Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Bilde

Toven

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Toven »

( 20 000 kr til sertifikat og 50 000 til sykkel med ABS )

Tanken på det motsatte, nemlig at hun skulle vært "mester" på en MT125 ABS skolesykkel, men måtte tatt til takke med en Shadow privatsykkel som hun kunne satt seg på etter oppkjøringen virker ikke tryggere i mitt hode.

( 50 000 til sertifikat og 20 000 til Brukt sykkel uten ABS )
Sorry, men ingen skole som tar 50 000,- for obligatorisk undervisning går rundt.
Ved å se på de forskjellige prisene rundt om på nettet ligger det på maks 25 000,-
Wright tilbyr blant annet helt ned mot 15 000,-

Det er vel sånn at dere kjørte så mye privat slik at kun det obligatoriske var 'nødvending'? Kanskje med et par ekstra timer for å evt finjustere teknikk o.l.?
Gjør man ikke det samme ved å velge en annen skole som oppfyller ønske om 'ny' skolesykkel med ABS? Eller dropper man da å øvelseskjøre privat?..
Blir ikke regnestykke omtrent det samme, altså 20 000,- for sertifikat og 50 000,- for mc?

ABS eller ikke, at dere fortsetter med undervisning hos en skole som har tydelig mangler på skolesykkelen er ganske rart. Selv om dere har hatt bra erfaring med dem.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Som sagt var denne kjøreskolen den som vi hadde størst tillit til. Når en ser hvor godt de klarer å utdanne sine sjåfører, både eldstemann og nå datteren ville jeg ikke valgt noen annen.

Sensor hadde bare godord om kjøringen, men som sagt "jukset" vi litt med å bruke en flett ny sykkel med ABS og som hun var vant med å kjøre siden det var hennes egen. :D

Det var ingenting med skolesettet vi hadde montert på denne sykkelen som økte sikkerheten på oppkjøringen, og hun kunne like godt ha latt være å montere det, bortsett fra at da kunne hun ikke kjørt denne sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Juicebox skrev:Edit(kommentar til punktene fordi jeg mistenker at det ikke ble forstått det jeg mener her): Jeg tok med disse argumentene fordi jeg ville at det skulle leses igjen og kanskje skjønne at de egentlig er veldig tynne argumenter, ihvertfall til å forandre regelen. Da kommenterer jeg til hvert enkelt punkt:

Trådstarter er enig at det var fortjent at hans datter strøk, så det kan vi glemme.
Som jeg har forstått det riktig så lurer trådstarter på om dagens regel om at skolesykkelen skal være godkjent og i forskriftsmessig stand er med på å øke sikkerheten til elevene(og andre rundt). Argumentet for nei, som jeg har fått med meg, er:
- eleven føler seg tryggere med sykkelen han/hun har øvd seg på privat, dermed kan vise sin fulle styrke på den.
Det er bra at en føler seg trygg på sin egen sykkel, men når man skal ta oppkjøring for mc så tar man ikke oppkjøring for sin egen mc. I dette tilfelle er det sertifikat for lett mc(125cc). Det er veldig mange mc under denne kategorien. Ikke bare mt125, men også shadow samt andre sykler med eller uten abs.


- minimerer stress under en situasjon(oppkjøring) fordi eleven kjører en kjent sykkel.
Det er ikke slik at man aldri kjører med stress når man har lappen. Stress under oppkjøringen er vanlig. Om stress tar overhånd og ødelegger for oppkjøringa viser bare at man ikke er klar. Så å argumentere for å minimere stress blir feil.

- sparer penger(?)
Sparer penger? Sparer man så mye da? Dagens oppkjøring trenger man å leie sykkelen to ganger, ferdighetsprøve(ca 800kr) og praktiskprøve(ca 2300kr). Kom med et mer detaljert regnestykke om man sparer litt her.

- "jukse" på bremseøvelsene
Jukse - Bruke ulovlige hjelpemidler ved besvarelse av oppgaver eller under prøve på skole, bruke knep i spill eller lignende, svindle, snyte. (snl)
Omg sorry for at jeg kommenterer igjen selv om jeg sa jeg var ferdig. Blir bare provosert.
Det var ingenting med skolesettet vi hadde montert på denne sykkelen som økte sikkerheten på oppkjøringen, og hun kunne like godt ha latt være å montere det, bortsett fra at da kunne hun ikke kjørt denne sykkelen.
Det er ikke denne sikkerheten det har blitt snakk om, men sikkerheten at sykkelen er som den skal være og ikke blitt modifisert noe som helst(utenom skolesettet, som blir brukt når lærer sitter bakpå). Dette, vil jeg tro, er en avtale trafikkskolen har med staten at sykkel skal være i forskriftsmessig stand. Jeg håper ikke at vi har blitt trollet her... om ja, du er god!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Elektrolux skrev:Har registrert 2 poeng.

1) Kjøreskolene trenger penger for å overleve. ( Ja, men ikke nødvendigvis mine, samtidig som jeg tror dette er hovedgrunnen til denne regelen )
2) En godkjent skolesykkel vil være i bedre stand. ( Vi har lest 2 eksempel på det motsatte, og jeg har ikke nevnt den skolesykkelen jeg kjørte på i 1979 )

Hva er egentlig problemet med fritt valg av sykkel til oppkjøringen? Sensor sitter jo uansett ikke bakpå. Hvorfor må en da ha et kjøreskolesett på sykkelen? Vil dette føre til annet enn en lite inntektstap for noen kjøreskoler? Vil det føre til at oppkjøringen blir farligere? Kan det føre til at flere får råd til å ta sertifikatet?
Hva er egentlig problemet med å leie sykkel av kjøreskolen?

Du må huske på at sensor kan finne på å sitte på under pååkjøring selv om de ikke gjør det
hver gang.
En annen ting, hvis prisen på leie av skolesykkel under oppkjøringen avgjør om du har råd til lappen, anbefaler jeg en annen hobby for da har du faktisk ikke råd til å kjøre sykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Videre skal gjerne sykkelen passe. Jeg ville nok ikke som fersking kjørt opp på 1200n min, jeg vet også at jeg ikke klarer å snu i "garasjen" i kjøregården uten å brekke sykkelen ned og ha god fart rundt, noe som ikke passer i en krypkjøringsøvelse. Under krypkjøring er jeg utenfor strekene med en gang, selv med styret lagt fullstendig over.

Jeg kjørte opp på skolesykkel uten ABS. Jeg kjørte store deler av opplæringen på en helt ny XJ6 med ABS. Jeg låste aldri, eller fikk ABS til å løse ut på noen av dem. Så skal det sies at jeg føler MC-opplæringen var en diger bremseøvelse..

Man må forstå det at man skal lære det grunnleggende på en kjøreskole og under opplæring. Når lappen er i boks så lærer man ting ute i trafikken og på landeveien. Skulle likt å se noen etter å ha fått lappen øve på bremsing på en parkeringsplass.. :P
Med bare 7 kjøretimer på skole og 200(?!) privat, så er det muligens det trafikale som har vært i fokus? Bremsing er en viktig del av opplæringen og ABS er ingen fordel i en kjøregårdsøvelse.. Faktisk..

Jeg øver som oftest på bremsing hver dag, jeg har funnet meg et egnet sted til jobben som jeg bremser fra 70 og ned til full stans så fort som mulig hver dag. På den måten vet jeg stadig hvor sjuern er, og det går så bremseslangene spruter(de er 15 år gamle).

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

simpson skrev: Hva er egentlig problemet med å leie sykkel av kjøreskolen?
2 problemer:

- Kostnaden dette påfører eleven.
- Begrenset utvalg av sykler. Ofte låst til å måtte bruke den din kjøreskole har og dermed ikke nødvendigvis lik den en skal kjøre på etter at sertifikatet er i boks. Selvfølgelig fint å vise at en behersker mange kjøretøy, men det er ikke et krav.

Siden sensor tydeligvis kan velge om han vil sitte på eller ikke, og skolesett som regel har svært dårlig bremsevirkning virker kravet om et slikt sett på oppkjøringen usaklig.

Med fritt valg av sykkel ( innen klassen en tar sertifikat på ) kunne en valgt skolesykkel om en ønsker det, men også privat sykkel som ofte er i bedre stand og dermed tryggere og på toppen av det hele spart penger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er ikke noe sensor velger etter hva jeg vet. Dette trekkes tilfeldig sammen med ruta som skal kjøres. 70% gjøres på to sykler.

Jeg klarer ikke helt å se nødvendigheten av å måtte bruke egen sykkel, å få godkjent denne osv.
Skolesykkelen har man kjørt på, man kjenner den godt og har kjørt noe i kjøregård med den. Selv hadde jeg mye privatkjøring også, men jeg ser virkelig ikke problemet med å beherske begge sykler greit.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

FredrikE24 skrev: Jeg klarer ikke helt å se nødvendigheten av å måtte bruke egen sykkel, å få godkjent denne osv.
Vel, vi ønsket ikke å betale for at en kjøreskole skulle måtte levere sykkel ut på trafikkstasjonen og måtte sitte der og vente mens jentungen kjørte opp. Det var bedre for jentungen sin ballanse på studielånet og bedre for kjøreskolen som i stedet for å sitte og lese VG kunne bruke tiden på føreropplæring.

Til alle andre som nå har egen MT125 og skal kjøre opp var det også en fordel, da de nå kan leie skolesettet vi bygget og selv spare store beløp.

Altså vinn vinn vinn situasjon for alle parter. :D

Og sist men ikke minst så har det med oppdragelsen å gjøre. Vi ønsker å lære datteren vår å være kritisk til utgifter. Hun skal ikke bare betale det første løsningen uten å undersøke alternativer. Vi stod også ovenfor muligheten for nok en underkjenning av sensor, og da ville de 2500 kr i leie blitt til 5000 kr i leie...

Som en bonus har vi fått et nytt produkt vi kan leie ut, og en forretningside med å bygge lignende kit for andre populære sykler. Pr. dags dato kan vi hjelpe til med skolekit til BMW F 800 serien, MT 125, samt Polo Skolebil til svært hyggelige priser. Selv om vi tjener gode penger på dette, ville vi heller forenklet systemet slik at ingen trengte å leie hverken av oss eller kjøreskolene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Vel, ikke tror jeg du blir rik på dette, da de aller, aller fleste vil bare bruke skolesykkelen, og tror hverfall ikke du klarer å forandre lovverket.
Men ønsker deg lykke til med begge deler.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Duke944 »

Om bremsekitet du leier ut flyttes fra en sykkel til en annen, så skal denne vises og godkjennes av Statens vegvesen. Lettvint?

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Nei. Ikke lettvint, men med litt egeninnsats er det penger å spare. Selve godkjenningen er gratis, og bør være rutine etterhvert som dette kittet dukker opp på stadig nye MT'er

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Duke944 skrev:Om bremsekitet du leier ut flyttes fra en sykkel til en annen, så skal denne vises og godkjennes av Statens vegvesen. Lettvint?

Godkjenninga tar bare noen timer står det i annonsen, så kontroløren på trafikkstasjonen er nok ikke en del av vinn vinn vinn situasjonen her. Men jobben/tiden hans/hennes er kanskje ikke like viktig som jobben/tiden til kjørelæreren. Kontrollen er gratis. Det er nok det viktigste.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Her har jo vegvesenet mulighet til å rydde opp og fjerne hele problemet. Kittet mitt synliggjør jo bare hvor tåpelig denne regelen er.

Ble da også påpekt av sensor som utførte praktisk test at dette settet kun skal være på sykkelen for 1 oppkjøringstime.

Blir omtrent like tåpelig som den regelen som gjorde at vi i sin tid ble nødt til å "trimme" guttungen sin BMW F800S fra 35 Hk til 48 Hk. Sykkelen var da ombygget til A2 etter datidens regler, men når den skulle godkjennes som Skolesykkel slik at han kunne kjøre opp på den bet vegvesenet seg merke i at sykkelen hadde mer enn halvert effekt i forhold til sine opprinnelige 85 Hk.

Vi sendt klageskriv til Vegvesenet med begrunnelsen at vi syntes det var ille nok at sykkelen gitt i 160 km/t med 35 Hk, og ønsket ikke å trimme den til 48 Hk / 180 km/t. Fikk ikke engang svar og måtte bite i det "søte" eple og bytte fra 35 Hk til 48 Hk strupesett. :lol

Gjorde underverk på framdriften da vi senere samme året kjørte sammen til Marseille. Nå holdt faktisk Jr. følge nedover og kunne dermed nyte spisepauser sammen med undertegnede.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Spørsmålet er om folk gidder å ta bryet med å bygge om sykkelen, leie dette utstyret, som jo også blir en utgift, godkjenne sykkelen, bare for på spare noen beskjedne kroner på en oppkjøring.
Dette krever faktisk en hel del arbeid får å få til.
De aller fleste har også en oppvarmingstime før oppkjøring, på skolesykkelen.
Har faktisk aldri hørt om noen som har klaget på dette før du tok dette opp.

Svar