Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 3889
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv » 14 sep 2017, 21:57

Relax skrev:
14 sep 2017, 19:51
Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på. ;)
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!! :D
Dette med sykkeltype tror jeg ikke har så stor betydning :-k
Jeg tror ingen kjøreskoler benytter R-sykler med 10 meter svingradius, tunge cruisere eller digre GoldWing.. Bortsett fra disse kategoriene er det meste greit å kjøre opp på. De fleste kjøreskoler benytter relativt lettkjørte og ikke for store eller høye sykler. Er man klar for oppkjøring så er man klar med nesten hva som helst av de mest vanlige sykler. Er man livredd for å kjøre andre sykler enn den man er mest vant til så er man kanskje ikke klar ennå heller :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 11472
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez » 15 sep 2017, 06:11

Personlig synes jeg ikke trafikkskolen har gitt meg så veldig mye. Man fikk litt input og noen gode tips på veien men selve kjøreopplæringen synes jeg nesten var litt bortkastet. Kanskje bortsett fra sikkerhetskurset på bane.

Jeg ser også at jeg har vært heldig med min kjørelærer. Hun var ydmyk men bestemt og slett ikke en "bedreviter". Jeg har sett flere eksempler på kjørelærere jeg godt kunne tenkt meg å gitt en knyttneve for å si det sånn. Noen kjørelærere leter etter feil du gjør og legger stor vekt på og dra frem disse. Jeg har sett kjørelærere regelrett kjefte på sine elever (dette skjedde i en annen trafikkskole på sikkerhetskurset). Kjørelæreren stoppet eleven sin og ga han huden full fordi han hadde bremset i svingen når han fikk beskjed om å gjøre dette FØR svingen.

En vennlig irettesettelse er jo helt innafor, men regelrett kjefting hadde jeg slett ikke funnet meg i.

Noen mennesker passer rett og slett ikke til å være kjørelærer. En ting er å være flink på sykkelryggen, men man skal også ha evnen til å lære bort det man kan og de ter der det ofte stopper tror jeg.

Mitt tips er å øvekjøre MYE før du starter på trafikkskolen. Du får aldri kjørt nok. En jeg kjenner skulle øvekjøre med meg og spurte meg en dag om jeg ville være med på en langtur. Jeg var full av begeistring og pakket med meg både nistepakke og kaffe. Jeg var helt i ekstase. Han kjørte en svær Harley (road king?) og jeg kjørte en Yamaha 1300 cruiser. Vi kjørte i retning Fredrikstad sentrum som er ca. en mil unna her jeg bor og deretter utover mot Slevik og Hankø før vi kjørte hjemmover igjen. En runde på totalt 3-4 mil!!!!

Hva pokker!!! Man kjører en Harley Roadking og kaller DETTE en langtur???

Jeg hadde minst regnet med en tur på 20 mil. Når en fyr på en svær Harley Road King byr meg med på langtur så forventer jeg litt mer enn en rundtur i nabolaget. Jeg så så klart ikke noe til han og takket for turen og alt det der, men det ble ikke flere øvekjøringer med han.

En normal god kveldstur for meg etter jobb er på rundt 20 mil. Kjører jeg alene å jeg har god tid så synes jeg 50-70 mil på en dag er passende.

Jeg kunne godt øvekjørt med deg hvis du bodde i nærheten og jeg hadde tid (og førerkort) og da skal jeg love deg at du hadde fått kjørt deg. Ikke noe er som å komme hjem etter en lang dag på sykkelen, litt frossen og sliten og legge seg på sofaen mens man hører motorduren fortsatt. :)
Min blogg: www.bjerknez.no

chrise1991
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2017, 18:52
MC: Skal kjøpe suzuki gsx r 750

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av chrise1991 » 15 sep 2017, 09:33

Aldri gi opp. Når du kjører neste gang vet du hva du går til. Har troa på deg 👍👍

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 230
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel » 15 sep 2017, 11:07

Da jeg kjørte opp, så var "Leie av sykkel" noe av det jeg betalte for. Dette betyr at det ville vært helt greit for meg å stille med egen sykkel. Jeg valgte selvfølgelig å leie skolen sin sykkel, da det var denne jeg hadde kjørt "alt" på og kjente best. Jeg var glad for det. Min sykkel er bare en "eldre modell av den jeg kjørte på skolen", men små detaljer kunne kanskje gjort utslag.

Dersom du kjører mye (mest?) med egen sykkel, så vil du nok kunne tjene på å spare leie-pengene. Rett etter at jeg fikk lappen så begynte jeg å merke meg de ulike forskjellene på skolesykkelen og min egen sykkel. Selvfølgelig vil en annen sykkel kunne påvirke både selvtilliten og troen når du skal kjøre opp.

Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Sakkle
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Sakkle » 16 mai 2018, 02:49

Grendel skrev:
15 sep 2017, 11:07
Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
Du kan ikke benytte privat MC til oppkjøring.

Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_30
Kjøretøy til førerprøve for klasse A1, A2 og A skal ha følgende tilleggsutstyr:

a) dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,
b) speil på styrets høyre side hvor sensoren kan observere kandidaten,
c) speil på venstre side for sensors sikt bakover,
d) støttehåndtak for sensoren,
e) kommunikasjonsutstyr for sensoren og kandidaten.
Hvorfor det er krav om dobbelt sett med clutch/brems kan man jo lure på når sensor nå følger på egen sykkel... men regler er regler :P

Oppdatering: Ser at jeg har misforstått deg her. Antar du mener å velge den av skolesykklene man har kjørt mest. Det er nok en god idé, ja.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 230
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel » 16 mai 2018, 20:41

Artig det du henviser til fra Lovdata.
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.

Selv sensor lå bak, også for meg.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av FredrikE24 » 16 mai 2018, 22:55

I MC opplæringen skal eleven ha kjørt med sykkel opp mot maks nyttelast. Det vil egentlig si, med passasjer(kjørelærer bakpå). Jeg hadde en kjørelærer som var nøye på dette, og satt bakpå med meg helt frem til landeveiskjøring. Om man får sensor bakpå, eller om man får sensor på egen sykkel bak deg er helt tilfeldig på oppkjøringen.

Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 230
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel » 17 mai 2018, 13:36

Eller at kjørelærer er over "nytte vekt".
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.

Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 432
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Skogstrollet » 17 mai 2018, 13:50

Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .

Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice :roll

Rha
Innlegg: 26
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Rha » 17 mai 2018, 20:41

Jeg hadde sensor bakpå under min oppkjøring i 2015. Hadde aldrig kjørt med noen bakpå, men dette gikk greit siden sensor var ei lita nett dame med navn Marianne.

Stamper
Innlegg: 5
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
MC: Honda

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Stamper » 17 mai 2018, 20:54

Skogstrollet skrev:
17 mai 2018, 13:50
Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .

Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice :roll
Jeg var "uheldig" og fikk sensoren bakpå i fjor, en fyr på 190, kanskje 90kg? og jeg er 170, og veier 68kg..
Jeg spurte om det var mulig at han kjørte egen sykkel, men fikk beskjed om at det var ikke opp til han, da ipaden trekker dette tilfeldig.
Han ville såklart kjøre selv, men forklarte at det handlet om trafikkstasjonens økonomi.

Heldigvis gikk det helt fint, selv om det kanskje så rart ut på veien (liten sjafør, med en stor fyr som satt bakpå :knegg )
Hadde også kun hatt trafikklærer bakpå en gang tidligere, og han var enda større en sensoren :lol

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 230
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel » 20 mai 2018, 14:25

Min kjørelærer hadde nylig kommet tilbake fra en lengre sykmelding. Han fortalte at det var i snitt en "stor" skade for kjørelærere hvert femte år. Hvert syvende år en alvorlig skade. Det sier seg selv at det da kan være litt "guffent" for kjørelærere å sitte bak på en kjøreskolesykkel. Selvfølgelig er det nok langt enklere å ha bakpå en dreven MCfører som er vandt med både MCkjøring og påsitterrollen. Men med en fersk fører som plutselig får en litt annen sykkel...

Jo, jeg tror nok fraværet av påsittere i kjøreopplæringen også bedrer "livskvaliteten", samt livsforsikringsvilkårene, til både sensorer og førerskolelærere.


Hvis jeg nå "plutselig" skulle få behov for å ha på en passasjer så er jeg i alle fall en bedre MC-fører nå enn da lappen var fersk. Og rådet fra min lærer husker jeg: "Når det gjelder å kjøre med passasjer, så er det best å begynne med en profesjonell påsitter".

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester