Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

Hva slags sykkel kjører du ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev:Hva slags sykkel kjører du ?
Street glide

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 04 okt 2022, 00:38
Jompa skrev:Hva slags sykkel kjører du ?
Street glide

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
For å være på den sikre siden har da Googlet hvordan den ser ut i 2022 utgave :) Kunne faktisk tenkt meg en søndagstur på den!
FBB2BD18-2646-41AC-9437-5D5DB191401B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev: 04 okt 2022, 16:58
rolf-arne skrev: 04 okt 2022, 00:38
Jompa skrev:Hva slags sykkel kjører du ?
Street glide

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
For å være på den sikre siden har da Googlet hvordan den ser ut i 2022 utgave :) Kunne faktisk tenkt meg en søndagstur på den!

FBB2BD18-2646-41AC-9437-5D5DB191401B.jpeg
Ja en-1 søndagstur, men mange dager i strekk i 60- 75 miles,,, kan jeg ikke forstå... jeg skal klare de neste tolv dagene, men etter det setter jeg meg ikke på rn sykkel uten kåpe for å kjøre noe av noe lengde.

Som om ikke det er ille nok , så gjør man det med halvhjelm,,, rene idioti... hvorfor så man ikke det med engang....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da var tirsdagen endt, ei uka er gått, 6 dagers kjøring - det har vært varmt , svært varmt... trimset med å ha på ei våt t-skjorte , fungerer som bare det... og er helt nødvendig. Dag 2 med kjøring var uutholdelig, 40 gr C er ikke bra. Kroppen er ikke innstilt på det..

Neste must er lypsyl, eller tilsvarende, leppene får juling, av sola, fartsvinden,stein,sand og insekter.

Solkrem er også et must om man absolutt må kjøre uten handsker..., berget meg såvidt...

Mye av det over kan avhjelpes med helhjem, blir aldri halv på meg igjen, det ødelegger altfor mye...men det måtte jo prøves.

Så viktigst, åpen sykkel på disse veier er å be om juling... du er mørbanka etter 7 timer i 75-85 miles/h... begynner jo å skjønne hvorfor man synes 2å - 30 mil er god dagsøkt...på St1100 er 50 mil ei kort økt...det synes jeg ikke på en Harley...

Men nå er vi i Alpine...har som 2 høydepunkt turen opp til Mount Lemon og dagens tur til Big Bend, Texas største nasjonalpark. Som har fått navnet fra den største svingen i Rio Grande...Trollstigen ganger hundre, masse gode svinger nesten bare flott vei.. RioGrande er jo grenseelv fra ElPaso og 1200 km sørover, og går gjennom et fantastisk landskap.

Bildene....kompisen hjemmefra som æ lurte med, meg mysende i sola , slettlandskapet i Big Bend.., venter på å betale oss inn 150 kr , inngår i reisa, planter og utsikt mot sør, stein for.asjoner som denne finnes det masser av...de fleste store som fjell,
Juvet hvor Rio Grande kommer ned fra New Mexico..BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Generelt om en slik tur som jeg er med på nå er ganske krevende. Og en av de viktige ting som erfares etter 7 dager er at det du skal ha med på turen , ta det med hjemmefra!!!! Shopping blir det ikke mye tid til om du ikke er lokalkjent selv. Vi har prøvd å kjøpe hjelm, kjørebukse, andre klær, dårlig utvalg var det beste vi fant....

Om man skal få mest mulig ut av turen, reis forberedt...kl ær for ei uke ....da kan du få vaska på hotell... og ta med en adapter , det er noen hotell som ikke har USB ladepunkt..

Turen er lang og det er mye som skal inn, så det blir stressende å skulle lete etter det du kunne hatt med.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Dere har funnet godvær og sommer ser jeg :roll
Kjekt å følge oppdateringene dine. Følger med på dere her også https://www.facebook.com/joyridestours
God tur videre, og nyt finværet :prf

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av hansiver »

Flotte bilder. God tur videre

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Noen bilder fra vår tur langs kysten opp til New Orleans, mat kø, Bayou,alligator, hotellet, Burbonstreettanke må vi jo, og 2 ferger måtte vi ta.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

Var i New Orleans før orkanen og den etterfølgende flomkatastrofen (Katrina), Bourbon Street og verneverdige French quarter slapp heldigvis unna å bli oversvømt. Fin og annerledes by enn snittet i USA.
Fortsatt god tur!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Nå bare 2 kjøredager igjen, litt rart at turen snart er over.
I morgen kjører vi til Daytona, og bikeweek...snakker om avslutning.

Det har vært mye kjøring de siste dagene, litt over 50 mil i dag... jeg har mange ganger sagt at det ikke var spesielt langt.

Men må nå ta et steg tilbake og innrømme at med den varmen vi har hatt, og rettstrekkenes kjedsomhet, uvant sykkel og åpen sykkel, gjør at 30 mil er passelig.

Men det til side så har det blitt en fin tur, takket være en god guide.

Vi har fått sett ting vi ikke hadde fra før, opplevd steder vi bare har lest om, eller sett på tv. Fått lagt et grunnlag for å reise på egenhånd... egentlig må jeg være fornøyd og konkludere med at jeg har fått det jeg forventet.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 13 okt 2022, 05:11 Nå bare 2 kjøredager igjen, litt rart at turen snart er over.
I morgen kjører vi til Daytona, og bikeweek...snakker om avslutning.

Det har vært mye kjøring de siste dagene, litt over 50 mil i dag... jeg har mange ganger sagt at det ikke var spesielt langt.

Men må nå ta et steg tilbake og innrømme at med den varmen vi har hatt, og rettstrekkenes kjedsomhet, uvant sykkel og åpen sykkel, gjør at 30 mil er passelig.

Men det til side så har det blitt en fin tur, takket være en god guide.

Vi har fått sett ting vi ikke hadde fra før, opplevd steder vi bare har lest om, eller sett på tv. Fått lagt et grunnlag for å reise på egenhånd... egentlig må jeg være fornøyd og konkludere med at jeg har fått det jeg forventet.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ser ut til å ha vært en flott tur dette :)
Mange flotte bilder også :)

Når det gjelder det du sier om "åpen" sykkel så blir jeg fasinert over hvor forskjellige preferanser vi mennesker har. Du som pleier å kjøre ganske lange etapper synes 50 mil er nok på en "åpen" sykkel. jeg regner da du mener sykkel uten vindbeskyttelse?

Jeg er stikk motsatt. jeg synes vindskjerm skaper for mye støy og eller turbulens og synes dette er mer slitsomt enn vinden. Når det er varmt så foretrekker jeg uten vindskjerm enda mer da jeg liker å få litt luft.

Uansett, så er det ikke meningen å skape noen debatt rundt dette (igjen). Vi er alle forskjellige, men synes det er artig å lese andres erfaringer som er stikk i strid med mine egne. Dette betyr vel enkelt å greit at det ikke er noen metode som er "best". Den beste metoden er den man liker best selv ut fra preferansene man har. Enkelt og greit :)

God tur videre! :thumleft

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 13 okt 2022, 07:11 Jeg er stikk motsatt. jeg synes vindskjerm skaper for mye støy og eller turbulens og synes dette er mer slitsomt enn vinden. Når det er varmt så foretrekker jeg uten vindskjerm enda mer da jeg liker å få litt luft.
Vindskjermer er dessverre (eller var det heldigvis?) ikke like, og det kan være enorme forskjeller mellom de. Da jeg prøvekjørte en gammel R850GS for en tid tilbake så fikk jeg masse turbulens rett i fjeset. Samme med ettermarkedsskjermen som satt på V-Strom'en da jeg kjøpte den. Til sammenligning så har jeg hverken støy eller turbulens nå med Givi-skjermen jeg satt på og det er nettopp sistnevnte som gjør at jeg er veldig tilhenger av vindskjerm. Området rundt hjelmet er mer eller mindre vind-fritt (sett bort i fra eventuell vindkast fra sidene), som vil si veldig lite støy sammenlignet med å kjøre uten skjerm, og turbulens er fullstendig fraværende. Om jeg ikke hadde funnet noe som fungerte bedre enn de to første så hadde jeg antakeligvis måtte holde meg til andre typer sykler...

Du har et poeng når det gjelder varme dager, mens på den annen side så er det veldig digg på regnværsdagene :)

Når alt det er sagt så er det naturligvis en egen sjarm med å kjøre uten alskens plast som holder vær og vind på avstand, men det er derfor jeg ikke er interessert i å slå meg til ro med bare én sykkel ;)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Nå har vi ankom.met Daytona og Bike Week.

Tror det er mer sykler her enn på Isle of Man under TT...men kan vel ikke sammenlignes.

La meg slå fast at en dag her er en fornærmelse, man trenger minimum ei uka.

Massevi å se på, enda mer å handle...dette er MC- messe, MC - mønstring, show off, fest-- party....dere kan fylle ut selv,,, bare det er ord med fart ,fest og spenning så treffer det godt.

Se på bildene , noen ganske få...
Få lyst til å ta en tur.

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Noen bilder fra et Drag-racing museum vi har besøktBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst