En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 24 nov 2018, 14:01
Geiroe skrev: 24 nov 2018, 09:07 Synd at de legger ned satsing på hydrogenbiler, stasjonene er jo tross alt relativt selvforsynte med strøm, når de har solcellepaneler. Det kommer jo selvsagt an på mengden hydrogen, som skal distribueres. Hvis vi får vogntog som skal fylle hydrogen, holder det ikke med solcellepaneler, men det bidrar.
Hvor mye elektrisk energi trengs det for å utvinne hydrogen fra vann ?
F eks Hydrogen tilsvarende en kJ ?
Aner ikke.

Men mer enn det tar å ikke konvertere hydrogen fra vann og bare fylle strømmen rett på bilen...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 24 nov 2018, 14:44
Jompa skrev: 24 nov 2018, 14:01
Geiroe skrev: 24 nov 2018, 09:07 Synd at de legger ned satsing på hydrogenbiler, stasjonene er jo tross alt relativt selvforsynte med strøm, når de har solcellepaneler. Det kommer jo selvsagt an på mengden hydrogen, som skal distribueres. Hvis vi får vogntog som skal fylle hydrogen, holder det ikke med solcellepaneler, men det bidrar.
Hvor mye elektrisk energi trengs det for å utvinne hydrogen fra vann ?
F eks Hydrogen tilsvarende en kJ ?
Aner ikke.

Men mer enn det tar å ikke konvertere hydrogen fra vann og bare fylle strømmen rett på bilen...
Men det handler vel litt om hvor mye effekt du får igjen i form av hydrogen kontra å fylle el rett på bilen.
Du sparer vekt, du slipper rekkeviddeproblemer, bruk i minusgrader, ladetid osv.
Mulig du bruker mer enn det du får igjen, men hvis du ser på forbruk av strøm om vinteren er det ikke sikkert at regnestykket likevel er i favør av el bil

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 24 nov 2018, 15:12 Mulig du bruker mer enn det du får igjen, men hvis du ser på forbruk av strøm om vinteren er det ikke sikkert at regnestykket likevel er i favør av el bil
Nei det er et godt poeng forsåvidt...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

Når elbilen koster 50000 som brukt, har 30 mil rekkevidde en kald dag, har hengerfeste og plass til 2 rottweilere i dobbeltbur, er den kanskje aktuell.

En annen sak er energiomstillingen... Går det, og blir det da mindre utslipp, eller fyres det opp ennå flere kullkraftverk?? Den tyske regjeringen har som mål, ett mål de har skjøvet på to ggr, å elektrifisere 1mill av passasjerbilene innen 2020.Det er idag 45mill passasjerbiler i Tyskland..
At en elbil er miljøvennlig der den passerer deg vef fortausresturanten, er jo innlysende... men........

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Miljøaspekte med el bil er vel egentlig bare ett salgsargument.
Det totale utslippet fra biler i vestlige land, som faktisk er de som har råd til el biler og som faktisk i dag kjører de mest miljøvenlige biler som går på fossile drivstoff er vel aller høyst diskutabelt.
En annen ting som ikke nevnes med ett eneste ord er utslipp ved produksjon av el biler og ikke minst destruksjon av el biler. Det totale utslipp ved el bil må også beregnes med utvinning, transport av spesielle råvarer til batterier, som ikke finnes over alt, produksjon av batterier og hvor mye utslipp krever resurkulering av batterier?
Totale utslipp fra dagens biler er forsvinnende liten i det store bildet og el bil vil ikke redde verden.
Helt feil fokus å gå på biler, men vi er dumme, biter på propaganda og bilprodusenter og miljøpolitikere driver agressiv markedsføring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Men når vi først er på gli.... Har vi mannfolk noen gang imponert damer med burnouts?
Jeg klarer liksom ikke helt å forestille meg at dette er noe damer vil ha...

Men tror vi det selv så styrker det så klart egoet...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Pleier ikke damene å bli imponerte når mannfolka ruser motorene sine? De derre v12 Quattro turbo charged big blockene sine?

Lurer på hva damene tenker da. Må være noe lignende: å herregud hør den motoren. Han må værra god og snill og en ordentlig familiemann! Han vil jeg ha!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Jompa »

simpson skrev: 24 nov 2018, 16:12 Miljøaspekte med el bil er vel egentlig bare ett salgsargument.
Det totale utslippet fra biler i vestlige land, som faktisk er de som har råd til el biler og som faktisk i dag kjører de mest miljøvenlige biler som går på fossile drivstoff er vel aller høyst diskutabelt.
En annen ting som ikke nevnes med ett eneste ord er utslipp ved produksjon av el biler og ikke minst destruksjon av el biler. Det totale utslipp ved el bil må også beregnes med utvinning, transport av spesielle råvarer til batterier, som ikke finnes over alt, produksjon av batterier og hvor mye utslipp krever resurkulering av batterier?
Totale utslipp fra dagens biler er forsvinnende liten i det store bildet og el bil vil ikke redde verden.
Helt feil fokus å gå på biler, men vi er dumme, biter på propaganda og bilprodusenter og miljøpolitikere driver agressiv markedsføring.
Lithium er en av råvarene i el-bilbatterier og mange andre batterier.
Det er ett av de vanligste grunnstoffene og utvinnes fra jord og sand, akkurat som råstoff til aluminium.
Nå er jo ikke store dagbrudd noe vi ønsker i Norge eller resten av vesteuropa for den del, så da er det griere å hente råstoffet fra Afrika, Søramerika og fjerne østen.
Der slipper de også unna brysomme myndigheter og miljøvernere. I tillegg har de veldig billig arbeidskraft.
Resirkuleringa kan sikkert løses på samme måte som vi allerede gjør med småbatterier, send det til et u-land der ivrige barnehender kan demontere rasket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 24 nov 2018, 16:12 Miljøaspekte med el bil er vel egentlig bare ett salgsargument.
Det totale utslippet fra biler i vestlige land, som faktisk er de som har råd til el biler og som faktisk i dag kjører de mest miljøvenlige biler som går på fossile drivstoff er vel aller høyst diskutabelt.
En annen ting som ikke nevnes med ett eneste ord er utslipp ved produksjon av el biler og ikke minst destruksjon av el biler. Det totale utslipp ved el bil må også beregnes med utvinning, transport av spesielle råvarer til batterier, som ikke finnes over alt, produksjon av batterier og hvor mye utslipp krever resurkulering av batterier?
Totale utslipp fra dagens biler er forsvinnende liten i det store bildet og el bil vil ikke redde verden.
Helt feil fokus å gå på biler, men vi er dumme, biter på propaganda og bilprodusenter og miljøpolitikere driver agressiv markedsføring.
Jaha...

Argumentet med at bare "de rike har råd til elbil" holder ikke. JA, det er kanskje korrekt på verdensbasis. Men vi må da begynne et sted. Skal vi bare blåse i framgangen fordi ikke alle har råd ennå? Nei, sier nå jeg. Og ikke blir det billigere om det ikke satses på det heller.

Det er heller ingen etablert sannhet at elbiler forurenser mer ila. hele levetiden til bilen. Dette er vel så vidt meg bekjent tilbakevist en rekke ganger at det er tilfelle. Ja, elbiler forurenser mer under produksjon så vidt jeg vet. Men du skal ikke ha hatt bilen på veien veldig lenger før den er totalt sett bedre enn en fossilbil.

Og det utslitte argumentet med at biler er en liten del er også ganske tafatt. Jeg vet ikke akkurat hvor stor del av utslippene som skyldes biler, jeg tror riktignok ikke på at det er "forsvinnende lite". Jeg Googlet kjapt nå og kom frem til at transport står for 20% av CO2 utslippene. Wikipedia forteller meg at 40% av dette er personbiler. Så la oss si at 8% av totalen er el-biler da. Lite, ja. Forsvinnende lite? Nei. Dersom vi vil ha ned utslippene betraktelig er det klart at vi må gå på andre ting en biler, og det jobbes det med. Men at man av den grunn kan overse persontransporten, det faller på sin egen urimelighet.

Jeg lurer på hva agendaen til disse forferdelige miljøaktivistene som bedriver denne propagandaen du henviser til er, annet en å forbedre miljøet da. Og hvorfor bilprodusentene skulle ha noen som helst vilje til å satse på elektrisk dersom de ikke trodde det hadde noe for seg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 24 nov 2018, 17:14 Men når vi først er på gli.... Har vi mannfolk noen gang imponert damer med burnouts?
Jeg klarer liksom ikke helt å forestille meg at dette er noe damer vil ha...

Men tror vi det selv så styrker det så klart egoet...
Haha, du har vært i feil miljø i oppveksten.
Det er mange fantastiske damer som liker motor, fart og spenning.... :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 24 nov 2018, 17:37
simpson skrev: 24 nov 2018, 16:12 Miljøaspekte med el bil er vel egentlig bare ett salgsargument.
Det totale utslippet fra biler i vestlige land, som faktisk er de som har råd til el biler og som faktisk i dag kjører de mest miljøvenlige biler som går på fossile drivstoff er vel aller høyst diskutabelt.
En annen ting som ikke nevnes med ett eneste ord er utslipp ved produksjon av el biler og ikke minst destruksjon av el biler. Det totale utslipp ved el bil må også beregnes med utvinning, transport av spesielle råvarer til batterier, som ikke finnes over alt, produksjon av batterier og hvor mye utslipp krever resurkulering av batterier?
Totale utslipp fra dagens biler er forsvinnende liten i det store bildet og el bil vil ikke redde verden.
Helt feil fokus å gå på biler, men vi er dumme, biter på propaganda og bilprodusenter og miljøpolitikere driver agressiv markedsføring.
Jaha...

Argumentet med at bare "de rike har råd til elbil" holder ikke. JA, det er kanskje korrekt på verdensbasis. Men vi må da begynne et sted. Skal vi bare blåse i framgangen fordi ikke alle har råd ennå? Nei, sier nå jeg. Og ikke blir det billigere om det ikke satses på det heller.

Det er heller ingen etablert sannhet at elbiler forurenser mer ila. hele levetiden til bilen. Dette er vel så vidt meg bekjent tilbakevist en rekke ganger at det er tilfelle. Ja, elbiler forurenser mer under produksjon så vidt jeg vet. Men du skal ikke ha hatt bilen på veien veldig lenger før den er totalt sett bedre enn en fossilbil.

Og det utslitte argumentet med at biler er en liten del er også ganske tafatt. Jeg vet ikke akkurat hvor stor del av utslippene som skyldes biler, jeg tror riktignok ikke på at det er "forsvinnende lite". Jeg Googlet kjapt nå og kom frem til at transport står for 20% av CO2 utslippene. Wikipedia forteller meg at 40% av dette er personbiler. Så la oss si at 8% av totalen er el-biler da. Lite, ja. Forsvinnende lite? Nei. Dersom vi vil ha ned utslippene betraktelig er det klart at vi må gå på andre ting en biler, og det jobbes det med. Men at man av den grunn kan overse persontransporten, det faller på sin egen urimelighet.

Jeg lurer på hva agendaen til disse forferdelige miljøaktivistene som bedriver denne propagandaen du henviser til er, annet en å forbedre miljøet da. Og hvorfor bilprodusentene skulle ha noen som helst vilje til å satse på elektrisk dersom de ikke trodde det hadde noe for seg.
Hmmm hvor skal vi begynne.
Uansett hvor mye vi begynner, Asia og Afrika driter i det, har ikke råd til eller bryr seg om det, så det argumentet holder dessverre ikke, 20% er transport. Ja da har vi fly, ferger, lastebiler, men også godstransport. Shipping er en meget stor kilde, mange ganger mer enn all verdens biler, inklusiv biler i u land. Hvor mange % av bilutslipp skjer i u land?
Jeg har vært mye i afrika og asia og snittalderen på de bilene er høyere enn her på forumet.
Fint at folk er optimister men dessverre kan vi kjøre våre el biler og tro at vi virkelig gjør en forskjell og tro at resten av verden vil se til oss og gjøre som vi gjør :sorry
Bilprodusentene vil tjene penger, når de bruker store mender av de for å utvikle det de tror folk vil ha, vil de selvfølgelig ha pengene tilbake. Bilproduksjon er business, ingenting annet.
Hva er veldig lenge? En Tesla er det snakk om mellom 500.000 til 800.000 km før de går i 0 kontra en vanlig bil

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 24 nov 2018, 17:50 Hmmm hvor skal vi begynne.
Uansett hvor mye vi begynner, Asia og Afrika driter i det, har ikke råd til eller bryr seg om det, så det argumentet holder dessverre ikke, 20% er transport. Ja da har vi fly, ferger, lastebiler, men også godstransport. Shipping er en meget stor kilde, mange ganger mer enn all verdens biler, inklusiv biler i u land. Hvor mange % av bilutslipp skjer i u land?
Jeg har vært mye i afrika og asia og snittalderen på de bilene er høyere enn her på forumet.
Fint at folk er optimister men dessverre kan vi kjøre våre el biler og tro at vi virkelig gjør en forskjell og tro at resten av verden vil se til oss og gjøre som vi gjør :sorry
Bilprodusentene vil tjene penger, når de bruker store mender av de for å utvikle det de tror folk vil ha, vil de selvfølgelig ha pengene tilbake. Bilproduksjon er business, ingenting annet.
Hva er veldig lenge? En Tesla er det snakk om mellom 500.000 til 800.000 km før de går i 0
Jeg tror bare vi får være enige om at vi er uenige...

Det virker som om du har en oppfatning om at fordi deler av verden pr. nå ikke er så opptatt av miljø så vi dette alltid være tilfelle. Jeg deler ikke den oppfatningen.

Det vil sikkert ta tid. I mellomtiden kan vel vi som har råd og gidder begynne litt smått da, så blir det lettere for de resterende å komme etter om 10, 20 eller 50 år.

Gjør vi ingenting tror jeg det går lukt til helvete i alle fall. Men vi er kanskje uenige om det også. Det er jo nok av de som ikke tror på menneskeskapte klimaforandringer.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Ja vi er nok ikke enige om nytten av at nordmenn og andre som er bemidlet til å kjøpe el bil vil faktisk utgjøre noen forskjell for miljøet.
Jeg har dessverrre sett hva som foregår i u land med tanke på forurensing, og jobbet innen shipping og offshore og sett på forbruk av fossile brennstoff. Vet det finnes personer her på forumet som hverfall har kunnskap om forbruk på offshore båter og det er en helt annen verden enn hva vi hva snakker om privat bilbruk.

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

Quote Simpson:Ikke lett å imponere damene med en burn out med el bil nei.
Var litt mere macho med en Opel Ascona, doble webere og 2,5" eksos når jeg var ung enn det ungdommen i fremtiden får oppleve.
Men fremtidens rånere klarer vel å fiffe opp Leaf'en med større batteri og mere watt og andre triks
:lol

Fremtidens rånere hacker bare appen...så alle bare gir likes og sjekker snap av hackèt.. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 24 nov 2018, 19:14 Quote Simpson:Ikke lett å imponere damene med en burn out med el bil nei.
Var litt mere macho med en Opel Ascona, doble webere og 2,5" eksos når jeg var ung enn det ungdommen i fremtiden får oppleve.
Men fremtidens rånere klarer vel å fiffe opp Leaf'en med større batteri og mere watt og andre triks
:lol

Fremtidens rånere hacker bare appen...så alle bare gir likes og sjekker snap av hackèt.. :P
:D :D
Ja vi er en utdøende rase som har erfaring med god gammeldags trimming og kjente brølene fra innsugtraktene fra doble 45mm forgassere, hvassere kam og 2,5" eksos. Ungdommen vet ikke hva forgassere er en gang :O
Ville ikke byttet min ungdom med dangens, det er helt sikkert.

Svar