Quiz, Oktoberutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Ragnhild

Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Forrige utgave gikk litt over tida, men det hefter vel ikke? OleB ble fornøyd iallfall.

Får ta en repetisjon av reglene

1. Quizmistress har alltid rett
2. I tilfelle hun tar feil, gjelder pkt 1


Syns det er greit med enkle regler :mk

Men fra spøk til revolver
I MC-siden forumets quiz er oppgavene MC-relatert. Dvs at oppgavene dreier seg om motorsykler generelt, historie, tekniske løsninger osv. I tillegg er det oppgaver om veier og og muligheter for turer med motorsykkel i inn- og utland. Og siden motorsykkelen er en del av trafikkbildet tar vi også med oppgaver om trafikk.
Meninga er å ha en litt uhøytidelig forumquiz som kan være til hygge den tida vi ikke sitter på sykkelen. For de som tar sykkelen inn på stua for vinteren, er det jo mulig å sitte på sykkelen med laptoppen og løse quizen :mc5

Det oppgis oppnåelige poeng for hver oppgave, og med henvisning til quizreglenes pkt 1 fordeler Quizmistress poeng etter eget hode. Alle som deltar får poeng for sin innsats. Poengene blir lagt sammen for hver runde.
Quizmistress har et antall bonuspoeng hun deler ut til svar som gir leseglede og som fyller ut oppgaven med ekstra opplysninger.

Fireman som styrer det tekniske på forumet som en del av nettbutikken Cruiser gir et gavkort i nettbutikken på kr 500 til vinneren av månedens quiz. I desember blir det trukket en ny hjelm fra Cruiser blant alle som har deltatt.

Første oppgave i oktoberutgaven er følgende
Hvilken fartsgrense var det hovedsakelig på rv. 3 før desember 2007?
Må ærlig innrømme at når jeg kjørte der våren 2008 var jeg urpitterlite skuffet over at fartsgrensen var endra siden jeg kjørte der høsten -07. Men da så det slik ut på Koppang
Bilde
Sånn at jeg hefta meg ikke så mye med at fartsgrensen var endra, siden det gikk an å holde styrefart nedover der likevel.
Oppgaven gir to poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Er visst bare Geso som har fått med seg at 90-sonene mellom Koppang og Alvdal ble erstattet med 80 høsten 2007.
Geso skrev:Hei Ragnhild

Denne gangen er det endelig dukket opp ett spørsmål jeg tror jeg kan svare på, selv om jeg tror spørsmålet denne gangen kan være noe upresist i og med at du bruker betegnelsen hovedsakelig.
Dette kan også være ett lurespørsmål, og slik jeg er blitt lurt den siste uka, er det stor sannsynlighet for at jeg blir lurt igjen,. Det var foresten på Jamaica jeg ble lurt (igjen). Jeg trodde at jeg hadde leid en Taxi i noen timer, (og forsåvidt betalt for det, selv om jeg klarte å prute ned prisen med over 50% fra utgangspunktet) men da vi hadde gått ut av bilen for å klatre i fossen, sa han at vi måtte være der i minst 2 timer for å oppleve det hele.
Her er foresten ett bilde fra fossen (ikke av oss, men noe jeg fant på nettet:
Bilde
Vi brukte riktignok 1,5 timer med det hele, men da vi kom tilbake til taxien, skjønte vi hvorfor vi måtte vente. Han hadde nemlig vært og leid seg ut til en annen gruppe........ Det eneste han svarte da jeg snakket med han var: No problem, og yoo mon.

