Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av MorganX »

Hei, jeg har en Gaupen varehenger som har kassemål på 193X144. Trenger å få fraktet sykkelen min som er 210cm lang. Er det noe i veien for å stille sykkelen litt på skrå i hengeren, eller er det å anbefale å få tak i en henger som har ett kassemål på 242X144 sånn at syklen blir ståendes rett på hengeren?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Spørsmål om frakte av mc på varehenger

Legg inn av KevinmsR6 »

Har sett mangen som velger og skråstille sykkelen på hengeren, du får nå hvertfall låst den skikkelig av i hver hjørne.
Vi tro det går helt fint:) men må nok stroppes godt:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av cannon »

På skrå er bare bra. Lås styrelås og gjerne strips på bremsehendel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av kjellv »

Det går bra. Men vær klar over hvilke krefter som påvirker sykkelen mens du kjører. Noen krefter drar i sykkelen sideveis, men de aller største kreftene er rett fram når du bremser. Sørg derfor for litt ekstra fra bakre hjørne til for eksempel passasjerfotkvilerbrakett på den siden som skal ta denne kraften.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Geiroe »

Jeg ser for meg at det må litt logistikk til for å få den trygt opp og ned av hengeren, hvis den skal stå på skrå, og du ikke får plass til sykkelen på hengeren. Veit hvor lett det er å få litt overvekt til siden, å stå på feil side. Du føler deg ikke så veldig smart da. :redface :[-X
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av kjellv »

MorganX skrev: 12 mai 2017, 16:48 Hei, jeg har en Gaupen varehenger som har kassemål på 193X144. Trenger å få fraktet sykkelen min som er 210cm lang. Er det noe i veien for å stille sykkelen litt på skrå i hengeren, eller er det å anbefale å få tak i en henger som har ett kassemål på 242X144 sånn at syklen blir ståendes rett på hengeren?
Det er en ting jeg er litt skeptisk til. Er dette en liten 750kg varehenger uten bremser med små trillebårhjul? I så fall vil jeg ikke anbefale skyssen.. Slike hengere er ikke egnet til å frakte annet enn hageavfall..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

Det går fint, bare sørg for å presse ned framgaffel med en stropp fra hver side av styrekrone og ned, ta så en stropp fra hver fothvilerbrakett bak og dra sykkelen bakover og samtidig få klemt ned demper bak en smule. Da står den fjellstøtt. Frakta en VFR800 senest på Mandag(med tre jekkestropper) slik i en liten henger.. drit i rattlås, støtte og bremser.. keep it simple. Kjørte på humpete veier og alt mulig ingen problem.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av MorganX »

kjellv skrev: 12 mai 2017, 22:02
MorganX skrev: 12 mai 2017, 16:48 Hei, jeg har en Gaupen varehenger som har kassemål på 193X144. Trenger å få fraktet sykkelen min som er 210cm lang. Er det noe i veien for å stille sykkelen litt på skrå i hengeren, eller er det å anbefale å få tak i en henger som har ett kassemål på 242X144 sånn at syklen blir ståendes rett på hengeren?
Det er en ting jeg er litt skeptisk til. Er dette en liten 750kg varehenger uten bremser med små trillebårhjul? I så fall vil jeg ikke anbefale skyssen.. Slike hengere er ikke egnet til å frakte annet enn hageavfall..
Hei igjen.. det er en sånn henger som dette https://gaupen.no/produkter/varehengere/d0720

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av kjellv »

MorganX skrev: 13 mai 2017, 00:00
kjellv skrev: 12 mai 2017, 22:02
MorganX skrev: 12 mai 2017, 16:48 Hei, jeg har en Gaupen varehenger som har kassemål på 193X144. Trenger å få fraktet sykkelen min som er 210cm lang. Er det noe i veien for å stille sykkelen litt på skrå i hengeren, eller er det å anbefale å få tak i en henger som har ett kassemål på 242X144 sånn at syklen blir ståendes rett på hengeren?
Det er en ting jeg er litt skeptisk til. Er dette en liten 750kg varehenger uten bremser med små trillebårhjul? I så fall vil jeg ikke anbefale skyssen.. Slike hengere er ikke egnet til å frakte annet enn hageavfall..
Hei igjen.. det er en sånn henger som dette https://gaupen.no/produkter/varehengere/d0720
Godt :thumleft Kjør på!

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av MorganX »

Kanskje jeg bare skulle byttet ut Gaupen hengeren med en Tiki henger som har vippe funksjon og er 2meter lang i kassemål (fortsatt noen cm for kort i lengde rettning, men 7 cm lengre enn gaupen hengeren) Den er dog litt smalere 125cm i bredde i forhold til Gaupen sine 144cm, også har Tiki hengeren en totalvekt på 1000 kg i stedet for 750kg på Gaupen. Noen der ute som har noen erfaring med Tiki hengere... er det lik kvalitet i forhold til Gaupen? http://www.norsktilhengersenter.no/tilh ... _b200.html

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Geiroe »

Bytt til en større Gaupen istedet, har hatt min Gaupen i 15 år, og har aldri hatt noe tull med bremser eller lys. Nå er bånnplata råtten, men det er vel kanskje like mye min skyld. Det er jo grenser for hva de tåler av mishandling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Ronning »

MorganX skrev: 13 mai 2017, 00:38 Kanskje jeg bare skulle byttet ut Gaupen hengeren med en Tiki henger som har vippe funksjon og er 2meter lang i kassemål (fortsatt noen cm for kort i lengde rettning, men 7 cm lengre enn gaupen hengeren) Den er dog litt smalere 125cm i bredde i forhold til Gaupen sine 144cm, også har Tiki hengeren en totalvekt på 1000 kg i stedet for 750kg på Gaupen. Noen der ute som har noen erfaring med Tiki hengere... er det lik kvalitet i forhold til Gaupen? http://www.norsktilhengersenter.no/tilh ... _b200.html
Hvis du planlegger mye frakt av mc er henger med vippefunksjon veldig kjekt. Har frakta flere typer mcer uten hjelp med slik henger.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av MorganX »

Hei, tror jeg bytter den nye Gaupen hengeren min til en Tiki henger med vipp og større nyttelast. Har dessverre ikke plass til lengre henger enn en henger med 2 meter kassemål eller skulle jeg hsa kjøpt noe større. Takker for alle synspunktene dere har kommet med. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Gammel tråd men like aktuell …

Har behov for tilhenger til frakt av søppel, hageavfall, fyringsved osv men vil også ha mulighet for transport av mc ved behov da en varehenger egner seg bra og skånsomt med tett bunn og karmer.

Tenkte på enaksla tilhenger med brems innvendig kassemål på 2 meter + / - ville være gunstig men da må sykkel stå på skrå fra hjørne til hjørne på tilhenger som kanskje ikke er like gunstig i følge tideligere innlegg i tråden her men mest prisgunstig.

Ytre mål og vekt påvirker selvfølgelig bruk og lagring av tilhenger hjemme … men jeg holder fast ved enaksla, lavbygd, brems, lengde ca 2,30 - 2,50 og gjerne også nedfellbar fremre karm men da er prisen deretter.

Legger ved bilde av BMW på Gaupen tilhenger for inntrykk av størrelse med kasse innvendig mål: L 232 cm x B 144 cm x H 70 cm Her tar mc støtte til forhjulet veldig mange cm men veldig kjekt å ha.

Bilde er lånt fra finn annonse:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =141478034
A7A812A3-B432-4E49-9797-8F7929064175.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Norsense »

Jeg har en enakslet Gaupen med utenpåliggende hjul, ca 250 kasse med 1t lastekapasitet og uten tipp. Denne har forsåvidt gjort nytten til det jeg har trengt den til i noen år. Har ikke brukt den til MC, da jeg inntil nylig også hadde varebil. Det er torsjonsaksel uten støtdempere på denne, og det er etter min mening den største mangelen. Spesielt ved lett last hopper og danser den bak bilen. Dette kan delvis motvirkes ved å tilpasse luftrykk etter last, men det er litt masete å passe på. Hadde jeg skullet kjøpe ny henger i dag, hadde jeg nok fått med tipp, og et bedre understell, om jeg hadde hatt økonomisk mulighet.

Svar