MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46
Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!
Du treffer godt med din humor @adivass, litt humor trenger vi også i denne så alvorlige tråden :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 14 apr 2023, 21:08
adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46
Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!
Du treffer godt med din humor @adivass, litt humor trenger vi også i denne så alvorlige tråden :thumleft
:thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Personlig pleier jeg å åpne hvert år med en runde eller to rundt i nabolaget her jeg bor ute på,landet med mange svinger og smale veier. Jeg kjenner til hver enkelt sving og hvor farene evt. er.

Et par runder i variert hastighet er det som skal til for at den værste gravrusten er borte, å det uten å fornærme en eneste billist. Blr man i nærheten av en kjlregård med ferdig oppsatte kjegler er jo det bra, men for oss andre så funker det helt fint med sund fornuft. En eller flere rolge turer i kjente omgivelser hvor man kan presse seg selv litt etter litt når man vet at svingene er frie for grus og sand etter å ha kjørt der noen ganger etc.

Det har vertfall fungert helt fint for meg i snart 10 år som motorsyklist. Jeg kan ikke huske jeg har vært i nærheten av å oppleve noe uhell i "rustløser" perioden.

Men altså, bor man i nærheten av en slik kjøregård hadde jeg nok benyttet meg av denne jeg også. :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46 Det begynner å bli vår, som tidenes minst aktive medlem av forumet ser jeg på det som min plikt å nok en gang komme med velmente råd i denne tråden. Audi Mannen prater fornuft over her, overraskende nok når man ser på bilvalget ( :roll ), og han nevner noe jeg ser på som veldig viktig: RUST.
Aj-aj-aj..... her løfter jeg "vær varsom" plakaten altså :sk? . Stort sett enig i resten av innlegget ditt og det er derfor jeg deltar på rustløsern hvert år. Ferdigheter ER ferskvare. Kjenner det godt selv når man triller de første turene på våren eller etter en lang sommerferie hvis man ikke har kjørt. Vi er mennesker og det er naturlig at vi glemme. Kjøring er muskelminne i stor grad og den må trenes kontinuerlig.
Men tilbake til det første i innlegget så er jeg såpass storsinnet at jeg ikke lar meg vippe av pinnen av de som jeg kategoriserer under "ikke vet bedre" eller er unnskyldt av andre genetiske årsaker :lol . Men ta det med ro..... 2 av mine 3 Audi skal nå selges og byttes i 1 nyere bil, Ser det som er stor fare for at den også har 4 ringer :-k

Men du poengterer noe som ALLE burde tatt innover seg..... Kjøretrening er viktig og da helst i en kjøregård /bane uten fare for andre involverte.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

I fjor startet jeg sesongen med å kjøre samme strekningen på ca ei mil på fylkesveien fram og tilbake x antall ganger for å få følelsen tilbake. En ekstra bonus var at dersom det skulle være noe teknisk problem med sykkelen ville jeg aldri ha mer enn 7 km heim.

Jeg mistenker at det blir samme prosedyre i år. Og første søndag etter sesongstart kan det godt bli en tur til parkeringsplassen på Coop Extra også for å trene på "the slow stuff". Hadde det vært rustløserkurs i området hadde det vært aktuelt for meg.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duke944 »

Fra BIKE:
Som mange sikkert har merket seg er mc-sesongen i gang og med den kommer ulykkene. Hver ulykke er en liten spiker i kista til den hobbyen vi alle er så opptatt av og derfor er det ekstra gledelig at noen, som f.eks. Henry Enoksen som har skrevet innlegget under, tar seg tid til å reflektere og gi råd. Henry er det vi kaller godt voksen og kjører sykkel hele året: Norge om sommeren, Spania om vinteren. Han bør derfor ha erfaring nok til at betraktningen har vekt. Og vær så snill – ikke avfei dette som besserwissser – avisoverskriftene forteller at han er inne på noe….

Vår. Fra hele landet kommer meldinger om at sesongen er mer eller mindre i gang. De fleste motorsyklistene har hatt en lang kjørepause. Mange kommer til å delta på rustløserkurs. En aktiv handling for å vekke til live kunnskaper fra høsten i fjor. Positivt. Sannsynligvis bidrar kurs til færre ulykker. Jeg har deltatt på ulike kurs, riktignok for noen år sida. Nå har det blitt sånn at jeg kjører sykkel hele året. Jeg bruker mye tid på å filosofere og analysere kjøringa mi med referanse til oppgavene på rustløserkursa. Jeg ender med å tenke at kursa burde vært utvikla; at oppgavene burde være mer omfattende. Eksempel på oppgaver samt tanker om hvordan de kan gjennomføres:
Svingteknikk består av mange elementer. Jeg minnes vi ble instruert i kontrastyring. Fartstilpasning, svingpunkt, gass, blikk. Deretter brems i sving. En vekker for mange. For min egen del har jeg dratt dette videre ved å trene inn variabler av ovennevnte handlinger: blindsving, underlag, synlig kurvatur, mulig motgående trafikk, – plassering inn i, gjennom og ut av svingen. Når bremser du, når slippes bremsen. Aktiv bruk av bak- og forbrems. Bakbrems i svingen drar sykkelen ned og inn. Frambrems det motsatte. Kan brukes aktivt når man må forholde seg til uventa fenomener som trafikk i mot, hindringer i veibanen, løsgrus, ujevnheter, bitumenslanger. Noen sykler har kombi-bremser, da blir det å jobbe mer presist med kontrastyringa. Kombinasjonen av å unngå et hinder for eksempel ved hjelp av frambremsen og så fange sykkelen med gassen i det nye nedlegget. En kan fortsette med detaljer her.
Ingen sving er lik den neste.

Noen eksempler på bruk av brems er nevnt over. Som oppgave på etkurs tenker jeg at det er lurt å finne grensene for låsing både foran og bak. Grensa går der eventuell ABS trår inn. Mange sykler mangler dette ennå, desto viktigere å finne samt handtere grensene. Forankring ved nødbrems. Knærne klemt mot tanken, avslappa armer. Den beste øvelsen er å trene nødbrems med ei hånd på styret. Bremsing med grus på asfalten. Blikkbruk. Jeg har opplevd å kjøre på litt tøffe grusveier hvor ABS er ubrukelig; så liten motstand fra underlaget at man mister bremseeffekt. Sånn kan man fortsette. Hvis et rustløserkurs trigger førere til å utvikle detaljene, er det bra. Skulle man gå inn på detaljene på et kurs, måtte det vare i flere dager. Trene både på bane og utvalgte veier utafor banen. Trene og gjenta, om og om igjen. Skal en detalj sitte trenger du kanskje tusen gjentakelser. Du trener inn riktige instinktive handlinger. Du unngår å stivne i en krisesituasjon; velger automatisk den rette handlinga

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

:drg for denne saken fra @Duke944 !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev::drg for denne saken fra [mention]Duke944[/mention] !
Ja her var det mye godt...ja alt er no vel godt reflektert og preget av erfaringer, med god holdbarhet.

Jeg tror imidlertid at de som planlegger "rustløsere" bør beholde det enkelt og la det som her kommer frem bli en del 2.

Men for å understreke det viktigste, vi har alltid noe å trene på, å bli bedre på.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... il-ulleval
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål

Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.

Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.

Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.

Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?

Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.

Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .O9PyhCtd3

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 24 apr 2023, 01:23 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... il-ulleval
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål

Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.

Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.

Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.

Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?

Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.

Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .O9PyhCtd3
Nå gjelder. vel dette 2 separate hendelser- oslo og Gjøvik?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Leste ett sted (?) at politiet hadde forfulgt to MC-førere, da disse hadde delt lag hadde politiet mistet de av syne, og kort tid senere var ulykken skjedd. (med fare for feilsitering).
Dette er vel ett dilemma politiet til stadighet har. Forfølgeser gjør dessverre noe med pulsen, og med den kommer også feilvurderingene og som veldig ofte fører til ulykker som ofte rammer flere enn bare den forfulgte. På den annen side kan en ikke la vær å forfølge heller, for da blir det jo helt anarki.
Tror dessverre der er en oppfattelse der ute om at hvis en bare kjører fort nok, så har ikke politiet lov å forfølge, og da er det ikke rart folk prøver på det.

SilverSmurfer skrev: 24 apr 2023, 01:23 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... il-ulleval
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål

Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.

Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.

Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.

Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?

Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.

Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .O9PyhCtd3

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 24 apr 2023, 08:40 Nå gjelder. vel dette 2 separate hendelser- oslo og Gjøvik?
Blir litt usikker men begge linker gjelder hendelser 22/4. Går ut i fra at det er samme hendelse?

Eller så var det to forskjellige MC førere som ble "delvis påkjørt" i løpet av en og samme dag.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 24 apr 2023, 12:35
mekkern skrev: 24 apr 2023, 08:40 Nå gjelder. vel dette 2 separate hendelser- oslo og Gjøvik?
Blir litt usikker men begge linker gjelder hendelser 22/4. Går ut i fra at det er samme hendelse?

Eller så var det to forskjellige MC førere som ble "delvis påkjørt" i løpet av en og samme dag.
den på gjøvik innbefatter skadd mcfører og bilist-begge kjørt til Gjøvik sykehus og polijakt-mens slependen var velt og "delvis påkjørsel"
:-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 24 apr 2023, 14:26 den på gjøvik innbefatter skadd mcfører og bilist-begge kjørt til Gjøvik sykehus og polijakt-mens slependen var velt og "delvis påkjørsel"
:-k
Det ser ut til at du har rett ja.

Da er det tydeligvis på moten å bli "delvis påkjørt".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Ho dama som rygget på min BMW S1000R slik at den veltet over en krakk på bensinstasjonen i Lom sa at hun var glad for at det bare var en motorsykkel og ikke en bil. Hun sa også etter å ha sett på sykkelen etterpå at det var bra det ikke ble noen bulker og skader.

Jeg tenkte mitt om den uttalesen mens jeg sa at vi burde skrive skademelding. Hun spurte hvor skadene var hvor jeg vuste hun noen riper samt noen klips bak sidedeksel som hadde løsnet. Jeg fortalte også at bak disse dekslene så kan det gå kabler og slanger som må sjekkes hos et verksted.

Hun spurte om vi kunne gjøre opp på stedet hvor hun tilbød meg en 1000-lapp hvor jeg sa at jeg kan garantere at dette vil koste mye mer enn 1000 kroner så jeg sa at jeg ville skrive den skademeldingen.

Til slutt gjorde vi det, og et par uker senere fikk jeg greie på at Leeres Motorsport hadde takstert jobben til 18.000 kroner. Hadde dette kunnet blitt fikset på en rimeligere måte? Garantert, men jeg hadde ikke mye til lvers for den dama og jeg syntes hun fortjente en smekk for en fullstendig unødvendig påkjørsel.

Hun ble varslet av ryggesensor (jeg hørte den pipe helt ut på krakken der jeg satt da hun hadde vinduet åpent) og i tillegg ropte jeg og veviet med armene. Hun bare fortsatte å rygge sagte bakover og dultet borti sykkelen. Det er nesten så jeg vil karakterisere ho som tilbakestående.

Hvorfor slike folk har førerkortet er meg en gåte. Helt blottet for reaksjonsevne og trafikal forståelse.

Dette var midt i fellesferien på en tettpakket bensinstasjon. Unger løp rundt og spiste pølser og is. Hun kunne lett ha rygget rett over en barnevogn eller en unge og bare fortsatt å rygge.

Jeg ringte politiet og ga dem min versjon av hendelsen samt skiltnummer på bil samt navnet på sjåfør. Dem takket meg for tipset, men sa samtidig at dem nok ikke kom noe videre med saken. Men dem fikk loggført hendelsen og beskrivelsen min.

Da tenker jeg at jeg vertfall har gjort det jeg kan gjøre.

Svar