Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Veldig godt tips! Bedre undersrell gir også høyere hastighetsbegrensning :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

Å frakte MC på varehenger er i utgangspunktet lite problem. Rygg inntil en høy kant, og kjør MCen oppå.

Sett den på sidestøtta og dra stropper fra gaffelbeina framme(stroppe i styret på en BMW er FYFY), hiv på to stropper bakover.
Sett deg oppå uten støtte med relativt stramme fram-stropper. Stram stroppene bak mens du sitter på, så drar sykkelen seg bakover.
Så kan du gå av og finjustere.

Man trenger ikke noe fancy henger til å frakte MC, ei heller hjulstøtte etc.
Har hatt både K100en jeg hadde, samt min K1200RS på familiens Seriemontasje fra tidlig 70-tall med bladfjæring og trillebårhjul. Det går helt ypperlig. Har fort bare 30kg å gå på på nyttelasta på den med K1200RSen oppå, men kjørte da fint nedover E6en :P
42563268_10161002073060341_2446540111991537664_n.jpg
Om man kjører med MCen på henger ukentlig, så kunne man jo gjort noen tiltak for å forenkle ting, men hvem gjør vel det?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

FredrikE24 kommer langt med kassemål innvendig på 2,05 m mener du … Det er jo en tilhenger som duger til alt det andre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av mekkern »

240cm lengde da går de fleste mc inni på langs med lemmene oppe. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Da ble det en verkstedsjekket bra velfungerende brukt 2015 Gaupen A1325 med presenning nyttelast 950 kg 8k under nypris :thumleft
949C3F86-E585-4FFD-86D0-D34E2B4E626E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Vask med grundig sjekk av tilhenger, litt bred med tanke på lagring (190cm) men oppfører seg veldig bra under kjøring. God romslig varehenger til det meste som står klar ved behov … :thumleft

CAFA5057-54DA-4745-A736-570E814B7586.jpeg
F5037AF0-912F-4B8C-81C3-78E3B75C7AF5.jpeg
9B30A2CA-576A-47A4-AEF5-B060B4972A4B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Kjellrf »

Bra henger, broren min har en tilsvarende, dog med tipp 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 23 okt 2022, 19:48 Vask med grundig sjekk av tilhenger, litt bred med tanke på lagring (190cm) men oppfører seg veldig bra under kjøring. God romslig varehenger til det meste som står klar ved behov … :thumleft
Bilde
Gaupen går for å være gode greier :thumleft .
Men eh... :-k har du brukt den til mer enn å hente bjørkeved med :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Har ikke kjøpt Gold Wing … ville bare vise hvor god plass det er på tilhenger’n og bilder sier mer enn tusen ord sies det. Illustrasjonsbilde :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor spretten og skranglete er den tom/lett lastet?

Etter en punktering på seriemontasjen i høst og slitne hjullagre så kan det kanskje være en idé å se etter en erstatter. Eksempelvis en brukt Tredal.. Hva tenker vi om Tredal?

Jeg er hverken fan av nesehjul eller brems, krever bare mer vedlikehold.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 21:10 Jeg er hverken fan av nesehjul eller brems, krever bare mer vedlikehold.
Brems ja, men støttehjul? er vel ikke noe vedlikehold på det (så lenge man husker og sveive det opp før man kjører da :) )
I så fall så koster helegreia 270 kr. på Biltema...
Skal man trille hengeren et stykke med last på, så sparer det ryggen veldig.
Siden mars i år, så er det ikke lenger forskjell på hastighetsbegrensningene med og uten brems, nå er begge 80 km/t, mens de som er såkalt Tempo 100 godkjente kan kjøre i 100 km/t.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Min Gaupen A1325 er stor og fin å kjøre tom med reduser lufttrykket til rett under 20 pund, med 700 kg kjørte jeg med 44 pund som anbefalt og begge deler var bra. Tom tilhenger med 44 pund blir hopping :)

Tredal sine tilhengere har best understell av alle sammenlignbare som gir utslag på hvordan den oppfører seg på veien, men det er mange som avstår på grunn av materialvalg på kasse (sidelemmer og bunnplate).

Det beste er helt klart å ha en tilhenger så enkel som mulig vil gi enklere vedlikehold, bremser blir det reparasjoner på etterhvert.

Tredal er den beste men også den dyreste blant de kjente merkene.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Har du Tempo 100 tilhenger må du inn til PKK kontroll.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Minuset med nesehjul må være når du glemmer å låse skruen (skru hjulet opp så langt det går så det låser på riktig plass i de to spora og ikke skrur seg ned igjen). Så lenge du ikke skader draget er de billige på Biltema som også har nye festeklammer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av rolf-arne »

Tror nok jeg ville satsa på å fjerne for og bak-lem. Og satt sykkelen så rett som mulig og sentrert...

Største problemet med små hengere er at tyngdepunktet blir høyt.

Jeg bruker å sette ei 4 tonns stropp i bakhjulet - som en stopper .. det være seg i bil-henger - med mc - snescooter eller annen last.

Så stropper jeg ned ramma -- noen ganger vil dette også gi side stabilitet - men om det er vanskelig så spanderer jeg gladelig stropper for å holde toppen av lasta i riktig sideposisjon.

I Sprinteren nå - står det 3 MCer og det har gått med 12 stropper - da måtte det kombineres fremover stopp og nedpress på ramme.

Men husk høyde på tyngdepunktet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar