøre ting:)

Kjør på sier eg:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Hansien
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure

Legg inn av Hansien »

For min del ville det falt mer naturlig å opprette en egen forumkategori for DIY-tråder for å ha en tråd per oppgave/guide.

Det å flytte eksisterende guider/info kan være opp til enkeltbrukere som står bak dette. Ingen poeng i å belaste forumadministrasjonen med slikt arbeid.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

KiMedic
Kontakt:

Legg inn av KiMedic »

Så morro at forslaget ikke ble "disset ned" med en gang! ;)

Jeg tenkte at det burde gjøres så enkelt som mulig. Alt som finnes fra før kan jo søkes opp på vanlig måte, det ligger mange fornuftige svar og guider her inne på forumet.

Jeg tenker vel at det du ser er det du trykker på. Hvis det feks. er en egen tråd under "MC OG GARASJEPRAT" som heter "DIY guider" eller noe lignende, så kan de som har en fornuftig å forståelig måte å løse et problem, bytte, service eller annet legge ut en guide.

Jeg mener som nevnt leger opp at kvalitetsikring er viktig. Youtube, andre forum, andre språk, kan lett skape forvirring. Det er også mange forskjellige meninger om ting som kan skape usikkerhet.

Å hvis noen skulle si noe hodeløst i en DIY tråd, så rettes dette enkelt opp da det finnes mange dyktige folk her inne.

Men kan godt bruke bikerlogg, eller garasjetråden også..

Jeg bare tenkte... :crazy: :crazy:
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har tenkt litt...

Det er gode muligheter for å lage et underforum til "Verkstedet..." forumet, på lik linje med "Dedikert forum for MC byggprosjekter".

Har en tanke om hvordan tråden bør legges opp slik at gode og nyttige DIY guider kan hentes fram i første tråd.
Gi meg litt tid så skal vi se hva vi får... :) .

Brukeravatar
Hansien
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure

Legg inn av Hansien »

AJ skrev:Har tenkt litt...

Det er gode muligheter for å lage et underforum til "Verkstedet..." forumet, på lik linje med "Dedikert forum for MC byggprosjekter".

Har en tanke om hvordan tråden bør legges opp slik at gode og nyttige DIY guider kan hentes fram i første tråd.
Løsningen burde være et underforum under "Verkstedet". Årsaken er at over tid vil en tråd både i helhet og i første innlegg bli særdeles mettet i form av å være en wall og text og at mange forskjellige temaer kan foregå likt, noe som er særdeles tungvindt å lese av og gjør at enkeltspørsmål kan risikere å drukne bort eller at et eventuelt svar vil være vanskelig å finne frem til i senere tid.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

KiMedic
Kontakt:

Legg inn av KiMedic »

Supert! :thumleft

Blir spennende å se hva du kommer opp med :prf
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Kontakt:

Legg inn av KiMedic »

Hansien skrev:

Løsningen burde være et underforum under "Verkstedet". Årsaken er at over tid vil en tråd både i helhet og i første innlegg bli særdeles mettet i form av å være en wall og text og at mange forskjellige temaer kan foregå likt, noe som er særdeles tungvindt å lese av og gjør at enkeltspørsmål kan risikere å drukne bort eller at et eventuelt svar vil være vanskelig å finne frem til i senere tid.
Helt sant! :)
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar