Har du peiling på gsxR motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av Alex-68 »

Hei! Noen her med god kjennskap til Suzuki 750R 2000/03 motorer? Hadde en god tur til Sverige fra Norge og tilbake. Og jeg parkerte sykkelen min hjemme i 5minutter og startet opp igjen, og den ville ikke starte. Alt lys fungerte så det måtte jo være strøm så jeg kjøpte ett nytt batteri. (Det må nevnes at jeg er litt usikker på om det er riktig batteri, pga hadde to venner som tilfeldig var ute og kjørte og var på biltema. De nevnte der modell etc, og kom tilbake med batteri. Det var mindre og ikke helt samme artikkel nr, pga mitt var så gjennomslitt at det ikke kunne leses.) Startet opp fint, og vi kjørte en tur til Drammen. (Pause der i ca 40min) Men da på vei hjem, så merker jeg en lyd under gasstanken litt ned og front ville jeg mene. Og lyden starter fra 5'800rpm til 6200rpm da legger jeg tydelig merke til lyden. Ikke så veldig høyt, men klart den er der.. Når jeg drar over 6000rpm så er den lysere, på samme frekvens og på 8000rpm så kan jeg nesten ikke høre den, pga turtallet på lyden øker i takt med motorturtallet. Høres først ut som en pappbit på eikene på ett sykkelhjul .. Trrrrrrrr og blir lysere, men ikke høyere. Så, noen ideer hva dette kan være? Hilsen Alex.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av gsx750_80 »

Ikke spesielt peiling, men tenker at det muligens kan være kamkjedet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av Alex-68 »

Ja, tanken streifer meg og.. Men, det er ikke sånn tydelig typisk klakk klakk lyd.. Kan det være strammern? Eller, noe annet? Skal også sjekke ved kaldstart i morgen, pluss sjekke ved turtall. Holde 4000rpm og droppe ned til 3500rpm.. Men, om det ikke er kam, hva kan det være da?
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg hadde en metallisk, "tynn" klikkelyd som var proporsjonal med turtall, på en gsx 750. Jeg kjørte med dette i noen år, og trodde at det var ventiltikking. Tidligere i sommer solgte jeg sykkelen, og ny eier fortalte meg senere at lyden forsvant etter at han hadde fått justert kamkjedet. Mulig du har denne muligheten også på din sykkel, men jeg kan ikke si noe sikkert, siden jeg har liten kjennskap til motoren på din sykkel.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av Alex-68 »

Riktig, men jeg tror nok erfaringen min hører både ventil og Kamkjede.. Derfor reagerer jeg på denne lyden, siden det er en ny lyd.. Jeg ikke har hørt før.. :scratch Men, selvfølgelig kan det være det? Men, tror ikke det..
Mc Oslo Suger!

ZZR-Erling

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Neppe noe galt, men få en mekaniker til å lytte.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Har du peiling på gsxR motor?

Legg inn av Kjellrf »

Lenge siden den har vært på service/ventiljustering?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar