Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev:sveis fast en mutter
For nært aluminium....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av mekkern »

Har gjort dette på bolter knekt i overflaten på alu blokk uten problemer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Borret opp og med "skrueutrekker" og litt varme, så var bolten en saga blott.

Fått meg en prøvetur, og da har man 2 sykler operative..

Litt dårlig samvittighet, no må man i tomta...betong bestilles mandag..koste hva det koste vil..
Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

God morgen, her er det T-skjortevær og det kan bli 2 siffret temp her i dag..

El-tråsykkelen står på lading , så det må heretter bli en tur på hver sykkel etter tur , hverdag...

Var på Nordkapp i går kveld ca kl 21, se bildet mot nord, overskyet og utsiktene for oppsett syntes ikke å virke sannsynlig.

For de av dere med bobilskrekk, oppe på Nordkapp stod det minimum 300 parkert. Dem er snart på tur sørover, og det er bare starten...

Hyggeligere er det med mc kjørere, hvor vi kan skilte med nesten like mange pr dag , som bobiler i dag.

Ja så skal det nevnes at det var avslutning på festivalen i går.. det er nok mange som blir gående i dag - når våken-tilstanden tar dem opp av senga- sofaen, gulvet eller grøfta..

Ja her sitter jeg med morras kaffen og mimrer litt med reiseradioen på... lurer også på om det blir CBX eller Pan som får lufta seg på morran, ja ja Ho da blir det no uansett.

Slå på reiseradioen, kjempe vertskap BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja her kommer en liten historie om lufttrykk..

En bekjent klagde over at sykkelen var ustabil å kjøre. Og det, etter service og dekkskifte.. hvor det ble sjekket for feil- hjullager- svingarm lager, og mye annet ble ettergått.

Og etter litt prat så kom det frem at slik hadde sykkelen vært siden han kjøpte den , for drøyt et år siden...

Han ble spurt om han eller andre hadde sjekket dekk trykk og det hadde dem gjort.

Dekktrykket var i henhold til Suzuki'en tall... og det gav meg mistanken... gammel sykkel nye dekk... makstrykk på dekket var 40 psi...og det reelle trykket vi målte var 29 psi bak og 35 foran.

Justerte trykket opp til hva dekkprodusenten har satt... og med en 15 km telttur så hadde man en ny og stødig sykkel...

Så på nytt vil jeg oppfordre , alle til å se på de moderne dekkenes krav og ikke hva gamle sykler sier.

Lykkelig kjenning som nå begynner å trives på sykkel ...igjen..Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

På dekket står det at trykket ved montering ikke skal overskride 40 psi og ellers at brukerhåndbok skal følges når det gjelder dekktrykk.
Ofte 34 til 36 psi ettersom man kjører med passasjer eller ikke
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev:På dekket står det at trykket ved montering ikke skal overskride 40 psi og ellers at brukerhåndbok skal følges når det gjelder dekktrykk.
Ofte 34 til 36 psi ettersom man kjører med passasjer eller ikke
Det du sier er nok det som er mest vanlig, denne sykkelen var merket med 2 bar bak, og det gav oss enda en pekepinne på at noen ikke kunne jobben...

Dette eksemplet er kanskje i særeste laget , men den som har friska opp-merking på denne sykkelen har bomma ...

Har vel ikke sett noen hittil med mindre enn 30 psi...

Min Pan European, gir beskjed når du er ,2 bar under , da gir den seg litt i inngang til sving, egentlig når man begynner å gi på..

Jeg kjører på 42 psi , fremme å bak,, gir en nydelig sykkel på vrien, og mange km pr dekksett.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er jo hva sykkelen veier-last- dimensjon og typr dekk diagnogal/radial og type kjøring.
Xl600R min funker fint med 20-22 psi på vei og lavere på offroad.
Cbr 1000f min kjører jeg 36-38psi forran og 40-42psi bak.
Omtrent samme på FTR`n.
På banekjøring senker jeg trykket noe for bedre grep og den økte temperaturen ved kjøringen.
Alle trykk måles med kalde dekk og rundt 18-20 grader- ellers kompenserer jeg litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »


mekkern skrev:Spørsmålet er jo hva sykkelen veier-last- dimensjon og typr dekk diagnogal/radial og type kjøring.
Xl600R min funker fint med 20-22 psi på vei og lavere på offroad.
Cbr 1000f min kjører jeg 36-38psi forran og 40-42psi bak.
Omtrent samme på FTR`n.
På banekjøring senker jeg trykket noe for bedre grep og den økte temperaturen ved kjøringen.
Alle trykk måles med kalde dekk og rundt 18-20 grader- ellers kompenserer jeg litt.
Jo, kjøper den...her hvor jeg bor behøver vi skjelden å tenke på varmen, som med det meste er det forskjeller, men poenget mitt ( som jeg mener er gyldig) er at gamlesyklers data om sine dekk er utdatert, dekket må være det som er nærmest fasit... på CBX min er sykkelen 40 år og dekket 6 mnd...det er en himla stor forskjell i teknikk på de 4 tiår...



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja I dag ble det støpt, men det blei manko på ca 1 kubik... sø det blir egen blanding i morra.

Har ikke føtter til å begynne i dag....

Men vi ser lyst på det... fikk prata med en sveitser, som hadde kjørt CBX fra Sveits...

Hans og sykkelens 3dje gang på Nordkapp...sykkelen hadde runda 110 tusen km...

Men som han sa denne gangen , var det en luksus-tur...med følgebil, som hadde bagasjen.... kjørte drøye 30 mil om dag...

For meg en fin prat mens jeg ventet på betongen.

Det går fremover....BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av dypen »

Litt surt å måtte håndblande en kubikk da men har du ingrediensene og blander stående så går det. Godt å bli ferdig med plata :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev:Litt surt å måtte håndblande en kubikk da men har du ingrediensene og blander stående så går det. Godt å bli ferdig med plata :)
Heldigvis så har en jeg kaller sjef av og til, gjort for store innkjøp... så på hans oppmoding henta vi en palle ferdigmørtel.. ++ litt till ,
Fasit var at det mangla 1300 kg... det skulle tilsvare 676 liter..

Men når bilen rr full så er den det, godt og vel skulle det vise seg...da vegvesenet var på tråden og lurte på hvem som hadde lagt ei stripe betong på asfalten...

Den stripa var ekkel å krysse, med sykkel...dog værre må det ha vært for de som passerte før det var tørt.

Men no er veggbygging i gang, og resultater skal nok sees neste helg, i dag blir det besøk på tredreiebåten og litt rydding....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Begynner å hjelpe på, en langvegg ferdig kleddBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Sist redigert av rolf-arne den 27 jun 2023, 09:53, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Domino »

Har du tatt langhelg? :D

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev:Har du tatt langhelg? :D
Langvegg kledd

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst