Motor full av bensin!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Motor full av bensin!

Legg inn av SuperTenere »

Hei:)
Idag begynte jeg sånn smått med vårklargjøring av sykkeln. Skrur som vanlig alt for mye i biter...bare fordi det er gøy :-D Men denne gangen fikk jeg meg en stor overaskelse! Det viser seg at motoren er fylt med bensin! Den ene sylinderen og det ene eksosrøret er fylt. Vi snakker ett par liter der. Demonterer nå oljefilter og tappeskrue, og det viser ser at motoren er FULL av en blanding av motorolje og bensin. Har nå fått tappet at ut og driver å skyller gjennom med olje mens jeg dreier motoren rundt for hånd. Nå lurer jeg jo veldig på hva dette skyldes. Bensinkranene har selvfølgeli stått åpne i vinter, men det har de gjort i alle år , stenger dem vel alldri.... Det første som slår meg er jo ventilen i flottørhuset? Kan det være at en av dem bare har hengt seg litt opp? Hva ville dere gjort nå før startforsøk igjen?

Takker for innspill!:)


Snart er det vår....;)
Sist redigert av AJ den 05 mar 2017, 13:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Liten presisering i trådtittelen...

ZZR-Erling

Re: Full av bensin!

Legg inn av ZZR-Erling »

Flotørnåla kan jo ikke ha stengt, så det renner over og inn...Har du bensinkran?

Du må skifte olje og oljefilter før du starter..olja er jo bare skvip!!!!

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Full av bensin!

Legg inn av Rotehuggu »

Ville nok sjekket om en av flottørene har hengt seg eller er punktert. Fortrinnsvis på den sylinderen som er full av bensin.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Full av bensin!

Legg inn av SuperTenere »

ZZR-Erling skrev: 05 mar 2017, 12:07 Flotørnåla kan jo ikke ha stengt, så det renner over og inn...Har du bensinkran?

Du må skifte olje og oljefilter før du starter..olja er jo bare skvip!!!!
Ja, jeg har krane...som sto åpen, som jeg skriver i innlegget;) Og ja, jeg har tappet all olje og har ikke tenkt å fylle den på igjen...;)

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Full av bensin!

Legg inn av SuperTenere »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 12:09 Ville nok sjekket om en av flottørene har hengt seg eller er punktert. Fortrinnsvis på den sylinderen som er full av bensin.

Ja, tenker også det. Tipper den henger.....;) Ut å skru mere!

ZZR-Erling

Re: Full av bensin!

Legg inn av ZZR-Erling »

Du må ved lagring, stengekrana, tappe ut av gasserne, for å hindre belegg på dysene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motor full av bensin!

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du har vacuumkran, kan dette skje hvis membranet i krana ryker. Da vil sylinderen som vacuumuttaket stå på, bli fyllt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Motor full av bensin!

Legg inn av Elruts84 »

Jeg fikk nylig besøk av en som hadde starta sykkelen som han hadde gjort i alle år. Der ble motoren så varm på 10 min og han forsto ingenting. Verkstedet konkluderte med at det var en flotør som var ødelagt. Hadde han ikke merket dette selv hadde han kanskje ikkje hatt en så kjekt 2017 på 2 hjul.

Er selv dårlig på "rutiner" ved lagring. Noe som kan være lurt for flere av oss kanskje

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar