MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Voksen skrev: 03 aug 2025, 17:36 https://www.vg.no/nyheter/i/KMVwVE/alvo ... illestroem
Grusom start på august. To drepte på tre dager.😢
Den i dag var visst singelulykke i s-sving med høy fart.
Rv22 på østsida av Øyeren, hvor denne dødsulykken skjedde, er fin svingete MC-vei, men også skummel mange steder hvor man absolutt skal være spesielt varsom og oppmerksom - og ikke minst ta høyde for andre trafikanters kjøreatferd i de mange svingene veistrekningen byr på :gk !

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Sono Juventino skrev: 02 aug 2025, 13:42 Det er lett å tenke at «det skjer ikke meg», men jeg holdt på å havne i en nestenulykke i nærheten av Lom her om dagen. En Tesla som lå sist i en kortesje på 4-5 biler, la åpenbart ikke merke til meg, og påbegynte en stygg forbikjøring over i mitt kjørefelt. Jeg hadde autovern på høyre side, så kunne ikke gjøre så mye annet enn å bråbremse og håpe på det beste. Teslaen vrengte ukontrollert inn i en luke like før han nådde meg.
Fint det gikk bra.

Det er masse tanke- eller 'vettlaus' kjøring ute på veiene, og IMNSHO så bidrar faktisk politiet med å øke andelen av vettlause bilister. Hvordan? Ved nesten utelukkende å jakte på "råkjørere", ofte på helt trygge veistrekninger, hvor det er svært liten risiko forbundet med å kjøre litt fortere enn skiltet fartsgrense. Logikken til politiet, godt hjulpet av myndighetenes økonomer, er at de da bidrar med å gjøre veiene tryggere.

Statistikk over årsaker til trafikkulykker som har medført dødsfall har vært tilgjengelig i flere år, og den viser klart at flertallet til disse dødsulykkene skyldes uaktsomhet (følger ikke med på veien, gidder ikke å se etter, osv) og sviktende førerferdigheter. "Høy fart" er angitt til ca 1/3, men ikke spesifisert som absolutt 'for høy' fart (over skiltet grense) eller relativ sådan, dvs innenfor skiltet grense men før høy etter gjeldende forhold på veien. Selvfølgelig blir konsekvensen av en utforkjøring alvorligere om farten er høy (e = m x v², men det er ofte manglende førerferdighet som er den direkte årsaken til ulykken. F.eks. å ikke klare en sving i 79 km/t er 'lovlig', mens i 81 km/t er det farten i seg selv som blir syndebukken, selv om det er inkompetanse bak ratt/styre som er årsaken.

I vår var det et forsiktig tilløp til at politiet gikk ut og sa at de ville luke ut sneglekjørere som ikke slipper forbi køen de har laget bak seg. Men dessverre har det, så vidt jeg har sett, ikke kommet noen rapporter om at førere har blitt 'bøtelagt' pga slik hensynsløs kjøring som provoserer andre til lite gjennomtenkte handlinger.

Da er jeg kommet tilbake til Teslaføreren som vrengte ut og kjørte forbi uten å se seg for. Åpenbart brudd på HAV-reglene, ja, - men om årsaken til at hen vrengte ut var at hen hadde blitt holdt tilbake av en sneglekjører i mange kilometer; hva burde da ha vært gjort for å hindre det som kunne ha blitt en dødsulykke?

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelbokser skrev: 03 aug 2025, 19:08...så bidrar faktisk politiet med å øke andelen av vettlause bilister. Hvordan? Ved nesten utelukkende å jakte på "råkjørere", ofte på helt trygge veistrekninger, hvor det er svært liten risiko forbundet med å kjøre litt fortere enn skiltet fartsgrense. Logikken til politiet, godt hjulpet av myndighetenes økonomer, er at de da bidrar med å gjøre veiene tryggere.
Nettopp!!!

Fartskontroller finner du der det er lett å kjøre for fort. Hvorfor? Jo fordi kjøreforholdene tilsier at det er trygt med fart høyere enn fartsgrensen og da gjør folk lett det. Hvorfor finner vi ikke fartskontroll der det er farlig å kjøre for fort? Jo, fordi der tilpasser folk farten etter forholdene slik en skal og det gir ingen inntekter...

Akkurat dette der har jeg messet om helt siden jeg fikk lappen i 1977. Om en ungdom skulle sladde litt på våt brostein så henger lappen i en utrolig tynn tråd selv om han i virkeligheten trente på og/eller viste at han taklet kjøring på glatt føre. All slik "leking" er viktig trening for kjøretøykontroll selv om en jo ikke skal gjøre for mye slik i trafikken så er der mange tilfeller der det ikke er til ulempe for noen med en liten sladd...

Jeg har merket meg en ekkel utvikling innen politiet i de årene jeg har vært på veien. På -70 og -80 tallet hadde de en opplærende funksjon og kunne gi klapp på skulderen og noen formanende ord om en tråkket litt over men nå SKAL du tas og du SKAL betale :evil og betalingen er det viktigste... Du SKAL være redd og lydig... Det gjør ikke veiene noe bedre...

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Tredje dag på rad med alvorlig MC-ulykke.😢 Vi får håpe det går bedre i dag enn de to forrige dagene.🙏
Ser ut som at MC har kjørt inn bakfra i bil som skulle av veien til venstre.
Etter denne sesongen så tipper jeg at det blir gjort tiltak for å få ned MC-ulykkene i Norge. Myndighetene kan ikke sitte stille å se på dette.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/m ... 1.17515968

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Tenåring døde der...

DAE

Legg inn av DAE »

Ikkje bra med alle desse ulykkene, men ser man til sjø og vann så drukne det fleire, trur ikkje det blir ulovlig å bade...

Voksen

Legg inn av Voksen »

Ja, det er grusomt med disse økningene i drukning og MC-ulykker. Det blir nok ikke forbudt å bade, men det har vært en del kontroller på sjøen det siste, og det blir nok flere tiltak.

Da er det altså tre drepte på MC så langt i august.😢😢😢
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/m ... 1.17515968

DAE

Legg inn av DAE »

Som det står på motorvegen i Danmark: Den bedste airbag..... afstand.
Trur det har spelt ein rolle her...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 03 aug 2025, 18:11 Rv22 på østsida av Øyeren, hvor denne dødsulykken skjedde, er fin svingete MC-vei, men også skummel mange steder hvor man absolutt skal være spesielt varsom og oppmerksom - og ikke minst ta høyde for andre trafikanters kjøreatferd i de mange svingene veistrekningen byr på :gk !
Helt klart! Kjører der en del og det er mange som enten kapper svinger eller ligger godt over midtlinja i en del av svingene der.
Men jeg vet om verre i Oslo og omegn, Ingierstrandveien som går av gamle Mossevei etter Hvervenbukta og sørover mot Svartskog.
Mye folk med sportsbiler etc. som kjører helt idiot der og kommer midt i veien som forøvrig er ganske smal og uten midtlinje.

Synd at det skjer så mye mc-ulykker, men som noen har nevnt tidligere så skjer det mye annet også som det ikke fokuseres så mye på i media.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Nå er det fryktelig mye ulykker med mc. Blir nesten skremt over mengden, det er jo noe hver eneste dag av den alvorlige sorten. Når det er sagt så har jeg selv sett 2 grupper med nederlanske sykler helt uavhengig av hverandre oppføre seg som griser i trafikken. Dersom de representerer kjørekulturen nedover på kontinentet så mener jeg vi har en lang vei og gå før det blir bedre. Makan til forbikjøringer og risikovilje har jeg kun sett på moto GP. Helt i staur og vegger hvorden de tråkla trafikken. synd jeg ikke hadde dashcam i bilen. Lett fått førstesida på VG der.
Yamaha XJR 1300

Voksen

Legg inn av Voksen »

Ja nå tas det til ordet for å endre på regler. Det må vel være bedre at 16-åringer starter med moped enn lett motorsykkel? Da den billige mopedlappen ble dyr så ble det jo like greit å ta lappen på lett MC, og kanskje det ble en farligere vei?

https://www.nrk.no/sorlandet/vil-nekte- ... 1.17526134

DAE

Legg inn av DAE »

Flott med trimma moped i 90, med opplæring i gåsegang på scooter....veit no ikkje heilt eg..

Voksen

Legg inn av Voksen »

Men tallene er veldig klare. Det er på lett MC at de yngste omkommer, og ikke på moped.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 14 aug 2025, 14:38 Nå er det fryktelig mye ulykker med mc. Blir nesten skremt over mengden, det er jo noe hver eneste dag av den alvorlige sorten. Når det er sagt så har jeg selv sett 2 grupper med nederlanske sykler helt uavhengig av hverandre oppføre seg som griser i trafikken. Dersom de representerer kjørekulturen nedover på kontinentet så mener jeg vi har en lang vei og gå før det blir bedre. Makan til forbikjøringer og risikovilje har jeg kun sett på moto GP. Helt i staur og vegger hvorden de tråkla trafikken. synd jeg ikke hadde dashcam i bilen. Lett fått førstesida på VG der.
Dette var også noe vi observerte på forumtouren til Saltstraumen for noen år siden med et spansk par, som foretok dristige forbikjøringer der ingen av oss andre gjorde det samme.
Gikk bra, men kunne like godt endt helt annerledes. Dette paret var i enkelte forbikjøringssituasjoner farlig nær flere av oss før de forsvant, om enn ikke i forrykende fart, så i hvert fortere enn vi våget å kjøre...

Det er er vel også slik at en del av den årlige dødsstatistikken på MC her i landet er utlendinger.
Som det jo også er når det kommer til omkomne i norsk utfordrende natur, som fjell, fosser og elver...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 14 aug 2025, 23:33
Audi Mannen skrev: 14 aug 2025, 14:38 Nå er det fryktelig mye ulykker med mc. Blir nesten skremt over mengden, det er jo noe hver eneste dag av den alvorlige sorten. Når det er sagt så har jeg selv sett 2 grupper med nederlanske sykler helt uavhengig av hverandre oppføre seg som griser i trafikken. Dersom de representerer kjørekulturen nedover på kontinentet så mener jeg vi har en lang vei og gå før det blir bedre. Makan til forbikjøringer og risikovilje har jeg kun sett på moto GP. Helt i staur og vegger hvorden de tråkla trafikken. synd jeg ikke hadde dashcam i bilen. Lett fått førstesida på VG der.
Dette var også noe vi observerte på forumtouren til Saltstraumen for noen år siden med et spansk par, som foretok dristige forbikjøringer der ingen av oss andre gjorde det samme.
Gikk bra, men kunne like godt endt helt annerledes. Dette paret var i enkelte forbikjøringssituasjoner farlig nær flere av oss før de forsvant, om enn ikke i forrykende fart, så i hvert fortere enn vi våget å kjøre...

Det er er vel også slik at en del av den årlige dødsstatistikken på MC her i landet er utlendinger.
Som det jo også er når det kommer til omkomne i norsk utfordrende natur, som fjell, fosser og elver...
Opplevde noe for to år siden på E134 i området Hokksund-Mjøndalen hvor det er vanlig 2-felts vei men med midtdeler/autovern.
To fra østeuropa på hver sin mc som nærmest dukket opp fra intet og kjørte forbi meg mellom meg og midtdeleren i stål i høy fart.
Det samme fortsatte de med fremover også mellom biler, andre på mc og midtdeleren, trangt og i høy fart... maken til idioter tenkte jeg.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Noen værstinger er der overalt...
Litt usikker på hvor stort uhellet er for at det skal bli registrert i databasen, men her er ett utdrag fra ulykker i Norge 2013-2023 (data hentet fra vegvesen.no)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE

Legg inn av DAE »

AJ skrev: 14 aug 2025, 23:33

Er vel litt sånn:
We gonna do what they say can't be done
We've got a long way to go and a short time to get there.
Jerry Reed

DAE

Legg inn av DAE »

SteinarN
Motorsykkelen din: GPZ 1100 -96

Legg inn av SteinarN »

DAE skrev: 19 aug 2025, 18:41 https://www.vg.no/nyheter/i/wgW1Ko/rykk ... dium=share

Der vart det ein ungdom mindre..
Her var det en personbil som ikke overholdt vikeplikten og lett-motorsykkelen sneiet/delvis krasjet i fronten på bilen og motorsykkel/fører havnet inn mot trafikkøya midt i veien. Det skal og sies at det er et kryss hvor det godt kan være at motorsykkel var skjult bak annen bil akkurat når bilen som ikke overholdt vikeplikten kjørte ut i krysset.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Grei avklaring @SteinarN

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

https://www.vg.no/nyheter/i/MnKoxM/alvo ... -nannestad

Nok en påminnelse om å ikke overvurdere egne evner i kurver. Om dét er tilfelle i denne ulykken kan jeg naturligvis ikke si sikkert, men det jeg kan si er at kjøring i svinger for oss motorsyklister krever ekstra oppmerksomhet, fartstilpasning, tilstedeværelse og ikke minst godt spor- og blikkvalg i tillegg til å kjenner og beherske sykkelen man kjører.
Mye å passe på og som absolutt bør skje som en naturlig refleks basert på god opplæring, kunnskap og ikke minst god kjøreerfaring.

Håper føreren kommer fra det med skrekken...

Voksen

Legg inn av Voksen »

Dessverre enda en alvorlig singelulykke i dag, og den andre alvorlige i Troms denne uka.😟😟

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/alvo ... 1.17539225

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Utforkjøring E134, uviss skade grad, men fløyet med luftambulanse (det kan ha noe med avstand til sykehus og tilgjengelighet på ambulansen).

https://www.politiet.no/politiloggen/he ... kelivegen

DAE

Legg inn av DAE »

https://www.ba.no/politiet-mc-ulykke-i- ... -8-3143929

Skorta litt på kjøreutstyret ser det ut som...
Godt det gjekk bra med kompisen

Svar