Det er beskrevet i kjøretøyforskriften med minimumstørrelse på overflate av speilflaten:
2.2. Utvendige speil, såkalte “hovedspeil” (gruppe L)
2.2.1. Minimumsdimensjonene på den reflekterende flaten skal være slik at:
2.2.1.1. dens areal ikke skal være mindre enn 6 900 mm2,
2.2.1.2. diameteren på sirkulære speil ikke skal være mindre enn 94 mm,
2.2.1.3. når speilene ikke er sirkulære, skal dimensjonene være slik at en sirkel med diameter 78 mm kan inntegnes i
den reflekterende flaten.
23. 11. 2000 EØS-tillegget til De Europeiske Fellesskaps Tidende Nr. 54/224
NORSK utgave
Nr. 54/225 EØS-tillegget til De Europeiske Fellesskaps Tidende 23. 11. 2000
2.2.2. Maksimumsdimensjonene på den reflekterende flaten skal være slik at:
2.2.2.1. diameteren på et sirkulært speil ikke skal overstige 150 mm,
2.2.2.2. den reflekterende flaten i speil som ikke er sirkulære, skal ligge innenfor et rektangel som måler 120 mm x 200 mm
Deter også andre ting når det gjelder speil og innfestninger og grad av krumming og refleksjon.
men for enkelhets skyld så må speilet være minst 94mm hvis det er rundt.
Men når det gjelder plassering av speil så er mange sykler helt tragiske hvis en er over 20cm i skulderbredde.
Jeg benytter speiler som er montert under holkene for å kunne se forbi armene uten å måtte ha speiler stikkende langt utenfor styret.
Ja- jeg må flytte blikket men jeg slipper å fjærne hånden fra styret.
Vibrasjoner har jeg mest av på originalspeilet på XL`n-speil på lang stang og 1 cyl 600ccm høykompmotor...
