Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av Ketil »

Uka har gått og har ikke hatt tid til noen oppdatering her. Det ble kjørt ca. 1250 km sist helg, da var jeg innom Nord-Finland og kom inn i Norge ved Kautokeino. Kjørte den gamle postveien over vidda fra Kautokeino til Alta, som også er en del av TET. Og helgas høydepunkt ble nettopp turen over vidda.

Bilde
Deler av finsk TET

Jeg har hørt mye om den gamle postveien i mange år, men har ventet litt med å kjøre den. Jeg var også litt usikker nå om den var kjørbar med en stor ADV-mc og for en med litt begrenset gruskompetanse. Da jeg lastet ned nyeste gpx fil for TET Norge fant jeg ut at det meste av den gamle postveien var tatt ut av TET. Sendte en forespørsel til TET sin mann i Norge om dette var tilfelle, uten at jeg fikk noe svar. Kanskje det har sammenheng med en ulykke for to år siden da et ungt par, to youtubere, kjørte inn i et gammelt brofundament og skadet seg. Det kan også være andre grunner, som hensyn til reindrifta. Uansett veien var åpen, ingen skilting eller fysiske hindringer som sa noe om at her burde man ikke kjøre. De første partiet fra Kautokeino gikk helt fint, her var det helt grei grusvei, men etter noen km så ble det mer preg av en atv-vei enn en som egnet seg for bil. Det var lange vannhull, noen litt dype, alle typer sand og grus, og det var partier med litt større steiner.

Bilde

Bilde

Jeg tenkte vel hele veien at blir det verre enn dette så snur jeg. Men milene gikk og selvtilliten voks gradvis, så jeg satset på at jeg mot slutten av veien ikke møtte hindringer jeg ikke klarte å forsere.

Bilde

Bilde

Da jeg kom frem til nevnte brofundament, var det bare 7-8 km til jeg skulle krysse E-45 ved Suolovuopmi fjellstue og hadde lagt bak meg ca.70 km. Her var det jo ingen bro, noe som andre mc-turister smertelig har fått erfare, så da ble det en tur ut i bekken. Jeg har aldri krysset rennende vann med motorsykkel, nå var ikke dette noe elv å snakke om, kun en bekk, men det var likevel med en viss mestringsfølelse jeg bukserte meg ut i vannet og over rullestein. Helt fint gikk det :thumleft

[youtube]https://youtube.com/shorts/_yntZeUKotw?feature=share[/youtube]
Satte opp mobilen på andre siden av floden

Bilde

Etter denne elvekrysningen :lol var det bare å suse videre. Fra Suolovuopmi og videre over Beskades ned til Gargia var det helt ok grusvei, dette partiet kan kjøres med vanlig bil. Og jeg anbefaler alle å ta denne fjellveien hvis dere kommer til eller fra Alta. Turen over Beskades er fantastisk flott, du kommer høyt opp og får veldig fin utsikt over vidda og ut mot havet. Forsøkte også å se etter Jompa på tur over vidda, men han var nok med hagla lenger inn på fjellet :thumleft

Bilde

Bilde

[youtube]https://youtube.com/shorts/cP5cZQm__IE?feature=share[/youtube]

Turen videre fortsatte på E6 nordover fra Alta til Lakselv, siste natt ble tilbrakt på ei strand utenfor Børelv i Porsangerfjorden.

Bilde

Hjemturen dagen etter gikk over Ifjordfjellet i lavt skydekke og regnbyger. Dette ble kanskje sesongens siste overnattingstur, vi får se hvordan høsten blir og hvor tidlig vinteren kommer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av dypen »

Ser ut som det har vært en fin tur, fine bilder og film :thumleft Når det gjelder «elvekryssing» som avbildet har også jeg faktisk mange på samvittigheten. Veien til mitt barndomshjem var en veistubb fra nord men det var også mulig å kjøre sørover som var kjekkt når jeg hadde det travelt som var mulig på motorsykkel for du måtte krysse en bekk som ikke var mulig med bil. Så her har jeg mange kryssinger :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av Ketil »

Har i dag prøvekjørt Suzuki sin nye V-strom 800 DE. Jeg har ingen planer om å bytte mc nå, men forhandleren i Kirkenes hadde fått tilsendt et eksemplar fra importøren og jeg var ikke tungbedd da de tilbydde en testtur. Jeg synes Suzuki har kommet med flere spennende modeller i det siste og denne 800’n blir nok en høyaktuell kandidat for de som vil ha en Adventure-mc i mellomsjiktet. Denne har både fjæringsvei, bakkeklaring og 21 tommers fremhjul som inviterer til mye morro utenfor asfalten. Det ble ikke mer enn en 6-7 mil i dag, men fikk prøvd den både på E6 og på gamle militærveier rundt flyplassen i Kirkenes. I forhold til min 1250 GSA så var denne mye lettere å håndtere på grusveiene, ikke så rart med tanke på at den har 40 kg mindre vekt å drasse på. Motoren opplevdes kvikk og virket momentsterk, og med tractioncontrol utkoblet fikk vi flyttet litt på grusen. Så en veldig artig mc for gruskjøring og eventyr utenfor asfalten, tror jeg skulle tort å kjøre mye lenger inn i skogen med denne enn med GSA’n. Når det kommer til kjøring på E6 og vanlig landevei, så fungerer den også godt, men ikke i nærheten av komforten som en større mc som en GSA. Det som spesielt trakk ned var mye turbulens, mulig en større vindskjerm kan bedre dette. Det var også en del vibrasjoner fra fothvilerne når du kommer over 100 km/t. Hvis jeg en gang skal nedskalere til lavere vektklasse, så kan det godt hende at denne blir et alternativ, men da bør Suzuki klare å finne noen bedre løsninger i forhold til turbulens. Ellers må jeg si det var en veldig leken og artig mc, som jeg tror Suzuki vil få solgt mange av. Personlig er jeg ikke veldig glade i de grelle fargene Suzuki har valgt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av Ketil »

Setter i morgen kursen mot sørvest. Skal delta på et møte på Sogndal i siste del av neste uke, og med dagens flypriser tenkte jeg det er like greit å kjøre og ta det som en tur. Kjører gjennom Finland og Sverige, og krysser grensen inn i Norge ved Røros. Hvis veien er åpen kjører jeg gjennom Grimsdalen ned til Dovre. Regner med å legge ut litt bilder og noen oppdateringer underveis.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av AJ »

Ketil skrev: 25 mai 2023, 22:50 Bilde
Interessant sykkel, dette.
Og ikke minst veldig bra at Suzuki ikke har falt for fristelsen til å utstyre sykkelen med en urund turteller...
Liten og for mange ubetydelig detalj, men for egen del en gledelig observasjon siden jeg liker gode gammaldagse runde turtellere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - det går bortimot rett vest

Legg inn av Ketil »

Har hatt en fin kjøredag med stort sett bra vær, men litt småkjølig med 8 grader. Har nå slått leir langs Svensk TET i Norbotten. Fortsette sørover i innlandet i morgen.

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Det har ikke blitt skrevet noe i loggen det siste halvåret, men med vinter og mørketid passer det med en oppdatering av sesongen 2023. Fortsetter der jeg slapp i mai, med turen ned til møte i Sogndal hvor jeg tok noen omveier via svenske grusveier.

Etter en fin natt i teltet helt nord i Sverige fortsatte jeg videre sørover, for det meste på TET. Det er veldig fint å kjøre på de svenske grusveiene, de holder stort sett veldig god kvalitet, men noen partier hadde det tydelig vært sein snøsmelting hvor grusen var våt og tildels gjørmete. Det er utrolig lange strekker med skog, variasjonene består i store myrer og åpne hogstfelt. Det var heller ikke mye trafikk, møtte vel egentlig ingen på de første 20-30 milene. Videoen i linken under er fra første etappe på dag to av turen, den gir et greit inntrykk av landskapet og veikvaliteten du møter i Nord-Sverige.

[YouTube]https://youtu.be/gedzDj37xtA?si=oIwZ1hA9Znm6Lhtl[/youtube]

I nord så deles Sverige opp av store elver og flere av disse er demmet opp, og deler av TET går over noen av de store demningene. Her er fra toppen av demningen over Lule elv.

Bilde

Bilde

Bilde

Video fra kjøringen over Lule elv.
[YouTube]https://youtu.be/TXob_TTU_x4?si=TO0xFR_ANFv0hs9G[/youtube]

Her er fra en annen stor elv, som jeg ikke husker navnet på. Fin utsikt fra disse demningene, selv om de representerer voldsomme naturinngrep.

Bilde

Bilde

I og med at jeg faktisk skulle rekke et møte i Sogndal og ikke hadde all verdens tid, ble jeg også nødt til å ta noen transportetapper på asfalt og det ble for det meste langts E45 Innlandsvegen. Et stopp på Polarsirkelpunktet måtte jeg ta, her ble det en liten lunsj på en benk.

Bilde

Noen mil nord for Arvidsjaur tok jeg inn på TET igjen. Jeg hadde merket meg en severdighet som jeg ville ha med meg, det er ei bro over Pite elv som er bygd for både bil og tog. Det spesielle er at broen bare har et felt, hvor tog og andre kjøretøy deler samme kjørefelt. Det er helt klart ei gammel bro, den var vistnok betjent fram til 60-tallet, men utover det har jeg ikke så mye info om broen. Uansett anbefales en omvei her hvis man likevel ferdes i området. Det var artig å kjøre over, og heldigvis kom ingen tog mens jeg kjørte over :twothumbs:

Bilde

Bilde

En liten video fra passeringen av Pite elv bru.
[YouTube]https://youtu.be/veFMhrWhKtk?si=ynu5uoZu7dEtkK_1[/youtube]

Etter å ha passert over Pite elv fulgte jeg TET-sporet videre sør-vest og kjørte mange mil opp og ned skogåser, langs store vann og før jeg nærmet meg Arvidsjaur, kjørte jeg gjennom et parti med gammel urskog. I Arvidsjaur ble det en liten matpause utenfor en stor Coop-butikk, det var første pinsedag og jeg trodde butikkene var stengt, men svenskene har vist avviklet denne helligdagen. Fra Arvidsjaur fortsatte jeg sørover langs TET, og nå gikk sporet i mer østlig retning i forhold til E45. Egentlig ikke store variasjonene i landskapet i forhold til det jeg hadde kjørt gjennom, men det er langt mer givende og spennende å cruise gjennom skogen på grusveier enn å kjøre den asfalterte innladsveien. Fortsatt var det ikke mye folk å se, hadde stort sett grusveiene for meg selv. I kveldingen begynte jeg å se meg etter et sted å overnatte og fant frem til et av de mange vindskyddene/gapahukene som er satt opp. Fikk fyrt opp et bål, grillet noen pølser og avsluttet dagen med en lunken pils.

Bilde

Morgenen etter var det å pakke ned teltet i gråvær og komme seg tilbake på ruta sørover. Den dagen fikk jeg mye regn og temperaturene var nede i 4 grader, så det fristet lite med fotografering og filming. Kjørte heller ikke så mye på TET, kom meg etterhvert inn på Innlandsvegen E45 og tok ikke noe lengre stopp før jeg kom til Østersund. Etter et par netter i telt hadde jeg bestemt meg for å finne losji innomhus. Endte opp med å ta inn på et leilighetshotell i Funesdalen, rett over grensen for Røros.

Fra Funesdalen krysset jeg grensen inn i Norge og fortsatte vestover forbi Røros og Tynset. Kjørte videre over Folldalen til Hjerkin og over Dovrefjell ned til Dombås på E6. Hadde egentlig lyst til å kjøre grusveien gjennom Grimsdalen over til Dovre, men den åpnet ikke før ut i juni. Tok av fra E6 ved Sel og kjørte over til Vågå. I Lom ble det middagsstopp og fikk knipset et bilde av Lom stavkirke.

Bilde

Fra Lom gikk turen over Sognefjellet. Det ble småkjølig over fjellet og måtte ta en stopp for å kle meg opp. Det var fortsatt mye snø i fjellet og lite som minnet om en vestlandsvår.

Bilde

Og veldig høye brøytekanter!

Bilde

Bilde

Har kjørt noen fjelloverganger, men Sognefjellet må være noen av de fineste høyfjellsveiene vi har i Norge. Det var blitt seint på kvelden og jeg hadde det litt travelt med å nå en avtale i Sogndal, så bestemte meg for å vente med fotografering og filming til returen. Men noen fotostopp måtte jeg ta.

Bilde

Det var utrolig forskjell på landskap og klima når jeg kom ned fra fjellet og møtte Sognefjorden. Temperaturen steg med 10 grader og naturen var frodig og i full vårdrakt. Jeg kom meg vel frem til Sogndal og hadde noen fine møtedager der. Hjemturen får jeg ta i neste post.

Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av rolf-arne »

Flott tur, fin lesing..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ekstra hyggelig lesing nå i vinterdvalen :prf

God driv på grusveiene ser jeg, syns slike veier er koselige å kjøre jeg.
Eneste minuset er elgen, spesielt der skogen er helt tett på veiskulderen.
Man er til en viss grad prisgitt flaksen av og til.. holdt på å torpedere en med 3 meter klaring nå på årets nest siste dag,
på sånn type grusvei men denne gang med bil.

På Sognefjellet er vinteren lang, har kjørt der i snøvær midt i juni og skilandslaget har sommerskitrening der da.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev:Flott tur, fin lesing..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Tusen takk og god bedring til deg Rolf-ArneBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Gammelsmurfen skrev:Ekstra hyggelig lesing nå i vinterdvalen :prf

God driv på grusveiene ser jeg, syns slike veier er koselige å kjøre jeg.
Eneste minuset er elgen, spesielt der skogen er helt tett på veiskulderen.
Man er til en viss grad prisgitt flaksen av og til.. holdt på å torpedere en med 3 meter klaring nå på årets nest siste dag,
på sånn type grusvei men denne gang med bil.

På Sognefjellet er vinteren lang, har kjørt der i snøvær midt i juni og skilandslaget har sommerskitrening der da.
Tusen takkBilde Det var mange lange strekker med god grusvei, så der ble det fort litt driv jaBilde Men stort sett lå jeg i moderat hastighet. Frykten for å kjøre på elg og rein er aldri langt unna, men som du sier så er man prisgitt flaksen. Så kun rein langs veien og de kan være ille nok hvis man kjører på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Etter noen fine dager i Sogndal var det på tide å starte nordover igjen. Planen var å kjøre via Trondheim og ta et par dager der med familiebesøk før jeg kjørte mot Finnmark. Det var rene sommerværet da jeg kjørte fra Sogndal, for å ta en litt annen rute valgte jeg å ta ferja over Lustrafjorden til Urnes og fortsatte derifra innover mot Skjolden. Måtte først stoppe og se på den gamle stavkirken i Urnes. Lite trafikk innover Lustrafjorden, er nok mer kjøretøy på veien her i turistsesongen.

På ferjen over, fin gammel ferje
Bilde

Solvorn
Bilde

Innover Lustrafjorden
Bilde

Urnes stavkirke
Bilde

På tur innover fjorden var det mange idylliske plasser
Bilde

Stoppet i Fortun like ved oppstigningen til Sognefjellet, her ble jeg møtt av en lang kolonne med gamle VW-kjørtetøy og Porscher. Tydeligvis på tur til et treff og helt greit å møte dem før hårnålssvingene oppover fjellet. Fikk nok en utrolig fin kjøretur over Sognefjellet, hadde litt bedre tid denne gangen og stoppet flere steder bare for å nyte fjellet og utsikten. Litt mer trafikk var det nå, så også en del skiløpere oppe på fjellet.

Video fra turen over fjellet
[YouTube]https://youtu.be/iaICUSgoicY?si=vr6-Y_PfIGZtoR35[/youtube]

Siste stopp før nedstigningen
Bilde

Turen nordover mot Trondheim gikk rimelig radig. Været ble dårligere og over Dovre ble det så kaldt at jeg måtte stoppe og kle på meg det jeg hadde. MC-tur tidlig i juni kan være friskt også i Sør-Norge. Ankom Trondheim nærmere midnatt. Artig å være tilbake i fødebyen, har bodd 26 år i Finnmark og trives godt med det, men Trondheim er fortsatt byen i mitt hjerte. Fikk også med meg et Jaguar-treff på torget i Trondheim. Må bare legge inn et par bilder derifra. Helt siden jeg var guttunge har jeg likt Jaguars E-type og synes fortsatt den er noe av det lekreste som finnes på fire hjul.

Bilde

Bilde

Fikk også en liten tur på byen med noen gamle kompiser, så avreisen søndag måtte utsettes til godt ut på dagen. Fortsatt friskt trøndervær da jeg kjørte innover Trondheimsfjorden og krysset inn i Sverige over Storlien.

Avreise fra Trondheim
Bilde

På tur nordover gjennom Sverige ble det stort sett kjørt på E45 Innlandsvegen, med noen avstikkere på deler av TET. Så rart med det når man er på tur hjemover, man får et eget gir og milene flyr avgårde. Kjørte Trondheim - Kirkenes med en overnatting. Været var heller ikke mye å rope hurra for, regn og ensifrede temperaturer, så da ble det ikke mye somling.

Overnattet ved en vann like nord for Vilhelmina
Bilde

Frokost på benk var luksus
Bilde

Siste del av turen gikk gjennom Finland og klarte å få med meg en liten bit av TET før jeg tok på de siste milene hjem. Min kjære BMW bar preg av gruskjøring i gråvær. Må nok en gang skryte av hvor god denne motorsykkelen er. Noe bedre langturmaskin som takler det meste av det underlagt du serverer, tror jeg du skal lete lenge etter :thumleft

Bilde

Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 204
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av hansiver »

Flott referat og gode bilder. Hva slags kamera bruker du?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Audi Mannen »

Flotte bilder og helt sikkert like gode opplevelser. Du legger igjen noen km på tur registrerer jeg. Den fergen over fjorden drar vi kjensel på. Mc Siden treffet i 2020 hvor vi var i Gaupne og vi tok denne fergen på fellesturen. Sjarmerende gammel sak. Vi fylte opp store deler av dekket med sykler.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 463
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Canutus »

hansiver skrev: 15 jan 2024, 01:31 Flott referat og gode bilder. Hva slags kamera bruker du?
Ser ut som det er tatt med tlf, men fine var de ja :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar