Forskjellig type hilsninger?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av kusa »

Lurer på om vi kan innføre en "spesiell" type hilsing om dette ikke allerede finnes?

Hilser stort sett på alle MC-er som mulig (foruten moped/lett mc).
Men jeg lurer litt på om vi har en hilsing for typ politikontroll / sivil i nærheten? Kjørte senest gjennom en fartskontroll igår ( i bil) og alle møtende ga ikke et hint. Husker for ca 5-10 år siden at det var helt normalt å blinke med hovedlys/bevege hånden opp og ned i frontruta.. Men folk nå til dags vil ikke være så greie? :vs

Ellers alle andre typer hilsener tas imot her, kjekt å kunne ha noen spesielle som kjennetegner forskjellige ting?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av KevinmsR6 »

Litt om hilsing og tegngivning her viewtopic.php?t=7471. :)

Selv praktiserer jeg enda det og blinke med langlys om jeg kjører bil og det er kontroll,

På sykkel er det håndflaten ned på siden og bevege hånden opp og ned for og sakke farten.... om jeg ikke tar helt feil er ikke håndflaten på toppen på hjelmen signal om kontroll også??
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Har lest at å tappe på hjelmen er kontroll varsel i Amerika ihvertfall. Aldri opplevd at noen varsler i Norge :/
Braaaaaap

Toven

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Toven »

Pleid å gi "sakk farten" ved å pumpe håndflate ned ved fartkontroll.. lettere å forstå enn å ta hånda på hjelmen?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av JK95 »

Synes å blinke me åd fjernlys er kjekk måte å varsle, enten det er en nær kontroll, eller dårlig vei/andre problemer på veien :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av FredrikE24 »

motorsykkel til motorsykkel, ja kanskje, men bil til bil? Nei.

Ellers er det peace fra min side.
a8MODVQ_700b.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Geiroe »

Eneste tegnene jeg gir er vanlig hilsen, og "pumpe" med venstre hånd hvis det er kontroll. Har spart noen kroner på det selv, så er flott å få varsel. :thumleft
Blinke med lysene gjør jeg med bil, men det er vanskelig med Volvo som ikke har lyshorn.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Rune75 »

kusa skrev: 14 mai 2017, 11:21
Kjørte senest gjennom en fartskontroll igår ( i bil) og alle møtende ga ikke et hint. Husker for ca 5-10 år siden at det var helt normalt å blinke med hovedlys/bevege hånden opp og ned i frontruta.. Men folk nå til dags vil ikke være så greie? :vs


Folk nå til dags er mer opptatt av trafikksikkerhet og ønsker ikke varsle om kontroll i samme grad som før. De ønsker at fartssyndere som gjør veiene våre utrygge skal knipes i fartskontroll og få svi. Det er min teori.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av FredrikE24 »

De med urent mel i posen fortjener å bli stoppet, samt folk som kjører i rus, det er mer utbredt enn man skulle tro.

Fartssyndere er uheldige, men er en risiko når man bryter fartsgrensene sånn er det bare.

Er ikke lenge siden jeg kjørte sydover på E18 Mosseveien ut av Oslo og lå bak et vogntog med øst-europeisk skilt, greit nok, men en "kollega" blinket på han noe voldsomt. Det var mest sannsynlig tungbil-kontroll på rasteplassen mellom Mastemyr og Vinterbro.. Han la seg på bremsa og brakk bilen over på gamle Mossevei i siste sekund og kjørte som et svin med semi-en hele veien til Vinterbro. Skulle tro han hadde stjålet bilen. Høyst sannsynlig hadde han noe i tralla han neppe ville at noen skulle se.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker to hilsninger. En for å ja... hilse også pumper jeg med håndflaten hvis det er kontroll. De andre bryr jeg meg ikke om og hvis noen skulle gi meg andre tegn så vet jeg ikke hva dem betyr. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Stian87 »

FredrikE24 skrev: 14 mai 2017, 23:48 De med urent mel i posen fortjener å bli stoppet, samt folk som kjører i rus, det er mer utbredt enn man skulle tro.

Fartssyndere er uheldige, men er en risiko når man bryter fartsgrensene sånn er det bare.
Enig med Fredrik, å varsle om trafikkontroll er etter min mening en uting. Tenk på alle som laster bilene sine dårlig slik at grus og drit havner i svinger, eller man risikerer å få last i trynet når man kjører bak en slik bil. Alle som kjører med ulovlig modifiserte kjøretøy, alle som kjører i rus, eller som er for trøtte til å kjøre. Kjedelig om man varsler disse om kontroll som igjen medfører at de kjører ned noen....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Geiroe »

Jeg kommer til å fortsette med å varsle mine medmotorsyklister, med å pumpe med hånden, vet hvor kjedelig det er å bli stoppet i laserkontroll. Hvem er det som med hånda på hjertet kan si at de ligger i fartsgrensen hele tiden med mc, så fort gjort det er å skli over.
Jeg ville bli meget skuffet hvis jeg møtte motorsyklister rett før en kontroll, og jeg ikke ble varslet.
Tror heller ikke det er mange som kjører mc i rusa tilstand, mc har alt med timing å gjøre, og den mister du hvis du er rusa.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 15 mai 2017, 08:44 Jeg kommer til å fortsette med å varsle mine medmotorsyklister, med å pumpe med hånden, vet hvor kjedelig det er å bli stoppet i laserkontroll. Hvem er det som med hånda på hjertet kan si at de ligger i fartsgrensen hele tiden med mc, så fort gjort det er å skli over.
Jeg ville bli meget skuffet hvis jeg møtte motorsyklister rett før en kontroll, og jeg ikke ble varslet.
Tror heller ikke det er mange som kjører mc i rusa tilstand, mc har alt med timing å gjøre, og den mister du hvis du er rusa.
Enig.

Bilister derimot gidder jeg ikke å varsle.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av E-strom »

Geiroe skrev: 15 mai 2017, 08:44 Jeg kommer til å fortsette med å varsle mine medmotorsyklister, med å pumpe med hånden, vet hvor kjedelig det er å bli stoppet i laserkontroll. Hvem er det som med hånda på hjertet kan si at de ligger i fartsgrensen hele tiden med mc, så fort gjort det er å skli over.
Jeg ville bli meget skuffet hvis jeg møtte motorsyklister rett før en kontroll, og jeg ikke ble varslet.
Tror heller ikke det er mange som kjører mc i rusa tilstand, mc har alt med timing å gjøre, og den mister du hvis du er rusa.
Æ Å :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forskjellig type hilsninger?

Legg inn av KåreDump »

Geiroe skrev: 14 mai 2017, 15:21 Eneste tegnene jeg gir er vanlig hilsen, og "pumpe" med venstre hånd hvis det er kontroll. Har spart noen kroner på det selv, så er flott å få varsel. :thumleft
Jepp, ingen vits i å gjøre ting mer komplisert enn de trenger å være.
"Pumpingen" funker også fint for andre hendelser; dyr i veien, ulukker etc etc..
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar