En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Gikk for minste motstands vei og tok WD40 på papir og smurte utover der det hadde blitt flekkete. Plasten ble rett og slett veldig pen, så takk for tipset, dere!

In other news var også oljeskift unnagjort med støtte fra min kjære Haynes bok som jeg forøvrig har blitt veldig god venn med de siste dagene. Godt kjøp for en som meg som må ha det med teskje :D

Nå som samvittigheten er litt bedre funderer jeg på å ta pendleruta Moss - Oslo en gang i blant, men må være ærlig og si jeg er litt usikker på E6 og lettsykkel mer enn en avkjøring eller to. Nå har vel mange her betraktelig tyngre saker, men har dere noen tanker om hva dere ville vært komfortable med av hastighet? Jeg tok en prøvetur på E6 her om dagen, men synes at når jeg passerer 90 både rister og blåser det godt sammenliknet med min tidligere sykkel med 600 kubikk og 200kg. Det er vel en strekning på ca 20 min med fartsgrense 110 hvor man risikerer ganske raske forbikjøringer av biler i 120 km/t hvis jeg selv holder nærmere 90. Kanskje jeg bare overdramatiserer etter å ha nedskalert :D

Men med det sagt er det ikke direkte få ulykker på E6 i nærområdet, som jeg tar på alvor som relativt ny MC-fører.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av KurtAA »

Akkurat lest gjennom tråden.
Kjente meg igjen oppkjøringsbiten, mye som skulle sitte på kort tid.

Gratulerer med kid'en :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 jul 2022, 00:07 Gikk for minste motstands vei og tok WD40 på papir og smurte utover der det hadde blitt flekkete. Plasten ble rett og slett veldig pen, så takk for tipset, dere!

In other news var også oljeskift unnagjort med støtte fra min kjære Haynes bok som jeg forøvrig har blitt veldig god venn med de siste dagene. Godt kjøp for en som meg som må ha det med teskje :D

Nå som samvittigheten er litt bedre funderer jeg på å ta pendleruta Moss - Oslo en gang i blant, men må være ærlig og si jeg er litt usikker på E6 og lettsykkel mer enn en avkjøring eller to. Nå har vel mange her betraktelig tyngre saker, men har dere noen tanker om hva dere ville vært komfortable med av hastighet? Jeg tok en prøvetur på E6 her om dagen, men synes at når jeg passerer 90 både rister og blåser det godt sammenliknet med min tidligere sykkel med 600 kubikk og 200kg. Det er vel en strekning på ca 20 min med fartsgrense 110 hvor man risikerer ganske raske forbikjøringer av biler i 120 km/t hvis jeg selv holder nærmere 90. Kanskje jeg bare overdramatiserer etter å ha nedskalert :D

Men med det sagt er det ikke direkte få ulykker på E6 i nærområdet, som jeg tar på alvor som relativt ny MC-fører.
125cc på E6 er nok ikke spesielt spennende nei. Jeg vet ikke toppfarten på disse, men kluet er vel bare å legge seg i høyest mulig hastighet som man mener er behagelig og sundt for sykkelen og legge seg i høyre felt og følge med i speilene.

At en 125 «rister» mer enn en tung sykkel kan jo ha med lavere vekt og dermed mer ømfintlig for krefter utenifra?

En 125cc er vel som oftest ikke bygget for slike hastigheter slik tyngre sykler er?

Jeg sier ikke at den ikke tåler det, men den trives trolig i lavere hastigheter?

Men 20 minutter på E6 er nok ikke skadelig.

Jeg kjørte bak (Ja, jeg skrev bak) en 125cc fra Lillehammer til Minnesund på E6 og han lå nok nær toppfart hele veien. Han lå i rundt 120km/t i 100-110 sone, men jeg tror nok den motoren fikk kjørt seg. Nesten litt underholdende å se på :)

Svar