Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Sjekk siste MC avis, der begge gutta som tok A1 sertifikatet klager på prisen.

Når det er sagt vil nok de fleste velge letteste vei og leie av kjøreskolen sin sykkel i stedet for å bruke 15 min og 300 kr på settet mitt + 1 time for godkjenning. Klarer de oppkjøringen på første forsøk taper de litt over 2000 kr, mens de som må kjøre opp på nytt og leie settet mitt 1 mnd ekstra taper de ytterligere 2000 kr.

Det var mer futt over motorsyklistene før i tiden. F.eks den gang vegvesenet ville innføre bompenger på MC hadde det ikke nyttet med dagens mentalitet. Vi hadde stilletiende godtatt ordningen.

Den gang når bybrua i Stavanger kom arrangerte vi kjøreturer i værste rushtid og alle hadde forberedt seg med hver sin 100 lapp, og lommeboka i innerlomma innenfor både regndress og skinndress. Hver syklist stoppet sykkelen og pratet med damen i kiosken mens kjøreutstyret ble tatt av for å komme til lommeboka. Etterpå måtte alt på igjen, og neste mann hadde selvfølgelig ikke vett til å begynne prosessen før det var hans tur. Resultatet ble selvfølgelig trafikk kaos uten like og myndighetene fant raskt ut at bompenger på MC var lite økonomisk når det medførte full trafikkstopp.

For ikke å snakke om natt til første mai turene gjennom Stavanger sentrum uten eksospotte. Frank (Hells hemmat) Banggren http://www.rykogreis.com/ lede ann men det tok ikke mange årene før folk ikke turde / ville ta av potten for det var farli det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Da ble det avslag på forslag på regelendring. Ser likevel ut som vedkommende som svarte ikke forsto at jeg ber om regelendring, og ikke om et enkeltstående unntak. Hos oss er sertifikatet uansett i boks.

Har benyttet innspillene dere her på forumet har kommet med og sendt følgende til Vegvesenet:

Viser til avslag på klage med deres referanse 16/136468-4.

Ønsker med dette å ta saken videre i systemet da svaret jeg fikk egentlig bare viser til gjeldende regel.

Jeg viste til at gjeldende regler og praksis førte til skade på jentungen. En skade som kunne vært unngått om vi hadde kunnet brukt egen MC på første oppkjøring. På andre oppkjøring brukte vi egen MC og gjennomførte testen med lovord fra sensor.

Jeg kan ikke se at kravet om å bruke skolesykkel på oppkjøring har noen positiv effekt på sikkerhet

I en oppkjøringsituasjon vil kandidaten stille med MC og starte med en rask gjennomgang av sykkelen. Sensor vil stille med egen MC og komunikasjonsutstyr.

Først skal kjøreferdighetene vises i kjøregård før en kjører ut på offentlig veinett.

Slik jeg har forstått det velger sensor om han kjører bak på egen MC, eller sitter på.

Kandidaten har på dette tidspunktet gjennomgått obligatorisk opplæring på autorisert kjøreskole, og gjerne øvelsekjørt en hel del privat og skal forhåpentligvis bestå slik at de fritt kan kjøre hjem.

Jeg ber om at vegvesenet vurderer om kravet om godkjent skolesykkel er hensiktsmessig. Utstyret på MC'en blir normalt ikke brukt, og kravet påfører kandidaten unødvendige utgifter. Det binder også opp kjøreskolene sine motorsykler slik at de må tas ut av normal opplæringsbruk.

En bedre løsning ville vært mulighet til å søke om å bruke egen MC på oppkjøringen, eventuelt etter vising av sykkelen.

Bruk av egen sykkel vil også være en mer realistisk kontroll på om kandidaten behersker det kjøretøyet henn mest sansynlig skal kjøre på etter at sertifikatet er i boks.

Kandidaten bør kunne velge det kjøretøyet henn er mest komfortabel med. Det vil redusere stress og uheldige situasjoner som følge av det.

Imøteser gjerne argumenter for at kravet om tilleggsutstyr er nødvendig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Jompa »

Jeg er ikke enig i alle argumentene dine, men det blir uansett artig å se hva slags svar du får fra Veivesnet.
Lykke til
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

icefighter35
Innlegg: 2
Registrert: 31 mai 2023, 00:10
Motorsykkelen din: Triumph Trident 660

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av icefighter35 »

Hei, Elektrolux, hvordan gikk det til slutt med utleien av skolesett? Skal selv kjøre opp i år, og siden jeg ikke fikk kjørt opp i fjor, så sitter jeg å vurderer hva som lønner seg nå frem mot oppkjøring da jeg i utgangspunktet er "ferdig" med trafikkskole opplæringen på papiret.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av dypen »

Ja det hadde vært fint å høre utfallet her …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar