Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Vi valgte kjøreskolen med Shadow'en ut fra meget god tidligere erfaring med samme skole. Jentungen syntes Shadow'en var grei nok, men selvfølgelig ikke i samme klasse som sin egen MT, og var godt fornøyd med at kjøreskolen fokuserte på å lære henne å kjøre mer enn å fokusere på å hvordan få mer kjøretimer på henne. Har hørt om kjørelærere som har lagt til en ny kjøretime for å trene på en situasjon som oppstod, i stedet for å ta den der og da i den aktuelle timen. Eks kjøring i rundkjøring og stopp før sperrelinjen. Stopper eleven med hjulet over sperrelinjen er det mer effektivt å ta noen runder ekstra gjennom rundkjøringen der og da, enn å vente til kjøretimen er over og legge opp til ny time. I vårt tilfelle fikk jeg som foreldre beskjed om hva vi burde øve ekstra på, og det samspillet gjorde at jentungen klarte sertifikatet med glans med kun 7 obligatoriske timer, ca 200 privat timer og 2 oppkjøringer. og til en totalkost på under 20 000 NOK inkludert sykehusbesøket.

Men poenget her er ikke type sykkel, eller hva en bør kunne for å få sertifikat.

Jeg prøver kun å få en forklaring på, eller argument for at dagens regel som sier at en må ha en skolegodkjent sykkel på oppkjøringen er en god regel. Vi oppfatter regelen som uheldig og unødvendig så lenge sensor uansett ikke sitter på sykkelen og dermed har nytte av skolesettet.

Beskivelsen av vår situasjon poengterer bare hvor uheldig og uforståelig regelen kan bli. Når en klarer førerprøven med glans med en sykkel en har øvt 100 vis av timer på er det bra. Når en sklir og havner på sykehus forde en ikke behersker at hjulene låser seg betyr det egentlig at en ikke behersker dette kjøretøyet, noe sensor også var enig i.

En regel som sier at en ikke får bruke det kjøretøyet en best kan bevise sine ferdigheter på, og som en mest sannsynlig skal kjøre de neste årene er uforståelig, spesielt når en får bruke samme sykkel neste oppkjøring kun forde en har brukt 10 min på å montere noen deler på sykkelen som ingen bruker: https://leieting.no/nb/listings/137831- ... maha-mt125

Savner enda et holdbart argument FOR at denne regelen er en god regel som fremmer sikkerhet på veiene våre.

Diskuter gjerne også om jentungen burde fått sertifikatet. Selv mener jeg nei, så lenge hun tydeligvis ikke behersker låste hjul på en MC, men slik føreropplæringen og oppkjøringen er tilrettelagt kan en "jukse" seg forbi dette med å velge opplæring og oppkjøring på en sykkel med ABS. Har selv kjørt MC med ABS siden 1992, og kan huske 1 situasjon der ABS slo inn og stabiliserte sykkelen. Dette forde det er vanskelig for meg å godta at ABS'en er der. Det betyr igjen at jeg kanskje ikke får utnyttet sykkelens fulle bremsepotensiale i motsetning til jentungen som er "programmert" anderledes og ikke er redd for å dra til ved behov. Det ideelle ville selvfølgelig vært om jeg kunne trent meg selv opp til å dra til, ( noe jeg stadig vekk trener på) og jentungen kunne trent på å beherske låste hjul, noe som er vanskelig spesielt nå som hun har lappen og sykkel med ABS.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av HeHy »

For å si det slik da, en del av opplæringa mi var å prøve sykkel med og uten ABS. Vi trente på låst hjul.

Men slik som reglene er i dag skal oppkjøring med sensor bakpå være rundt 30% av tilfellene. Det vil si at for at sensor skal ha mulighet for å kunne stoppe eleven må de ha kjøreskolegodkjent sykkel med ekstra hendler.
Så kan man jo kanskje ta diskusjonen om det er riktig å ta oppkjøring med en bakpå, men slik er det i dag.
Selv mener jeg at etter 7 obligatoriske timer (sannsynligvis med en viss trening på kjøregårdsøvelsene) skal eleven kunne beherske en sykkel, både med og uten ABS.
En annen del av regelen er at man skal vite at sykkelen er i god stand, det ville enten vært uansvarlig å la eleven kjøre oppkjøring på en sykkel som du hadde oversett feil/mangler på personlig (og nei man kan ikke ta full sjekk av alle sykler før en oppkjøring, det ville medført en betydelig høyere kostnad og tidsbruk). Poenget er at sykkelen skal være i forskriftsmessig stand (ikke alle kjøper ny sykkel må du huske her) og sensor skal ha muligheten per i dag til å kunne sitte på og derfra styre eleven om nødvendig.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

HeHy skrev: En annen del av regelen er at man skal vite at sykkelen er i god stand, det ville enten vært uansvarlig å la eleven kjøre oppkjøring på en sykkel som du hadde oversett feil/mangler på personlig (og nei man kan ikke ta full sjekk av alle sykler før en oppkjøring, det ville medført en betydelig høyere kostnad og tidsbruk). Poenget er at sykkelen skal være i forskriftsmessig stand (ikke alle kjøper ny sykkel må du huske her) og sensor skal ha muligheten per i dag til å kunne sitte på og derfra styre eleven om nødvendig.
OK. Det er det eneste argumentet for å kreve motorsykkel godkjent for oppkjøring vi har hørt. Ikke bare fra deg, men også andre.

Motargumentet her er allerede presentert, men her er ett til:

Før oppkjøringen på Shadow'en fikk vi låne den og som takk tok vi en service på den. Sykkelen var som sagt en godkjent skolesykkel med servicehistorie fra et lokalt MC verksted. Ut fra det skulle en tro at sykkelen var i perfekt teknisk stand. Men nei Nedslitte bremseklosser ( Metal mot Metal ) hadde gått ubemerket forbi både ukentlige tekniske utsjekk på førerprøvene og på vedlikehold på autorisert verksted. Dermed blir argumentet om at skolegodkjenning er oppskriften på god stand lite holdbart. Tvert imot er dette et argument for å kjøre opp på egen sykkel. Ikke bare vil det inspirere til ekstra sjekk av tilstand, men en skal i alle fall i teorien avsløre feil på teknisk utsjekk.

At sensor skal ha mulighet til å sitte bakpå er greit. Han skal jo uansett ikke gripe inn aktivt. Kun observere. Skulle noe oppstå har såkalte proffe ombygginger ofte så dårlig bremsevirkning på læreren sin bremse at den er mer for pynt enn reell verdi. Vi bygget derfor med egen separat hydraulisk krets som gir reell bremsevirkning og mulighet til å legge sykkelen ned på en kontrollert måte ved å låse bakhjulet.

Noen andre argumenter for at regelen er en god regel?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Litt usikker om det er så lett å låse hjulene når det er metall mot metall. Men igjen... om man ikke har gått igjennom bremsene(gjelder ikke bare bremser) ordentlig under den daglige sjekken på selve førerprøven.... Trenger jeg å si mer? Jeg syns argumentet som har kommet frem er solid nok. At vegvesenet vet at sykkelen er i forskriftmessig stand, så skal det være bra nok. Skolesyklene har nødt til å være det og seriøse kjøreskoler har kontroll på disse... håper jeg...

Argumentet for at regelen er en dårlig regel? At eleven er mer komfortabel med sin egen sykkel? Sorry ass....

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Elektrolux skrev: Før oppkjøringen på Shadow'en fikk vi låne den og som takk tok vi en service på den.
[/quote]

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Sorry, leste litt fort her.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Ingen problem med å lese litt fort. Da er det tid å lese igjen før en skriver. Blir også enklere å holde en saklig diskusjon når tråden holder seg til tema. Her har vi sett folk som argumenterer for at service koster, noe som ikke minst jeg som selvstendig næringsdrivende er enig i. Samtidig er dette OT (Off Topic) her da jeg argumenterer for å slippe å be kjøreskolen om service i forbindelse med oppkjøringen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Selv fant jeg både slakke i styrelageret og nedslitte bremseklosser samt bytteklart framdekk på skolesykkelen. Var helt ok det, rett ut på veien ;)

Jeg bare skjønner ikke helt hva som er problemet annet enn at dere tydelig har lagt mye energi i opplæringen og det ble en fail første gang.
Å bremse riktig er kanskje det som man øver mest på under opplæring og har mest nytte av å beherske. At man går rett i asfalten i kjøregården fordi man ikke har ABS blir for dumt. Dere klarte dere med 7 skoletimer, hva med å ta 3 timer til og kjøre mer Shadow og få det til da?

Jeg hadde vel rundt 10 timer med opplæring utenom det obligatoriske. Det var bremsing, bremsing og mer bremsing. Hadde kurs i presis kjøreteknikk i regnvær, kjørte med ABS. Lærte allikevel å slippe opp så fort det skled og finne den mest effektive bremsekraften!

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

He he.

Med datter som er minst like sta som meg ble det aldri den bremsetreningen på Shadow som jeg ønsket. Hun hadde alltid unnskyldninger for å unngå slik trening. Dette viste seg selvfølgelig å slå hardt tilbake på første oppkjøring.

Før neste oppkjøring hadde jeg i praksis valget mellom å få inn bremseteknikk uten ABS bremser, eller kontruere, bygge, teste bygge på nytt, og få godkjent et skolesett på sykkelen. ( I tillegg kunne vi selvfølgelig bedt en kjøreskole med ferdig godkjent MT om å få leie den, men med byggekostnad på ca 500 kr vs leiekostnad på 2500 kr + prøvetimer var ikke det aktuelt )

Valget var derfor enkelt. Med mulighet til å "jukse" seg til en god bremsetest med ABS utstyrt sykkel valgte jeg letteste utvei. :roll

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Elektrolux skrev:He he.

Med datter som er minst like sta som meg ble det aldri den bremsetreningen på Shadow som jeg ønsket. Hun hadde alltid unnskyldninger for å unngå slik trening. Dette viste seg selvfølgelig å slå hardt tilbake på første oppkjøring.
Ok. Så både du og datteren din var klar over manglende bremsetrening før oppkjøringen som gikk galt, alikevel mener du at det er en farlig regel som skal ha skylden ? For meg virker det som om den oppkjøringa fungerte helt etter hensikten, nemlig å luke ut en sjåfør som ikke hadde nok trening og dermed heller ikke var klar for å få førerkort.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Ja. Oppkjøringen fungerte etter hensikten, men det er heller ikke tema her.

Tema er er om regelen som sier en nødt til å bruke godkjent skolesykkel på oppkjøringen har gode argumenter for sin eksistens, eller om argumentene mine for å fjerne den har relevans.

Andre oppkjøringen sviktet på en måte i å avsløre at jentungen ( fremdeles ) ikke behersker brems uten ABS. Noe hun forøvrig klarer seg fint uten å kunne. Hvem her tør f.eks å låse hjulet i 50 km/t. Ikke alt for mange tipper jeg. Det er ganske nifst og det er bare millisekund før sykkelen blir ustabil

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Jona88 »

Syns det er bra at man må bruke en "skolesykkel"!! I de fleste tilfeller er nok de i forskriftsmessig og forsvarlig stand... Da jeg tok lappen på A1 måtte jeg kjøre en Yamaha SR125, en chopper-lignende sykkel. En helt annen sykkel enn hva jeg kjørte ellers.
Og som mange her har kommentert: Behersker man ikke noe annet enn eget kjøretøy, da er man kanskje ikke klar for å få sertifikat??

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Elektrolux skrev:
Valget var derfor enkelt. Med mulighet til å "jukse" seg til en god bremsetest med ABS utstyrt sykkel valgte jeg letteste utvei. :roll
Jeg vil vel si at dette utsagnet ganske grundig slår ihjel dine egene argumenter for å fjerne regelen som sier at det ikke er tillat å bruke egen sykkel på oppkjøringen. Her innrømmer du å ha hjulpet en person til å bestå førerprøven, vha "juks", og dermed bevist bidratt til å sende en person ut i trafikken som du var klar over ikke hadde nødvendig trening/ferdighet. Tidligere i tråden skriver du at sikkerheten har blitt prioritert høyt med tanke på valg av sykkel. Du virker ikke veldig opptatt av sikkerhet når du/dere "jukser" på denne måten.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Enig i det, men slik "juks" gjør jo alle som kjører på en sykkel med ABS. Vi ønsket selvfølgelig å få sertifikatet i boks og den virkelige treningen kommer jo uansett når en er ute og kjører på egenhånd.

Hvordan dette slår ihjel argumentet om å få lov å kjøre opp på egen sykkel forstår jeg ikke helt?

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Jona88 »

Hvorfor skal man på død og liv kjøre egen sykkel?? Er vel ikke så ille å kjøre en skolesykkel for en kort periode, uavhengig om den er like moderne som egen sykkel eller ikke?

Svar