Uansett, dette var en skikkelig avsporing, og jeg skal heretter forsøke å fatte meg i korthet. Det er nemlig slik at det også finnes en rv 3 i Sverige, og siden du stadig viser til turer i Serige trodde jeg med en gang at dette var ett lurespørsmål, og at det var rv3 i Sverige du henviste til. Leste imidlertid teksten litt nøyere, og kom da frem til at Koppang var nevnt, og jeg vet kun om ett sted langs rv3 som heter Koppang, og det er i Hedmark
Det er slik at rv 3 går av fra E6 ved Kolomoen (Hedmark), og kommer inn på E6 ved Ulsberg (Oppland (tror jeg)). Totaldistansen er litt i underkant av 30 mil. Fra Kolomoen til Løten har det i en del år vært 90 km/t. Det er en distanse på ca 10-11 km. Fra Løten (eller egentlig Klevfoss) til Koppang er det (og har alltid vært) fartsgrenser mellom 60 og 80. Dette er en distanse på ca 110 kilometer.
Fra Koppang til Alvdal (eller egentlig rett før Alvdal) var det 90 km/t. Det er en distanse på ca 75 kilometer.
Gjennom Alvdal og frem til avkjøringen til Folldal var/er fartsgrensene mellom 50 og 70. Det er en distanse på ca 5 km.
Deretter var det 90 km/t frem til nesten Fåset (ca. 15 km). Deretter var det 80 km/t frem til forbi Tynset ett eller annet sted. (jeg har alltid svingt av rv3 her når vi skal på hytta på Røros så jeg vet egentlig ikke hvor langt 80 km/t går her)
Deretter ble det 90km/t i noen mil over Kvikne. Avstanden fra avkjøringen til Tynset og til man kommer til E6 igjen er ca 70 km, men jeg tror ikke alt var 90 km/t. Er derfor litt usikker på om fartsgrensen hovedsaklig har vært 90 km/t, eller om det er slik at det hovedsaklig alltid har vært 80km/t? I dag er det i hvertfall fjernet de fleste strekningene med fartsgrense 90 km/t, så jeg går for ett kort og enkelt svar: 90 km/t.
Uansett så har jeg på den strekningen stort sett valgt å kjøre litt fortere enn fartsgrensen, men den tanken at det er så mange som kjører veldig mye fortere, og skal Politiet stoppe noen, så stopper de sikkert de andre :-
Forøvrig kan jeg anbefale å kjøre enten Rendalen, eller dersom du kommer fra Trondheim (og det er sommerføre) kjøre via Røros, Engerdal og Trysil (her er det fremdeles stykker med 90 km/t). Distansen mellom Støren og Elverum (med kaffestopp hos Baker Thygesen på Røros) er i overkant 35 mil. Distansen Støren Elverum via rv 3 er ca 27 mil, men er gørr kjedelig å kjøre.

Med vennlig og ærbødig hilsen fra
Geso
R30 gjennom Rendalen er fin å kjøre med motorsykkel. Liten fare for sheriffer, fast dekke av god nok kvalitet og passe avveklsende kjøring. Er noen stykker mellom Elverum og Storsjøen som kan være i overkant rett fram. Men man kan ha grei styrefart oppover hele veien til Tynset. Avstandsmessig er det like langt å kjøre Rendalen som Østerdalen. Legger man den ett hakk lenger øst, og kjører Røros, Tufsingdalen, Femunden, Engerdal og ned til Trysil blir det noe annet. Kjedelig MC-vei. Men det går raskt.
Ellers har Geso fått med seg det meste bortsett fra alternativet med å kjøre E6 Trondheim - Hjerkinn. Derfra ned til Folldal, ned Atna til Enden og over Venabygdsfjellet til Ringebu. Herfra kan man ta Vestsideveien ned til Lillehammer, men det blir mer for å ha kjørt den veien.

Etter første runde er det
Geso 2 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Må innrømme at første gang jeg la merke til dette huset tenkte jeg; "Dette må da bli et godt utgangspunkt for en quizoppgave".
Bilde

Når man kommer langs veien ser man mer av gården
Bilde

Dagens oppgave er ganske så forutsigbar
Hvor i Norge kan man se denne gården?
1. Navn på kommune (Gjerne fylke også :) ) Og er det noen som har navn på gården er det kjempebra :=D>
2. Navn på elva
3. Riksveinr

2 poeng pr spørsmål

Svar på PM, gjerne før kl 20 fredag 9/10

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Geso skrev:Ingen idê.

Tipper:
Vestfold- Larvik - Numedalslågen- RV40.

Eller:
Orkla - Sør Trøndelag

Eller noe annet.


God helg

Geso
Her har du snakket varmt og pent om akkurat denne veistrekningen som er en av de bedre som MC-vei betraktet. Og som jeg har nevnt ved opptil flere anledninger. Og så klarer du å plasere den i Vestfold? :oh
Dette er ikke en veistrekning som er prioritert av UP, og ikke har jeg sett no til lokale sheriffer heller.

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Geso skrev:
Her har du snakket varmt og pent om akkurat denne veistrekningen som er en av de bedre som MC-vei betraktet. Og som jeg har nevnt ved opptil flere anledninger. Og så klarer du å plasere den i Vestfold? :oh
Dette er ikke en veistrekning som er prioritert av UP, og ikke har jeg sett no til lokale sheriffer heller.
Hei Igjen Fr. Ragnhild.

Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere, men nå har vi tilbrakt en fin helg på fjellet, og selv om det var kommet noe av det hvite stoffet som legger seg på bakken, var det fint. (Det er en tid for alt, og nå ser det ut som om tiden for MC kjøring er forbi inntill videre for i år)
Må innrømme at jeg bruker kjøretøy på 4 hjul vesentlig mere enn kjøretøy på 2 hjul, og jeg kjører en del rundt i Norge. (I hvertfall sør for Trondheim), men kan ikke huske å ha sett nevnte gård. Det kan selvfølgelig også skyldes det faktum at når jeg er på veien med 4 hjul, har jeg det alltid så travelt, samtidig som "kjørekomaet" inntrer relativt raskt. (Kjørekomaet er en tillstand som kommer når jeg er alene i bilen og har kjørt noen mil, lydboka er kommet til ett spennende kapittel, (eller jeg snakker i telefonen med en eller annen) og jeg ikke kan huske noe av de siste milene jeg har kjørt.

Uansett, så er det slik at dine hint leder meg til en vei jeg ikke har kjørt så ofte, men dog kjørt noen ganger (riktignok ikke på MC) og det er riksveg 30 gjennom Rendalen. I såfall er det i Hedmark fylke, Rendalen kommune og elva må være Åkerstrømmen.
Det er en av de få stedene jeg har kjørt som jeg aldrig har opplevd å se, møte, eller på noen annen måte registrert hverken lokal sheriff eller UP. (Har erfaring med UP/lokal Sheriff de aller fleste andre steder, og jeg kan love deg at de ikke alltid står i 60 sona (selv om jeg ikke har betalt så mye til statskassa i form av forelegg/bøter de siste årene, men det skyldes sikkert det faktum at jeg begynner å bli en voksen mann))
Men som du skjønner er jeg på relativt tynn is her.

Ha en fin dag

Geso
Straks bedre Geso, straks bedre :D
Gården ligger på motsatt side av elva Rena i Åmot kommune, Hedmark fylke, 5-10 minutter kjøring fra kommunesenteret (Tok ikke tida, blir til at jeg registrerer halvtimer og timer når jeg kjører lengre strekninger).
Veien er Riksvei 30 mellom Åmot og Tynset.

Og da blir det to poeng til Geso

Ser tynt ut på resultatlista etter to omganger
Geso 4 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Siden det bare er Geso som har drista seg til å svare hittil, får vi ta en mer MC-historisk oppgave denne gangen.

Hvilket merke/modell hadde sykkelen som ble døpt "Vannbussen"?
Og hvorfor ble den kalt dèt?
Når ble denne sykkelen produsert?

2 poeng pr spørsmål og svar på PM om ikke så alt for lenge

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Men så var det den vannbussen da.
I prehistorisk tid (Dvs før jeg skjønte vitsen med motor mellom to hjul) lurte jeg fælt på hvorfor noen kunne finne på å kalle en motorsykkel for "Vannbuss". Etterhvert forsto jeg såpass at det var snakk om vannkjøling og hyppige lekasjer. Men det med buss skjønner jeg ikke helt enda. Gjorde visst ikke Geso heller før han sprang opp en kamerat
Geso skrev:Hei

Jeg har en kamerat, (eller i følge denne kameraten så fungerer han som støttekontakt for meg, men det spiller jo egentlig ingen rolle) som har en kusine som er gift med Harry. Harry kjører en Suzuki 750 1977 modell. Denne omtaler han konsekvent som bussen. I en periode trodde jeg i min villfarelse at det var en Honda Goldving han kjørte (for jeg har lest på ett annet forum (som er ikke fungerer hos meg lengre)at de som kjøre Golwing kjører buss) Jeg hadde en lang samtale med Harry om bussen hans, om kjørekomfort, passasjerkomfort osv. Jeg oppdaget ikke før det var gått lang tid at det faktisk var Suzuki han kjørte, og jeg måtte da spørre om hvorfor han kalte det for Bussen sin. Forklaringen var da at Suzuki var en av de første som kom med vannkjølt motor, med en gedigen radiator (som stadig lekker litt), og disse ble da kalt Vannbuss.
I følge Harry ble den første vannbussen produsert i 1972, og den siste i 1979. Selv har jeg ingen formening om akkurat dette, men jeg stoler på min kamerat sin kusines mann.


Med vennlig hilsen
Geso
Ikke så halvgæle det der Geso. Nyere Goldwing + HD Elektra Glide, Kawasaki Voyager og noen litt mindre kjente av samme type kalles gjerne turbusser pga størrelse, komfort og utstyr.

OleB viser seg å ha solide kunnskaper også om MC, på tross av hårdnakkede påstander om det motsatte
OleB skrev:Emne: Quiz, Oktoberutgaven
Ragnhild skrev:Siden det bare er Geso som har drista seg til å svare hittil, får vi ta en mer MC-historisk oppgave denne gangen.

Hvilket merke/modell hadde sykkelen som ble døpt "Vannbussen"?
Og hvorfor ble den kalt dèt?
Når ble denne sykkelen produsert?

2 poeng pr spørsmål og svar på PM om ikke så alt for lenge
Ragnhild - så langt i oktober må jeg si du har vært grusom ](*,)

Men prøver på denne.

Vannbuss = Suzuki GT750
(i Amerika ble den kalt "Water Buffalo" - i England "kettle")
Den ble lansert i -71, men har -72 som første "offisiell" årsmodell
Siste produksjonsår var -77
Ymse modeller:
1972 - GT750J
1973 - GT750K
1974 - GT750L
1975 - GT750M
1976 - GT750A
1977 - GT750B


GT750 var den første serieproduserte japanske sykkelen med vannkjøling - derav kjælenavnet.
Radiator med kjølevifte. 3-sylindret med 4(!) eksosrør

Bilde
Ifølge rogg skal Quizen være litt vanskelig, og siden han er en eldre erfaren moderator med laang fartstid på forumet får jeg bare føye meg. Så beklager OleB :vetikke jeg må liksom prøve å holde meg på et nivå som resten av moderatorpanelet kan godta. Synd men leit som Pollti ynder å si ved slike anledninger.
Men :nono det er helt i orden, faktisk ønskelig at brukerne av forumet kommer med tips til gode quizoppgaver.

Syns at OleB svarte på en forbilledlig måte. Og det gir seks poeng + et bonuspoeng for godt og informativt svar.
Geso har med mye, men det mangler liksom litt histen og pisten, så han får få fire poeng :-k Kan jo ikke rissikere at han blir skuffet og lei seg og setter seg ned og ikke vil delta mer. Dèt skulle tatt seg ut det. ](*,)

Ståa er da etter tre runder
Geso 8 poeng
OleB 7 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

AJ har begynt å studere forstår jeg, og nå studerer han på hvor dette er?
Bilde

Vil tro at han har studert såpass at han vet at dette minnesmerket står ved en vei som er kjørbar med motorsykkel?
Og for å være på den sikre siden at vi forstår at han studerer vil han vite hva minnesmerket skal minne oss om. Tror ikke det er nok å si "Fred på jord og sånn"

Denne vil jeg tro er sånn ca midt på treet, så da sier vi tre poeng til de som klarer å plasere steinen i den norske topografien inkludert stedsnavn, kommune og gjerne vei. Årsaken til at steinen er reist må også være med i besvarelsen
De som kjenner AJ vet at dette ikke er i Hurdal, men det trengte jeg vel ikke si Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av AJ »

Og som alle skjønner så har jeg av naturlige årsaker fjernet det som står foran "- LEIREN" på steinen/monumentet...
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av OleB »

AJ skrev:Og som alle skjønner så har jeg av naturlige årsaker fjernet det som står foran "- LEIREN" på steinen/monumentet...
:mk
jæ... dårlig gjort :punch ;e
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Er visst ingen som har peiling på hvor denne leiren lå. Kanskje ikke så rart AJ-land er jo et annonymt stykke Norge.

Mens dere pusler med AJs utfordring, kan vi jo ta en enkel og grei en.
1.) Hvor i Østfold går E18 inn i Sverige?
Er det noen spesiell grunn til det? At E18 går inn i Sverige mener jeg?

Og siden vi har fått et nytt medlem med en fin sykkel.
Bilde
2.) Når lanserte Honda CB100?
3.) Utenlands ble samme sykkelen levert med 125 ccm motor, men ble den levert med andre motorstørrleser enn 100 og 125 ccm?
4.) CB100 ble levert i Norge med 6,5 hk, hvor stor effekt hadde den originalt? Og hva skilte den fra de andre hundrekubikkerne på markedet?
5.) CB100 ble laga i flere utgaver. Ble den levert kontinuerlig fra dag 1, eller var det opphold i produksjonen, og eventuelt når? Ta gjerne med alle modellene.

2 poeng pr spørsmål. Bonuspoeng for gode historier, som nesten uvergerlig må være noen med denne populære sykkelen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:Er visst ingen som har peiling på hvor denne leiren lå. Kanskje ikke så rart AJ-land er jo et annonymt stykke Norge.
Kan vel røpe såpass at dette monumentet som er reist som et minne over en bestemt leir ikke befinner seg i det som Ragnhild Quizmistress finner passende å benevne som AJ-land, men et stykke sør for AJ-land, som for øvrig også er blitt kalt Nordens Toscana... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Tror nesten du må fundere videre OleB
OleB skrev:Emne: Quiz, Oktoberutgaven
Ragnhild skrev:Er visst ingen som har peiling på hvor denne leiren lå. Kanskje ikke så rart AJ-land er jo et annonymt stykke Norge.
har drevet og spekulert litt på om det kan være Starum Leir sør for Gjøvik dette skal være - noe referanse til Hadeland vel bekrefter.
Har ikke greid å finne steinen, emn sjanser på at så er tilfelle.
I så fall er der R33 som går forbi der - og AJ kjører sikkert den veien innimellom for å komme til Høgskolen sin på Lillehammer (tror jeg det var)
Starum ligger i Østre Toten kommune.
Hva steinen skal markere.. - der er jeg litt værre ute -
- Har funnet ut at tyskerne bygget bla.a en stor hall der i -41
greia har sikkert noe med motstandkamp å gjøre - men hva :scratch

Funderer videre... ](*,)
Toten er og blir Desmoland på forumsjargongen. Mens da AJ-land er Hadeland med tilliggende herligheter.
Leirer med sånne minnesmerker etter seg fra 1940 - 45 har gjerne samenheng med motstandskamp. Men "Gutta på skauen" hadde ikke leirer. De "lånte" hytter og setrer rundt omkring. Så da må sammenhengen leir og motstandskamp være en litt annen.
Var en gang i Bergen-Belsen, og det var mer enn nok med et besøk. Heldigvis var det ikke leirer av typen "Arbeit macht frei" i Norge. Men vi hadde et par som kan regnes som forstadier.

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ville trodd det var flere som hadde no å bidra med når det gjaldt Honda CB100.
Var liksom den som var noe i oppveksten min. 2-takterne til Suzuki og Kawasaki var liksom greie nok, men 4-taktslyden og at den ligna på storebrødrene i CB-familien ga den det lille ekstra.
Er bare OleB som har brukt tid på å svare.
OleB skrev:Emne: Quiz, Oktoberutgaven
Ragnhild skrev:Er visst ingen som har peiling på hvor denne leiren lå. Kanskje ikke så rart AJ-land er jo et annonymt stykke Norge.

Mens dere pusler med AJs utfordring, kan vi jo ta en enkel og grei en.
1.) Hvor i Østfold går E18 inn i Sverige?
Er det noen spesiell grunn til det? At E18 går inn i Sverige mener jeg?

Og siden vi har fått et nytt medlem med en fin sykkel.
Bilde
2.) Når lanserte Honda CB100?
3.) Utenlands ble samme sykkelen levert med 125 ccm motor, men ble den levert med andre motorstørrleser enn 100 og 125 ccm?
4.) CB100 ble levert i Norge med 6,5 hk, hvor stor effekt hadde den originalt? Og hva skilte den fra de andre hundrekubikkerne på markedet?
5.) CB100 ble laga i flere utgaver. Ble den levert kontinuerlig fra dag 1, eller var det opphold i produksjonen, og eventuelt når? Ta gjerne med alle modellene.

2 poeng pr spørsmål. Bonuspoeng for gode historier, som nesten uvergerlig må være noen med denne populære sykkelen.
E18 går inn i Sverige over Ørje i Østfold :notworthy:
Hvorfor??? det var da fa.. til spørsmål liksom - hvorfor la noen veien der???
For å ha en vei å kjøre til Karlstad og videre til Stockholm kanskje....


2) Honda CB100 kom i -70
3) Det er (var) da ihvertfall noe som het CB175 og CB200 - jeg greier ikke å se forskjell på dem, men det kan jo (og burde vel) være tekniske spissfindigheter som er forskjellig. Kan tenke meg bremser og eksos sånn umiddelbart. Har også funnet ut at at veivhus er likt, men sylinder, topplokk og forgasser er tilpasset hver modell
Den ble også lansert i enkelte land med 90cc
4) solgt med effekt oppgitt til 11,5HP "overseas"
skiller seg fra andre modeller fra Honda ved at sylinderen står nesten loddrett ( i motsetning til liggende som var vanlig)

5)
Modeller:
K0 : (1970) farger: candy blue/white eller candy ruby red/white eller candy gold/white. Tankstripe og
dekal på sidedeksel er i hvitt. Frontgaffel og lyktehus er lakkert i hovedfargen, det samme med støtdemperhylsene. Skjermene er forkrommet på K0- K2.
Rammenummer CB100-100001 ~
Motornummer CB100E-100001 ~

K1: (1971) fikk tofarget tank, nederst hvit, øverst blå, rød eller gull, et CB 100 logo på sidedekslene og en
kromlist på salen.
Nye farger: crystal blue metallic /white. Rød og gull ble beholdt fra forrige år.
Emblemet på sidedekslet er i støpt plastikk. Salen fikk forkrommet pynt på K1 og K2.
Rammenummer CB100-200001 ~
Motornummer CB100E-200001 ~

K2 (USA utgaven): (1972) fikk helt ny lakk-design.
Farger: white/light scarlet red eller white/aquarius blue. Tanken var rød eller blå øverst og svart nederst.
Emblemet på sidedekslene er rødt eller blått og trekantet. De bakre støtdemperne ble halvveis dekket av en forkrommet hylse.
Rammenummer CB100- 1200001 ~
Motornummer CB100E-1200001 ~

Det fantes også en del modeller med off-road-stil med varierende grad av terrenggående evne:
CL 100 Scrambler (1970-72)
CL 100 S Scrambler (1971-73)
SL 100 Motosport (1970-73)
XL 100 (1974-85)
CB 100 N (1980 – 1985)
Dette var en ny modell for 80-årene. Den hadde en helt annerledes formgiving.
CB 100 N kom i fargene: Sølv metallic (Special silver metallic) og blå (Candy riviera blue special)

Jeg har ikke funnet om det har vært opphold i produksjonen
1.) E18 går over til Sverige ved Ørje. Og det er vel ingen spesiell grunn til det, bare at det var greit å legge den der.

2. - 5.
OleB har tydelig sjekka ut artikkelen på Classic Honda Norge om CB100 som jeg linka til i tråden til Harfur.
Ut fra det jeg har skjønt ble CB100 produsert fram til 1985. Norge var vel det eneste landet med 100 ccm grense for lett motorsykkel, slik at det var lite interessant å lage en egen modell til oss. Det gjorde nok at det var lite import av disse syklene på slutten av syttitallet. Men jeg vet at den ble solgt ny i 1978, altså to år etter at den omtalte artikkelen mener at det var stopp. Kan ha vært overliggere. Iallfall ble det lansert en ny N-modell i 1980 som ble laget fram til 1985.

Motoren i CB100 er firetakts i motsetning til Suzuki og Kawasaki som leverte to-takts motorer i sine 100-kubikkere. Honda hadde mye erfaring med små fire-taktere, noe som vises også på denne sykkelen. Desverre er kamakselen lagra rett i topplokket, noe som krever god smøring for å bli holdbart.
Denne motoren ble også levert med 90 og 125 ccm sylinder. Forskjellen er boringa på sylinderen og forgasseren, ellers er det samme motoren.
I Norge var motoren strupt ned til 6,5 hk, utaskjærs hadde den 11,5 hk.
CB 175 og CB 200 er tosylindra, og har dermed forskjellig motor. Men kunne kanskje være aktuelle for bykjøring?

Og siden OleB er alene og helt ensom om poengpotta, og Quizmistress er i det lune hjørnet, må det vel bli åtte poeng :-k

Ståa er da etter fire runder
OleB 15 poeng
Geso 8 poeng

Men nå får dere skjerpe dere, kan ikke la OleB vinne to måneder på rad?

Ragnhild

Re: Quiz, Oktoberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Tror nok du må i tenkeboksen igjen, alternativt finne fram tenkehetta Geso
Geso skrev:God eftermiddag Fr. Ragnhild.

Jeg må innrømme at undertegnede har vært litt fraværende de siste dagene. På den annen side er det, i følge Konemor, ikke så uvanlig at jeg er fraværende.
Imidlertid er det slik at jeg er ganske impulsiv, bare jeg får tenkt meg om. Nå har jeg tenkt meg om, og når det gjelder spørsmålet fra AJ, om leiren som i sin tid lå i Nordens Toscana (i følge AJ sine uttalelser. Nå har jeg aldrig vært i Toscana, men jeg har kjørt langs østsiden av Randsfjorden en gang, og jeg har ivitert Konemor med på MC tur Randsfjorden rundt bare det blir litt mildere i været, og regnet har tatt en pause).
I følge mine nitidige undersøkelser har det vært ca 87 leire i Sør Norge for krigsfanger. Det var for Polske, Jugoslaviske og Russiske fanger. Disse leirene var underleire av en hovedleir, og det var ikke så veldig mange menn i hver leir. I Dokka-leir (Riktig svar ??) som lå på Vinjarmoen var det ca 100 mann.

Hele svaret mitt bygger ut i fra at det er en krigsfangeleir vi snakker om. Dersom det er en annen type leir det her er snakk om, ser jeg meg nødt til å gå i tenkeboksen igjen.....

Ha en fabelaktig fin kveld.
Med vennlig hilsen
Geso
Det er en veldig fin tur langs vestsida av Randsfjorden også, bortsett fra at det regna kattunger og det som verre var sist jeg kjørte der i sommer. At det var mørkt, gjorde ikke saken mye hyggeligere. Om du velger øst- eller vestsida av fjorden fra Dokka og nedover til dette stedet kan bli hipp som happ. Veidekket er mye dårligere på vestsida forresten. Uansett må du forbi Roa på veien. Så da blir kanskje østsida kortere :-k

Svar