Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 08:46 Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love
Tror faktisk du ikke ser mørkt på det.
Virker som du synes det er moro å pusse på sykkelen.
Andre gjør det fordi det trengs mens for deg er dette en del av det å ha sykkel?
Men hvis du har det som hobby så er det vel lettere/gøyere for deg å holde på med dette.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 08:46 Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love
Kjører du aldri dersom det er meldt regn?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 28 jun 2017, 09:20
Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 08:46 Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love
Tror faktisk du ikke ser mørkt på det.
Virker som du synes det er moro å pusse på sykkelen.
Andre gjør det fordi det trengs mens for deg er dette en del av det å ha sykkel?
Men hvis du har det som hobby så er det vel lettere/gøyere for deg å holde på med dette.
Det å holde på med sykkelen med tanke på rengjøring etc. synes jeg bare er ren terapi. Ikke ALLTID jeg synes det og det er jo ikke slik at jeg aldri tar snarveier til et rent resultat, men når "storengjøringen" skal gjøres så gjøres det skikkelig ja.

Også hjelper det jo på at jeg har en helt ny sykkel som faktisk blir veldig blank og fin.

Men det er ikke slik at jeg kvier meg for å kjøre av gårde i regnet med tanke på rengjøringen. Jeg liker generelt bare ikke å kjøre i regn da jeg synes det er veldig lite motiverende og inspirerende.

Men kommer det noen dråper når jeg er på tur så blir jeg ikke mannevond av den grunn. Er man på tur, så er man på tur. Men en kjapp tur innom en selvvaskehall etter 50 mil på våt vei føles herlig. Å se skitten bare forsvinne av sykkelen er nok noe jeg setter hakket mer pris på enn andre. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 28 jun 2017, 09:36
Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 08:46 Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love
Kjører du aldri dersom det er meldt regn?
Det kommer veldig an på. Kjører jeg en tur på det ukentlige treffet på Høk hvis det har meldt garantert regn samt regner? Nei.
Kjører jeg på jobb (hvis jeg har mulighet til å komme meg på jobb enkelt på andre måter) hvis det er meldt garantert regn samt regner? Nei.
Kjører jeg en liten kveldstur for å "klarne tankene" når det er meldt garantert regn samt regner? Nei.

Men blir jeg med gutta på vestlandstur hvis det er meldt fare for litt regn? Ja.
Drar jeg på en planlagt sommertur selv om jeg VET jeg kommer til å treffe på en regnfront lenger opp som er forbigående? Så absolutt.

Så det gjør meg ikke noe å kjøre i regn når jeg først er på tur, men å sette seg på sykkelen i regnvær og kjøre bare for å kjøre gidder jeg ikke. Det gir meg ingenting. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 09:43
Stian87 skrev: 28 jun 2017, 09:36
Bjerknez skrev: 28 jun 2017, 08:46 Takk for det Stian87 :thumleft

Nå har sykkelen derimot blitt skitten igjen. Måtte kjøre i regnet hjem fra jobb her om dagen. Men nå er det snart sommerferie og da skal det nok ikke forundre meg om jeg får skikk på den igjen slik at den blir presentabel :love
Kjører du aldri dersom det er meldt regn?
Det kommer veldig an på. Kjører jeg en tur på det ukentlige treffet på Høk hvis det har meldt garantert regn samt regner? Nei.
Kjører jeg på jobb (hvis jeg har mulighet til å komme meg på jobb enkelt på andre måter) hvis det er meldt garantert regn samt regner? Nei.
Kjører jeg en liten kveldstur for å "klarne tankene" når det er meldt garantert regn samt regner? Nei.

Men blir jeg med gutta på vestlandstur hvis det er meldt fare for litt regn? Ja.
Drar jeg på en planlagt sommertur selv om jeg VET jeg kommer til å treffe på en regnfront lenger opp som er forbigående? Så absolutt.

Så det gjør meg ikke noe å kjøre i regn når jeg først er på tur, men å sette seg på sykkelen i regnvær og kjøre bare for å kjøre gidder jeg ikke. Det gir meg ingenting. :)
For så vidt enig med deg i det. Jeg pendler daglig og hater hater hater tog og NSB :knegg jeg starter derfor sesongen så snart det er meldt 0+ og kjører til det snør, kjører i regn også selvsagt. Men joyriding i regnvær, det gidder jeg ikke, med mindre det er bare er litt drypp eller jeg har seriøse abstinenser :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Da har jeg kjøpt

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes ... ition-kit/

Vær klar for spørsmål Bjerknez!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 28 jun 2017, 10:06 Da har jeg kjøpt

https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes ... ition-kit/

Vær klar for spørsmål Bjerknez!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Haha...konge! :thumleft
Men husk at selv den maskinen kan bli i største laget for bruk på motorsykkel. Det er mange kriker og kroker.
Hardheten på lakken har også veldig mye å si med tanke på resultatet man får så det finnes ingen fasit på hvordan ting gjøres.

Jeg anbefaler at du begynner på et lakkert deksel som ikke koster all verden og bytte ut og ikke gyver løs rett på tanken med en gang. Kan være greit å få det litt i fingrene først. Maskinen du har kjøpt skal være veldig bra og i og med den er oscilerende så er den nærmest helt idiotsikker med tanke på brenning av lakk etc.

Skulle du drite deg ut og gjøre vondt værre og få kjørespor og hologrammer så er ikke dette verdens undergang. Det finnes alltids noen som kan hjelpe deg med dette.

Har du en eldre slitt sykkel som der er vanskelig og få tak i deler til etc. så ville jeg målt lakktykkelsen før start. Men som oftest er ikke dette nødvendig. Man har ofte mye og ta av.

En gjennomsnitlig lakktykkelse (når det gjelder bil) ut fra hva jeg har lest er rundt 100my. Altså 0.1mm. Men husk at 100my er den totale tykkelsen på klarlakk/basefarge/primer. Man kan vel grovt sett si at man kan dele 100my (hvis det er tykkelsen) på tre og da sitter man igjen med 33my med klarlakk. Det er KUN klarlakken som skal røres under polering/rubbing. Går man gjennom denne er man fucked.

Det er blitt gjort noen tester på dette med hvor mye man fjerner av lakk for hver polering. Det er ingen fasit, men det sies at man fjerner opp mot 2-3my ved en heavy rubbing inkludert vannsliping. En vanlig finrubbing med fint produkt fjerner ikke mer enn rundt 1my. Som nevnt ikke noe fasit, men det er noen flinke gutter som har testet dette. Da har du vertfall en bitteliten pekepinn.

Men rubbing er jo ikke noe man gjør hver gang man vasker sykkelen. Lakkrens og voksing vil så klart ikke fjerne noe lakk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

En ting til...

I den pakka der så følger det med en blå og en gul polish. Den blå er grov og det anbefales å gå over med gul etter denne som er finere for å rydde opp i evt. kjørespor denne lager. (avhenger igjen av hardhet og type lakk). Den gule som er en finpolish kan brukes som ett stegs og trenger ikke videre polering med annet produkt etterpå.

jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe den grønne polishen til Rupes samt grønne poleringsputer som begge er i medium kategorien. Denne kan i de fleste tillfeller brukes alene og er litt grovere enn den gule. Igjen kommer dette ann på hvor hard lakken er etc.

På det lakkerte plastdekselet mitt over tanken så prøvde jeg med den grønne polishen med grønn pute. Denne lagde kjørespor og jeg måtte gå over igjen med gul på gul for å få det bra igjen.

Som nevnt, her finnes det ingen fasit, men jamt over kan jeg si at medium produkt på medium pute er et godt utgangspunkt hvis man skal fjerne småriper og gjøre lakken mer levende. :)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Ja, måtte inngå et lite kompromiss angående størrelsen. Har et solo deksel som jeg tester på først tenker jeg. Sykkelen er gammel og har ikke peiling på hvor tykk lakken er. Deler av tanken er rimelig slitt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 28 jun 2017, 10:50 Ja, måtte inngå et lite kompromiss angående størrelsen. Har et solo deksel som jeg tester på først tenker jeg. Sykkelen er gammel og har ikke peiling på hvor tykk lakken er. Deler av tanken er rimelig slitt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Okay. Du vet sikkert dette, men hvis ripene går gjennom klarlakken så er det ikke håp. Går dem dypt ned i klarlakken så kan det være greit og forberede seg på vannsliping.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Hvordan ser man at de har gått i gjennom?


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22935
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke opplevd det selv, men det ser du nok ganske kjapt ved at det blir matt samt at paden blir farget av basefargen. Men det skal MYE til for å gå igjennom med en oscilerende maskin. Da må vertfall lakken være uhyre tynn.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Da prøver jeg mg fram.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Oppdaget nå at det ikke følger med voks. Hvilken anbefales? Trenger ikke noe til 2000 kr pr. gram.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Svar