MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MC-ulykker

Legg inn av ErikW »

Jeg lurer på hvor mange av disse ville klart seg betraktelig bedre med en airbag vest tro? Ganske mange vilje vært spart for store skader og ikke minst pårørende og samfunnet :scratch

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

Hvor mye hjelper en airbag vest om man treffer stolpen på et autoværn i 60?
Eller som i sist sak, fronten på en annen sykkel i ukjent fart
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 21 mai 2023, 20:42
SilverSmurfer skrev: 21 mai 2023, 18:49
Begynner nesten å lure på om ettervirkningene av covid kan ha en sammenheng med flere ulykker.
Eller den overdrevne vaksineringen...
Uten at jeg skal legge opp til en diskusjon om det.
Men mye forskjellig synes å øke nå i pandemiens kjølvann. Også trafikkulykker... :-k
Virkelig? Nå har jeg lest det også.

Det er mye motorsykler på veiene nå, og jeg observerer innimellom noen som ikke virker helt trygge, selv på fin, oversiktlig og rolig kjøring på landevei. Så ser man også de som tar store sjanser her og der. Så har man majoriteten som virker å ha god kontroll og kjører etter forholdene.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 mai 2023, 23:36, redigert 1 gang totalt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

AJ skrev: 21 mai 2023, 20:42
SilverSmurfer skrev: 21 mai 2023, 18:49
Begynner nesten å lure på om ettervirkningene av covid kan ha en sammenheng med flere ulykker.
Eller den overdrevne vaksineringen...
Uten at jeg skal legge opp til en diskusjon om det.
Men mye forskjellig synes å øke nå i pandemiens kjølvann. Også trafikkulykker... :-k
Dummeste jeg har lest på lenge her inne….
If you gonna be dumb you gotta be tough

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »

ErikW skrev: 21 mai 2023, 23:06 Jeg lurer på hvor mange av disse ville klart seg betraktelig bedre med en airbag vest tro? Ganske mange vilje vært spart for store skader og ikke minst pårørende og samfunnet :scratch
Det finnes desverre ikke nok data/statestikk på dette. Kun anekdoter på youtube, om hvordan airbag-vesten reddet dem fra alvorlige skader. Og dette skjedde og i relativ høy fart.

[youtube]https://youtu.be/A3JLYYQ-LmY[/youtube]

Han fløy noen meter og landa på skulderen, og kunne gå uten skader etterpå.

Jeg ser vestene går for høy pris, men helse og livskvalitet er noe som blir undervurdert før en ulykke skjer. Jeg vurdere å kjøpe nevnte vest, det er bedre å ha og ikke for bruk for det, enn å få bruk for det og ikke ha det på.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

Jeg har vurdert det jeg også, å er overbevist at om du highsider å flyr til himmels å smeller i bakken igjen eller kjører i noe så kan den hjelpe. Men siste jeg hørte var de fleste alvorlige skader oppstått i det man forlater vegen å treffer hva enn som befinner seg utenfor
If you gonna be dumb you gotta be tough

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »

Jeg sier ikke airbag er løsning til alt. Airbag er bare et nytt lag av sikkerhet til å ta seg av støt fra eksterne krefter som måtte påføres på kroppen. Hard skinn er svar mot stikkskader, hvis det er det du tenker på.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MC-ulykker

Legg inn av ErikW »

xavi0n skrev: 21 mai 2023, 23:09 Hvor mye hjelper en airbag vest om man treffer stolpen på et autoværn i 60?
Eller som i sist sak, fronten på en annen sykkel i ukjent fart
for meg var det en tåpelig kommentar. Les deg opp og tenk etter litt. Rolf Arne her inne har fortalt sin historie. Andre bekjente av meg har fått kjenne på hva en slik vest utgjorde av skade besparelse i meget kraftig ulykke. Så kraftig at ambulansefolkene ikke forsto at mannen sto oppreit når de kom til stedet. Må si jeg er forundret at ikke fler har fokus på dette

Så den stolpen og autovernet kan du ha for deg selv rett og slett. :D

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Synes fokuset på skadebegrensning er større enn skadeforebyggende-Les ulykkesforebyggende.

Har kjørt moped og MC siden slutten på 70tallet og har jo snakket med og kjenner jo mange som kjører mc.
Ulykkesfrekvensen mellom førere spriker enormt-fra å vrake eller kræsje/velte 1-2 ganger i året til over40 år uten uhell.. :-k

Når jeg ser den voldsomme økningen på MCførere de senere årene og hva og hvordan de kjører og behersker kjøretøyene,så er jeg heller overrasket på at det ikke er flere ulykker.
Og da holder jeg tryningen på gruskjøring utenfor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: MC-ulykker

Legg inn av Atrox »

Kunne vært interessant å sett noen tall for hvor mange ulykker det er med de som ikke liker å slite på forhjula sine.... siste to-tre årene går det knapt en tur uten at jeg treffer på en løk med frontlykta pekende i været.....

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaLARSnikov »

En halvkjapp titt på et par tabeller fra SSB tilsier at det ikke er noen enorm økning i de faktiske tallene. Det er marginalt høyere i 2021 og 2022 sammenlignet med årene rett før, men ellers mer eller mindre på linje med resten av årene etter 2009 (før det var det mye verre).

Jeg mistenker at sammenhengen går mer på mengden nye MC-førere. MC salget har jo hatt en enorm økning fra starten av 2020 ("tilfeldigvis" da pandemien startet) og om jeg tillater meg å dra personlige anekdoter inn i det så var det nettopp det året jeg og halve vennegjengen også kastet oss på to hjul for første gang på et par tiår (enkelte for første gang i livet) og begynte på lappen på klasse A.

Relativt ferske sjåfører har nok gjerne en tendens til å være litt tøffere enn sitt eget beste innimellom, dette gjelder også de av oss som er i siste halvdel av 30-åra.

Likeledes var det også en del av den noe eldre garde som i samme periode kjøpte seg sykkel for første gang på kanskje enda flere tiår. Føreropplæringen var annerledes før og det spørs nok hvor mye enkelte husker når man nå er i pensjonsalderen og tok lappen før undertegnede ble født, uten å ha kjørt i mellomtiden.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Denne "voldsomme økningen" er jo en "tall-lek" for å skaffe overskrifter og at UP kan få sniki til seg mer penger etter at de nesten ble avskaffet.
Økningen i reaksjoner i trafikken kommer jo nettop av økt kontrollfrekvens.
Men så er det jo en kjent sak at "alle" forbryter seg mer eller mindre mot trafikkreglene og hvor skal vi legge lista for overvåkning og straff er en annen sak.

Men 0-Visjonen er jo en utopi uansett hvordan en snur og vender på det-selv om en fjærner menneskelige førere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Jeg tenker ofte at det hadde vært interessant å regne ulykkestallene mot antall kjørte kilometer. Jeg er slett ikke sikker på at det er noe økning å snakke om når man tar dette tallet i betraktning.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Norsense »

Screen Shot 2023-05-22 at 14.46.52.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Norsense »

Screen Shot 2023-05-22 at 14.50.57.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar