CE godkjent eksos?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

CE godkjent eksos?

Legg inn av DirtDiver »

driver å ser på eksos til Yamaha MT 09, har veldig lyst på Acra. anlegget Yamaha leverer, ser at dette blir levert med CE godkjenning, er det noen som vet hvorfor og hva den godkjenningen er godt for?

mener de at anlegget er godkjent hos biltilsynet?

er det noen som vet hvem som leverer slip-on av andre merker til denne sykkelen?

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Royal »

https://www.standard.no/standardisering/ce-merking/

Hva betyr CE-merking?
CE-merking (CE = Communauté Européenne) er det synlige bevis på at et produkt oppfyller kravene som er fastsatt i ett eller flere av ny metode-direktivene. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt. Produktet skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.
CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt. Produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene.
CE-merking er et signal til offentlige instanser som driver kontroll av produkter, om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.
Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området.
Det er ulovlig å sette CE-merket på et produkt som ikke oppfyller direktivets krav.

Jeg mener at man kan få godkjent et eksosanlegg hvis det har CE merking og oppfyller utslipp og desibelkrav, men jeg har aldri gjort dette selv.

Når det gjelder andre produsenter, så hjelper det med en rask titt på eBay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=mt ... p&_sacat=0

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av DirtDiver »

ja altså jeg vet hva CE merking innebærer, spørsmålet var mer hva er det godt for på et eksosanlegg?
såvidt jeg vet så er alle produkter som selges i norge CE merket, så hvorfor Yamaha presiserer dette skjønner jeg ikke helt?

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Dykkeren »

CE godkjent i dette tilfellet bør være at anlegget er godkjent til bruk på gjeldende MC. Med anlegget følger det med et "sertifikat" som bør oppbevares sammen med vognkortet. Skulle du bli stoppet, så kan du dokumentere at anlegget er godkjent for bruk på MC´en. Har et slikt "sertifikat" for Akrapovic anlegget som står på min mc. Spesielt Tyskland er opphengt i dette pga lyd.

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av DirtDiver »

ja okey, takk

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av EasyRider »

Et eksosanlegg som er CE og er E merket betyr at det er godkjent for gatebruk for en spesifisert sykkelen og at det ikke overstiger desibel kravene som sykkelen er typegodkjent for.

Grunnen til at dette presiseres er at det finnes en haug med helanlegg og slip on der ute som er laget for racing og ikke gatebruk. Disse er med andre ord ikke godkjent for bruk på gaten.

Men det holder ikke i dag å kjøre med dokumentasjonen på eksosanlegget sammen med vognkortet. Nå må du vise sykkelen og levere inn dokument for å få dette ført inn i vognkortet. Blir du stoppet uten at det står oppført i vognkortet blir det visning slik at dette kan gjøres.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av biker7 »

Slik jeg har forstått det skal et slikt anlegg ha katalysator og db-killer montert, og være innført i vognkort for å ha alt på stell. Dette må du evt. ordne selv. Men mulig de som stopper deg kan være snille hvis du har med serfikater som følger med anlegget. ;) (kjører selv mt09 Tracer med Akra) :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Zettexx »

At eksos skal føres i vognkortet har jeg aldri forstått. Vi bytter blinklys, lyspærer, dekkmerker, bremseklosser, tank, kåper, lakkerer om, styret, håndtak, Power Commander, osv.......... Jeg byttet kåpe slik at ikke engang farger stemte. Ringte for å høre om dette måtte endres, nei... Selv om det i vognkortet sto Sølv, og den var rød....så skulle ikke vognkortet endres. Det eneste som lignet sølv, var aluminiumsrammen.....og reflektoren.

I mitt vognkort står det ingenting om eksosen, så hvorfor det skulle være krav til å innføre noe som helst ved bytte til ellers godkjente deler har alltid vært en gåte for meg. Vi bytter fortløpende til ikke godkjente deler på alle fronter....

Tenkte det her var en anledning til å spørre hvor dette kommer fra, og hvilket grunnlag de evt. krever i henhold til.

Jeg har eksos som stemmer med kawasaki delenummer, men ikke er originalt, men alternativ. Dette står ikek noe sted, så de kan byttes rundt så ofte jeg vil, eller kan de ikke det ?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Zettexx »

Nå har jeg fått svar fra Veguvesenet..... og nei dt skal ikke være noe notert i vognkortet, i alminnelighet.

Først spørsmålet....


Spørsmål:

MC- eksosanlegg.

Påmontert anlegg som ikke er produsert av mc fabrikken, men er CE godkjent og modellspesifikk med papirer.

Det sies at dette skal noteres i vognkortet, uten å helt forstå hvorfor. Det er ikke endring av DB nivå eller avgass.

Dette er vel en del, på lik linje med hjul, styre, sete, bremser osv.... som heller ikke er notert i vognkortet.

Dette blir stadig diskutert og påstått, uten at noen kan legge frem forskrift eller regler for denne ene delen...

Det er vel ingen biler som har originalt eksosanlegg etter bytte. Det er "alltid" en "ettermarkedsdel" som vanligvis er riktig merket, men det virker arbeidskrevende å måtte endre alle vognkort fortløpende ettersom merker kommer og går....

Er det riktig at det skal noteres i vognkortet ?


Og svaret er altså.....

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen
Vi forstår at du ønsker veiledning angående:
• Erstatningseksosanlegg
Erstatningseksosanlegg som monteres på to- og trehjulede motorvogner skal være godkjent og merket iht. direktiv 97/24 kappittel 9l
Med hilsen
Petter Iversen
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030
www.vegvesen.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes skriftlig til Statens vegvesen i din region
Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Jompa »

CE-merkinga er ingenting å stresse med, er nå min erfaring.
Så lenge syjkelen ikke bråker mye, er det ingen som bryr seg om å se etter evt merking.
Jeg har blitt stoppa flere ganger av både politi og biltilsyn og ingen av dem har sett etter eller spurt om CE-merking eller dokumentasjon på at anlegget mitt er godkjent.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av EasyRider »

Zettexx skrev: 17 mar 2017, 13:08 Nå har jeg fått svar fra Veguvesenet..... og nei dt skal ikke være noe notert i vognkortet, i alminnelighet.

Først spørsmålet....


Spørsmål:

MC- eksosanlegg.

Påmontert anlegg som ikke er produsert av mc fabrikken, men er CE godkjent og modellspesifikk med papirer.

Det sies at dette skal noteres i vognkortet, uten å helt forstå hvorfor. Det er ikke endring av DB nivå eller avgass.

Dette er vel en del, på lik linje med hjul, styre, sete, bremser osv.... som heller ikke er notert i vognkortet.

Dette blir stadig diskutert og påstått, uten at noen kan legge frem forskrift eller regler for denne ene delen...

Det er vel ingen biler som har originalt eksosanlegg etter bytte. Det er "alltid" en "ettermarkedsdel" som vanligvis er riktig merket, men det virker arbeidskrevende å måtte endre alle vognkort fortløpende ettersom merker kommer og går....

Er det riktig at det skal noteres i vognkortet ?


Og svaret er altså.....

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen
Vi forstår at du ønsker veiledning angående:
• Erstatningseksosanlegg
Erstatningseksosanlegg som monteres på to- og trehjulede motorvogner skal være godkjent og merket iht. direktiv 97/24 kappittel 9l
Med hilsen
Petter Iversen
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030
www.vegvesen.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes skriftlig til Statens vegvesen i din region
Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?
Her vil jeg jo først og fremst gratulere "saksbehandler" hos statens vegvesen for virkelig ha prøvd å gi deg et god bearbeidet svar. Han har bare klippet og limet.. vel nok om det.

Grunnen til at jeg skrev i mitt forrige innlegg at du må vise sykkelen og få det i vognkortet er min erfaring med biltilsynet.

Erfaringen kommer fra importert av sykler fra Sverige som alle har hatt uoriginale eksosanlegg.
De syklene hvor jeg fikk med original anleggene har det jo vært lite problem da jeg har byttet til disse. Og grunnen er enkel, da har dem mindre å henge seg opp i.

Uansett så tok jeg inn en 1983 Kawasaki Z 550 for noen år siden. Den fulgte det ikke med noen originalt anlegg da det sikkert var rustet opp for mange år siden. Men det satt jo et 4-1 deep tone marchall anlegg fra USA tror jeg det var.

Første han sa når den rullet inn i hallen var. Er vel ikke original anlegg på denne? Han hadde sjekket før jeg kom opp på "weben" åssen anlegg denne kom med originalt (bilder). Men jeg hadde jo tenkt meg at dette var noe de kunne kicke på og scannet weben for noen dokumentasjon som kunne bekrefte at dette anlegget var godkjent i EU/Europa.

Jeg fant faktisk et dokument som var utstedt i England at dette anlegget var godkjent der. Jeg viste gubben dette og han leste igjennom og sjekket at merke på potta og dokumentet stemte.
Han tok så haug med bilder av potta og tok med seg dokumentet mitt. Når jeg fikk det nye vognkortet stod det på merknader informasjon om eksosanlegget.

Men Jeg har jo i etterkant av ditt innlegg tenkt at dette er muligens fordi jeg foretok en "enkeltgodkjenning" av et kjøretøyet og at det er grunnen til at de fører det inn.

Jeg har sett andre vognkort hvor sykler som har hatt godkjente slip on er ført inn Men for det jeg vet kan jo også disse ha vært importert uten at jeg har tenkt noe over det. Eller at det er forhandler som har fått sykkelen typegodkjent med slip on som et alternativ. Eks. er jo performance packs.

Så jeg skal trekke min bastante påstand om at det ikke er godkjent å kjøre med e/ce merkede slipon uten at det er ført i vognkortet. Men blir du først stoppet og får visning av ymse grunner så bør du stille på biltilsynet med papirene i orden for det er ingen "kjære Mor" der i gården. :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av mekkern »

"vanlig kontroll" er stort sett greit hvis det ikke bråker.
Men når du havner i en "dokumentkontroll" så er du føkka hvis ting ikke er "etter forskrift".
På en sykkel jeg importerte sitter det et orginalt anlegg men allikevel er merkingen ført inn i systemet/vognkort.
Svaret du fikk fra SVV forteller ikke om du må ha dette ført i vognkortet.
En mulighet er som for dekk-oppført alternative dimensjon i vognkort.
-alternativ lyddemper i vognkort?, sjekk med trafikkstasjonen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Zettexx »

Det svaret jeg "ville ha" fra SVV var akkurat det.... at det kun er noe å henge seg opp i ved import eller enkeltbygg som skal godkjennes.

Men det svarte de fortsatt ikke.... I sitt "ikke svar" kan det fortsatt påstås at det skal i vognkortet, uimotsagt.

De har gått på nettet og klippet de linjene om krav, uten å fortelle om erstatningsanlegg skal noteres i vognkortet. De har svart helt korrekt, på et annet spørsmål.

Hovedspørsmål var" Påmontert anlegg som ikke er produsert av mc fabrikken, men er CE godkjent og modellspesifikk med papirer.

Det sies at dette skal noteres i vognkortet, uten å helt forstå hvorfor.
Det er ikke endring av DB nivå eller avgass."

Jeg fortalte at det var godkjent og de oversendte kravene til godkjenning, som da egentlig er produsentens problem.

Dette dukker opp som "opplysning" til stadighet, at det skal merkes i vognkortet. Dersom en vil bygge sitt eget anlegg, så må det lydtester osv til. Og da må den, på lik linje med mc'n, enkeltgodkjennes. Dette er helt kurant og logisk tankegang.

Nå sendte jeg et ennå mer konkret spørsmål tilbake, der selve godkjenningsteksten var avbildet, med alle artikler og paragrafer. Jeg vil ha konkret svar på om det skal, eller ikke skal i vognkortet.

Jeg kan ta sjansen på å krangle litt, fordi jeg vet at anlegget det er snakk om er godkjent. Hvis en leser hele, så ser en at de vil vi skal til lokal trafikkstasjon for å få endelig svar uten forbehold. Vi må altså innom en gjeng som har sine egne subjektive meninger og stridsøkser. Slik skal det ikke være, at avgjørelsen kan bli "personlig" tolket avhengig av dagsformen. Vanligvis går jo dette veldig greit, men det er ikke slik det skal være.

Nå har jeg valgt å tolke mottatt svar, som at ingenting skal i vognkortet for vanlige mc førstegangs registrert i Norge. De har ingen bilder av dem, men brukt importert er en annen sak.

Bergenboy
Innlegg: 5
Registrert: 06 mai 2017, 21:56
Motorsykkelen din: MT 09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Bergenboy »

Jeg ble stoppet med helt ny sykkel MT 09 2017 med ce godkjent akrapovic. Kjørte uten db og svare blinklys. Hadde med papirer også. Men neida måtte inn å vise sykkel.

Sykkel godkjent men de sa 5500 i bot om man tar ut db killer.

Men nå som det kommer i vognkortet frister det å ta den ut. Akrapovic for MT 09 kommer med catalysator og står den er godkjent med bare det installert. Er veldig stille med db killer inne.

Er det verdt å ta sjansen?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av LarsE »

I grunn spør du jo om det er verdt å ta sjansen på å miste 5500 for å få litt mer lyd av sykkelen, og spesielt siden du allerede har blitt stoppa og fått det påpekt mener jeg at det ikke er verdt det... Potta er nok bare godkjent med DB-killeren i, ellers blir det for mye lyd og da får du fort mye oppmerksomhet og gjerne ei bot eller to...

Selv har eg Akra med DB-killer på 690en min. Syns det er god nok lyd. I følge forhandler skal den være godkjent for gatebruk på sykkelen, var på kontroll for å klasse ned til A2 hos SVV forrige Onsdag og valgte å sette på original potta. Kan ikke skjønne at den skal være godkjent for sykkelen, med mer lyd og uten katalysator (er og godt merket med "Race use only")

Svar