Side 3 av 6

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 22 apr 2019, 11:43
av Bjerknez

Jeg tror nok problemene du vil oppleve størst med denne dressen er de varmeste dagene. Dvs de dagene det er varmere enn for eksempel 26 grader. Da er det denne dressen vil vise deg sine svakheter. Det vil føles som du har på deg en søppelsekk. Ingenting puster, og svetten renner på innsiden.
Det kan nok hende du har rett i det kjellv. Men for de varme ste dagene har jeg den andre perforerte dressen jeg kan bruke. Man har også luftemuligheter i buksen som gjør det bedre. Men lufting er nok som du sier uansett ikke billigdressen sin sterkeste side. Derimot håper jeg den er relativt vanntett. Til prisen er det jo uansett latterlig mye dress for pengene.
Det finnes utrolig mye bra kjøreklær i lavere prisklasser og som takler dagsturer, kortere turer i temperaturområde rundt +6 til +26 grader. Her er vi litt individuelle. Noen takler å fryse bedre, mens noen takler varme bedre enn gjennomsnittet.
Dressen din kommer helt sikkert til å takle ei regnbyge eller to, kanskje også vedvarende regn over lengre tid en ettermiddagstur eller dagstur også. Du har også mulighet til å bruke tekstilimpregnering for å få dressen til å takle regn ennå bedre. Men det som er spennende er hvordan den takler varme og sol, og hvordan den vil fungere på din årlige langtur der du kan oppleve ALLE værforhold i løpet av ei uke og er avhengig av denne dressen + et regnsett til hele turen.
Ja, vi er forskjellige. Jeg har kjørt med min dress i ned mot -2 grader på jobb klokken 06:00 om morgenen og den holdt meg varm. Jeg har også kjørt nå i det siste i langt varmere vær og da ble jeg litt klam på lårene, men da hadde jeg ikke åpnet luftingen. Tenkte ikke på det der og da. Hvor mye den luftingen gjør vet jeg dog ikke.
Veldig mange skryter uhemmet av sine billige dresser i den samme prisklasse som du nå har kjøpt. Jada, de fungerer nok godt innenfor nevnte temperaturområde, og tåler nok en del regn også. Men de fleste som kjøper slike kjøreklær og finner seg godt til rette i dem kjører ikke mye. Det blir med noen kveldsturer eller dagsturer i finvær, og kanskje en helgetur i ny og ne hvis værmeldingene er bra.
På de vestlandsturene jeg har vert på så langt hvor jeg kjører i temperaturer rundt 30 grader og ender opp på fjellet i rundt 5 grader så har min perforerte dress inkludert regndress gjort susen. Håpet mitt nå er at jeg kan erstatte regndressen med den nye dressen.

Jeg må også utdype og si at jeg ikke skryter uhemmet av dressen bare fordi jeg har kjøpt den. Den har sikkert sine svakheter som jeg har påpekt, men den har faktisk noen fordeler også i forhold til langt dyrere dresser.
Jeg kjøpte er slikt billigsett det året jeg tok lappen. Tror jeg betalte rundt 3000 for dressen. Den fungerte veldig bra syntes jeg, helt til jeg sto i rushtrafikk på vei inn i Trondheim. Ble stående på rødt lys, og fikk etterpå høre at det var 32 grader. Det kokte! Svetten rant. Svetten dryppet på brillene også, jeg begynte å se dårlig.
ALDRI skal jeg noen gang mer gjøre et forsøk på å klare meg med en billigdress! Allerede neste dag kjørte jeg innom RIDE i Trondheim og kjøpte meg ny dress. Det ble da kjøpt en dress fra iXS med GoreTex. Betalte vel rundt 7000 for den. I denne dressen har jeg nå startet sesong nr 6, og kjører rundt 10 000 km i året. Jeg kjenner dressen godt nå, og vet hva den tåler. Den tåler en del regn, og så lenge det er regnbyger med opphold mellom så tørker dressen igjen mens jeg kjører. Denne har GoreTex membranen på innsiden av ytterskallet. Det er derfor bare ytterskallet som blir vått.
Jeg har hatt samme opplevelsen som deg med alle dressene jeg har hatt. Står man rolig så er det jo lite lufting uansett og selv Klim dressen gjorde at jeg ble klam på bjellene og ellers. Men Klim dressen luftet bedre når man kjørte ja. Men vi er nok muligens også litt forskjellige.
Men det skal bli spennende å se hvordan dressen din fungerer, kanskje særlig de varmeste dagene..
Ja, jeg forventer ikke at den gruser Klim dressen jeg hadde. Men holder den meg tørr og varm så kan jeg fint leve med en evt. forringet levetid med tanke på kvalitet. Siden jeg også går litt opp og ned i vekt så passer det bedre med en billigere dress også.

Hanskene jeg har bestillt koster like mye som hele dressen og noe sier meg at dressen overlever disse hanskene, uavhengig av hvor mye GoreTex dem har stappet inn. :)

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 22 apr 2019, 17:43
av mekkern
Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk. :prf

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 22 apr 2019, 18:47
av Bjerknez
mekkern skrev: 22 apr 2019, 17:43 Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk. :prf
Word :twothumbs:

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 23 apr 2019, 20:29
av Sakkle
mekkern skrev: 22 apr 2019, 17:43 Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk. :prf
EDIT: Så kommentaren din etter at jeg hadde postet.

Er det bare meg som synes det er litt i overkant å forvente at en dress takler alt fra 20 minus til 35 plussgrader, inkludert alt fra sandstorm til monsun-regn.. og helst kjøring under vann?

Å forvente at en vind- og vann-tett dress puster like godt som en mesh-jakke er i beste fall naivt... :P

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 14:12
av oivindg
Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.

Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.

Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 15:27
av pingvin
Høres jo ut som du kommer til å kjøre mest i godvær(?) og da er jo skinn ikke så dumt (sikrest) og ha med regndress når fare for regn.

Fordelen med laminert membran er at ytterstoffet ikke blir så bløtt/tungt/kaldt men koster mer. Fordel med løs membran som er festet med glidelås/knapper, er at du kan ta den ut så mindre klamt om varmt. Billigste og dårligste løsningen er membran som ikke er laminert og heller ikke kan tas ut.

Goretex er bra, andre er like bra men også en del billige membraner som puster dårligere, men alle skryter de av at vanntette og puster.

Men dette er det mange meninger om, forum er stappfulle med hva som er best og temperaturen er høy :knegg

Selv har jeg Klim Kodiak, har skinn på utsatte steder, masse lufting om behov og laminert membran, dessuten verste d3o beskyttelse rund baut. Får da i pose og sekk men koster skjorta så ikke typisk førstegangskjøp. Men finnes andre merker som er rimeligere med samme konsept (delskinn, membran...).

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 15:32
av mekkern
Selv om jeg kunne kjøpt hva som helst på markedet så faller jeg alltid tilbake på skinn snekkerbuksa og skinnjakka mi. Dette funker for meg fra 2-3 pluss til 30+ og det holder for meg. Drar på meg en regndress når det regner.

Har flere andre type jakker og bukser men det er dette jeg bruker mest « på tur»
På korte turer/ byturer blir det en annen jakke og kevlar jeans.
Men vi er alle forskjellige og muligens jeg finner noe annet en dag.

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 15:41
av Erlend Kveinen
Hei Øivind, velkommen til forumet - og snart som motorsyklist.

I din situasjon ville jeg ikke vært i tvil: gå for en tekstildress i midtsjiktet. Altså jakke + bukse i prissjiktet 6000 til 8000 kroner. Kjøreklær i dette sjiktet er vanntette over rimelig lang tid og har ganske bra beskyttelse hvis uhellet er ute. Du slipper å stoppe ustanselig for å trekke på deg en regnjakke (som du må hvis du velger skinn og bor på Vestlandet) og du kan regne med at klærne holder en del sesonger. Min Halvarssonsdress gjorde nytten i ti år før jeg gikk et steg opp til Rukka Simo i høst. Samtidig har du ikke blåst altfor mye penger om nå det usannsynlige skulle skje at du finner ut at MC-kjøring ikke er noe for deg (et meget lite sannsynlig scenario, bare for å ha sagt det).

I dette prissjiktet er jakke og bukse koblbare med glidelås. Ikke fullt så sikkert som heldress i skinn men langt mer praktisk. Innerforet kan du ta ut og da har du sommerdress også, riktignok noe romslig og flaksete i forhold til høst og vinter. Ikke tenk på å kjøpe klær uten å prøve dem først. De skal sitte ganske tight på kroppen. Da ser du også om lengden på jakka har betydning for deg.

Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet. I prisklassen jeg viser til må man nøye seg med Gore Tex på innsiden men du merker forskjellen først ved langkjøring i vedvarende regn. Da vil regne trenge inn til membranen nås og det drypper godt av deg, dessuten blir du nedkjølt og vil trenge ekstra ull innerst, eventuelt en regnjakke utenpå. Har aldri eid en premiumdress selv men forstår det slik at den virkelig kommer til sin rett i vedvarende elendig vær. Kanskje investerer du en slik om et år eller to når erfaringen kommer. En skinnjakke har større slitestyrke mot asfalten og er alltid å foretrekke i sol og varmt vær men som sagt: den har sine værmessige begrensninger.

Lykke til med valget.

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 15:56
av pingvin
Erlend Kveinen skrev: 18 jan 2020, 15:41 Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet.
Kverulerer litt her (stuck på jobb i Angola så god tid)...men goretexen er aldri ytterst, den tåler ingenting, laminert til innsiden av cordura eller lignende ;)

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 18:16
av oivindg
@Erlend Kveinen: Takk for hyggelig velkomsthilsen!

Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress. Veit ikke helt hvorfor, men for meg er det noe man bruker på en sportssykkel, og ikke på en gammal gubbesykkel som min. Jeg veit at det finnes skinndresser for touring, men jeg klarer ikke helt å få snudd om hjernen.

Det jeg funderer på er å kjøpe en av de rimelige laminerte jakkene, ser ut som man kan få dem for 6-7000 på tilbud, og ei rimeligere bukse, som for eksempel Lindstrands Lizard, som er på tilbud til under 1500 innimellom.

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 18:21
av oivindg
pingvin skrev: 18 jan 2020, 15:56
Erlend Kveinen skrev: 18 jan 2020, 15:41 Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet.
Kverulerer litt her (stuck på jobb i Angola så god tid)...men goretexen er aldri ytterst, den tåler ingenting, laminert til innsiden av cordura eller lignende ;)
Kverulering er fint tidsfordriv. Du har selvsagt helt rett i det du skriver. Et annet spørsmål er om det er riktig å skrive goretex og cordura. Siden dette er registrerte varemerker bør man kanskje skrive dem med stor forbokstav, og Gore-Tex med bindestrek? Eller på samme måte som varemerkeeierne skriver dem selv, GORE-TEX og CORDURA?

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 18:31
av Erlend Kveinen
Uansett. Jeg er glad vi er kommet et stykke lenger enn hva man kjørte rundt i på sekstitallet. Ikke uten grunn var «giktmaskin» et synonym til motorsykkel.

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 21:32
av niko
oivindg skrev: 18 jan 2020, 14:12 Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.

Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.

Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 21:34
av AJ
niko skrev: 18 jan 2020, 21:32 Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.
Mange gode tilbud ser det ut som, ja :thumleft :

https://www.hsmcsenter.no/utstyr.html

Re: Kjøreutstyr

Lagt inn: 18 jan 2020, 21:37
av niko
niko skrev: 18 jan 2020, 21:32
oivindg skrev: 18 jan 2020, 14:12 Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.

Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.

Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.
Sjøl bytter jeg mellom bruktkjøpt skinn og tekstil, men har alltid med meg regndressen - kjøpt brukt den også. Har funnet ut at skinnbukse og tekstil jakke ofte er en fin kombo.