Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Problemet med slike in-ear høytalere er at dem enten detter ut når du tar av/på deg hjelmen og eller trykker på ørene slik at du som du selv sier får vondt i lengden.

Da har jeg mer troa på formstøpte med høytalere i. men hører vel ikke SÅ mye på musikk mens jeg kjører sykkel at jeg gidder og invistere i slike tror jeg.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av kaLARSnikov »

Er selv veldig fornøyd med Sena 50S kombinert med formstøpte ørepropper (med filter) og ev. god vindskjerming. Det blir naturligvis ikke helt samme klangen som i Sennheiser-headsettet koblet i dedikert lydkort på PC'en hjemme, men det blir absolutt på linje med de originale lydanleggene jeg har hatt i de siste bilene (som vel og merke inkluderer f.eks. en 2008 Avensis og en 2013 Aveo, så vi snakker uansett ikke anlegg som blåser glasset ut av rutene, men mer enn godt nok for musikk på tur og ev. telefonsamtaler osv.).

Den første intercom'en jeg hadde var en gammel Sena SMH-10 og der var lyden skikkelig søppel.

Jeg hører konstant på musikk mens jeg kjører med mindre jeg kjører med kameratgjengen, da plaprer vi på intercom i stedet.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av utc »

Jeg har et sett her med B&O H9i som krangler som f..n på blåtann så istedenfor å kaste de så var planen å plukke ut høyttalerene av de og bygge de inn i hjelmen. Drømmen måtte jo vært et par elektrostater å bygge inn men de er voldsomt strømkrevende.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 13 jan 2023, 15:05
FredrikE24 skrev: 13 jan 2023, 15:02 Hva forventer man da? Jeg mener de alternativene som finnes på markedet idag er mer enn godt nok. Det er umulig å få «god lyd» i en hjelm. Jeg har hatt et par Sennheiser headset til en halv million på hodet. Det var ikke det jeg forbinder med «god lyd» der heller. Så å bygge dette inn i en hjelm er umulig.
Jeg synes det som leveres til hjelmer er godt nok til bruket og som tidligere nevnt hjelper det godt på å bygge dem ut litt. Det er ikke noe å klage over!
Det er vel bare et desperat forsøk på og få best mulig lyd for minst mulig penger.

Merk at med "god lyd" så mener jeg skikkelig trøkk med minst mulig støy. Hjelper jo lite med høytalere til en halv million når man uansett vil høre mye vindsus.

Så med godlyd mener vertfall jeg ganske høy uanstrengt lyd med skikkelig trøkk og ikke nødvendigvis at jeg skal ha med meg hele frekvensområde.
Så kanskje motorsykkel i 100km/t ikke er stedet å forvente god lyd. Som såkalt audiofil med flere hundre kilo med stereo i stua så setter jeg pris på god lyd. Mer enn de fleste vil jeg påstå. Med hjelmen på hodet på sykkelsetet setter jeg imidlertid pris på radioskravling og pop-musikk. Lyden varierer fra dag til dag, og jeg hører hva som blir sagt og hvilken låt radioen spiller, så jeg er fornøyd med det.

Skal man ha god lyd i hjelmen så kan man hvertfall ikke gjøre det billig om man skal ha det. Det er nok mulig, men billig og bra er sjeldent synonymt med bra lydutstyr.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2023, 16:32
Bjerknez skrev: 13 jan 2023, 15:05
FredrikE24 skrev: 13 jan 2023, 15:02 Hva forventer man da? Jeg mener de alternativene som finnes på markedet idag er mer enn godt nok. Det er umulig å få «god lyd» i en hjelm. Jeg har hatt et par Sennheiser headset til en halv million på hodet. Det var ikke det jeg forbinder med «god lyd» der heller. Så å bygge dette inn i en hjelm er umulig.
Jeg synes det som leveres til hjelmer er godt nok til bruket og som tidligere nevnt hjelper det godt på å bygge dem ut litt. Det er ikke noe å klage over!
Det er vel bare et desperat forsøk på og få best mulig lyd for minst mulig penger.

Merk at med "god lyd" så mener jeg skikkelig trøkk med minst mulig støy. Hjelper jo lite med høytalere til en halv million når man uansett vil høre mye vindsus.

Så med godlyd mener vertfall jeg ganske høy uanstrengt lyd med skikkelig trøkk og ikke nødvendigvis at jeg skal ha med meg hele frekvensområde.
Så kanskje motorsykkel i 100km/t ikke er stedet å forvente god lyd. Som såkalt audiofil med flere hundre kilo med stereo i stua så setter jeg pris på god lyd. Mer enn de fleste vil jeg påstå. Med hjelmen på hodet på sykkelsetet setter jeg imidlertid pris på radioskravling og pop-musikk. Lyden varierer fra dag til dag, og jeg hører hva som blir sagt og hvilken låt radioen spiller, så jeg er fornøyd med det.

Skal man ha god lyd i hjelmen så kan man hvertfall ikke gjøre det billig om man skal ha det. Det er nok mulig, men billig og bra er sjeldent synonymt med bra lydutstyr.
Som nevnt. Med god lyd mener jeg trøkk. Typisk popmusikk med mye bass. Ikke noe mer. Vindsus hører man uansett.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 13 jan 2023, 15:22 Problemet med slike in-ear høytalere er at dem enten detter ut når du tar av/på deg hjelmen og eller trykker på ørene slik at du som du selv sier får vondt i lengden.

Da har jeg mer troa på formstøpte med høytalere i. men hører vel ikke SÅ mye på musikk mens jeg kjører sykkel at jeg gidder og invistere i slike tror jeg.
Låter kjent, jeg har utfordringer med at ting enten ikke sitter (lydlekkasje) eller presser under hjelmen.
Bruker BMW Connected, så parrer hjelmen med sykkelen og ikke direkte med mobilen.
Hører ikke så ofte på musikk, men vil ha med mikrofon for å kunne kommunisere med andre i tilfeller det er nødvendig/praktisk.
Har derfor høyttalere og mic montert i hjelm, men øreproppene og støy ellers stjeler mye av volumet.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Ketil »

Jeg har forsøkt ulike løsninger med høytalere inne i hjelmen. Beste resultat ble det med Cardo Packtalk bold med JBL høytalere.

I sommer ikke jeg over til formstøpte ørepropper med høytalere inni. Fikk avstøping hos en lokal hørselsbedrift og selve proppene med høytalere ble produsert av Namsos audiosenter. Fikk utrolig god service der og kjøpte på deres anbefaling et sett høytalerpropper fra Sennheiser. Disse bygger lite ut, så du kjenner ikke noe trykk på øre fra hjelmen, og de sitter bokstavelig som støptBilde Lyden fra musikk og radio er på et helt annet nivå enn noe annet jeg har hatt i en hjelm, utrolig bra vil jeg si med tanke på hvor og hvordan de brukes. Prisen vil jeg heller ikke si er avskrekkende, betalte nærmere 3000 inkl. avstøpning. Dette er ikke trådløse høytalere, jeg kobler de rett inn i høytalerutgangen på Cardo, som er blant de få intercom med vanlig 3,5 mm minijack. Jeg skal innrømme det kan være litt bal med ledningen, med å putte ledningen innenfor jakken og huske ledningen når du skal av med hjelmen. Men dette er en vanesak og helt til å leve med når du får såpass bra lydkvalitet. Med en åpningshjelm tror jeg akkurat dette blir mye lettere.

Bilde

Link til pluggene: https://namsosaudiosenter.no/nettbutikk ... repropper/


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar