Sjekkliste for vinterlagring

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2358
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av simpson » 15 nov 2018, 16:11

AJ skrev:
15 nov 2018, 10:41
Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
God gammelsdags parafin derimot, egner seg godt som kjederens.
For å holde kjede og O/X-ringer i god form gjennom vinteren kan bruk av f.eks. vanlig motorolje gjøre nytten. Stryk på en tynn film, snurr kjedet kjapt noen runder med håndmakt slik at olja trenger inn overalt og la stå til våren.

Selv smører jeg kjedet med Tutoro spesialolje laget til nettopp Tutoro Automatic Chainoiler, som jeg har montert på sykkelen.
Meste av lampeoljer er naftabassert og ikke petroliumsbassert.
Samme med tennvæske osv.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 628
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle » 20 nov 2018, 12:14

XLmoto har 70% på kjederens, kjedespray osv. i dag for de som måtte være interessert i det...

Brukeravatar
xyvind
Innlegg: 1089
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
MC: 2016 BMW S1000R
Sted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av xyvind » 13 jan 2019, 13:15

Apropos batterilader.
Jeg har denne fra Biltema, som jeg måtte ha til en gammel Mercedes jeg hadde for noen år siden. Kan jeg lade batteriet i min S1000R med denne? Er det safe?
Eller burde jeg kjøpe en sånn Optimate vedlikeholdslader eller noe, og la den stå på hele vinteren?

Jeg var i garasjen i går, og batteriet var nå helt dødt. Det er nok pga det doble USB-uttaket som jeg har montert. Det har også en blå LED-diode som alltid lyser. Trekker alltid litt strøm fra 12V denne USB-saken. Det er også kald garasje. Tørr, men kald.

Bilde

Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5721
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Jompa » 13 jan 2019, 13:21

Om du har et vanlig blybatteri skal du bare bruke den laderen du har.
Sett på laveste lading og la ladinga stå på etpar døgn.
Etterpå kan du koble fra batteriet, så holder det bedre på strømmen,
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1844
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 » 13 jan 2019, 13:57

Er batteriet flatt, kjøp nytt. Sjansen for at det blir bra igjen er liten, og det kan bli problemer utover sesongen med et sporadisk flatt batteri.

Det kan være lurt å hive på en vedlikeholdslader et par ganger ila. Vinteren. Den billigste fra Biltema er et godt valg, du trenger ikke voldsomt med ladestrøm til vedlikeholdslader, rundt 3A er OK. Gjerne en med AGM-ladeprogram om det er et slikt batteri du har i sykkelen(min BMW har AGM hvertfall).
En skal imidlertid være obs på at enkelte ladere drar strøm fra batteriet dersom laderen er strømløs, men allikevel er koblet til batteriet. Noen ladere begynner heller ikke å lade igjen av seg selv ved strømutfall. Har en tidlig generasjon Ctek-lader og denne har de problemene.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14186
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez » 13 jan 2019, 13:58

Jeg har en slik batterilader fra sønnak med navn Exide 12/7 som har fungert utmerket.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4634
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av kjellv » 13 jan 2019, 14:24

xyvind skrev:
13 jan 2019, 13:15
Apropos batterilader.
Jeg har denne fra Biltema, som jeg måtte ha til en gammel Mercedes jeg hadde for noen år siden. Kan jeg lade batteriet i min S1000R med denne? Er det safe?
Er batteriet helt tomt vil nok denne gamle laderen klare å sparke liv i det igjen. En moderne smartlader gjør ikke det. Smartladeren måler tilstanden på batteriet før den velger ladeprogram. På et tomt batteri vil ikke laderen få et svar den forstår og vil ikke gjøre noe. Den gamle analoge laderen bare lader uansett.
Men du må regne med at batteriet ditt har tatt skade av dette. Startbatterier tåler dype utladinger svært dårlig, og vil neppe bli fullgodt igjen.

Brukeravatar
xyvind
Innlegg: 1089
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
MC: 2016 BMW S1000R
Sted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av xyvind » 13 jan 2019, 15:18

Ok. Jeg får prøve å lade det med Biltema-laderen først da og evt skaffe et nytt batteri til sesongstart kan være en idé å ta ut batteriet neste vinter da, og oppbevare det inne? Siden USB og alarm drar strøm jevnt og trutt.
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1902
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Stian87 » 13 jan 2019, 15:36

xyvind skrev:
13 jan 2019, 15:18
Ok. Jeg får prøve å lade det med Biltema-laderen først da og evt skaffe et nytt batteri til sesongstart BildeBilde kan være en idé å ta ut batteriet neste vinter da, og oppbevare det inne? Siden USB og alarm drar strøm jevnt og trutt.
Hmm har man et valg for å sjekke batteristatus? Har ikke forsøkt å starte sykkelen siden jeg satte den inn, men hadde ingen problemer med det i fjor
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 628
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle » 13 jan 2019, 15:48

Etter at jeg hadde trøbbel med batteriet i fjor vår kjøpte jeg nytt batteri og gikk til innkjøp av en slik en:

Bilde

Batteriet på sykkelen min sitter under tanken så det er ikke lett (umulig) å komme til med krokodilleklemmer. Følger med en hurtigkontakt du kan ha tilkoblet hele tiden. Synes det var litt kjekt. Dette står tilkoblet hele vinteren. Så får vi se hvordan det går til våren...

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 471
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av KåreDump » 14 jan 2019, 10:44

Nye sykler har et lite srømforbruk selv om de står ubrukt (alarm +++), så det er greit med litt vedlikeholdslading om vinteren.
For min del syns jeg det blir mye mer lettvindt med en vedlikeholdslader enn å plukke ut batteriet på vinteren.

Har en sånn:
batteryTender.png
Har montert kabler sånn at jeg kan plugge den i sykkelen uten å måtte løsne noe som helst.

Har hørt at enkelte mener at man dreper batteriet ved å la det stå på vedlikeholdslading hele vinteren, men det har jeg liten tro på!!

Laderen min er koblet til sykkelen stort sett hele vinteren.
Sykkelen står nå i et fjellanlegg der det er konstant 15-16 grader, men den har også hatt to vintre i en kald garasje.
Det har ikke vært bytta batteri siden sykkelen var ny i 2012, og batteriet fungerer fin-fint etter noen-og-seksti-tusen kilometer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4650
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 jan 2019, 11:40

Hold batteriet på en smartlader gjennom hele vinteren! Det funker!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 628
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle » 14 jan 2019, 11:46

KåreDump skrev:
14 jan 2019, 10:44
Har montert kabler sånn at jeg kan plugge den i sykkelen uten å måtte løsne noe som helst.
Kom kanskje ikke klart frem av min post, men det er akkurat det jeg har gjort også. Måtte bare innunder tanken for å få festet kabelen til batteriet denne ene gangen. Neste gang har jeg en hurtigkobling hengende klar...

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4650
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 jan 2019, 12:03

Man bør i det minste lade med en velgnet lader... når spenningen faller under 12.4V.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
NeXtGeN
Innlegg: 81
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
MC: Yamaha XJ6

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av NeXtGeN » 22 jan 2019, 00:29

ZZR-Erling skrev:
14 jan 2019, 11:40
Hold batteriet på en smartlader gjennom hele vinteren! Det funker!
Jeg kjøpte sykkel nå akkurat og det fulgte med en lader med hurtigkobling. Sykkelen står nå i kald og tørr garasje med laderen plugget i. Tenkte å bare la den stå i da bruksanvisningen sier at den lader fullt opp, for så å gå over i en type puls-lading over tid. Regner med det er dette du mener med "smartlader"?

Isåfall, godt å høre at jeg kan la det stå i fred :P

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester