Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt på og invistere i SKIKKELIG lyd i hjelmen. Jeg vil ha skikkelig trøkk og god lyd. Jeg vil også ha mulighet til å guffe opp litt.

Jeg har da skjønt at man må ty til formstøpte ørepropper med lyd. Jeg vil også ha det trådløst så jeg kan spille fra telefonen via bluetooth. (Hvis det finnes).

Jeg ser det finnes en del formstøpte ørepropper med lyd der ute og prisen spenner seg fra grei til svindyrt. Jeg er klar over at dette fort kan koste noen tusen, men er det noen her som har erfaringer med formstøpte ørepropper med lyd som gir skikkelig lyd?

Noe som kan anbefales, og finnes noe slikt med bluetooth mottaker eller lignende?

Toven

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Toven »

Ikke trådløs, men gode høyttalere.
https://www.webbikeworld.com/iasus-xsou ... rs-review/

Jeg kjøpte disse men solgte de til en kompis. De passer ikke i hjelmen (AGV K5). Han sier de gir veldig god lyd også :)
Kommer også an på hva slags ørepropper du eventuelt kjører med. Altså hvor godt du vil høre musikk.

Jeg kjøpte Pro Communicator fra Hantek i år.
https://www.hantek.no/collections/kommu ... mmunicator

Hifi lydelement (samme som i Evoke custom serien), og lydfilter som er utskiftbart. Det er en stor fordel hvis man skal bruke disse sammen med intercom, men jeg har ikke planer om det. Filtrene som følger med er 26 dB men jeg har et par "pro block" filtre som gir mer dempning. Det er to tuber, ett til lyd-elementet og ett til filtre. Hvis man da vil ha enda mer dempning kan man jo fylle igjen tuben til lydfilteret. Men tror jeg ikke skal det.

Lyd-elementet er det samme som i Evoke custom serien, som nevnt, men mangler en lydkasse som jeg fikk forklart. Dette er for å få størrelsen ned. Derfor er det ikke like bra lyd som i de dyrer custom in-ear monitorene.

Pro Communicator sitter like flush i ørene som formstøpte ørepropper. Lyden er veldig bra! Men om du liker dunk-dunk blir du kanskje litt skuffet. De er relativt nøytrale men gir bedre dynamikk enn billigere 'standard' propper. Jeg har begynt å like de svært godt i hvert fall, etter å ha brukt Sennheiser IE80 en god stund som er kjent for sin kraftige bass og 'fargelegging' av lydbildet.

Men ulempen er at disse koster mye. Men du får hørselsvern og musikkpropper i én.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 07 apr 2018, 11:36 Ikke trådløs, men gode høyttalere.
https://www.webbikeworld.com/iasus-xsou ... rs-review/

Jeg kjøpte disse men solgte de til en kompis. De passer ikke i hjelmen (AGV K5). Han sier de gir veldig god lyd også :)
Kommer også an på hva slags ørepropper du eventuelt kjører med. Altså hvor godt du vil høre musikk.

Jeg kjøpte Pro Communicator fra Hantek i år.
https://www.hantek.no/collections/kommu ... mmunicator

Hifi lydelement (samme som i Evoke custom serien), og lydfilter som er utskiftbart. Det er en stor fordel hvis man skal bruke disse sammen med intercom, men jeg har ikke planer om det. Filtrene som følger med er 26 dB men jeg har et par "pro block" filtre som gir mer dempning. Det er to tuber, ett til lyd-elementet og ett til filtre. Hvis man da vil ha enda mer dempning kan man jo fylle igjen tuben til lydfilteret. Men tror jeg ikke skal det.

Lyd-elementet er det samme som i Evoke custom serien, som nevnt, men mangler en lydkasse som jeg fikk forklart. Dette er for å få størrelsen ned. Derfor er det ikke like bra lyd som i de dyrer custom in-ear monitorene.

Pro Communicator sitter like flush i ørene som formstøpte ørepropper. Lyden er veldig bra! Men om du liker dunk-dunk blir du kanskje litt skuffet. De er relativt nøytrale men gir bedre dynamikk enn billigere 'standard' propper. Jeg har begynt å like de svært godt i hvert fall, etter å ha brukt Sennheiser IE80 en god stund som er kjent for sin kraftige bass og 'fargelegging' av lydbildet.

Men ulempen er at disse koster mye. Men du får hørselsvern og musikkpropper i én.
Oj, dette hadde du tydelig litt greie på Toven :thumleft

Men jeg sitter igjen med noen spørsmål. Hvilke av systemene du nevner over anser du som best med tanke på lyd og trøkk? Lyddempingen er utenifra er ikke uhyre avgjørende for meg, men at proppene sitter bra under hjelmen, samt avgir skikkelig lyd er det viktigste. Ved siden av at dem mottar Bluetooth lyd.

Jeg så på noen andre også som jeg ikke husker linken til som hadde fire forskjellige typer hvor den dyreste kostet 7000 kroner. Sistnevnte kan faktisk være interresant, hvis dem blåser noen av de du nevner av banen med tanke på lyd. Men å gi 4 laken ekstra for LITT mer «dynamikk» kommer ikke på tale, hehe.

Man får jo ikke testet slikt, heller så man her helt avhengig av andres opplevelser med produktet.

Jeg er også åpen for andre løsninger vedrørende god lyd i hjelmen. I dag bruker jeg Koss høytalere ubder foret koblet til min Scala Rider, og man hører jo lyden og den er grei nok, men vil liksom ha litt mer trøkk og bedre lydkvalitet. En høytaler plassert bak en cm. Med skumgummi låter liksom litt «papp» :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev:
Toven skrev: 07 apr 2018, 11:36 Ikke trådløs, men gode høyttalere.
https://www.webbikeworld.com/iasus-xsou ... rs-review/

Jeg kjøpte disse men solgte de til en kompis. De passer ikke i hjelmen (AGV K5). Han sier de gir veldig god lyd også :)
Kommer også an på hva slags ørepropper du eventuelt kjører med. Altså hvor godt du vil høre musikk.

Jeg kjøpte Pro Communicator fra Hantek i år.
https://www.hantek.no/collections/kommu ... mmunicator

Hifi lydelement (samme som i Evoke custom serien), og lydfilter som er utskiftbart. Det er en stor fordel hvis man skal bruke disse sammen med intercom, men jeg har ikke planer om det. Filtrene som følger med er 26 dB men jeg har et par "pro block" filtre som gir mer dempning. Det er to tuber, ett til lyd-elementet og ett til filtre. Hvis man da vil ha enda mer dempning kan man jo fylle igjen tuben til lydfilteret. Men tror jeg ikke skal det.

Lyd-elementet er det samme som i Evoke custom serien, som nevnt, men mangler en lydkasse som jeg fikk forklart. Dette er for å få størrelsen ned. Derfor er det ikke like bra lyd som i de dyrer custom in-ear monitorene.

Pro Communicator sitter like flush i ørene som formstøpte ørepropper. Lyden er veldig bra! Men om du liker dunk-dunk blir du kanskje litt skuffet. De er relativt nøytrale men gir bedre dynamikk enn billigere 'standard' propper. Jeg har begynt å like de svært godt i hvert fall, etter å ha brukt Sennheiser IE80 en god stund som er kjent for sin kraftige bass og 'fargelegging' av lydbildet.

Men ulempen er at disse koster mye. Men du får hørselsvern og musikkpropper i én.
Oj, dette hadde du tydelig litt greie på Toven :thumleft

Men jeg sitter igjen med noen spørsmål. Hvilke av systemene du nevner over anser du som best med tanke på lyd og trøkk? Lyddempingen er utenifra er ikke uhyre avgjørende for meg, men at proppene sitter bra under hjelmen, samt avgir skikkelig lyd er det viktigste. Ved siden av at dem mottar Bluetooth lyd.

Jeg så på noen andre også som jeg ikke husker linken til som hadde fire forskjellige typer hvor den dyreste kostet 7000 kroner. Sistnevnte kan faktisk være interresant, hvis dem blåser noen av de du nevner av banen med tanke på lyd. Men å gi 4 laken ekstra for LITT mer «dynamikk» kommer ikke på tale, hehe.

Man får jo ikke testet slikt, heller så man her helt avhengig av andres opplevelser med produktet.

Jeg er også åpen for andre løsninger vedrørende god lyd i hjelmen. I dag bruker jeg Koss høytalere ubder foret koblet til min Scala Rider, og man hører jo lyden og den er grei nok, men vil liksom ha litt mer trøkk og bedre lydkvalitet. En høytaler plassert bak en cm. Med skumgummi låter liksom litt «papp» :)
Ser du vurderer å svinge av opptil 7k på ørepropper, og da lurer jeg litt på hva du tenker å spille av ifra?
Lenge siden jeg har fulgt med i timen i hi-fi verden, men utgangen på telefoner har vel aldri vært det mest imponerende....

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet svært lite om dette Canutus, så setter pris på litt inside info her :)
Jeg kommer til å bruke iPhone X til avspilling med Spotify som lydkilde. Er klar over at dette ikke vil gi den beste lyden, men med vindsus etc i bakgrunnen ser jeg for meg at selve dynamikken ikke er det viktigste her. Bare jeg kan guffe opp skikkelig og neste føle bassen.

Så jeg legger nok mer vekt på trøkk og høyden på lyden kontra selve kvaliteten. Lyden i koss høytalerene jeg har er egentlig god nok for meg, hvis dem monteres tett på øret. Men med en cm. Skumgummi i mellom så låter det litt «papp» dessuten så vil jeg ha noe som man gjerne kan bruke ellers også og ikke bare i hjelmen. Derfor så lukter jeg litt på formstøpte.

Jeg kan gå en del opp i pris for å få til dette, bare det funker. Men får jeg noe som er nærmest like bra til lavere pris er jo det et pluss så klart :)

Toven

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Toven »

Obs, burde kanskje presisert litt her:

Custom in-ear-monitors (CIEM) (https://www.hantek.no/collections/custo ... r-monitors) vil mest sannsynlig ikke passe under hjelmen. Jeg har en litt kostbar erfaring der.. :P Det kan være at det kan funke hos noen, men for meg ble det for trangt å skulle dra på hjelmen.

Det som da ble alternativet var Pro Communicator, som ikke dekker hele øret sånn som CIEM. De er like store som de formstøpte øreproppene, så de passer fint under hjelmen. Lydelementet i disse er fra Evoke CIEM serien, men mangler en lydkasse som har innvirkning på lydkvaliteten. Men det er fortsatt veldig god lydkvalitet. Bruker spotify selv siden Tidal Lossless ikke stiller inn lydstyrken likt, noen sanger har plutselig veldig høyt lydnivå.. Vurdere en DAC til telefonen etter hvert, av type Dragonfly :D

Høvik Hørsel har kanskje et alternativ, M-Fidelity HF 3. Bluetooth og de ser ut til å kunne funke med en hjelm. De ser ikke mye større ut enn Pro Communicator jeg har.
https://www.hovikhorsel.no/produkt/m-fi ... bluetooth/

Ulempen er at det ikke er noe støyfilter, så usikkert hvor mye beskyttelse / ytre lyd de demper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar Toven :)

Egentlig helt utrolig at det ikke finnes noen skikkelige systemer for oss som elsker lydtrykk for hjelmbruk. Slike vanlige ørepropper får jeg aldri til å sitte skikkelig i ørene da de detter ut så fort jeg slepper en fis. Så jeg tror jeg må ha noe som er formstøpt som man dytter inn i øret og "glemmer". Man slår på telefonen, fyrer opp Bluetooth og kjører på :)

Problemet er at man ikke får testet dette før kjøp og da sitter det jævlig langt inne og brenne av mange tusenlapper, hehe.

Jeg har kikket litt på de du nevnte her:
https://www.webbikeworld.com/iasus-xsou ... rs-review/

Jeg ser disse har fått veldig skryt for lyden. Dem er ikke trådløse, men er lyden slik jeg vil ha den, så kan jeg inngå et kompromiss her tror jeg...

Toven

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Toven »

Ja det er ikke så mange alternativer :P

Her et bilde av hvordan Pro Communicator sitter i øre. Jeg bruker de ellers også, på buss eller rundt omkring :)
Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Canutus »

Jeg så forøvrig de reklamerte med bedre lyd i nyeste firware på PackTalk, om det gjelder til din også vet jeg ikke.
De har gjort om på endel tastekombinasjoner, så jeg har holdt litt igjen med oppdatering.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 07 apr 2018, 18:15 Takker for svar Toven :)

Egentlig helt utrolig at det ikke finnes noen skikkelige systemer for oss som elsker lydtrykk for hjelmbruk. Slike vanlige ørepropper får jeg aldri til å sitte skikkelig i ørene da de detter ut så fort jeg slepper en fis. Så jeg tror jeg må ha noe som er formstøpt som man dytter inn i øret og "glemmer". Man slår på telefonen, fyrer opp Bluetooth og kjører på :)

Problemet er at man ikke får testet dette før kjøp og da sitter det jævlig langt inne og brenne av mange tusenlapper, hehe.

Jeg har kikket litt på de du nevnte her:
https://www.webbikeworld.com/iasus-xsou ... rs-review/

Jeg ser disse har fått veldig skryt for lyden. Dem er ikke trådløse, men er lyden slik jeg vil ha den, så kan jeg inngå et kompromiss her tror jeg...
For oss som cruiser..og har bedre tid...og,og,og,..så finnes en løsning.
Felle inn oppladbare ,blåtann, større øreklokker i hjelmen.,,,
Det er ikke for alle ;) .. ;) men det er for meg
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Har kikket litt på Interphone F5 med Pro Sound. Ser denne får mye skryt, og da får jeg også muligheten til intercom i tillegg, selv om ikke dette vektlegges tungt.

Noen som har erfaring med Interphone F5 Pro Sound her og kan fortelle litt om lyden, installasjon etc? Blir kanskje til at jeg kjøper meg ny hjelm til sommeren (Shubert C3 Pro). Da kan jeg bruke visirene jeg har og jeg har forelsket meg i den hjelmen. Den sitter perfekt på mitt runde lille hode :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Har kikket litt og jeg tror jeg har kommet frem til at jeg kjøper en ny Schuberth C3 Pro hjelm med Interphone F5 med Pro Sound system. Jeg ser at jeg får dette for knappe 5 laken totalt på fc-moto. Men jeg trenger kun single versjonen av Interphone, men den finnes ikke på lager. Har sendt dem mail. :)

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av unXnown »

https://www.youtube.com/watch?v=4U5ArX7J7ps
Sjekk ut denne :)

Spesielt M6-PRO 2:26

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

unXnown skrev: 09 apr 2018, 02:03 https://www.youtube.com/watch?v=4U5ArX7J7ps
Sjekk ut denne :)

Spesielt M6-PRO 2:26
Sikkert bra dem, men jeg har ennå til gode og oppleve at øreproppene sitter på etter at hjelmen er tredd på hodet. Min hjelm er ganske "taight". Han nevner også at bassen er "not so much". Prisen på 500 spenn er sikkert veldig bra, men da vil jeg heller gi 2.000 for noe som gir meg skikkelig trøkk samt trådløst oppsett. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Stian87 »

Er selv ute etter noe lyd til hjelm. Jrg har følgende krav:
  • Det må være støydemping
  • Lyden bør være ok, ikke noe must at den er i noe øvre sjiktet av noe slm helst, bruker earbuds fra apple til vanlig ;)
  • Bør helst være trådløse
  • Støtte telefonsamtaler
Jeg har Shoei GT-air
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar