Fuel-problem på crosser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4648
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling » 03 jan 2019, 17:26

Auto dekomptesjon fungerer slik st når motoren går rundt i rolig kickhastighet, sleper ei lia kule på kammen slik at en av ventilene ikke lukker helt. Litt kjappere og ved start, lukker denne.

https://m.youtube.com/watch?v=zowfLIErCHc
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 03 jan 2019, 19:44

ZZR-Erling skrev:
03 jan 2019, 17:22
Er den tungstarta?

Tungstarta og smell ved stengt gass, er rimelig klar indikasjon på for mager pilot jet. En annen årsak til å være tungstatta, er for liten ventilklaring. Jeg tror greia de er fir mager pilot jet.

https://m.youtube.com/watch?v=0yJIbzeIdyM
Den er ikke tungstarta nei. Kanskje litt ved varmstart (selv ved bruk av dekomp).
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 06 jan 2019, 18:39

Tar tilbake det jeg sa med at den ikke er tungstarta. Den er det.. Prøvde en RMX i dag, og til sammenlikning, så har jeg dårligere komp.
Ser ut som om jeg må bytte litt stæsj. Blir vel til nytt stempel, ventiltetninger, pakninger og overhaling av gasser.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 06 jan 2019, 18:40

Da må det vel bli greit.
Noen som vet hvor nøyaktig verktøy jeg må ha når jeg skal måle hvilken str jeg må kjøpe til stempel?
Usikker på om jeg skal kjøpe b eller c (har forsåvidt ikke tatt det opp enda heller)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure + R1
Sted: Skjetten

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av dypen » 06 jan 2019, 19:06

Lekkasjetest før demontering ville jeg valgt. Deretter toppen kontrolleres testes etter demontering, væske eller trykksetting, stempel og sylinder kontrolleres og måles ... da har du fasiten :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4648
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling » 06 jan 2019, 19:41

Sjekk ventilklaring! Dersom den er for trang, får du dårlig komp og er tungstarta. Ta det enkle først! Min YZ250F 2009 er gått mellom 250 og 300 timer. Den er lettstarta og går godt. Men jeg justerer ventilene hvet 50t og bytter stempel hver 150t.
Også veldig viktig å ha rett dysing! Har du orginalt ekdosanlegg?
Bytt motorolje etter 7t og luftfilter hver gang!
Sist redigert av ZZR-Erling den 06 jan 2019, 19:44, redigert 1 gang totalt.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4648
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling » 06 jan 2019, 19:42

Ventiltettinger, hvorfor bytte de? Om den ikke bruker mye olje, er disse ok!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure + R1
Sted: Skjetten

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av dypen » 06 jan 2019, 20:47

Som ZZR-Erling skriver så er det viktig å starte i riktig ende her ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4648
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling » 06 jan 2019, 21:28

Jeg vet ikke hvor vant du er, men riktig startteknikk er svært vikig.
Slik gjør nå jeg det da.
Kald motor :
Åpne kran
Vri fullt 2 ggr. kjapt
Full chocke
Skru inn tomgangen 1 omdreining
Trå to rolige tråkk uten gass
Få kicken helt opp, dvs lukkede ventiler
Trå hardt uten gass

Ingen rusing av kald motor, bare vipp chocke av på ei lita stund til den går rent .
Skru ned tomgang og kjør rolig en runde.

Så kan du peise på! 😀

Varm motor:
To rolige tråkk til tdc, litt gass, trå bestemt!

Velta bike:
Hold fullt!
Sist redigert av ZZR-Erling den 08 jan 2019, 00:03, redigert 2 ganger totalt.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 06 jan 2019, 23:30

Jeg har ikke originalt anlegg, men skulle gjerne hatt det, så hvis noen har et å selge, så si ifra!
Tok opp gasseren i går, og tror jeg har for store dyser. Hoveddysa er på 185, mens jeg tror den skal ha 178 (originalt) Pilot er 74, men skal være 70 (hvis jeg ikke husker helt feil). Fikk inntrykk av at gasser trenger et rebuild kit, da skruer er runda, og en er knekt.
Er ganske sikker på at sykkelen aldri har bytta stempel, og den nærmer seg 150 timer nå. Siden dette problemet oppsto, så tenkte jeg at jeg like greit kunne bytte det. Mens jeg holder på, så bytter jeg pakninger. Trodde at det var logisk å butte ventiltetniger, men er de tette så lar jeg vær.


Motorolje bytter jeg forøvrig på 8timer, og luftfilter bruker jeg som regel 2t maks av gangen før det renses.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 06 jan 2019, 23:36

Når jeg starter trår jeg alltid rolig rundt helt til jeg treffer tdc. Avhening om det er varm eller kald motor bruker jeg choke eller hot-start.
Rører ikke tomgangsskruen.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 554
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
MC: Triumph Street Triple 675, Yamaha YZ250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M » 13 feb 2019, 16:53

Er en liten stund siden sykkel ble satt sammen igjen, men tenkte jeg skulle skrive en liten oppdatering på hva som var galt/hva som ble gjort.

Jeg har overhalt forgasser, og satt i originale str. på dyser( de som sto i var alt for store), byttet alle pakninger/o-ringer, samt vasket den og justert flottørhøyde.
Luft/bensin - skruen var helt kvadra (ikke selve spissen, men den delen man setter skrutrekkeren på), og er nå byttet med en slik type man kan justere for hånd.

Videre tok jeg av toppen, og sjekket om ventilene var tette. Det var de ikke. Da ble ventiltetningene byttet, og ventilene ble også pusset.
Det viste seg at kamkjedet også var på vei ut, så det er også byttet.
Stempelet så ikke veldig slitt ut, men verken jeg eller forrige eier vet når det sist ble byttet. Jeg kjøpte derfor et nytt ett.
Jeg fant ikke noe slark i veiv, så den fikk bli.

Har ikke hatt tid til å prøve sykkelen ordentlig enda, så jeg har bare starten den og justert gasser sånn grovt. Planen er riktignok å få den 100% til helga :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester