Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Forsikring på tilhenger må du ikke ha da bilens forsikring gjelder ved kjøring og de fleste hjemforsikring / innboforsikring dekker tilhenger parkert på hjemadresse inntill 30k / 40k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelsmurfen skrev: 23 okt 2022, 22:04
FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 21:10 Jeg er hverken fan av nesehjul eller brems, krever bare mer vedlikehold.
Brems ja, men støttehjul? er vel ikke noe vedlikehold på det (så lenge man husker og sveive det opp før man kjører da :) )
I så fall så koster helegreia 270 kr. på Biltema...
Skal man trille hengeren et stykke med last på, så sparer det ryggen veldig.
Siden mars i år, så er det ikke lenger forskjell på hastighetsbegrensningene med og uten brems, nå er begge 80 km/t, mens de som er såkalt Tempo 100 godkjente kan kjøre i 100 km/t.
Lån bort tilhengeren din til noen, eller vær litt svimete en dag og kjernen på nesehjulet er vekk når du får den levert tilbake, eller du er fremme ved destinasjonen.

Hengeren må være så lett at man fint kan håndtere den med håndmakt. Med last sitter den på bilen, alternativt med hjelp. Har man nogen lunde balanse på lasten så går det helt fint å trille med litt last.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 23 okt 2022, 22:05 Min Gaupen A1325 er stor og fin å kjøre tom med reduser lufttrykket til rett under 20 pund, med 700 kg kjørte jeg med 44 pund som anbefalt og begge deler var bra. Tom tilhenger med 44 pund blir hopping :)

Tredal sine tilhengere har best understell av alle sammenlignbare som gir utslag på hvordan den oppfører seg på veien, men det er mange som avstår på grunn av materialvalg på kasse (sidelemmer og bunnplate).
Seriemontasjen har bladfjæring og går eksemplarisk etter veien. Det er derfor den fortsatt er i bruk. Den har både tre-gulv og tre-lemmer som er malt med oljedekkbeis etter hva jeg husker. Har holdt sålenge jeg har levd(over 30 år) og er ikke på langt nær råtten.
Min mening er at man ved valg av treverk får mindre skrangling og mer fleksibilitet. Jeg ser bare fordeler med materialet Tredal har valgt.
Ulempen er vel at det tilsynelatende ikke kan fjerne alle lemmene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Seriemontasje eller SM tilhenger har jeg ikke hørt om før du nevnte det her, det er veldig mange registrert her i Norge da. Finner ikke så mye om den på nett, er den fortsatt i salg?
https://regnr.info/husker-ikke-hele-reg ... &chassinr=

Den (SM) har bladfjærer og støtdempere vil jeg tro, Tredal har spiralfjærer og støtdempere og med de fordelene du nevner er den i veldig manges øyne både best og dyrest.

Nå når du nevnte dette husket jeg min svoger har en gammel tilhenger som ligner på SM tilhenger som han nylig byttet alt treverk for andre gang. Tilhengeren har han fått etter sin far, må huske å spørre om det er SM tilhenger :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av FredrikE24 »

Seriemontasjen familien har er fra 70-tallet, ingen støtdempere, kun bladfjærer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Har du noen gang opplevd under kjøring der tilhenger tar styring over bilen vil du garantert ikke oppleve det igjen … Det er mange eksempler der det ikke har gått bra!
75A27630-8DBB-4C38-9AB8-E478F3B21F1D.jpeg
Det er ikke likegyldig hvor og hvordan du plasserer motorsykkel (last) på varehenger med tanke på vektfordeling / kuletrykk, noe denne filmen viser.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av HeHy »

dypen skrev:Har du noen gang opplevd under kjøring der tilhenger tar styring over bilen vil du garantert ikke oppleve det igjen … Det er mange eksempler der det ikke har gått bra!
75A27630-8DBB-4C38-9AB8-E478F3B21F1D.jpeg
Det er ikke likegyldig hvor og hvordan du plasserer motorsykkel (last) på varehenger med tanke på vektfordeling / kuletrykk, noe denne filmen viser.

Har det så mye å si på såpass lite vekt?
En sykkel veier jo vanligvis 2-300kg, I noen tilfeller 4-500kg. Med en akselavstand på rundt 2 meter så er det vel vanskelig å fordele vekta noe særlig på de fleste vanlige hengere. Ca 50/50 eller mer på front blir jo resultatet nesten uansett da, så lenge man kjører sykkel helt fram.
Ville tro det har mer å si på tyngre punktlaster.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Apropos transport / frakt av motorsykkel på varehenger så må jo motorsykkel festes forsvarlig så ikke førerkortet ryker ved kontroll evt hvis uhellet skulle være ute ved for dårlig stropping.

Har sett forskjellige stroppe løsninger med og uten mc støtte til forhjulet, uten mc støtte kreves det mer sikring i kjøreretning tilsvarende sykkelens totalvekt.

BMW’n under har mc støtte på forhjulet med to stropper foran og to stropper bak på skrå bakover, vil tro dette holder bra.

Yamaha’n på nederste bilde har ikke mc støtte på forhjulet, heller ingen tilhengerkarm som forhjulet hviler mot men nesten tilsvarende stropping som BMW’n. Ville sikret denne bedre i kjøreretning.

Stropp som holder inne forbrems under transport anbefales som tilleggsikring.

Hva er god / forsvarlig stropping av Yamaha’n på bilde, er det noen fasit på lastesikring som er tilgjengelig og kan brukes som fasit her som ikke forhjulet hviler mot noe?
CEE191AF-92BD-47F0-B9C5-17F904384E13.jpeg
6C227FBB-C7EF-43D1-8909-0FAE983479E5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av mekkern »

en tilleggsstropp i bakkant av henger og rundt bakfelgen så står den nok for "alt".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 07 nov 2022, 17:43 en tilleggsstropp i bakkant av henger og rundt bakfelgen så står den nok for "alt".
Ja det vil kanskje være bra, i og med att stroppekrokene er på sidene blir det fra begge sider bakerst og gjennom felgen.

Hva med å stroppe slik att forgaffel og baksving står fast og sykkel kan fjære fritt ved transport, eller er det bedre å stroppe ned sykkel slik att fjæringsvei komprimeres?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

HeHy skrev: 07 nov 2022, 14:33
dypen skrev:Har du noen gang opplevd under kjøring der tilhenger tar styring over bilen vil du garantert ikke oppleve det igjen … Det er mange eksempler der det ikke har gått bra!

Det er ikke likegyldig hvor og hvordan du plasserer motorsykkel (last) på varehenger med tanke på vektfordeling / kuletrykk, noe denne filmen viser. ]
Har det så mye å si på såpass lite vekt?
En sykkel veier jo vanligvis 2-300kg, I noen tilfeller 4-500kg. Med en akselavstand på rundt 2 meter så er det vel vanskelig å fordele vekta noe særlig på de fleste vanlige hengere. Ca 50/50 eller mer på front blir jo resultatet nesten uansett da, så lenge man kjører sykkel helt fram.
Ville tro det har mer å si på tyngre punktlaster.
Har opplevd dette to ganger med stor bil på boogie biltralle men var heldig og ingen skader, bare en veldig uggen opplevelse.

Du har jo ett poeng der, men det er begrenset hvor og hvordan sykkel plasseres på varehenger. De gangene jeg har transportert motorsykkel har jeg plassert sykkel tilsvarende sentrert på tilhenger, der det ikke er plass på langs blir den stående på skrå men fortsatt sentrert i den grad det er mulig. Har ikke registrert noe ubehag hverken på åpen eller lukket tilhenger.

Har en gang lånt mc-tilhenger og der kan jo ikke sykkel plasseres feil :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Har nevnt det før men bilder sier mer enn tusen ord :) Fant en artikkel på cycleworld.com om transport og festing av sykkel med linker og bilder, skal ta en nærmere titt …

https://www.cycleworld.com/sport-rider/ ... ison-test/
F4EF3E0D-FC66-4EE8-B06C-1197A503BF84.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 07 nov 2022, 18:07
mekkern skrev: 07 nov 2022, 17:43 en tilleggsstropp i bakkant av henger og rundt bakfelgen så står den nok for "alt".
Ja det vil kanskje være bra, i og med att stroppekrokene er på sidene blir det fra begge sider bakerst og gjennom felgen.

Hva med å stroppe slik att forgaffel og baksving står fast og sykkel kan fjære fritt ved transport, eller er det bedre å stroppe ned sykkel slik att fjæringsvei komprimeres?
Definitivt komprimere fjæring/dempere, gjerne fra bæringen til baggasjebrettet og holkene samt noe som går i ramma lenger ned, står som fastsveist loddrett etter det.
Vurder en sånn støtte (typen man setter hjulet i en "vugge" til fremhjulet) ikke side eller noe midtstøtte.
Det på bildet over ser ok ut, men gjerne noe som låser den enda mer i retningen bak/frem

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev: 07 nov 2022, 17:43 en tilleggsstropp i bakkant av henger og rundt bakfelgen så står den nok for "alt".
Yamahaen er nesten bare sikret mot sideveis last. Og den er egentlig heller ikke sikret ned mot underlaget. Jeg liker heller ikke å sikre sykkelen slik at jeg utøver press utover på svingarmen. Den er ikke beregnet for slik last.

Som mekkern påpeker så ei stropp rundt bakhjulet , med tilstrekkelig styrke burde være nok - på Yamahaen - men ikke på alle sykler. Da tenker jeg på at alle svingarmer har ikke like fester for bakhjul , noen er ret og slett spinkle for den belastning som kommer fremover ved stopp av hengeren.

BMWen er festet i ramma og vil her være 100%, og noe jeg selv praktiserer.

En god regel er å tenke seg hengeren snudd på hodet - vil lasta fremdeles være fast på hengeren.

Forhjulsstøtta - er ikke så enkel som det kan høres ut til, dennes styrke er avhengig av hvordan den er festet i underlaget. Har tenkt mye på å skaffe ei slik ei - men har kommet frem til at det i hovedsak blir for å ha en hjelpende hånd når man skal stroppe.

Mine sykler blir som regel stroppet med 8(6) stropper - 4 i ramma - 2 fremover , 2 bakover og 2 sideveis bak og/eller fremme -, av og til er det ikke mulig å få til side stropper både fremme og bak.

Side stroppene - vinkles også nedover - i Sprinteren har jeg skinner langs veggene og da blir vinkelen bare litt ned (10 gr).
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spørsmål om frakt av mc på varehenger

Legg inn av dypen »

Har du en lite Fiat går det bra uten tilhenger, spørs hva utfallet blir i en utekontroll …
319A5B11-CC06-45CC-A4FF-96B7167480C7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar